Of is het eigenlijk andersom?
Het rommelt al een poosje tussen Carlos Sainz en de mannen van Red Bull/Toro Rosso. De Spanjaard zou nog steeds niet kunnen verkroppen dat niet hij maar Max Verstappen in 2016 werd gepromoveerd naar het grote Red Bull-team en sindsdien lobbyt Sainz openlijk voor een vertrek bij Toro Rosso.
Red Bull zit in elk geval voor komend seizoen al vast aan Verstappen en Ricciardo (of andersom) en een overstap naar het grote team zit er op korte termijn niet in voor Sainz, die dit seizoen vooral in negatieve zin opvalt. Zo roste hij in Bahrein nog Lance Stroll van de baan en elimineerde hij zichzelf op een rare manier in Azerbeidzjan, om vervolgens de schuld te geven aan teamgenoot Kvyat.
Daar komt bij dat Sainz in Canada de veroorzaker was van een flinke klapper in de eerste ronde. De man rijdt nogal gefrustreerd in de rondte en het lijkt erop dat Toro Rosso er klaar mee is. Het team zou namelijk onderhandelen met Renault over een afkoopsom voor het contract van de Spanjaard. Het gerucht gaat dat Red Bull een bedrag van 8 miljoen euro wil hebben om hun coureur te laten gaan.
Sainz zou vertrekken naar het fabrieksteam van Renault waar Jolyon Palmer buiten wordt gezet. Het stoeltje van Carlos bij Toro Rosso wordt overgenomen door Pierre Gasly. Een en ander zou tijdens de Grand Prix van Hongarije al worden doorgevoerd, aldus Auto Bild. Dit is wat Dietrich Mateschitz (de grote baas van Red Bull) erover te zeggen had:
“If a driver does not want to stay, if the love is extinguished, you can not force a contract with contracts, you should let go.”
Soulmaster zegt
lijkt mij stug dat renault hem wil hebben.
jelmer03 zegt
@Soulmaster: hij is beter dan palmer
hoglard zegt
@Soulmaster: als overbrugging tot Kubica volgend jaar terug komt.
Edge zegt
@hoglard: Ziet Sainz dat zelf wel zitten, voor slechts 8 races bij Renault tekenen? Als Renault inderdaad met Kubica en Hulkenberg 2018 in wil gaan loopt hij dan het risico zonder stoeltje te komen zitten.
tvklarenbosch zegt
Dacht dat Renault Kubica in de auto wilde hebben? Is marketing technisch wel een betere keuze denk ik. Dat ze Palmer niet meer willen snap ik wel, die is veel te langzaam.
dacija zegt
@tvklarenbosch: Kubica blijft een risico. Heb altijd wel Kubica zien terugkomen maar alleen door gebrek aan beters Sainz is snel en bewezen. Maar het kan nog steeds gebeuren aangezien me dit allemaal erg sterk lijkt. Red Bull heeft geld zat en zou ook gewoon Sainz op de zijbank kunnen zetter.
Dutchdriftking zegt
En zo gaat een prima talent aan zijn eigen arrogantie ten onder….
rolov zegt
@dutchdriftking: en die van zijn vader
kevin82 zegt
@dutchdriftking: Kan ook goed gaan.. kijk maar naar diva Hamilton ?
Edge zegt
@kevin82: Maar dat is ook een groot verschil, Hamilton vertoont divagedrag zonder dat zijn prestaties er onder lijden. Sainz doet dat niet, bij hem is het óf goed rijden, óf de diva uithangen.
koekebakker zegt
@dutchdriftking: Pff talent ? Die gozer kan niet rijden joh, heeft totaal geen controle.
Check china in de regen wielspin tot zn 6de versnelling.
Hele seizoen loopt die al aan te klooien, ik had hem allang buiten gezet ga maar tescoureur spelen geef een andere talent welke wel serieus is een kans. Dit slaat nergens op, zelfde by Kvyat.
fmgarcia zegt
@koekebakker: Want Gasly gaat volgend jaar strijden om het kampioenschap in de 2018 str!! Sainz is misschien iets minder goed dan Max zeker weten, maar wel kampioen Renault 3.5 en gewoon genoeg punten al 3 seizoenen. Dus ja hij kan echt niet rijden inderdaad.
