Twee vliegen in een klap.
Kia is flink aan de bak vandaag. Uit het niets presenteren de Koreanen liefst twee nieuwe modellen. Hieronder lees je erover.
Ceed GT
De nieuwe Kia Ceed (rijtest) debuteerde eerder dit jaar, maar het heeft ruim een half jaar moeten duren voordat ze een gepeperde versie van de hatchback de wereld inslingeren. Dit wil niet zeggen dat het hiermee een Hot Hatch wordt. Hoewel de Ceed GT wel degelijk een smakelijke motor in het vooronder krijgt, durven we die term er nog niet aan te verbinden.
De Ceed GT krijgt een krachtige benzinemotor om mee te spelen. Het Koreaanse gebakje mag voortaan met de 1.6 T-GDi naar buiten, een turbomotor met 204 pk en 265 Nm koppel. Hoe snel het de auto precies maakt, wil Kia nog niet zeggen, maar het is niet ondenkbaar dat de auto er aanzienlijk vlotter van wordt. Aan de benzinemotor heeft Kia een soepele zeventraps automaat gekoppeld. Daarnaast is het onderstel op verschillende plekken aangepakt om de rijervaring te verbeteren.
Aan de buitenkant herkennen we de Ceed GT aan nieuwe bumpers met grotere luchtinlaten. Aan de achterkant vinden we zelfs een heuse diffuser. Daarnaast staat de auto op 18″ lichtmetalen velgen en zien we allerlei kleurrijke accenten om de sportiviteit van het model te benadrukken.
De Ceed GT wordt volgende maand officieel onthuld in Parijs. De auto staat begin volgend jaar bij de dealers.
ProCeed
Naast de Ceed GT heeft Kia de doeken getrokken van de volledig nieuwe ProCeed. Bij dit model is het duidelijk dat Kia zich voor een groot gedeelte heeft laten inspireren door de ProCeed Concept, die de Koreanen vorig jaar onthulden. Hoewel hij er zeker minder spannend uitziet dan het studiemodel, is het ontwerp van de auto in grote lijnen overgenomen.
Dit betekent dat de ProCeed in wezen een Shooting Brake is. Of nu ja, tegenwoordig wordt die term ernstig uiteengetrokken, maar Kia beweert dat ook deze auto gebaseerd is op de iconische carrosserievorm. Dit ondanks het feit dat de auto vijf deuren heeft. Enfin, het ziet er allemaal redelijk smakelijk uit, dus we zien het door de vingers. Overigens helpt het ook mee dat de auto liefst 594 liter aan bagageruimte heeft, 50 procent meer dan bij de Ceed hatchback. Ten opzichte van de Sportswagon moet hij iets toegeven, daar de stationwagen 625 liter aan ruimte heeft.
Volgens Kia is de ProCeed vooral op sportiviteit gericht. Hierom zullen ze de auto alleen leveren als GT-Line en high-performance GT. Dit idee is niet helemaal terug te vinden onder de motorkap. Er zijn namelijk drie motorenopties, maar geen van deze mogelijkheden is bijzonder krachtig. Het begint met twee benzinemotoren. De minste sterke is een 1.0 T-GDi met 120 pk, daarna volgt een 140 pk sterke 1.4 T-GDi. Er komt één diesel, in de vorm van een 136 pk sterke 1.6 CRDi. Deze configuraties kunnen ieder worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een zeventraps automaat.
Tenslotte komt daar nog de ProCeed GT. Deze bolide wordt de sportiefste versie. De auto krijgt een 206 pk sterke 1.6 T-GDi. Verdere prestatiecijfers maakt Kia nog niet bekend, maar dat maakt momenteel weinig uit. Het merk weet immers nog niet te vertellen of de auto daadwerkelijk naar Nederland komt. De andere uitvoeringen verschijnen begin 2019 op de markt. Net als de Ceed GT debuteert ook de ProCeed volgende maand in Parijs.
20klepper zegt
Goeie zet, en erg mooie auto’s!
