10 echte tips om je auto ‘winterklaar’ te maken

Gepost op 05-12-2012 om 23:00 door - 102 Reacties »

Audi Quattro is winterklaar
Koning Winter is weer in het land. De tijd dat Nederlanders langzamer rijden dan ooit, het OV op een absolute onbruikbaarheid afstevent en papier en internet weer volstaan met de vraag of je wel genoeg dekentjes en water in de auto hebt liggen. Daar heb je helemaal niks aan, daarom hebben wij 10 echte auto-winter-tips.

Antivries in je ruitensproeiers, fatsoenlijke ruitenwisserbladen, een goede accu, dekens, drinken en eten in de auto. Winterklaar is weer helemaal hip. Jammer dat op de kussentjes en dekentjes na de meeste tips onder normaal onderhoud vallen en niks met de winter te maken hebben. Echt ‘winterklaar’ maken doe je zo:

Subwoofer
Krabben? Nergens voor nodig. Vakkundig de sneeuw van je auto scheppen hoeft ook niet. Zet even voor je vertrek een flinke beat aan en schud die auto schoon!

Zand
Een fles of zak zand achterin de auto. We waren het al bijna vergeten. Tenzij je een oude Kever rijdt doe je dit natuurlijk niet voor de gewichtsverdeling maar wel om het voor je wielen te strooien als je echt vast staat op een laag ijs.

Stalen velgen
Staal buigt, aluminium breekt. Winterbanden zijn geen overbodige luxe maar het zijn vooral de stalen velgen die je de winter doorhelpen. Die ene keer dat je wel een stoeprand meeneemt. Met een kromme velg kom je wel weer thuis, een gebarsten velg zal je moeten wisselen. Niemand zit er op te wachten wielen te wisselen in de ijzige kou.

Smalle banden
Terwijl ‘op het droge’ brede banden soms iets beter kunnen presteren is in de winter juist smal rubber een voordeel. Vooral op ijs maar ook in de sneeuw en op natte wegen. Een hogere oppervlakte druk helpt je net dat beetje meer grip te pakken.

Bodembescherming
Eigenlijk is het in de herfst al begonnen, als de takken uit de bomen waaien. Die heb je, net als dikke klonten ijs en pekel, liever niet in je motorruimte. Verzeker jezelf daarom van een goede bodembescherming, echte pro’s gaan natuurlijk voor een stevige plaat aluminium tussen de voorwielen.

Roest-bescherming
Enige kennis van de auto is hierbij wel handig. Controleer de holle ruimtes en carrosserie op kale stukken metaal die mogelijk aan pekel worden blootgesteld. Ook bij nieuwe(re) auto’s wil het nog wel eens ontbreken aan roestbescherming. Garantie is vaak alleen op roest ‘van binnnenuit’. Dikwijls zijn er genoeg plekken te vinden waar in de winter roest van buitenaf je auto opvreet. Extra lak of een laag ML biedt uitkomst.

Grille afdekken
De meeste auto’s zijn ontworpen om goed te koelen tussen pakweg -10 en +35 graden. In de praktijk koelt een radiator in de winter meestal ‘te veel’. Dit lost je thermostaat grotendeels op maar als je fan bent van een verwarmd interieur kan de motortemperatuur alsnog laag blijven. Een koude motor is een kapotte motor en een radiateur is eenvoudig gedeeltelijk af te dekken. Zorg er wel voor dat het bij voorkeur niet-brandbare materiaal goed vast zit.

Verstralers
Dan het echte werk. Een auto is pas echt winterklaar als er een set stevige verstralers op je dak of de voorbumper staan. Deze zijn bovendien praktisch als je dimlicht dichtsneeuwt en je ze niet kan wissen.

Dashboard camera
Om je drift-acties vast te leggen, gekke capriolen van anderen te filmen of simpelweg aansprakelijkheid te bepalen als iemand tegen je aan glijdt. Een dashcam is multifunctioneel en heeft in de winter nog meer vast te leggen dan ‘s zomers.

WD-40
Moet ik deze echt nog uitleggen? WD-40 is altijd nuttig. Als ‘ie niet wil starten, je slot dicht is gevroren en noem maar op. Ga niet weg zonder WD-40!

