Vergelijkbaar met het filmpje over de X5M heeft BMW nu ook een video vrijgegeven van de X6M.
We wisten al dat er een M-versie van de BMW X6 aan zat te komen, maar er komt geen V10 aan te pas. Er zal een V8 turbomotor gebruikt worden, met “twin scroll turbo chargers”.
Maar wat heeft het voor nut om een SUV (ok SAV dan) te bouwen en er vervolgens “sportieve” eigenschappen aan toe te kennen? De X6M heeft zelfs AWD! Maar het voelt als RWD uiteraard… Tja, ik heb zo m’n twijfels. Toch zullen de X5M en de X6M zeer waarschijnlijk een verkoophit gaan worden voor het Beierse merk. Het is nu alleen nog wachten op een M-diesel.
Klik op de screenshot om het filmpje te bekijken:
Ash zegt
Kan eigenlijk niet wachten op deze 2 M versies!
Maar een M-diesel? Klinkt me eerlijk gezegd niet fantastisch in de oren..
En ik ben wel een BMW rijder en fan in hart en nieren…..
Maar ik zit eerlijk gezegd niet te wachten op een M-diesel..
BVO zegt
SAV ? heb ik iets gemist ?
ik blijf het 2 nutteloze versie’s van bmw en dat het ook nog ten koste gaat van de M3 CSL is nog het ergste!
Vincent996 zegt
Dat wordt een Cayenne Turbo killer. :D
Alleen het interieur geluid van de twin scroll turbo V8 klinkt niet echt lekker. Hopelijk is dat in de uiteindelijke versie verbeterd. :s
Powerslide zegt
Blijft een mooi landweggetje van Klaas Zwart!
VLS54 zegt
Is toch goed dan!
damster zegt
Leuk zo’n flatgebouw op wielen met een grotere motor. Rijdt vast beter dan een slagroomtaart.
Zucht.
Jesper zegt
@ BVO: Sports Activity Vehicle, zo noemt BMW hem ;)
En kan jij me zeggen hoe deze kar een M3 aantast die al niet meer geproduceert wordt? :roll: Of heb je het over het ‘M’ imago? ;)
OnT: Zie hem om en nabij Amstelveen steeds vaker in t wild rijden, en hij blijft toch indrukwekkend hoor, zeker in het wit :) X6M zal ook net worden :)
–edit: easy there, met zoveel smileys wordt het niet duidelijker–
Jesper zegt
Oja, kan iemand me de werking van een twin scroll turbo charger uitleggen? Of is dat gewoon een twin-turbo met andere naam? :P
Jaap zegt
Niet zo heel veel verschil met het origineel dus:
– Iets getunede V8
– Iets aangepaste voor/achter verhouding
– Spoilertjes
Arnoud zegt
Deze versies van BMW is net als swaffelen. Het ziet er best indrukwekkend uit, beetje zwaaien met je half stijve pik. Maar je kunt niet doen waar je op uit bent. Neuken gaat niet met een half stijve, echt lekker sportief rijden gaat ook niet met zo’n SAV.
Tombnolz zegt
Motor klinkt wél lekker! Maar ik blijf de X5 stoerder vinden, dus deze hoeft voor mij niet.
Zo’n ding moet toch een onwaarschijnlijk sterk onderstel en gigantische remschijven hebben, wat een gewicht en wat een snelheden.
Timmie zegt
Waarom een X5/6 M? Om inderdaad de omzet te verhogen, maar ook omdat de concurrentie (Mercedes, Audi) ook gepeperde SUV’s hebben. En ik denk dat de laatste reden doorslaggevend is! Als Audi en Mercedes een scheet laten, moet BMW eraan gaan rieken…
VonStroke zegt
@Jesper: BVO had het over de nieuwe M3 CSL. Die gaat er waarschijnlijk niet komen omdat ze geld en mensen nodig hadden voor deze twee flatgebouwen.
Vandaar. ;)
Wankel zegt
@ Jesper : heb wat zitten opzoeken en denk dat je gelijk zult hebben , gewoon andere naam voor twin turbo. Turbo gesplitst voor hoog en laag toerental dus.
Bas zegt
Haha volgens mij heeft iedereen die zit te zeuren over lomp en groot nog niet in 1 van de nieuwe X series gereden, vooral de DPC liggen deze auto’s zeer strak op de weg en komt het zelfs in de buurt van een 3 of 5 serie!!!
Ik kan iig ook niet wachten op nog meer vermogen in vooral de X6….
@timmie: ik wil niet vervelend zijn maar BMW is DE eerste fabrikant geweest die met een SUV!!!
GerreLekker zegt
Al even nutteloos als de X5 die toch maar dient om de kinderen naar school te brengen…
GeoBem007 zegt
Vind hun Top Gear-achtige intro wel grappig.