VeniVidiVici zegt
@dutchdriftking: Inderdaad, hoogmoed komt voor de val!
rob5nismo zegt
Ik kan ergens de frustraties wel begrijpen want hij kan ook meer als voor het junioren team blijven rijden.
Hij heeft het gevoel dat hij wordt tegen gehouden in zijn kunnen door red bull.
Tenminste dat denk ik
Joost zegt
@rob5nismo: Frustratie is wel begrijpelijk, maar juist dat onder controle houden maakt het verschil.
Logisch dat hij verder wil, maar hij moet zich ook beseffen dat wat Helmut Marko onlangs zei (“hij rijdt F1 dankzij ons”) ook helemaal klopt.
Als hij niet zo arrogant zou doen, komt zijn tijd nog wel. Nog jaren genoeg voor de boeg. Vrees alleen dat als deze plannen allemaal doorgaan, het einde van het seizoen ook het einde is van zijn F1-carriere.
lekkerlinksrijden zegt
@rob5nismo: als hij echt zo goed is als hijzelf denkt moet hij het laten zien op de baan. Je hoeft niet 1e te eindigen om jezelf in de kijker te rijden.
Als hij mooie inhaalacties maakt, zijn teamgenoot eruit rijdt en geen eliminaties van andere rijders dan rij je jezelf in de kijker.
Een grote mond en zero prestaties gas hem echt niet verder brengen, hooguit naar de achterdeur van de F1.
Volgend jaar exit vrees ik voor mister Sainz
acizane80 zegt
@lekkerlinksrijden: groot gelijk, zoals Max zich ook bewezen heeft. Als je bekijkt hieveel geld dat die mannen verdienen vind ik dat hij meer moet presteren voordat hij zijn mond open trekt.
rob5nismo zegt
@lekkerlinksrijden: dat is ook zo je hoeft niet te winnen om jezelf in kijker te rijden.
Ik vind sainz wel degelijk talent hebben alleen zijn grote mond gaat nu tegen hem werken.
lekkerlinksrijden zegt
@rob5nismo: hij kan zich beter concentreren op het rijden en de samenwerking met het team zodat de auto ook beter wordt. Het team heeft meer aan goede info over de auto dan geouwehoer in de pers
awesome zegt
@lekkerlinksrijden: precies dit!
Onderscheid je van de rest van het veld door mooie, slimme acties uit te voeren. Teambazen zien je dan echt wel, die zien dezelfde beelden als wij.
Sainz heeft echter weinig tot geen spectaculaire acties op zijn naam.
nicolasr zegt
Ik ben altijd benieuwd hoe het écht zit. Dit is wat naar buiten komt, dan kun je er dus zeker van zijn dat het anders zit!
berlinetta zegt
@nicolasr: Nee de media spreekt altijd de waarheid toch?
Joost zegt
Een contract is een contract toch? Dat is tenminste wat we Red Bull altijd horen zeggen.
Overstap naar het fabrieksteam van Renault is toch in theorie een promotie? (al zie ik Renault echt niet als een topteam, dus vraag me af wat daar de promotie aan is..)
Als dit allemaal waar is: Palmer eruit, Sainz in de Renault tot einde seizoen en dan volgend jaar opgevolgd worden door Robert Kubica. Zomaar een voorspelling..
dacija zegt
@iJoost: jup, contract is contract. Red Bull is daar altijd heel stug in geweest. Ze zijn zelfs in staat Sainz een jaar lang op de zijbanken te zetten zonder dat hij voor andere F1 teams mag rijden. Ik snap dat ze van Sainz af willen, maar verkopen lijkt me allemaal erg sterk. Vorig jaar hebben ze al nee gezegd tegen 20 miljoen voor hem.
Joost zegt
@dacija: Daarom vind ik die quote van Dietrich Mateschitz ook zo apart.
Helemaal het tegenovergestelde van wat we eerder hoorden van Horner en Marko
mrrallycross zegt
Zou als ik Renault was ook Palmer er toch wel uit willen hebbem
aerotic zegt
Nu nog Kvyat er uit mikken, Vandoorne zijn stoeltje en ’t wordt nog eens wat met dat team.
ghost zegt
Spanjaarden & arrogantie, helemaal geen verrassende combinatie.
snorrewietskie zegt
Kan beter gaan rallyen.
