Die borden staan er niet voor niets!
Er zijn twee soorten automobilisten: mensen die wel eens te hard gereden hebben en mensen die zweren van niet, maar toch schuldig zijn. Soms kan het en maakt het verder niet zoveel uit, tenzij je gepakt wordt. Maar als de bordjes 50 zeggen, meestal in de bebouwde kom, is er alle reden om even een versnelling lager te gaan en je te houden aan die limiet. De scholen zijn weer begonnen, bijvoorbeeld. Om eens met een actuele cliché te komen.
“Doen mensen dat dan ook?” vroeg de Nationale Databank Wegverkeergegevens (NDW) zich af. Een hele maand aan data gerelateerd aan snelheidsboetes werd geanalyseerd om zo te kijken in welke provincies men zich wel en niet aan de limieten houdt. Let wel: ze meten alleen 50-wegen. Per provincie scoren Friesland en Zeeland het best, Overijssel valt hard door de mand met hardrijders op 18 procent van de 50-wegen.
Op gemeentelijk niveau wordt het interessanter. De toppers zijn de Waddeneilanden (Noord-Holland en Friesland), Enkhuizen (Noord-Holland) en Ferwerderadiel (Friesland). Hier wordt perfect volgens het boekje gereden. De duidelijke verliezers zijn de gemeenten Aalsmeer (Noord-Holland) en Ouder-Amstel (Noord-Holland). Op meer dan 35 procent van de 50-wegen rijdt men te hard.
Verder wil het onderzoeksbureau wel kwijt dat het te makkelijk is om de bestuurders uit deze gemeenten te bestempelen als ‘goed of slecht houdend aan de regels’. De manier van handhaving kan invloed hebben op het resultaat, ook wordt er alleen gekeken naar boetes en niet naar hoe hard auto’s daadwerkelijk rijden. Desalniettemin moet je dus in de onderste delen van Noord-Holland goed op je tellen letten als het gaat om je snelheid. U wordt beboet.
chrisvonmeer zegt
Wat een onzin onderzoek. Zoals in de tekst al staat, alles valt of staat bij de manier van handhaven. Ik zou zelfs eerder durven stellen dat er in de slecht scorende gemeentes een betere controle plaatsvindt.
rulefollower zegt
@chrisvonmeer: Exact. In Zeeland is er amper politie.
dawwg zegt
@chrisvonmeer: Wat een onzin; ik woon vlakbij zo’n “winnende gemeente” en vrijwel iedereen rijdt er binnen de bebouwde kom gewoon heel netjes terwijl er nul handhaving is. Kwestie van lokale normen & waarden en smalle wegen.
granlusso zegt
Op 50-wegen houd ik me eigenlijk altijd netjes aan de snelheid, alleen op de autosnelweg rijd ik met enige regelmaat 20-30km/h te hard. Met Flitsmeister aan dan :)
shadowbroker zegt
@granlusso: “Flitsmeister aan…” Mietje…
simonferrari zegt
@shadowbroker: Wat je een mietje noemt… liever continu 20/30km/h te hard, geen boete en een “mietje” genoemd worden dan continu een boete voor 20/30km/h te hard incasseren.
redneckdarian zegt
@shadowbroker: Dude, waarom? Alsof het mannelijk is om boetes te moeten betalen?!
dutchneon zegt
@redneckdarian: Tijdens de crisis dacht ik nog van wel… help het kabinet de winter door…. maar als ik zie hoe snel ze het afgelopen jaar de meevaller aan het einde van 2017 alweer verbrast hadden heb ik het gauw opgegeven :D
shadowbroker zegt
@redneckdarian: Wat heeft mietje mee te maken of iets mannelijks is of niet? Ik bedoelde het ook niet slecht. Soms is het gewoon lastig om digitaal op een ‘bepaalde’ manier over te komen
redneckdarian zegt
@shadowbroker: Uh mietje heeft heel veel te maken met mannelijkheid. De definitie van mietje is ‘een weinig stoere man’… Nou vraag ik me af hoe je het wel bedoelde
shogun zegt
@redneckdarian: Dude… Als grapje denk ik, en ik snap hem wel. moest er ook om lachen.
