Elk luxe-merk maakt wel eens een special edition, zo ook Jaguar. Van de topmotorisering, de XKR, wordt een exclusieve variant gebouwd die de naam XKR-S meekrijgt. Het leuke: er worden er maar 200 gebouwd en ze zijn allemaal voor Europa. Het minder leuke: de XKR-S krijgt geen pk extra.
Dat betekent dat de XKR-S het gewoon met 420 pk uit het supercharged 4,2 liter V8-blok moet doen, maar dat is natuurlijk ook geen straf. Voor de gelegenheid is wel de begrenzer opgekrikt naar 280 ipv de gebruikelijke 250 km/u. Hierdoor ontstaat volgens Jaguar de snelste productie-auto van het merk sinds de XJ220. De sprint naar de honderd doet ook deze XKR in 5,2 seconden.
Onderhuids zijn verder de wielophangingen aangepast en is de vering aangescherpt voor een nog resposiever stuurgedrag.
Aan de buitenkant is het meest aan de auto verspijkerd. Zo heeft de XKR-S een frontsplitter, een bumper mét diffusor, een nieuwe spoiler, dikke uitlaatpijpen en bredere dorpels. De Jag rijdt op 20 inchers, met daarin dikkere remmen en een rood kleurtje voor de remklauwen. Qua kleur is er niet veel te kiezen: het wordt zwart of zwart, Ultimate Black om precies te zijn. Maar toegegeven, het staat hem goed.
Als kers op de taart heeft de XKR-S een luider uitlaatsysteem gekregen, waardoor je meteen weet waarmee je te maken hebt zodra het gas opengetrokken wordt.
Voor al deze extra’s mag de Nederlander maar liefst 165.500 euro aftikken. Maar dan heb je wel wat exclusiefs, want van de 200 zullen er 4 hun weg naar Nederland vinden. Wie de XKR-S vanuit alle hoeken wil zien, kan even HIERRR kijken.
JAGUAR XKR-S – THE ULTIMATE XK UNVEILED AT THE GENEVA SHOW
The Jaguar XKR-S: a lightweight sports coupe that takes the Jaguar sports car experience to a new level. As the fastest production XK to date, it delivers a combination of high speed performance, dynamic excellence and crafted luxury that is unique to Jaguar.At-a-Glance
• The new XKR-S coupe is the fastest production XK to date, providing the Jaguar enthusiast with an even more driver-focused high speed performance experience
• Limited to 200 cars – available only in Europe, in both right-hand and left-hand drive
• The XKR-S is capable of 0-60mph (0-100kph) in 4.9 (5.2) seconds and has a maximum speed, electronically limited, of 174mph (280kph) – making it the fastest Jaguar since the XJ220 supercar
• Revised suspension with bespoke springs, dampers, anti-roll bar and recalibrated Computer Active Technology Suspension (CATS) further improve the XKR’s outstanding ride and handling balance
• Exterior styling features revised front air-splitter and side sill-extensions, revised rear spoiler and rear bumper with unique diffuser panel and unique 20″ lightweight Vortex alloy wheels
• Ultimate Black metallic paint colour with contrasting finish to the grille, sills, side power vents and rear diffuser
• Alcon R Performance braking system with red monobloc six-piston callipers and 400mm brake discs at the front, 350mm at the rear
• Six-speed automatic transmission with Jaguar Sequential ShiftTM for ultra-quick manual gear shifts in milliseconds, using steering-wheel-mounted paddles
• Active Exhaust System ensures refinement at cruising speed but purposeful V8 roar under hard acceleration
• Strong, lightweight and exceptionally rigid all-aluminium body construction delivers excellent dynamic agility
• The luxury sports interior features full soft-grain leather with twin-needle contrast stitching, adjustable seat bolsters, Piano Black veneer, Charcoal Alston luxury headliner plus the XKR’s comprehensive standard specification
• Bowers & Wilkins surround sound system, with 525W Premium audio, featuring low distortion Kevlar mid-range speakers and aluminium dome speakers, designed and tuned specifically for XK
• In summary, the ultimate Jaguar XK and a perfect illustration of Jaguar’s philosophy of building beautiful, fast cars.
Jelle zegt
Strakke bak, lekker exclusief zo, maar weinig echt toegevoegde waarde.
vla zegt
hmm dus Dekster had zeker gelijk? http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/02/jaguars-m5-killer-gesnapt#comment-1177197
Robbert_W zegt
Jaja idd.. Lekker hoor Dekster!
Mooie wagen. Net ff wat extra’s.
Het vermogen is ruim voldoende dus
geen verschikkelijk nieuws dat er geen
vermogen toename komt..
Ziet er strak uit hoor.
tom zegt
Op Autoweek zeggen ze juist dat deze auto 80pk extra krijgt?
Pim zegt
Wa-wa-wa-wa-wacht….
“Met 420 pk uit een supercharged V8 blaast de Jaguar XKR al een aardig partijtje mee in het land van de sportauto’s, maar het kan natuurlijk beter. Voor de veeleisende kopers komt Jaguar nu met een superexclusieve XKR: de XKR-S.
De XKR-S heeft de beschikking over een zeer gezonde 500 pk. De snelste Jaguar van dit moment sprint in 5,2 seconden naar 100 kilometer per uur. De topsnelheid is begrensd op 280 kilometer per uur, waarmee de XKR-S de snelste productie-Jaguar is sinds de XJ 220 supercar.”
Wie is hier nu verkeerd geïnformeerd?
Jesper zegt
wat zal ik zeggen… NICE :D
waar gaan de andere 196 dan naartoe? ik denk dat r wel meer NLers zijn die r graag eentje willen…
Domien zegt
Ik weet dat er zo goed als zeker een 500pk-versie gaat komen van de XKR, of het deze is, is dus niet duidelijk..
robbie zegt
@tom, Autoweek maakt wel vaker fouten ;)
Deze informatie komt gewoon uit het persbericht!
robbie zegt
@Domien, ik zou zeggen kijk ff in het bijgehorende persbericht wat ik net geplaatst heb ;) Dan zie je dat deze XKR-S net als een normale XKR in 5,2 seconden van 0-100 sprint. Hij heeft dus gewoon 420 pk en geen 500.
De versie met 500 zal ook XKR-R gaan heten!
Joske zegt
In België kost hem ongeveer 120.000
Porsche Carrera 4s 11-2007 zegt
Wallpapers!?
RA999 zegt
@Porsche Carrera 4s 11-2007
Klikkerdeklik naar de gallery
http://www.autoblog.nl/singapore/?gallery=Jaguar/XKR-S
Of als je ze groter en zonder lelijk AB-logo wilt kijk je even hier ;)
http://www.netcarshow.com/jaguar/2009-xkr-s/
M Freak zegt
Ik kom net op Autoblog en wat een verwennerij! :D
Met deze en die Spyker C8 stipt op nummer 1!
Ontopic: Prachtige afwerking, en de achterkant bevalt me.
Porsche Carrera 4s 11-2007 zegt
Oke dank U!
Chief_S5 zegt
Blijft toch een van de mooiste coupé’s allertijden. Echt een tijdloze, mooi gelijnde, snelle wagen. Kan niet beter worden met deze auto denk ik. :)
KV zegt
ik zou het toch bij de gewone XKR laten denk ik:)
Dee zegt
Wie weet welke cabrio aan de achterkant aan beide zijden 3 ronde lampjes heeft die schuin naar boven lopen???????
de domste man van nederland zegt
lekker bakkie