Ford heeft op Goodwood een nieuwe variant voorgesteld van de GT.
Fans van vliegensvlug rijden op het circuit en met een dikke bankrekening moeten nu Ford bellen. De Amerikaanse autobouwer heeft een grandioze variant van de GT meegenomen naar het Goodwood Festival of Speed. Dat laatste woord slaat goed op de GT Mk II. Het is namelijk de meest krankzinnige variant van de GT die we tot op heden hebben gezien.
De Ford GT mk II heeft nog steeds een 3.5-liter EcoBoost V6 onder de kap. Het vermogen is echter opgepompt naar 700 pk. Het uiterlijk is nog extremer geworden met aerodynamica uit de racerij en ondersteltechniek die op circuitgebruik is toegespitst. Deze auto heeft niets in een garage te zoeken. Sowieso is het lastig rijden naar je garage, want deze GT is niet straatlegaal en mag zich enkel vertonen binnen de kaders van een circuit.
De auto moet het prestatieniveau van de raceauto die de 24 uur van Le Mans gewonnen heeft evenaren, aldus Ford. In de basis is het een GT zoals we het model inmiddels kennen. Vervolgens brengt Ford Motorsport de auto naar Multimatic Motorsports, daar worden de straatexemplaren omgebouwd tot een Ford GT Mk II. Opvallende wijzigingen aan deze auto is de enorme tweedelige achtervleugel, een nieuwe splitter, diffuser, luchtgeleiders aan weerszijden van de neus en nieuwe louvres in de spatborden. Daarnaast is er 90 kg van het gewicht gesnoept. Al met al moet deze racer vier keer meer downforce genereren in vergelijking met een reguliere GT. In het interieur is een Sparco-racestoel met een zespunts racegordel te vinden. Een passagiersstoel is optioneel.
Multimatic Motorsports gaat 45 stuks bouwen van de Ford GT Mk II. De auto heeft een prijskaartje van 1,2 miljoen dollar.
loserboi932 zegt
Waarom worden die achtervleugels zo vaak van boven gemonteerd was bij de McLaren Ugly, sorry de Senna, ook al zo. Iemand enig idee? Anders Google ik het en reply ik het op mezelf.
Robbert89 zegt
@loserboi932: De achtervleugel genereert de meeste downforce aan de achterzijde/onderkant. Daar wil je de lucht dus zo min mogelijk verstoren, vandaar dat deze oplossing een optimale werking van de achtervleugel ten goede komt.
mcpoasma zegt
@loserboi932: Het zorgt voor meer downforce vergeleken met een ‘reguliere’ montage. Dit is dan ook waarom je het steeds vaker ziet!
loserboi932 zegt
@loserboi932: “Placing the mounting on the underside of the wing (suction side) reduces the amount of downforce provided by the assembly by ~2.5 %.”
Oftewel bovenkant is 2.5% meer downforce.
Dutchdriftking zegt
@loserboi932: als een achtervleugel van onder gemonteerd wordt dan noemt men dit een diffuser. Die heeft deze auto overigens ook.
marinepower zegt
@loserboi932: zo mooi en zo clean als op de F40 zal het wel nooit weer worden.
jasbelle zegt
@marinepower: waarom word die opzet eigenlijk niet meer gebruikt, je zou denken , dat omdat er helemaal niks aan de onderkant van de spoiler de downforce in de weg zit, dat dit veel meer gebruikt zou worden
marinepower zegt
@jasbelle: die valt in ieder geval in zijn originele vorm niet bij of na te stellen.
hhitalia zegt
Wel een erg gaaf ding
emping zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
maferick74 zegt
Ik wil deze wel hebben maar ik kom wat centjes tekort. 1.4m om precies te zijn.
hassani zegt
@maferick74: hij kost 1.2
potver7 zegt
@hassani: in de US of A ja, exclusief sales tax. Reken het nu eens om naar Euri’s, en tel er BTW bij op. Invoerrechten laat ik even voor wat ze zijn, en BPM hoef je niet te betalen want hij mag de weg toch niet op. Kortom, als hij 1.4m tekort komt heeft hij toch al een paar ton op de bank…
Gulli zegt
@hassani: misschien staat hij 2 ton in het rood
iphonistvongates zegt
Wellicht de voorbode voor de klantenversies van de Ford GT voor de aanstaande hypercar-klasse LeMans series?
pielemuis zegt
As’k unnne v6 Ford wil. Koop ‘k wel enne mondeo
Onehp zegt
@RubenPriest
FYI alle Ford GT’s van deze generatie worden volledig bij Multimatic gebouwd.