als je dit niet begrijpt ligt dat meer aan jou dan aan @shadowbroker.
geeft niet hoor, het is niet bedoelt als belediging naar de flitsmeistergebruiker.
redneckdarian zegt
@shogun: Ja ik mag hopen dat hij sarcastisch was idd, maar was ook wel erg kort door de bocht. Ik heb verder ook geen zin meer in discussie dus, doei!
shogun zegt
@redneckdarian: Ook een mooi weekeinde gewenst!
redneckdarian zegt
@shogun: zuip ze!
jeroenwz zegt
@redneckdarian: voor mij ben je pas een kerel wanneer je de consequenties van je gedrag aanvaardt. En dus ook gewoon de kans op een boete accepteert in plaats van te zitten mieten met FM. Dan ben je een droeftoeter.
dawwg zegt
@jeroenwz: Wat wil je zeggen ? Dat jij of nooit te hard rijdt, of dat je willens en wetens je vrouw & kinderen ‘brood’ ontneemt door het maar weg te geven aan de staatskas ?
jeroenwz zegt
@dawwg: wat ik wil zeggen is dat ik de snelheidslimiet zoveel mogelijk aanhou en als ik dat niet doe gewoon de consequenties accepteer. Dus niet ga liggen janken wanneer ik dan eens een boete krijg.
peug206 zegt
@granlusso: nou, 50 wegen wel. Maar wegen die 4baans zinn, gescheiden van fietsers voetgangers en meer dan een kilometer lang lint zijn? Welkom in Drachten, de plek waar niemand zich aan de 50 houdt.
xdonnie zegt
@peug206: allemaal suggesties, wegen zijn gemaakt om 80 a 100 op te rijden, echter zetten ze bordjes van 50 of 60 er neer. Compleet nergeren fm aan en goed op hoede zijn en je bruisd door het verkeer
rs72 zegt
Volgens mij komen er ook steeds mee 50/60 wegen bij waar je vroeger harder mocht rijden. Bij ons hebben we ook zo’n weg, officieel is het binnen de bebouwde kom maar er mogen geen fietsers e.d komen, beide weghelften zijn gescheiden en dan vinden ze het raar dat mensen daar standaard te hard rijden.
406_v6 zegt
@rs72: klopt! Hier in Zuid-Holland diverse polderwegen waar je vroeger 80 mocht, nu 60 (en vaak van die k.t drempels er in)
rs72 zegt
@406_v6: Met drempels wordt de weg dan ook minder geschikt om hard te rijden, hier hebben we een verbindingsweg tussen Tegelen en Venlo waar geen drempels liggen, het eerste gedeelte niet eens zijwegen, de rijstroken gescheiden door een drempel en geen fietsers en voetgangers… en daar moet ik dan 50 gaan rijden ;(
peug206 zegt
@rs72: die drempels komen er pas nadat de snelheid moet worden aangepast…
rs72 zegt
@peug206: Ja dat snap ik, bedoelde meer in de zin van dan houd je je automatisch iets makkelijker aan de snelheid, zonder die dingen en een weg die geschikt is om harder te rijden is een beetje de kat op het spek binden.
enricoleerdam zegt
@406_v6: kaarsrecht stuk Goudriaan richting Noordeloos in de polder met een gescheiden fietspad dmv sloot: 60 kmh. Ik weet het
406_v6 zegt
@enricoleerdam: ha ‘buurman’ ?
enricoleerdam zegt
@406_v6: rij jij er 60? Ik moet van leerdam naar de pont van Schoonhoven . Ik rij er elke dag….
406_v6 zegt
@enricoleerdam: ehm… 60? Moet ik brood meenemen…nee dus. Sinds de invoering 1x gelaserd?
enricoleerdam zegt
@406_v6: ik rij er 80, 85. Net als iedereen
drsjeroen zegt
In NH heb je wel een paar wegen met onmogelijke 50 kmpu. Voormalige N201 door Aalsmeer, 4 baans, geluidsschermen, nauwelijks verkeer vanuit zijwegen en indien deze er is, staan er verkeerslichten. Andere voorbeelden Van Heuven Goedhartlaan in Hoofddorp of Aalsmeer Nieuwkoop.