MaartenD zegt
En dan gaat hij naar Renault…kom dit moment nou ook weer niet een topteam toch?
jaapiyo zegt
Als hij zo gefrustreerd is dat Max de voorkeur kreeg boven hem zal zijn bloeddruk wel helemaal flink oplopen als hij zich realiseert dat Red Bull Max meer dan 100 miljoen waard vindt en hem een slordige acht.
lekkaah zegt
Sainz senior zeker..
piquet1986 zegt
Sainz heeft meer woorden dan daden.
w0o0dy zegt
Even wat kort door de bocht: tegen Verstappen deed hij het best goed (maar Verstappen had veel minder ervaring in single seaters) nu rijdt Verstappen Ricciardo om de oren (qua snelheid). Grootste probleem van Sainz is dat hij hard gaat maar niets speciaals meeneemt. Gaat hij een middelmatige auto verbeteren met zijn input? Gaat hij op weergaloze wijze tekeer en rijdt hij soms iedereen de moeder? Laat hij echt prachtig racen zien? Perst hij er die ene weergaloze ronde uit in qualifying? Op Al die vragen moet je denk ik nee antwoorden. En dus is hij snel maar geen topper. Een Rosberg tov een Hamilton, een ….
iannuzi zegt
@w0o0dy: well spoken ?? met enig verschil: Sainz in goed staat Kyvat het snot voor de ogen rijdt.
w0o0dy zegt
@iannuzi: tja zegt dat iets over Sainz of over Kvyat?
rovadepo zegt
@w0o0dy: ik ben het wel met jou eens, echter kan hij nog best wereld kampioen worden icm het juiste team en wat geluk. Hij zal nooit een race idool worden zoal Lewis ,Vettel ,Schumacher ,Senna en wellicht Verstappen.. hij werd door Verstappen imo echt vernederd het tweede seizoen, het eerste seizoen was Max ook al de betere behalve met de kwalificatie. Ik snapte nooit waarom hij zo gefrustreerd is. Hij is nog steeds goed en heeft potentie maar met dit gedrag, kweekt hij weinig empathie en dat is wel nodig voor een stoeltje.
w0o0dy zegt
@rovadepo: dat zeg ik… Rosberg. Maar met een sterke teammaat denk ik dat hij het niet/nooit redt.
trustmeiamanengineer zegt
Dan gaat wel de potentiële plek van Alonso bij Renault verloren. En aan de Hulk zal Sainz ook een hele kluif hebben…
rovadepo zegt
@trustmeiamanengineer: dat lijkt mij wel een leuke match, als hij echt zo goed is dan moet Hulk verslagen worden. Ik zet mijn geld op Hulkie.
lekkerlinksrijden zegt
@rovadepo: ik ook op Hulk
fmgarcia zegt
@trustmeiamanengineer: Ik hoop nog zo op Alonso bij Renault. Sainz en Hulk zal spannend worden. Sainz denk ik wel sneller, maar Hulkenberg zeker constanter. Zal aan het einde vh seizoen niet veel schelen dus.
Gulli zegt
“If a driver does not want to stay, if the love is extinguished, you can not force a contract with contracts, you should let go.”
Daar kan geen 100 miljoen tegenop
Orichy zegt
@gulli: Dat laatste gaat over hele andere krachten.
Mateschitz vind Verstappen de persoon, om Red Bull in het totaal te vertegenwoordigen. Max is jong, snel en sportief en zo is dat ook met de doelgroep van Red Bull; jong, sportief, snel en levendig.
Max ademt Red Bull, is de beleving van Mateschitz, dat is goed voor de totale miljarden business, die Red Bull draaiende houdt.
Dat mag best wat kosten, maar dat levert des gevraagd het veelvoudige op, dus die hoofdprijs op het hoofd van Max, snap ik wel. Maar dan moet er wel wat betrouwbaarder en sneller materiaal aan de raceauto van Max toegevoegd gaan worden, anders gooit Red Bull nog hun eigen glazen en die van Max Verstappen in, dus is er werk aan de winkel en laat het geld de goede kant uitrollen.
