Zo wonderschoon worden ze niet meer gemaakt.
De auto is er, kijkend naar de geschiedenis van de mens, nog niet eens zo lang. Toch is in de 133 jaar dat wij al van de vierwieler mogen genieten, de technologie en vernieuwing bijna per jaar zichtbaar. Bovendien is het pas sinds een jaar of vijftig dat het echt vanzelfsprekend is dat zowat elke volwassene een auto heeft, of de mogelijkheid om er eentje te kopen. Ver daarvoor was er een tijd dat een auto echt iets speciaals was, helemaal als je eentje had van merken als Bentley of Rolls-Royce. Had je zo’n auto, dan had je ook een kasteel, een butler en waarschijnlijk ook een flinke portie gezag in het land of gebied waar je zat.
Exclusiviteit op dat niveau heeft nadelen. Stel: je rijdt je Bentley Mulsanne in de prak. Omdat Bentley een steeds groter wordende markt der rijkelui serveert, is het dan vrij makkelijk om een identieke vervanger te vinden, mits je even diep in de buidel tast. In 1939 was dat anders. De Bentley Corniche uit die tijd (een wezenlijk andere auto dan de latere Rolls-Royce Corniche) bijvoorbeeld. Eén van de eerste auto’s die stroomlijning naar een hoger plan tilde. Kijk bijvoorbeeld naar de verzonken koplampen, in plaats van losse units die bijna iedereen destijds hanteerde. Bloedmooi, en bovendien: letterlijk en figuurlijk uniek. Er was maar één exemplaar van de Corniche.
Deze 80 jaar oude Bentley had een pikzwart einde. Tijdens een testrit in 1939 te Frankrijk kreeg de auto een ongeluk. Omdat je ze toen makkelijk kon scheiden, ging het onderstel naar Bentley in Engeland voor reparatie terwijl de carrosserie in Frankrijk zou blijven. Zoals bekend van 1939, het oorlogsjaar, werd er het een en ander vernield. Toen een bommenwerper zijn lading dropte boven Dieppe, is de Bentley-carrosserie verloren gegaan. Doordat het chassis al die tijd er nog was, wist men van het bestaan van de Corniche. De WO Bentley Memorial Foundation en de Sir Henry Royce Memorial Foundation, zijn goede doelen die het filantropische aspect combineren met een geschiedenisles van Bentley en Rolls-Royce, door middel van een duidelijk archief en verscheidende musea rondom deze twee merken. In dat archief staat de Corniche, terwijl er geen fysiek model meer van is. Omdat we dit jaar mogen genieten van 100 jaar Bentley, is dit het cadeautje van de twee goede doelen. Bentley zag dat wel zitten.
Je kijkt daarom nu naar een Bentley Corniche in 2019. Helaas, er is geen heroïsch einde met een Engelse veteraan die de carrosserie in een schuur vond. De uitvoerend producent van het project, Mulliner, gebruikte waar nodig opgekalefaterde Corniche-onderdelen, waaronder het chassis, maar dan compleet in nieuwstaat gebracht. De carrosserie is vervolgens na vele technische tekeningen precies zo nagemaakt als de ingenieurs dat deden in 1939. Een soort replica dus, waar men meestal geen fan van is. Als de fabrikant het echter zelf doet, mag het dan wel?
De elegante klassieker is er niet minder mooi op geworden. De jaren ’30 waren sowieso niet slecht op het gebied van autodesign, maar deze Bentley staat aan de top van die periode. De auto gaat niet in de verkoop, maar blijft bij Bentley voor ‘promotionele’ doeleinden. Dat betekent dat hij bij de Bentley Heritage Fleet komt, de collectie van het merk waarin de beste auto’s uit de oude tijd staan. Die worden vaak ingezet bij evenementen en concoursen. Verwacht de Corniche daar binnenkort ook.
Goed_Koopman zegt
Ik weet niet waarom, maar ik vind Engelse oldtimers altijd zo truttig ogen. Daar is dit (prachtig herstelde) model geen uitzondering op.
fendercd60 zegt
Hij mist alleen whitewalls.
drdre1 zegt
@fendercd60: whitewalls??? Uit ’n heel ander era?? Op een Bentley???
fendercd60 zegt
@drdre1: Ik vind het er gewoon wat mooker uitzien dan die zwarte randen. ?
Papageno zegt
Maak dan gelijk een serie van 10 en verkoop er 9. Hebben meer mensen er wat aan.
Esprit_de_Flandre zegt
@papageno: Kan niet. Deze mag de weg op omdat ie op een chassis staat uit die tijd. Waar ga je nog 9 zo’n chassis vinden?
En daarbij, het was een one-off. Nogal idioot om 80 jaar na datum plots een hele reeks te maken…
maximusnl zegt
@Esprit_de_Flandre: aston deed het met de DB5…
ghost zegt
Wat een onwijs mooie wagen!
moveyourmind zegt
Zo worden ze helaas niet meer gemaakt, wat een ongelooflijk sjieke wagen. Het vakwerk straalt je tegemoet, het fraaie hout, het leer, en al die mooie verchroomde details. Dit is nog echt hand built.
Hulde ook voor de restauratie. Volledig opgeknapt. Maar ze zijn niet doorgeschoten en in het interieur hangt nog de sfeer van een oude auto, doordat het hout een mooie zijde matte glans heeft en het leer nog een mooi patina heeft.
lecomte zegt
@moveyourmind: Patina? Alles is nieuw ???
moveyourmind zegt
@lecomte: Nog knapper, dan hebben ze het leer zo ingekleurd dat het niet oogt alsof het gloednieuw is.
lecomte zegt
@moveyourmind: Nieuw leder wat net geverfd is, is meestal dof en door het mengen van kleuren kun je inderdaad het er zo laten uitzien dat het al jaren oud is.
moveyourmind zegt
@lecomte: Dankjewel voor de uitleg, had er trouwens overheen gelezen dat praktisch alles helemaal nieuw opgebouwd is
ukbob zegt
@lecomte: dan hebben ze misschien oude koeien gebruikt ;)
danmar zegt
@moveyourmind: “Zo worden ze helaas niet meer gemaakt, wat een ongelooflijk sjieke wagen”
Dat is dus – letterlijk – wel gebeurd ;-)
jupke zegt
Brits vakmanschap! Heel anders dan al die auto’s van vandaag die allemaal op elkaar lijken!??
drdre1 zegt
@jupke: noujaaaa… Dit is behoorlijk vergelijkbaar met andere modellen uit ’t zelfde tijdperk. Spatborden, trunk, lampjes…. Maar qua verbeelding spreekt ’t veel meer aan natuurlijk, maar dat is ook een beetje zoals we in elkaar zitten. Oude “dingen” zijn vaak, niet altijd, mooier dan nieuwe dingen.
Alfarobert zegt
Alleen het plaatwerk is geen 2,5mm meer dik maar o,8 zeker?