WD40 werkt ALTIJD voor alles

102 reacties   toon alles
Slecht idee idd, met zomerbanden en 800 kg op 195 rubber… Nouja we zien wel ;)
Vraagie
juist beter om je verwarming dus aan te laten of juist uit doen
@aygoracer: Hele hardnekkige bullshit over die smalle banden beter voor de winter. Een echte Urban Myth die maar niet slijt. Voor de liefhebber een Duitse test: http://ww2.autoscout24.de/meldung/winter-breitreifen/fett-durch-den-winter/4319/146042/
Breed is bijna altijd beter. Dus geen reden om op van de lelijke zwarte velgen met dunne fietsbanden te gaan rijden.
@erikvb: alles valt of staat met de kwaliteit van de band. Daarbij legt ook jouw link uit dat smalle banden zich beter zetten in de sneeuw en daar voordeel mee pakken. Denk ook aan de vele auto’s die met aftermarket/dealeraccesoire brede zomerwielen rijden, veel breder dan standaard, en er dus goed aan doen smal/fabrieksbreed winterrubber te monteren.
ik zal ook een deel van de conclusie er maar even uitvissen…
“Sagen Sie Ja zu schmalen Winterreifen, wenn Sie keinen Wert auf Optik legen und lieber günstigere Premium-Wintergummis ans Auto schnallen möchten, wenn Ihnen 190 km/h (Index T) oder 210 km/h (Index H) im Winter ausreichen, wenn Sie oft auf Schnee fahren und tendenziell nie das Dynamikpotenzial ihres Autos ausreizen.”

Het enige argument dat ze in hetzelfde artikel vóór brede winterbanden noemen zijn de ‘looks’… Daarbij geven ze aan dat je weinig zal lijden of iets voordeel zal hebben als je op brede winterbanden rijdt en weinig tot geen sneeuw tegenkomt.

Dit onderstreept precies mijn punt: als je in de winter lol wil hebben met je auto, neem dan smalle winterbanden op stalen velgen. Grip is dik in orde, in de sneeuw kom je altijd weg en mocht het misgaan dan blijven de kosten beperkt.
@Alwood: Correct, alleen in diepe sneeuw zijn de narrow guys in het voordeel. En het artikel legt uit dat ik echt bijna nooit voorkomt. In alle andere gevallen is de brede band veiliger. Belangrijke nuance die nooit wordt gemaakt. Gelukkig dat Duitsers werkelijk ALLES testen (nationale hobby)
@erikvb: wat is er precies zo moeilijk te begrijpen aan het feit;
Hoe meer druk per vierkante mm, des te meer grip op een gladde ondergrond?

Praktijvoorbeeldje; bij het WRC rally rijdt men slechts enkel op asfalt met zo breed mogelijk rubber, bij grind, zand, sneeuw ondergrond rijden ze met smalle bandjes..
heb nog steeds zomerbandjes onder de 318 hangen :( word idd tijd voor wat ballast of toch maar die banden halen!
@sebasjuhh: Ga die banden maar halen anders staat hier binnenkort op AutoBlog een bericht van je dat je 318 bij een schadebedrijf staat OF dat je burn-out koning on snow bent geworden ;-)
En gelijk even een GoPro aan de zijkant van je BMWtje plakken en gaan!
@Jokkebrok: yo! ik zal die coupe is laten glijden G
@sebasjuhh: “BECAUSE RACECAR” :-))))))
Smeer je accu en laad je deur rubbers, of was het nou andersom?
@norge: of jij met de hogedruk reiniger je accu schoon wil maken.
@leandro: Laat dat soort dingen door de dealer doen…
@norge: kijk jij hebt er verstand van. Kan je mijn buurvrouw ook helpen? Die heeft nu al 2 jaar achter elkaar geprobeerd op de sloot te parkeren en steeds gaat ze erdoor heen. Betaling zou ik cash vragen, natura moet je niet willen.
@gerbie: Gewoon een baksteen geven voor achter haar wiel,is trouwens ook een tip om bij je te hebben als je naar de wintersport gaat.
Vandaag nog de winterbanden d’r om gedaan, rolt toch een stukje lichter en iets lager in de toeren, ookal is het maar 20mm per as.
@coupe20vturbo: Ik volg je niet.
Winterbanden rollen toch net wat zwaarder?
En lig je ‘lager in de toeren’? Hoezo, schakel je eerder op dan?
Die 20 mm slaan, lijkt me, op banden met 10 mm minder breedte elk? Hoe brengt dat je toeren omlaag??? (als er van 10 mm al wat te merken valt)
@mout: Ik gok dat hij lagere toeren draait omdat zijn wielen nu 20mm groter zijn, en dus meer afstand per as-omwenteling afleggen.
Heb gewoon goede zomerbanden op de 328i. Met tractioncontrol en wat gevoel kom je ook een heel eind.