Orichy zegt
Het probleem bij Sainz is, dat hij best goed kan sturen, maar het karakter en ophemeling van zijn vader hem in de weg zitten. Waardoor hij op de baan minder productief is en buiten de baan te veel.
Wat hij is vergeten te doen, is dat hij met een mindere auto ook goede prestaties moet en kan neerzetten. Hij laat niet zien wat Max Verstappen wel deed, presteren met minder materiaal en daardoor zorgen dat men niet om je wil en kan.
Hij is nu het uithangbord van en met frustraties, die hem alleen maar slechte ervaringen gaan geven, omdat hijzelf geen goede inbreng eraan toevoegt.
Als hij een breuk wil, zou ik hem die ook geven, maar wel via de achterdeur en niet via de voordeur.
Dag “jongetje” Sainz, een ander talent wil graag het door jou vrijgegeven stoeltje in de Toro Rosso.
Dan zou ik, als Red Bull zijnde, ook het geïnvesteerde geld maar afschrijven. Maar ik kan ook snappen, dat Red Bull nog ergens geld voor wil zien terugkrijgen, als een ander team wel wat in Sainz ziet. Het blijft zaken doen.
fmgarcia zegt
Ongelofelijk dat niemand hier ook maar iets positiefs te melden heeft over Sainz. Ik denk dat hij echt wel bij de toppers hoort! Kvyat zeker niet en Palmer ook niet. Sainz gaat ook niet langzamer zijn dan Kubica. Pomp allemaal jullie iloveMaxstoel op en geniet over 30 minuten van de race!
berlinetta zegt
@fmgarcia: Niemand kraakt ook zijn prestaties op de baan af. Het gaat erom wat hij daarnaast doet.
fmgarcia zegt
@berlinetta: Nou.. zie genoeg Dualshock 4 helden roepen dat hij niet kan rijden. Het is ook echt een sukkel als hij dit allemaal echt gezegd heeft.
Jij weet ook hoe goed die jongen kan sturen. Dat weten zeker de mensen die hem al jaren bijstaan in zijn carriere en de volgende stap ambiëren. Punt is dat str ooit begonnen is als opleidingsteam met maximaal 2 jaar per coureur om te wennen aan F1. Dat hij daar al 3 jaar zit en Kvyat nota bene uit een topauto komt maakt die hele filosofie kapot.
Kvyat zou echt wel vervangen moeten worden. Dat vinden de FIA/Liberty/Putin duidelijk niet(good to be Russian). Feit is dat Sainz veel sneller is dan Daniil en hij plaats zou moeten maken voor Gasly. Ik snap dan echt de frustratie ook wel. Je hoort ineens dat je grote rivaal 100 miljoen minimaal moet gaan kosten.
Orichy zegt
@fmgarcia: Carlos heeft onder de druk van Max inderdaad laten zien, dat hij kan sturen, maar in het huidige jaar laat hij zien, dat hij minder getalenteerd is, omdat zijn frustraties hem in de weg gaan zitten, dat staat hij zelf toe.
Carlos kan veel beter en als hij de rust behoudt, wil ook niemand van hem af, of om hem heen. Maar naast dat Carlos zelf een driftig mannetje is, doet zijn vader aan de rest van het verhaal, er nog een schepje bovenop. in negatieve zin.
Ik snap dat je als hoogste baas er een keer klaar mee is en dan kan je beter je verlies nemen en afscheid nemen van elkaar. Ook al zie je het potentieel, als het er niet uitkomt, door omstandigheden en karaktereigenschappen, dan moet je voorkomen grotere schade aan te richten en is afscheid nemen voor beide het beste.
Ik wens Carlos het beste in zijn toekomst.
fmgarcia zegt
@Orichy: Hahaha .. Beetje te laat. Rest van je verhaal klopt als een bus. Fijne race
Edge zegt
Ik hoop dat het niet gebeurt. Van Toro Rosso naar Renault is een mooie stap voorwaarts en die gun ik hem nog niet. Eerst even je plaats kennen voordat je gaat zeuren en spelletjes in de media gaat spelen.
Andere reden waarom ik het niet graag willen zien: Kubica. No way dat Sainz voor slechts 8 races voor Renault gaat rijden en zich daarna aan de kant laat schuiven. Als hij komt, betekent dat ook dat Kubica dat 2018 zitje kan vergeten.