Edge zegt
Wéér die 911 achterlampen met (net niet) doorlopende LED strip… Waarom hebben alle merken de drang elkaar zo te kopiëren?
snuif zegt
@edge: Alsof Porsche de eerste was die dat deed, zo uit de losse pols herinner ik me de 1970 Dodge Charger:
https://www.stencilsandstripes.com/wp-content/uploads/2018/03/1970-Charger.jpg
maar er zullen er vast veeeeeel meer zijn.
Edge zegt
@snuif: Ja, het probleem zit hem wat mij betreft ook niet in de doorlopende balk, maar vooral in de combinatie van de doorlopende balk met deze vorm achterlichten. We zagen het op de 911 (991), toen besloot Kia het te kopiëren naar de gefacelifte Sportage, daarna volgden Porsche (Macan, Cayenne, Panamera) en Mercedes (EQC) en nu is het Kia (Proceed) weer dat dit soort lampen monteert. Zoals je terecht aanhaalt laat Dodge (ook met hun huidige auto’s) zien dat je ook prima doorlopende achterlichten kunt maken zonder zo extreem te leunen op het ontwerp van een ander.
johnwaters zegt
@snuif: edge kan het ook niet helpen dat zijn kennis van auto’s niet verder reikt dan zijn conceptiedatum.
redbee5 zegt
Wat een pareltje die proceed!!
JamesBond007 zegt
Wow, die Kia ProCeed GT is gewoon een zeer fraaie auto. Motorisch niet erg sterk, alhoewel de 206pk variant nog best leuk kan worden!
abdoelklapstoel555 zegt
Panamera sport turismo??????
johnwaters zegt
@abdoelklapstoel555: neen, KIA Proceed.
kminne zegt
Zowwww die Proceed is me ff vet mislukt zeg :o
Jochempie zegt
Donders wat een mooie auto die Proceed… Na de Stinger alweer zo’n bevallig modelletje, keurig!
viezefreddyw zegt
Het is wel echt een nieuwe trend he, doorlopende achterlichten. Ben ik even blij met mijn 164, wat een voorloper!
Maar het zijn wel heel erg mooie auto’s geworden. De designtaal van Kia is echt vooruit gegaan. 10 jaar geleden kwamen ze nog op de proppen met dit;
https://www.carmagazine.co.uk/Images/upload/5711/images/kiaceedestatedr_2_560px.jpg
gregorius zegt
@viezefreddyw:
Maar ze zijn hier vandaan gekomen..
https://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Kia/Proceed_Concept
viezefreddyw zegt
@gregorius: Tja, dat is inderdaad wel even andere koek. Maar je ziet best veel overeenkomsten. Ook de Stinger heeft er veel van meegekregen.
Esprit_de_Flandre zegt
@viezefreddyw: Dat was ook niet lelijk destijds. Beetje saai, maar toch nog interessanter dan de een doorsnee VW uit die tijd…
berlinetta zegt
@autoblog: mag ik even klagen? Jullie nieuwe reclamebanners zijn zo vreselijk irritant geworden. Banners die een deel van de foto bedekken. Reclameblokken die de hele tijd verspringen waardoor ik bij het openen van een pagina telkens moet zoeken waar ik gebleven was. Soms lijkt het wel alsof jullie het expres zo irritant maken. Levert het abbo jullie meer op dan de reclame-inkomsten?
allesmetturbo zegt
@berlinetta: zo een mooi kroontje lost al je problemen op
20klepper zegt
@berlinetta: precies dit!
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Jij bent net als ik groot AB-fan. Die 15 piek per jaar vind ik het wel waard, het werkt ook uitstekend. En kroontje, wie wil dat nou niet?
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat het abbo ook niet vlekkeloos werkt (net zoals de app). Bovendien stoorde ik me nooit zo aan die reclame. Prima als ze dat deden. Het begint alleen steeds irritanter te worden. Ik vraag me dan af waarom. Als bedrijf wil je zelf toch ook niet dat mensen jouw reclame irritant vinden?