(Nee hoor, geen frustratie om een boete voor 4 kmpu te hard ;-)
e21e30 zegt
@drsjeroen: de oude N201 is anders nog wel redelijk druk, ik irriteer mij meer aan het feit dat elk stoplicht op rood springt als je aan komt rijden. 50 is ingesteld voor de veiligheid en uiteraard het milieu maar ik snap de milieu besparing niet als je elke keer moet stoppen en optrekken? Aalsmeer – Nieuwkoop is vrijwel geheel 80? Alleen bij Vrouwenakker een klein stukje niet.
ghost zegt
Woon toevallig in de buurt van Aalsmeer. Op de Aalsmeerderweg mag je een stuk 60, daarna 50, vroeger was het 80. En dat laatste kan echt prima. 50 is gewoon totaal niet logisch daar, enige reden is dat de politie dan op zondagochtend lekker boetes kan pakken met zinloos geflits en dat het dus lekker geld oplevert.
e21e30 zegt
@ghost: legmeerdijk i.p.v. Aalsmeerderweg gok ik … Aalsmeerderweg is absoluut geen weg om 80 te rijden, legmeerdijk is inderdaad een zooi geworden met 80 – 60 – 50.
potver7 zegt
@e21e30: zo’n zooitje is het niet hoor, ’t is niet alsof het de hele tijd heen en weer jojoot. Toe het hele eind nog 80 was, was de Legmeerdijk een levensgevaarlijke weg met regelmatig ernstige ongelukken.
e21e30 zegt
@potver7: dat ligt meer aan bestuurders die gekke acties uithaalde dan aan de weg zelf, nu zijn er inderdaad teveel op en afritten, met name als je Amstelveen nadert. Maar naar mening had het tot de kruising N201 gewoon 80 kunnen blijven en daarna 60 tot aan de kruising met Bovenkerk. Dat lange, rechte stuk vanaf Machineweg tot aan Amstelveen 50 is too much.
potver7 zegt
@e21e30: 50 is inderdaad wat langzaam, en er is ook bijna niemand die dat rijdt. Maar ik heb 25 jaar aan die #@&* weg gewoond, 80 was gewoon veel te snel – inderdaad door al die uitritten, en dat in combinatie met de drukte op die weg…
ghost zegt
@e21e30: leg in het midden gewoon een vangrail of verhoogd middenstuk. Op en af rijden is dan gewoon met de rijrichting mee. De heftige ongelukken waren altijd doordat men vanuit stilstand de andere rijbaan op schoot.
potver7 zegt
@ghost: Nee, de heftigste ongelukken gebeurden doordat mensen afremden om linksaf te slaan. En dat niet alleen voor inritten, maar ook voor zijwegen. Óf ze knalden er vol achterop, óf ze gingen een afslaande auto inhalen (waarbij richtingaanwijzers blijkbaar werden aangezien voor kerstverlichting). Met name de afslag naar de Van Hattumweg was berucht, maar eigenlijk was iedere inrit een blackspot.
ghost zegt
@potver7: maar dan zou het alsnog handig zijn als je dus iets in het midden van de weg zou hebben waardoor je niet spontaan stil kan gaan staan om links af ergens in te slaan. Maar dat je gewoon rond moet rijden bij de rotondes. En tuurlijk snelheid is een dingetje, maar 50, daarna 60, dat is echt onduidelijk allemaal.
potver7 zegt
@ghost: nee hoor, mensen moeten gewoon uit hun doppen kijken. En zo’n weg moet ook nog een beetje leefbaar zijn voor de mensen die er wonen.
ghost zegt
@e21e30: je heb gelijk, ik blijf die 2 door elkaar halen. Klopt, daar bij het oosten is idd 50-60 prima.
mashell zegt
@ghost: zondagochtend? Ze flitsen dus de zondag rijders? Dat gaat dus echt om de verkeersveiligheid want anders stonden ze er wel op maandag en donderdag.
ghost zegt
@mashell: snap je!
spidermann zegt
Ik kan alleen masr zeggen: D ueber alles. Op normale Landstrassen is V-Max 100 km/h en op autosnelwegen: zonder limiet. Stem maar lekker PvdAllochtonen, Groen (s)Links, CU ed linkse kutmongolen en het CDA.