Rijd al jaren met de bmw zonder winterbanden, goed te doen. En ja af een toe een beetje driften en slippen is gewoon lache :D
@gnuur: stoer.
@sjaakk:
nx van stoer, die man heeft gelijk.
als je de rijstijl een beetje aanpast en KAN rijden heb je GEEN winterbanden NODIG!
@Stijn Torfs: Jazekers vooral vol houden dat je goed kan rijden dan. Totdat je een noodstop moet doen. Lekker op de zomerbanden de winter in. Kan niet wachten totdat ze het verplichten om de idioten op hun zomerbanden naar winterbanden te wisselen.
@sjaakk:
Niet iedereen heeft leren rijden in een Playstationmobiel.
Er zijn hier nog mensen die hebben leren rijden zonder al die shit en winterbanden.
Het probleem met de huidige auto’s is dat een groot deel van het gevoel is weggefilterd.
En wat je niet in je kont voelt daar kan je lastiger op reageren.
Gewoon goed oefenen op een verlaten parkeerplaats kan je al helpen om gevoel met je auto te krijgen, anders probeer eens een goede antislipschool….
@jrk68: Ik heb alleen maar ABS op mijn auto met winterbanden. Ja ik weet dat het op een parkeerplaats heel erg leuk is om spelen met de auto, net nog wezen doen. Hoe wil jij het met al jou goede rij kunsten het voor elkaar brengen om op tijd bijv. een noodstop te doen op zomerbanden? Het is gewoon onverantwoord om op zomerbanden in de winter/sneeuw te rijden.
@Stijn Torfs: Wie zegt dan dat je het NODIG hebt, trut…
Het is een HULPmiddel..
eens een keer wat nuttigs op Autoblog
Ik moet morgenavond en vrijdag zo’n 150 km heen en 150 km terug rijden. Ook door redelijk afgelegen gebieden voor zover je die hebt in nederland. Laat die sneeuw maar komen. Heb sneeuwkettingen in de auto gegooid, een schep, wat flessen drinken, slaapzak en wat kleren. Moet raar lopen als dat niet wil gaan lukken.
Nu maar hopen dat de halve tammen op zomerbanden de wegen niet gaan verstoppen.
als je een mercedes hebt dan gaat die roestbescherming toch niet werken, roesten van binnenuit namelijk…
Punt 1 zit wel goed met dank aan de optie B
@the-budel-guy: ik bedoel dus de optie B
@the-budel-guy: bang en olufsen! De autoblog app faalt weer lekker vandaag!!!!
Of je koopt gewoon een Zweedse auto. Laat de winter maar komen!
@moveyourmind: Daar heb ik niks aan toe te voegen ;)
Ook, dames en heren, als je batterij niet al té nieuw is, of gewoon als het écht koud is, steek je best even je koplampen aan, en dan terug uit doen, en dan pas starten.

Klinkt misschien raar, maar een motor starten, vraagt veel van een batterij, en je laat best eerst even je batterij “opwarmen”.

Bij een goede batterij, zal je zien dat het ampèrage geleidelijk zal stijgen tot een vaste waarde. Door eerst je lichten aan te steken, geef je je batterij de kans om tot die maximum waarde te komen, want bij starten vraag je ineens al dat vermogen, en die batterij krijgt anders gewoon niet de kans om eerst tot het maximum van zijn capaciteit te komen.
En dan komt daar het moment dat je de WD40 kunt gebruiken omdat je slot dicht zit gevroren… ligt dat tyfus busje in de auto..
Ook misschien eens de moment om de staat van die batterij in het algemeen te controleren. Omdat de batterij’s van tegenwoordig goed zijn weggestoken, heb je meestal niet direct een goed zicht op de staat ervan.