Ziet er me een vette bak uit, maar ik zou’m van mijn leven toch nooit kunnen betalen. :-D
CasperH zegt
@ Arnoud: de M divisie is dus aan het SAVvelen, wil je dat zeggen?
Ben het wel met je eens hoor, noem me een zeikerd of purist, I don’t care, maar de M badge hoort mijns inziens niet thuis op een SUV, SAV of whatever.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Jesper & Wankel: Twinn-Scroll Turbo is anders dan Twin-Turbo.
Twin Turbo is 2 Turbo’s, da’s duidelijk. Twin Scroll is 2 schoepenraderen in 1 Turbohuis. Het idee is hetzelfde (1 klein en 1 groot schoepenrad, resp. lage en hoge toeren), maar zit dus in 1 unit…
Ook wordt bij een Twin Turbo de 2 Turbo’s de ene Turbo aangedreven door de uitlaatgassen van 1 cilinderbank, en de andere van de andere cilinderbank. Bij Twinn-Scroll worden de 2 schoepenraderen aangedreven door 1 cilinderbank, zoals bij normale Turbo’s.
Verder leuk om te weten? Uitvinding van Saab!
Gert zegt
De auto heeft iig de rit richting Zuid Spanje overleefd, want het filmpje is opgenomen @ Ascari resort :)
Vincenzo zegt
Ziet er een mooi circuit uit! Iemand een idee waar het zich bevindt? Of is het een privé testcircuit van onze Beierse vrienden waar particulieren toch nooit op zullen mogen losgaan?
CasperH zegt
Vincenzo, lees even de reacties. Bijvoorbeeld degene die net voor jou geplaatst is. Ofzo.
Vincenzo zegt
Ow sorry, was mn comment toen al aan het typen :s
peter zegt
wat een walgelijk concept.
dirk zegt
je kan deze beter 3m versie noemen met al die tape.
Troyk zegt
@Arnoud – vreselijk grappig :D
DIe X6 is volgens Clarkson een bijzonder goed sturende auto, vele malen beter dan welke andere SUV op de markt. Ik hoorde dingen over een slagroomtaart op wielen , niet dus.
Majinstar zegt
Alleen deze M uitvoeringen hebben recht op bestaan:
M3 – M5 – M6 – M7 – X5M – Z4M –
mikey zegt
@ Arnoud
Erg mooi gezegd!
peter zegt
M7 – X5M ==> nutteloos
Guido zegt
Neeeeeee! geen 4 wielaandrijving! :(
Majinstar zegt
@ peter. Ga jij maar lekker dromen over een 116i.
Jesper zegt
@ SAAB: Dank voor de info, die kende ik nog niet :D In welke Saab’s zit zo’n turbo dan? 9-5 Aero ofzo?
@ VonStroke: U ook bedankt, ik wist helemaal niet eens over de ontwikkeling van een CSL… maar BMW maakt er tegenwoordig een sport van om modellen te ontwikkelen en die vervolgens te cancellen :P
peter zegt
@majinstar jij geeft bmw rijders een slechte naam. Maar ik heb heel zwaar vermoeden dat je zelf niet tot die groep behoordt. Ik vermoed zelfs dat je daar te jong voor bent. Heeft je papa er misschien een ? jeez loser
Jesper zegt
@ autoblogger: Sorry voor de smilies, I’m just being happy, no worries man :P
Majinstar zegt
@ Peter. Jij geeft de dromers van een Bmw een slechte naam. Het gevaarlijke van schatten is dat je het vaker bij de verkeerde eind hebt, zoals nu het geval ook is. Lul maar lekker door en vooral blijven dromen.
ON: Of een X5M of een X6M niet beide.
GeoBem007 zegt
@Majinstar: waarom een X5 M wel en een X6 M niet? Ik zou het net omgekeerd denken. Ze geven een sportief imago aan de X6 tov X5, lijkt me logischer dat die wél een M-versie krijgt dan en de X5 niet (als je dan toch een van de twee moet uitkiezen).
De M7 hadden ze al met de vorige generatie moeten maken. Ze kunnen toch niet achterblijven met de S8’jes en de S63/S65 AMG’s.
@Guido: en wat heeft de standaard X5 en X6 dan? Logisch toch dat je dat behoudt. Ze geven hem zelfs meer achterwielaandrijving-karakter.. Kan je alleen maar blijer om zijn :)
BVO zegt
@ Jesper
als je het nog leest tnx voor info ;)
door die X5M en X6M komen er geen nieuwe M3 csl en Z4M coupe en zeg eerlijk die passen beter bij het imago van BMW ;)
Majinstar zegt
@ GeoBem007: Bij de vorige X5 wilde heel wat mensen grof geld betalen voor een M uitvoering, maar helaas bleef die uit. Nu komen ze er toch mee, maar is de X6 er ook al ? Als de X5M komt, waarmee moet de X6M dan concurreren ? Op basis van sportiviteit ben ik het wel eens dat een X6M niet zou mis staan.