reactief zegt
@spidermann: Zoo lekker relevant hoor, snelheid op de snelwegen/autobahn. En eindelijk je lang geoefende namen van politieke partijen kunnen uiten!
mennok zegt
@spidermann: Haha ok
iphonistvongates zegt
@spidermann: Gij bent vast Summa Cum Laude afgestuud op het Internationale Troll examen vandaag? Kudos…..hebt gij toevallig al eens 1 van de Mega Giga Ultra-rechtse fora op Reddit geprobeerd voor maximaal effect? De Pravda heeft ook van die gezellige rechtse fora maar gebruik wel een VPN of TOR want anders laat je die aardige russische hackers binnen.
spidermann zegt
@iphonistvongates: ok maar nu eens met interpuctie als normale mensen.
Dizono zegt
@spidermann: Voor een ‘maar’ komt altijd een komma. Een zin begin je met een hoofdletter. ‘Als’ moet ‘zoals’ zijn en normale mensen zijn helemaal niet leuk.
ikleesookoverautos zegt
@Dizono: niet voor elke maar komt een komma. Vooral niet bij korte zinnen is het niet nodig.
Dizono zegt
@ikleesookoverautos: https://onzetaal.nl/taaladvies/komma-algemene-regels/
Daarnaast begint elke nieuwe zin wél met een hoofdletter en dubbele ontkenningen gebruiken we in de Nederlandse taal doorgaans niet. Als je de taalkundige gaat uithangen moet je het wel goed doen.
mashell zegt
@spidermann: nou hier in Duitsland hebben we ook minstens elke 50km een Baustelle. We hebben de gekkies van het CSU die ondanks dat ze in de coalitie zitten gewoon oppositie voeren en grenscontroles willen invoeren voor een vluchtelingenprobleem dat niet bestaat, PKW Maut voor een caravanprobleem dat niet bestaat. We hebben hier Reichsburger, mensen die in een land beweren te leven dat niet bestaat. Het is zeker niet allemaal beter hier.
xdonnie zegt
@spidermann: je liet me lachen, bravo!
onnes zegt
Even off-topic: weet iemand of de trajectcontrole Utrecht-Ams ook de snelheid over het gehele traject meet of enkel binnen de 3 secties? Zie vaak bestuurders tussen de sectie 1 en 2 en 2 en 3 versnellen, ik dacht dat ook het gehele traject gemeten wordt…?
Barryyy zegt
@onnes: gewoon even testen dmv te hard rijden. Krijg je een boete, dan heb je je antwoord. Krijg je geen boete, dan heb je geluk en antwoord! Succes!
onnes zegt
@barryyy: vrijwilligers?
Barryyy zegt
@onnes: ja is goed, met jouw auto dan? Zo doen we allebei iets voor de test.
room850 zegt
@onnes: enkel binnen de secties, been there, done it a lot!
onnes zegt
@room850: ?
E550 zegt
@onnes: Niet over het hele traject. Ik trek ‘m altijd open tussen de ‘vrije’ zones richting de 140km, nooit een boete gehad.
jaapies zegt
@e550: want daar schiet je zooo veel mee op…
olivier420 zegt
@jaapies: Soms is het fijn om even 16km aan trajectcontrole te onderbreken door lekker te blazen.
..En vooral die kluwe auto’s voor je voorbij te gaan..
E550 zegt
@jaapies: waarom niet?! Door rijden wanneer het kan, geeft mij rust :)
wpgt zegt
@onnes: ze staan er soms wel te flitsen, maar meestal een fijn moment om even uit de drukte te versnellen.
E550 zegt
@wpgt: ik heb ze daar nog nooit zien flitsen, in ieder geval tussen de stukken. Wel eens een motor gezien bij afslag richting Amstelveen/Schiphol waar het traject ophoud.
wpgt zegt
@onnes: ze staan er soms wel te flitsen, maar meestal een fijn moment om even uit de drukte te versnellen. Ps je herkent de secties aan de witte streepjes loodrecht op de rijrichting
duitseautos zegt
@onnes: alleen binnen de secties, rijdt dat traject zowat dagelijk.
ghost zegt
@onnes: ertussen kan je plankgas, doe ik dagelijks.
