Zo moeilijk kan het toch niet zijn.
Het verhaal van de Porsche 928 is misschien wel net zo interessant als de auto zelf. De auto werd gelanceerd in 1978 en aanvankelijk was het plan om de 911 uiteindelijk uit te faseren ten faveure van de Porsche 928. Tegenwoordig is de 911 een icoon, maar in 1978 was het een verouderde auto die al 15 jaar in productie was en gewoon toe was aan een opvolger.
De Porsche 928 was compleet anders qua layout. De motor was een V8 en lag voorin. Ook was het karakter anders, de 928 was meer een bloedsnelle GT dan een raszuivere sportauto. Inmiddels is de 911 behoorlijk gegroeid waardoor je afhankelijk van de uitvoering er een straatracer (GT3 RS), Gran Turismo (Carrera) of raket (Turbo) van kunt maken. Toch lijkt het erop dat de 928 toch een comeback gaat maken.
De geruchten gingen al een tijdje rond, maar worden nu telkens sterker. Zo meldt Autocar dat de komst van een nieuwe 928 welhaast een zekerheid is. Naar het schijnt worden er twee modellen ontwikkelt die moeten concurreren met auto’s als de BMW 8 Serie. De twee modellen betreffen een coupé en een cabriolet. Een groot verschil met de 911 is dat het nieuwe model een stuk praktischer moet zijn dan de 911. Die auto heeft twee ‘noodzitjes’, maar de nieuwe ‘928‘ wordt een echte 2+2. Nog steeds geen volwaardige vierzitter, maar het moet net even praktischer zijn dan bij een 911.
Nog een verschil met de 911 en een gelijkenis met de 928 is de motor. Deze komt voorin te leggen, in plaats van achter de achteras. Op zich erg logisch, want de auto gaat gewoon gebouwd worden op het MSB platform waar ook auto’s als de Porsche Panamera en Bentley Continental GT staan. Qua mogelijke aandrijflijnen hoef je alleen maar te kijken naar de mogelijkheden bij de Panamera, inclusief de hybride-modellen. Meer dan de helft van alle Panamera’s is in Europa een hybride. Wanneer de auto zal verschijnen, is nvooralsnog niet bekend.
hiostu zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Joost zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
camber24 zegt
Dit is toch schitterend nieuws, tussen de regels door? Fabrikanten richten zich naast SUV’s/crossovers nu dus ook weer op de grotere coupés. Lekker hoor!
thezonda zegt
Dus een Panamera met 2 deuren?
Breinstein zegt
@thezonda: En ik maar denken dat de Panamera een vierdeurs 911 is.
mashell zegt
@breinstein: bij de Panamera ligt de motor niet op de verkeerde plek.
100octane zegt
@mashell: hulde voor deze stand-up comedian!
mashell zegt
@100octane: dat is toch heel de charme van de 911, dat het ondanks de motor op de verkeerde plek (achter de achteras is eigenlijk de slechts denkbare plek) toch een goede auto is. Maar bij nieuwere ontwikkelingen doet Porsche het toch wat handiger.
karaya zegt
@mashell: Ligt nog steeds niet ideaal hoor.
bussie88 zegt
@thezonda: panamindera
danmar zegt
@thezonda: dat zou er best lekker uit kunnen zien, al hoop ik dat de echte versie wel stijlelementen van de 928 krijgt:
https://pictures.topspeed.com/IMG/crop/201606/2019-porsche-panamera-cou-3_1600x0w.jpg
danmar zegt
@danmar: meer in deze lijn of zo:
https://www.topspeed.com/cars/porsche/2019-porsche-panamera-coupe-ar33482.html
elias zegt
@thezonda: ze doen de BMW aanpak. Een tweedeursversie van een vierdeursversie van een tweedeursversie
p993 zegt
@elias: geen klant die het wat kan schelen, echt!
berlinetta zegt
Dit zou zomaar eens van de lekkerste Porsches gaan worden in mijn ogen. De 911 vind ik niet altijd even mooi en de Panamera is weer een enorm slagschip. Dit kan juist precies goed uitpakken.
ericd zegt
Oftewel een tweedeurs Panamera.
schreute01 zegt
@ericd: precies!
e36thuglife zegt
Die ronde koplamp op een steeltje was wel lelijk als die aan stond net een slakken oog dus beter bedenken ze een nieuwe stylo voor dat.
Robert zegt
@e36thuglife: de huidige regelgeving, en dan met name de regels omtrent beperken van letsel bij aanrijding met een voetganger of fietser, staat klapkoplampen niet eens meer toe.
e36thuglife zegt
@rrrobert: oh als het illegaal is dan wil ik klapkoplamp. Is gangsta.
heer zegt
Mercedes AMG GT concurrent?
nathanael zegt
Heel mooi nieuws, ik ben fan van de 928. Heb er zelf een jaar ingereden en inderdaad een heerlijke cruiseauto voor op hoge snelheid.
pjotr zegt
Guilty pleasure. Goed ontwerp ook, als je nagaat dat het iets van 40 jaar oud is?
alassad zegt
Geen idee waarom iedereen die 928 ophemelt… verschrikkelijk lelijk ding imo
haaren zegt
@alassad: omdat smaken verschillen, gelukkig!
laptom zegt
@alassad: geweldige auto. Ik rij regelmatig een 928 uit 1978 of een GTS. Onvoorstelbaar hoeveel plezier dat ik ermee heb en als het zonnetje aan is gaat de S6 in de garage en de 928 eruit.
vaakbenjetebang zegt
@alassad: Het is geen klassieke schoonheid, maar het is een fantastisch ontwerp. Tot op de dag van vandaag in de basis nog modern en uit duizenden herkenbaar.
Het is ook een fantastisch geëngineerd apparaat. Zo veel vernieuwende en mooie techniek!
Een vroege 928S met handbak en Pascha-bekleding graag, of anders de allerlaatste GTS-incarnatie.
jorden zegt
Had liever gezien dat het een maatje A5 zou worden! Porsche gaat een nieuw 2-deurs model brengen en het wordt geen SUV iets!! dat is al mooi nieuws
sanderp zegt
Een soort Continental gt dus, maar dan met lichtere motoren
StijnB zegt
@sanderp:
De V8 hierin zal wel zo krachtig worden als de W12…
ghost zegt
De 928..er waren tijden dat niemand deze wilde hebben, nu gaan nette exemplaren rustig de deur uit voor €40k. Blijft mij verbazen.
karaya zegt
@ghost: Een GTS in nieuwstaat voor 20k kan ik me herinneren. Die had ik beter kunnen kopen.
Dutchdriftking zegt
@ghost: klopt, iedere keer wanneer ik er van droom vallen de prijzen toch weer tegen.