Klemmen moeten uiteraard goed aangedraaid zijn, maar ook weer niet té hard aandraaien, want de aansluitingen van de batterij bestaan uit lood, en dat is zacht materiaal.
Zie je groen of wit gedoe aan de klemmen, neem dan een staalborstel om dit zo goed mogelijk weg te krijgen.

Oxidatie = slecht contact, dus je benut niet het volle vermogen van de batterij. Smeer de aansluitingen van de batterij in met vaseline om toekomstige oxidatie te voorkomen, en schuif de klemmen er terug over om ze goed vast te zetten, maar zeker niet té vast. Gebruik bij voorkeur een ringsleutel, en geen steeksleutel als het kan.
Tegenwoordig zitten de batterij’s ook in een plastieken bak, maar de oude(re) auto’s, hebben de batterij meestal nog onbeschermd op de carrosserie staan.

Mijn vader stak vroeger onder zijn batterij altijd eerst nog een kurken plaatje, waardoor de koude van de carrosserie niet in de batterij kon kruipen, wat het starten in de winter zeker ten goede komt.

Als je je batterij nog kunt openmaken ( zo’n 5 eurocent stuk is daar echt ideaal voor ), kijk dan even na of er nog voldoende zuur op zit. Zo niet, giet er dan gedestilleerd of gedemineraliseerd water bij, maar ook weer niet té veel.

Bij het opladen van de batterij, kun je dat zuur horen pruttelen, en als je er te veel water opgiet, komt dat er ook weer uit, wat dan weer aanslag op de batterijklemmen kan veroorzaken. De regel is: maak eerst dat de batterij opgeladen is, en giet dan pas bij, en giet bij tot maximum de bovenkant van de platen.

Die platen, kun je duidelijk zien in onderstaande afbeelding moest je niet weten wat ik bedoel.




Heb je een auto die vervelend start, desondanks een goede batterij, kan het zijn dat bij een benzinewagen de bougies aan vervanging toe zijn, of bij een dieselwagen, de gloeikaarsen ( of gloeibougies ).

In de tussentijd kun je een spuitbus Start Pilote in je koffer leggen, en kun je vóór het starten, enkele malen goed spuiten in de aanzuig naar de luchtfilter. Met wat geluk hoef je daarvoor niet eens je motorkap te openen, omdat die meestal ergens in de buurt van de grill zit, of een opening in de bumper. Niet te lang wachten om te starten, want die Start Pilote is verdampt voor je het weet…
wat is een laag ML????
Mooi om keer op keer mee te maken hoe Nederland helemaal plat gaat door een paar sneeuwvlokjes…

en @Alwood: “…schudt die auto schoon!” Met dt lijkt me een foutje toch?
Niet te hard aan de deur trekken als hij niet opent. Keer met de vuist langs de bovenste rand slaan (niet de ruit!) wil al helpen.
Diesels eerst voorgloeien en dan pas starten, let op het lampje!
En de klassieker: handrem verlof geven, parkeren in versnelling om een vastgevroren rem te voorkomen.
@RoT___: ;) ik zag vandaag een audi a2 diesel. ging nergens heen en stond vreemd te kijken naar zijn auto toen hij de accu had leeg gestart.
Heb gloednieuw Continental TS800 rubber om de standaard 14 inch wielen onder m’n MX-5 geschroefd, dus dat moet wel gaan. En ik ga er volgende maand mee op wintersport!!
Dat wordt een lastige winter met mijn M5 (achterwielaandrijving)
@mpow3r: nu kun eindelijk driften, donuts draaien en burnouts maken zonder dat het al te veel banden vreet zul je bedoelen… ;)
Seat leon uit 2002 met voor 235-40-18 en achter 245-40-18.. Denk idd dat het tijd is om me wielen te wisselen naar de winterset ;)
Winterbanden! Neu me vader rijd gewoon op de zomerbanden op de porsche :p hij zegt “te duur” maar ik weet dat er een andere reden acgter zit…….