Dizono zegt
@onnes: alleen de trajecten zelf. Daartussen kun je inderdaad even het gas intrappen. Ik doe het wel eens als ik in een of ander onrustig groepje rijdt waar iedereen net even te dicht op elkaar en/of links blijft hangen. Even een beetje gas en dan weer ‘relaxt’ 100 rijden. Met name op de motor blijf ik het een waardeloos stuk vinden…
reactief zegt
Zegt toch heel weinig dit.
Sommige wegen hebben een slechte weginrichting, waardoor je de max van 50km/u nauwlijks doorhebt en dus grotere kans op boetes.
Sommige regios controleren veel/altijd op 50 wegen, andere nooit. En sommige geniepig, andere opvallend.
Ik hou me in de regel wel ongeveer aan de snelheid. Maar 30 en 50 wegen worden steeds vaker lukraak toegepast. Gewoon een bordje plaatsen met lagere max, en verder niets veranderen. Dan gaat het natuurlijk mis!
rutger97 zegt
Ik dacht dat Zeeland in vrijwel alle testen uitkwam als provincie waar het meest hard wordt gereden? Bijzonder dat dat nu opeens niet zo blijkt te zijn… Ook niet mijn bevinding. Friesland daarintegen wel.
potver7 zegt
@rutger97: dit gaat alleen over 50 km/u wegen
Robert zegt
Grote lokale verschillen kunnen ook veel uitmaken in dit soort statistieken. Mooi voorbeeld is auto-hater-stad nr. 1, Nijmegen: daar hebben ze meerdere in- en doorgaande wegen met 2x 2 rijstroken en gescheiden fietspaden en busbanen, waar je tóch maar 50 km/u mag – die dus massaal wordt overschreden.
Die gasten daar hebben dan óók nog eens de gewoonte om bijvoorbeeld tijdens de jaarlijkse Vierdaagse de hele wereld te ‘verwelkomen’ met een stortvloed aan snelheidscontroles.
joost1990_2 zegt
@RRRobert: Ik rijd dagelijks over de Graafseweg en verbaas mij hoevaak ik moet stoppen voor verkeerslichten wanneer ik netjes 50 rijd, terwijl het gepeupel dat 70 rijdt elke keer door mag rijden. Het lijkt er zelfs op dat de snelheid gemeten wordt terwijl iemand er onderdoor rijdt ipv een 100 meter ervoor. Nu worden de mensen gestraft, die zich netjes aan de regels houden.
Je zou toch anders verwachten van zo’n linkse stad…
1audi1 zegt
In Breda zijn gelukkig maar 3 flitspalen die alleen op dezelfde weg staan. Verbaasd me dus dat die niet tussen de meest “brave” gemeenten staat
tpa80 zegt
@1audi1: op de Graaf Hendrik III laan staan er ook nog 2 oude modellen.
xdonnie zegt
Die borden zijn enkel suggesties
renejansie zegt
Op de Waddeneilanden rijdt men volgens het boekje. Op Vlieland en Schiermonnikoog mag je niet eens met een auto rijden. Uitgezonderd de ontheffingshouders.
thebest07111 zegt
A30 de a1 op bij de macdonalds. Dan rijd van de snelweg af zonder stoplicht en mag je opeens 50 voor paar 100 meter om vervolgens weer de snelweg op te gaan. Dat slaat helemaal nergens op en rijdt iedereen altijd te hard
joost1990_2 zegt
@thebest07111: Dat is inderdaad 1 van de weinige plekken waar ik altijd te hard rijd.
Robert zegt
@thebest07111: A30 richting Ede, bij hectometerpaal 18,3 onder het viaduct. Óók zo’n hotspot.
potver7 zegt
@720s: waar haal je vandaan dat deze data is gebaseerd op snelheidsovertredingen? De bron waar je naar linkt heeft het over snelheidsgegevens, zonder te specificeren waar die vandaan komen. En we weten dat de overheid snelheidsgegevens koopt van bedrijven als TomTom…
tjorque zegt
Ik rijdt meestal volgens deze regels:
Zone 30: tijdens schooltijd is alles met een 3 vooraan (en twee cijfers voor de komma) ok.
