10 echte tips om je auto ‘winterklaar’ te maken

Gepost op 05-12-2012 om 23:00 door - 102 Reacties »

Audi Quattro is winterklaar
Koning Winter is weer in het land. De tijd dat Nederlanders langzamer rijden dan ooit, het OV op een absolute onbruikbaarheid afstevent en papier en internet weer volstaan met de vraag of je wel genoeg dekentjes en water in de auto hebt liggen. Daar heb je helemaal niks aan, daarom hebben wij 10 echte auto-winter-tips.

Antivries in je ruitensproeiers, fatsoenlijke ruitenwisserbladen, een goede accu, dekens, drinken en eten in de auto. Winterklaar is weer helemaal hip. Jammer dat op de kussentjes en dekentjes na de meeste tips onder normaal onderhoud vallen en niks met de winter te maken hebben. Echt ‘winterklaar’ maken doe je zo:

Subwoofer
Krabben? Nergens voor nodig. Vakkundig de sneeuw van je auto scheppen hoeft ook niet. Zet even voor je vertrek een flinke beat aan en schud die auto schoon!

Zand
Een fles of zak zand achterin de auto. We waren het al bijna vergeten. Tenzij je een oude Kever rijdt doe je dit natuurlijk niet voor de gewichtsverdeling maar wel om het voor je wielen te strooien als je echt vast staat op een laag ijs.

Stalen velgen
Staal buigt, aluminium breekt. Winterbanden zijn geen overbodige luxe maar het zijn vooral de stalen velgen die je de winter doorhelpen. Die ene keer dat je wel een stoeprand meeneemt. Met een kromme velg kom je wel weer thuis, een gebarsten velg zal je moeten wisselen. Niemand zit er op te wachten wielen te wisselen in de ijzige kou.

Smalle banden
Terwijl ‘op het droge’ brede banden soms iets beter kunnen presteren is in de winter juist smal rubber een voordeel. Vooral op ijs maar ook in de sneeuw en op natte wegen. Een hogere oppervlakte druk helpt je net dat beetje meer grip te pakken.

Bodembescherming
Eigenlijk is het in de herfst al begonnen, als de takken uit de bomen waaien. Die heb je, net als dikke klonten ijs en pekel, liever niet in je motorruimte. Verzeker jezelf daarom van een goede bodembescherming, echte pro’s gaan natuurlijk voor een stevige plaat aluminium tussen de voorwielen.

Roest-bescherming
Enige kennis van de auto is hierbij wel handig. Controleer de holle ruimtes en carrosserie op kale stukken metaal die mogelijk aan pekel worden blootgesteld. Ook bij nieuwe(re) auto’s wil het nog wel eens ontbreken aan roestbescherming. Garantie is vaak alleen op roest ‘van binnnenuit’. Dikwijls zijn er genoeg plekken te vinden waar in de winter roest van buitenaf je auto opvreet. Extra lak of een laag ML biedt uitkomst.

Grille afdekken
De meeste auto’s zijn ontworpen om goed te koelen tussen pakweg -10 en +35 graden. In de praktijk koelt een radiator in de winter meestal ‘te veel’. Dit lost je thermostaat grotendeels op maar als je fan bent van een verwarmd interieur kan de motortemperatuur alsnog laag blijven. Een koude motor is een kapotte motor en een radiateur is eenvoudig gedeeltelijk af te dekken. Zorg er wel voor dat het bij voorkeur niet-brandbare materiaal goed vast zit.

Verstralers
Dan het echte werk. Een auto is pas echt winterklaar als er een set stevige verstralers op je dak of de voorbumper staan. Deze zijn bovendien praktisch als je dimlicht dichtsneeuwt en je ze niet kan wissen.

Dashboard camera
Om je drift-acties vast te leggen, gekke capriolen van anderen te filmen of simpelweg aansprakelijkheid te bepalen als iemand tegen je aan glijdt. Een dashcam is multifunctioneel en heeft in de winter nog meer vast te leggen dan ‘s zomers.

WD-40
Moet ik deze echt nog uitleggen? WD-40 is altijd nuttig. Als ‘ie niet wil starten, je slot dicht is gevroren en noem maar op. Ga niet weg zonder WD-40!

WD40 werkt ALTIJD voor alles

102 reacties   toon alle reacties
eens een keer wat nuttigs op Autoblog
Ook, dames en heren, als je batterij niet al té nieuw is, of gewoon als het écht koud is, steek je best even je koplampen aan, en dan terug uit doen, en dan pas starten.

Klinkt misschien raar, maar een motor starten, vraagt veel van een batterij, en je laat best eerst even je batterij “opwarmen”.

Bij een goede batterij, zal je zien dat het ampèrage geleidelijk zal stijgen tot een vaste waarde. Door eerst je lichten aan te steken, geef je je batterij de kans om tot die maximum waarde te komen, want bij starten vraag je ineens al dat vermogen, en die batterij krijgt anders gewoon niet de kans om eerst tot het maximum van zijn capaciteit te komen.
En dan komt daar het moment dat je de WD40 kunt gebruiken omdat je slot dicht zit gevroren… ligt dat tyfus busje in de auto..
@paere: achter met c-g-t? Serieus?
Zoals mijn ski leraar jaren geleden al zei; “Es gibt kein slechtes Wetter, es gibt nur schlechte Vorbereitung!”
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!