DRIFTEN!!!!!
@paere: achter met c-g-t? Serieus?
@motoragent: Volgens mij had Paepe’s papa dat geld van die Porsche beter in de scholing van z’n zoon kunnen stoppen :P
Jullie zijn de spikes vergeten :-)
Zoals mijn ski leraar jaren geleden al zei; “Es gibt kein slechtes Wetter, es gibt nur schlechte Vorbereitung!”
@Barnato: je kunt dus nog steeds niet skieen?
En dan nog dit: je auto winterklaar maken is voor mietjes!!
Volvo: Check.
Sneeuwkettingen: Check.
Meer is niet nodig. Toch?
@Klassiekerrally: wd40 he ;) en verstralers passen ook wel. Verder weinig onderstellen die het zo lekker doen in de sneeuw als een oude volvo met 185 of 195 rubber
@Klassiekerrally: wtf is er dan zo winterachtig aan een saaie Volvo?? Een Volvo is al jarenlang onderhuids niets meer en niets minder dan een f*cking Ford Focus of Mondeo!! Daar is niks winterigs aan! Jij gelooft ook nog in Sinterklaas zeker?
@flippert: 142
@Alwood: ja, en? Wat is er zo bijzonder aan een ouwe stink 142 in de winter? Dan heb ik altijd nog liever een auto met 4WD. Een 142 in de sneeuw: lekker je ribben breken op dat bakeliete stuur bij de minste of geringste glijpartij. Succes.
@flippert: is geen ford focus
@Alwood: *is uitgeluld* :-)
@flippert: dus jij denkt dat de engineering afdeling van volvo ligt te slapen en dat de stagiar de hele dag ford’s aan aan het kopiëren is? Dream on, dat dachten ze ook van saab.
@xiran: de engineering afdeling van Volvo wordt tegenwoordig gerund door een paar chinezen die bij Landwind zijn weggekocht, dus ja.. Maar even serieus: kappen met dat geleuter dat je in een Volvoot op voordeel staat in de winter.
@flippert: sure en daarom investeren ze 11 miljard in een nieuw platform.
@xiran: precies, net als alle andere merken, dus dan is het onderscheidend vermogen óók bij Volvo nul..
@flippert: een ander merk koopt een platform bij een andere fabrikant of past het oude aan. VAG maakt een platform voor meerdere modellen. Filppert als je niet met een echt punt kan komen begin er dan niet over.
@xiran: ajsjeblieft, een echte punt: .
@flippert: lees## een ander merk koopt een platform, volvo ontwikkeld hem voor 11 miljard zelf.
@xiran: lees: de chinezen kopiëren het platform van een ander, lekker goedkoop. Volvo, dat wordt alleen maar minder voor zover het überhaupt nog wat onderscheidends was. Met de veel te zware koekblikken die het vroeger waren heeft het allemaal iig niks meer van doen.
@flippert: je draait eromheen, we hadden het over de engineering afdeling van volvo niet kopieer chinezen. Dat volvo veranderd is kan niet anders, efficentie heeft ook met gewicht te maken.
Dunne bandjes is tenslotte meer druk per cm² dus beter leek me?
Zet ‘s nachts via verlengsnoer, gewoon een kacheltje naast je auto. Bevriezen je ramen, deuren, sloten niet en je banden zijn al lekker warm dus ook veel grip!
Weet iemand ook alweer waarvoor dat trucje was van WD40/ander goedje in de inlaat van een diesel te spuiten om hem te starten? ( zo iets was het uit mijn hoofd ).

Zag de ANWB dat eens doen bij een VW Transporter :)
Tip #11: Zet je huis te koop en verhuis naar Curacao.
Hoezo WD-40 voor het starten? die heb ik nog niet eerder gehoord..

en ook voor bevroren sloten is wel beter middel..

rubbers inspuiten met WD 40 kan wel handig zijn..
@dennisr: WD-40 in je sloten spuiten VOOR het vriest en de hele winter geen last…

Nouja, zelf heb ik al lang geen sloten meer die kunnen dichtvriezen dus dat probleem heeft zich sowieso vanzelf opgelost met keyless drive.
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!