Op alle andere wegen behalve snelweg ongeveer +10%
Snelweg sowieso +10% of veel meer als de drukte het toelaat.
Of dat probeer ik toch… ik ben nogal gemoedstoestand afhankelijk.
Da’s eigenlijk mijn grootste zonde qua auto- en motorijden verder gedraag ik me best wel.
mashell zegt
@tjorque: wie heeft jou het privilege gegeven zelf verkeersregels te verzinnen? Gewoon het getal wat het bord staat rijden, eventueel met een kleine marge om de tellerafwijking te compenseren dat is in orde maar zelf regels verzinnen is volkomen absurd.
tjorque zegt
@mashell: regels tjah, in den beginne had ik daar nog respect voor, maar na vele keren voorrang van links (voor de tegenpartij), (in de file) voorbij gestoken worden via de pechstrook, mensen die niet pinken, mensen die je inhalen via een oprit, halsstarrige linksrijders, wordt je daar wat onverschillig voor…
Het is geen excuus voor mijn gedrag, ik weet dat het niet correct is.
Gelukkig doe ik steeds minder km’s in de dagelijkse file-shit. En hopelijk zal de tijd mij nog wat geduld bijbrengen…
jeroenwz zegt
@tjorque: als je gemoedsafhankelijk bent hoop ik voor je medeweggebruikers dat je de auto laat staan wanneer je pissed off bent…
tjorque zegt
@jeroenwz: ik rij gelukkig zeer weinig met de auto, en nog minder pissed off…
steelfighter zegt
Den Haag-Utrecht A12, na Zoetermeer, 90-100 km/u??? Dan horen ze daar toch van die kleine 100 km/h bordjes aan de vangrail te zetten… begrijp er af en toe geen kloot van
karhengst zegt
@steelfighter: Wat er bij het begin van het wegdeel staat is leidend. Die kleine dingen zie he sowieso niet als je met 130 de rest inhaalt.
Dutchdriftking zegt
Tja, dat Aalsmeer bovenaan staat is vrij logisch. Als je een doorgaande weg waar je al 50 jaar 70 mag (2 banen per rijrichting, brede middenberm en gescheiden fietspad buiten bebouwde kom) ineens naar 50 gaat verlagen dan zullen mensen daar te hard rijden….
mrrallycross zegt
Wat nog erger is zijn die tokkies die op een 80 weg 60 rijden.
spykerboy zegt
“De scholen zijn weer begonnen” mag ik aub een tijltje? Moet er ff wat uitgooien namelijk
mashell zegt
@spykerboy: die spandoeken hangen er in de herfstvakantie nog.
jeroenwz zegt
@spykerboy: Je hebt gelijk! Je betaalt GVD belasting en de benzine is te duur. Dan mag je toch af en toe wel eens zo’n kutkind platrijden! Hufters!
ikleesookoverautos zegt
@spykerboy: *teiltje
realhustler zegt
Het is echt een probleem soms. Waar ik woon is een weg, die was vroeger 70, nu al een hele tijd 50. Er is niets gewijzigd aan de weg, en het is 4 baans. Maar er zijn 2-3 onoverzichtelijke afslagen, en het gaat vak mis, want 70 is gauw 80-90 en even op je telefoon kijken en klaar.
Ook zal 70+ meer lawaai maken dan 50. Dus zou je zeggen, richt de weg dan anders in. In het verlengde hebben ze dat gedaan. Eerst een lekker bochtje, niet meer 4 baans en dan een paar drempels. Ja, er wordt minder hard gereden (niet veel) maar nu is er meer lawaai, door afremmen en accelereren en zo’n drempel hoor je ook wel. Lastig dilemma,hoe richt je het zo in dat mensen ongeveer 50 rijden, zonder meer lawaai, zonder schokkend verlies aan doorstroming en zonder nieuwe gevaren te introduceren.
991abc zegt
Hang nogal van de wegen af, in Enkhuizen is het zo smal dat 50 al hard is, in Aalsmeer heb je van die brede dubbelbaans 50 wegen die eruit zien als een snelweg.