Dik spul bij de oosterburen.
De Nissan GT-R is al weer twaalf jaar onder ons. Het denderende is er wel af, maar de impact in 2007 was hard. De Skyline GT-R (R34) nam het stokje direct over van de R33 en zette daarmee de Skyline GT-R-geschiedenis voort. Toen was er even een pauze, daarom kwam de volgende hard aan. De GT-R opereert in hetzelfde segment (het vergelijk met de 911 Turbo wordt vaak gemaakt bij beide GT-R’s) en was weer het volgende hoofdstuk in de high-tech GT-R wereld. Verder bestaat de auto uit vele handgebouwde componenten (waaronder de motor), banden gevuld met stikstof in plaats van lucht en de computers en telemetrie werd gebouwd samen met de ontwikkelaars van Gran Turismo. Kortom: een veelbelovende auto. Nu is het echter 2019 en is de auto nog steeds bijna ongewijzigd in productie. Is de hype rondom de auto dood? Misschien wel.
Wat echter maar door blijft gaan is het aantal projecten op basis van de GT-R. De 3.8 liter grote V6 is door Nissan zelf al een stukje opgewaardeerd ten opzichte van 2007, maar tuners en huisvlijt-bouwers weten er nog veel meer uit te persen dan de 600 pk die Nissan haalt. Zo bewijst een GT-R die we te koop vinden in Duitsland. De auto is een Nismo-uitvoering, die sowieso al iets heftiger is dan standaard. Niet zo heftig als deze ‘one-off’.
De Nismo GT-R in kwestie heeft namelijk 930 pk! Hij wordt verkocht bij Brömmler Motorsport, die waarschijnlijk ook de motorische aanpassingen hebben gedaan. Het is de standaard V6 maar dan dus met een flinke bak extra vermogen. Heftig spul, en zo te zien komt het niet uit een schuur, gemaakt door een olijke sleutelaar. Nee, deze GT-R lijkt redelijk professioneel in elkaar gezet te zijn.
Bewijs daarvan vinden we in het feit dat je aan de auto niet kunt afzien dat er zo veel pk schuilt onder de Nismo-carrosserie. Zelfs niet in de motorruimte. Ook is het niet alleen de toevoeging van extra power, de versnellingsbak kan het als het goed is ook beter handelen. Verdere info: het is een Nismo uit 2016, heeft 20.000 km achter de kiezen en de volgende koper wordt de derde eigenaar.
Het nadeel van professioneel is dat Brömmler ook niet achterlijk is en er nog 154.950 euro voor vraagt. Zelfs in Duitsland is dat bijzonder duur voor een GT-R. Wat er namelijk niet verandert is het feit dat het interieur niet het summum van luxe is, helemaal niet in Nismo-trim. Toch is het een bijzonder project. Koop dan!!1!!
sleepyj zegt
Gaaf project, maar de standaard versie is indrukwekkend genoeg. Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is: ik rijd met 90 pk rond.
cossiekiller zegt
@sleepyj: Met deze GT-R gebruik je 80% van de tijd ook niet meer dan 90pk. Wat heb jij dat slim gezien ?
bierbuik zegt
@sleepyj: opschepper! Ik had er ooit 54, zullen er nog nog zo’n 45 van over zijn
golf1985 zegt
@bierbuik: ik mag hopen dat ik er nog 54 heb anders is het ook niet veel meer?
kennone zegt
@sleepyj: ik ook met ongeveer 90pk en moet zeggen, dat komt nog best wel van zijn plek op 2 wielen
Dutchdriftking zegt
Voor het “betrouwbare” vermogen eigenlijk een koopje.
retsok zegt
Het blijft een heerlijke coupe!! Origineel wat mij betreft ook krachtig genoeg om ff lekker te boenderen!
thomcarspotter zegt
Laatst ook een Nismo met 1000pk bij de Nürburgring gespot. Die was aangepakt door A9 Performance. Bijzonder om een auto met zoveel vermogenswinst te zien en dat het er toch nog allemaal redelijk normaal uitziet! https://www.autojunk.nl/2019/10/1000pk-nismo
Volvo_440_turbo zegt
Ideaal om door te technische keuring raken dus, gelukkig staat het ook in de advertentie vermeld, want ik heb al een motorgetunede auto gekocht waarvan ik het niet wist. Koppeling en bak waren héél rap kapot. We vermoedden het wel want mij vrienden vonden dat ie verdacht snel ging…
Onehp zegt
@volvo_440_turbo: beetje benieuwd altijd naar zo’n verhalen. Was het iets recent?
daniel1975 zegt
Dik! Doe er maar één!
theblazerunner zegt
Vroeger was het stuurwiel mooier ..
thestino zegt
“Wat er namelijk niet verandert is het feit dat het interieur niet het summum van luxe is, helemaal niet in Nismo-trim.” Leder en alcantara overal, afgewerkt met carbon trim. Ik vind dit voor een sportwagen toch vrij luxueus hoor…
Loek zegt
@thestino: het is geen slecht interieur. Maar alle knopjes en dergelijke zijn niet met de tijd meegegaan, net zoals dat schermpje. Vergeleken met concurrenten laat het interieur wat te wensen over, maar dat is begrijpelijk. Wat Porsche besteedt aan het maken van touchpads met haptische feedback, stopt Nissan in precisiewerk voor die motor. Het is maar net waar je de focus op legt.