De Italianen werken aan een waar monster op wielen. Stukje bij beetje komt het merk met meer informatie naar buiten.
Een daadwerkelijke productieauto is deze nieuwe Pininfarina nog niet, maar de verwachtingen liggen hoog. Torenhoog. De specificaties klinken bijna te mooi om waar te zijn en nu heeft het designhuis ook de naam van het nieuwe model prijsgegeven.
Tot op heden werd het concept onder de naam PF0 aangeduid. Pininfarina heeft echter bekendgemaakt dat de auto Battista gaat heten. Dit is een verwijzing naar Battista Pininfarina, de Italiaanse ontwerper en oprichter van het designhuis Pininfarina. Het hele idee achter de Battista is uniek te noemen, want tot op heden zijn er nog geen andere merken die een elektrische hypercar gerealiseerd hebben. De productie van de auto moet gaan plaatsvinden in Cambiano, Italië.
Dankzij een aandrijflijn van het Kroatische Rimac, zal de Battista in staat zijn om zeer indrukwekkende prestaties te leveren. Vier elektromotoren zijn goed voor een systeemvermogen van 1.927 pk en 2.300 Nm koppel. Daarnaast is er een 120 kWh accupakket aanwezig. De sprint naar de honderd moet minder dan twee seconden in beslag nemen, met een topsnelheid van meer dan 400 km/u. De actieradius komt neer op circa 480 kilometer.
Het zijn nu nog teasers en mooie woorden. Over enkele maanden hebben we ook een daadwerkelijk beeld. Op de Autosalon van Genève staat Pininfarina met de Battista in levende lijve. De Italianen willen 150 exemplaren van de elektrische auto gaan maken, het merk heeft een wereldwijde verkoop voor ogen. De Battista gaat ongeveer twee miljoen euro kosten.
De elektrische hypercar is slechts het begin van een elektrisch offensief van Pininfarina. In samenwerking met diverse partijen willen de Italianen meerdere elektrische auto’s op de markt brengen. Na de lancering van de Battista, is het de bedoeling dat er nog voor 2025 drie SUV’s van Pininfarina gaan komen. Het chassis en de aandrijflijn is afkomstig van het Amerikaanse Rivian. Het nieuwe automerk kwam recent nog voorbij in DIT artikel. Exclusiviteit en nieuwe technologie zijn de kernwoorden voor deze projecten. Pininfarina hoopt zo klanten weg te kapen bij Lamborghini, Maserati en Ferrari, wanneer laatstgenoemde ook met een SUV gaat komen.
UPDATE: de auto is officieel, meer info HIER!
Brigadier Broekhoest zegt
Als ik het goed begrijp ontwerpen ze dus geen auto’s meer in opdracht?
Dat verklaart de netvliesverscheurende modellen van Peugeot en Ferrari van de afgelopen 18 jaar.
WinkeB zegt
@kapiteinknalgordel: da’s verdacht specifiek. Heb je een trauma opgelopen in 2000?
Brigadier Broekhoest zegt
@winkeb: ja. Peugeot 407. Straks weer naar de gespreksgroep. Gelukkig verdwijnen ze uit het straatbeeld dus mijn therapeut heeft goede hoop.
Richmond zegt
@kapiteinknalgordel: de 407 is niet door pininfarina ontworpen, maar door Peugeot zelf.
Brigadier Broekhoest zegt
@benja01: ehh. Lees mijn reactie nog eens. Dat bedoel ik ook namelijk.
rollingstoned zegt
@benja01: ja dat geweldige inhouse Peugeot design met die gekke haaienbekken… ?
Esprit_de_Flandre zegt
@kapiteinknalgordel: Toch wel, alleen krijgen ze niet echt veel opdrachten meer. De laatste creatie waren de modellen van VinFast, in feite oude BMW’s met een grondige facelift.
https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-pininfarina-schoonheden-hebben-een-naam-115357
Dat ze ook onder eigen naam auto’s gaan verkopen heeft te maken met de nieuwe eigenaar Mahindra&Mahindra. Waarschijnlijk willen ze Pininfarina gebruiken als springplank, zoals Tata dat doet met JLR, en Geely met Volvo.
Maar je kunt er dus nog wel terecht als je een modelletje wil laten ontwerpen waar je zelf geen tijd voor hebt…
suxez zegt
2 miljoen euro is verbazingwekkend weinig geld voor deze auto als je het mij vraagt…
kobus1967 zegt
@suxez: en dan te bedenken dat je een Tesla Roadster met dezelfde prestaties maar een groter 200Kwh batterijpakket voor 250.000 euro kan pre-orderen.
kobus1967 zegt
@kobus1967: het is zelfs maar 215.000 euro.
https://www.tesla.com/nl_NL/teslaroadster/reserve
suxez zegt
@kobus1967: Da wist’k nie! ? Dat is dan al helemaal goedkoop voor de prestaties.
Boomer zegt
@suxez: Deze auto is net als een roodharige… heeft geen ziel en is dus niets waard.
kobus1967 zegt
@airc: zeker nooit de clip van ‘when the lady Smiles’ gezien van Golden Earring?
https://m.youtube.com/watch?v=PYxp6OIEZlk
nopetrolnofun zegt
@suxez: elke euro voor een EV is er een teveel.
lithiumion zegt
@nopetrolnofun: hence the name…
nopetrolnofun zegt
@lithiumion: hihi
cloverleaf zegt
Hoeveel is 22 procent over €1.950.000?
smoked zegt
@cloverleaf: €429.000,-
kobus1967 zegt
@cloverleaf: hoeveel is 4% bijtelling over 2.379.000 euro?
bitd zegt
@kobus1967: vanaf 1/1 niet meer dan 4% over 50k en rest 22%!
bloemhof010 zegt
Had pininfarnia niet wat te maken met Ferrari
Edge zegt
@bloemhof010: Ja, in het verleden heeft Pininfarina heel wat Ferrari’s ontworpen maar de laatste jaren doet Ferrari steeds meer in hun eigen designstudio.
appeltaartislekker zegt
Langer niet zo indrukwekkend als de Rimac Concept Two.