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Tja, geen idee. Volgens mij heb ik paar weekjes terug voor de derde keer de 15 Ekkermannen over gemaakt. Ik heb geen enkele problemen gehad sindsdien. Zeker op de site niet. Dat de app niet altijd vlekkeloos werkt ligt niet aan het abonnement. Wat mij betreft is het de 15 piek wel waard, ik bezoek de site tachtig keer per dag ofzo. Voor mijn gevoel bezoek jij de site ook wel ongeveer evenveel.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Dan wordt het inderdaad ook tijd dat ik een abbo ga nemen. Ik vond het altijd wel prima zo: bedrijf blij met hun aandacht, AB blij met inkomsten en ik stoorde me er niet aan. Helaas zijn ze nu wel aan het overdrijven.
En laat mijn baas het maar niet horen hoe vaak ik op AB zit ;)
racerx zegt
@viezefreddyw: Zodra de app grondig herzien wordt ben ik de eerste die een abonnement neemt. Ik lees bijna nooit vanaf een desktop dus ookal is t maar 15 piek, zonde om die te spenderen aan een app die overduidelijk voor verbetering vatbaar is. Ja, er is nog de mobiele website, maar kom… een beetje professioneel medium heeft gewoon een goede app.
gregorius zegt
@berlinetta: Zoals iedereen weet, kan je bij google reclame targetten op bepaalde groepen. Als je alleen een video’s wil laten zien aan mensen die van auto’s hebben; geen probleem.
Google komt terug met mooie click-statistieken: die krijg je gratis.
Wil je ook informatie over welk percentage jouw video gelijk wegclickt, of dat je alleen targets wil die op een bepaald aantal reclames heeft geclickt of zelfs targets die ook daadwerkelijk iets heb gekocht: dan worden je reclames-per-view opeens een stuk duurder.
Met andere woorden: ook hier heb je een principle-agent probleem: als in zoveel zaken in deze wereld. Een hoop reclame-inkopers zijn al blij als ze het idee hebben dat ze het aan de juiste mensen hebben getarget en 1 of 2 nummertjes die laten zien dat ze een hogere click-ratio hebben ‘dan verwacht’.
allesmetturbo zegt
Stuk mooier dan de nieuwe a klasse
tmenges zegt
@allesmetturbo: dat is dan ook niet zo heel moeilijk.
ikleesookoverautos zegt
Allebei mooie wagens en ook het interieur ziet er goed uit. Lekker simpel en donker.
ouwedibbes83 zegt
@ikleesookoverautos: idd, doordat het opgeruimd oogt, valt t niet zo op dat er toch behoorlijk wat knoppen in verwerkt zijn
generaalalfa zegt
De ceed Gt vind ik wel een leuke auto. De pro ceed daarentegen vind ik niet zo mooi. En dan met name de achterkant vanaf zijaanzicht.
Het klopt niet imho, net als de Mercedes CLA.
Loek zegt
De nieuwe Ceed is een strakke auto. De Proceed is even wennen maar wel goed ontworpen. Al zou ik liever een i30 Fastback kopen.
edhageman zegt
Europese namaak. Copy, paste.
Dutchdriftking zegt
Gewoon een heel mooie auto! ?
iannuzi zegt
Mooie auto’s. Alleen de chrome haaienvin op het laatste ruitje was imo overbodig.
janmetdelangeachternaam zegt
Mooie auto zo’n Kia zaad
hjhj zegt
Kreeg zojuist gelijk een spontane ceedlozing
eklasse zegt
Niemand die zeurt over de wielkasten, de uitlaten, het tablet, de deurgrepen? Geslaagde auto, ondanks het vele blik bij de achterwielen.
troljedemoeder zegt
De achterwielen van die Proceed hadden nog een centimeter of zeven, acht naar achteren gekund.
troljedemoeder zegt
Oké, vijf eigenlijk, bij nader inzien.