De 4.4i heeft al een vermogen van 408 PK. Dus om nog eens een 50.000€ extra te betalen voor een M uitvoering met 100 PK extra en een tuning pakket zie ik niet echt als iets hoopvols. Bmw gaat niet verder dan een motor inhoud met 507 PK ( thans nu ). Dus waar moet de X6 zich mee onderscheiden ?
Ik hoop nog steeds op een M7 gewoon ook om wat jij zegt: ze kunnen niet achterblijven, maar ook omdat het gewoon een killer wordt die echt superdik is net als de S65 AMG. De S8 vind ik niet echt dik.
Troyk zegt
@Majinstar
Je vergeet één van de meest spectaculaire M’s.
Z3M coupé
Handling van een Lotus (of beter), de power van het M3 blok en het gewicht van een pakje boter . En dat alles op de achterwieltjes.
Youtube Kijktip: Ghostrider vs Z3M.
Na ’t zien van dat filmpje ben ik insta-verliefd geworden op de Z3M coupé.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Jesper: Zit in de 9-3 Aero en Turbo X, de fameuze 2.8 V6 Turbo (Engine of the year bij de introductie in ’07).
Alle Turbo’s van Saab:
– Light Pressure Turbo
– Full Pressure Turbo
– Twin-Scroll Turbo
– Twin-Stage Turbo (1 Turbohuis, 1 schoepenrad, maar gevoed door beide cilinderbanken)
– Twin Turbo
Zoals je ziet zijn er inmiddels aardig wat types…
Jesper zegt
Ik begin langzamerhand te snappen waarom jij zo’n Saab fan bent! Wat rijd je zelf trouwens? Van wat k van je lees vind ik je wel een 900 Turbo type :P
@ Troyk: Heerlijk filmpje! Dat driften, en dan die rotonde! :D
Jesper zegt
Oja SAAB, waar staat dat laatste AB voor? Niet voor AutoBlog zeker? :P
CSL zegt
@Svenska Aeroplan AB
Die verhaal van jou over Twinscroll klopt niet helemaal.
Hier een korte uitleg van net:
Bij een Twin Scroll-turbo is wordt het slakkenhuis van het turbinewiel in 2 verdeeld. Zo kunnen de uitlaatpulsaties van tegenovergesteld werkende cilinders gescheiden worden, zodat er uiteindelijk meer energie overblijft voor de turbo.
In een 4-cilinder worden zo de uitlaatgassen van cilinder 1 en 4 gescheiden van de uitlaatgassen van cilinder 2 en 3. Want wanneer cilinders 2 en 3 naar boven bewegen bewegen cilinders 1 en 4 naar beneden.
Jesper zegt
@ CSL: Volgens mij zeg je hetzelfde als SAAB, maar leg je het op een andere manier uit. Het enige verschil zou tussen een V4 en een 4 in lijn kunnen zijn, waarbij je dan 1 of 2 cilinderbanken hebt. In beide gevallen worden cilinders 1 en 4, en 2 en 3, apart ‘behandelt’. Toch? ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ CSL: Ermmmmmm, dat bedoel ik! Mijn verhaal is een (zeeer) sterk vereenvoudigde uitleg van wat jij zegt…
:D
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Jesper: Aktien Bolaget.
Dat is Zweeds voor B.V. zeg maar…
Dus de volledige naam van Saab: Svenska Aeroplan Aktien Bolaget.
Klinkt toch een stuk beter dan ‘die andere Zweed’. Volvo: Ik Rol…
:D
Jerudo zegt
@ Svenska Aeroplan AB
Dacht dat het Aktiebogalet was, wel dat vertelt mijn google mij alleszins.
Jesper zegt
Of Svenska Anonieme Alcolisten Bal :P
@ SAAB, thx voor de info, vind t altijd leuk om te weten waar dergelijke merknamen vandaan komen, behalve families etc..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Jerudo: ik verexcuseer mij voor de Zweedse spelling…
Ben er te lang niet geweest!
@ Jesper: NP
guzmann zegt
Vind het nog steeds raar……een M met turbo….
Troyk zegt
@Jesper
Inderdaad! En? Heb je hetzelfde gevoel als ik na het zien van dit filmpje?
Ik loop op wolkjes hoor :)
Jesper zegt
@ guzmann: Wen er maar aan, turbo’s e.d. zijn de toekomst. Minder cilinderinhoud en meer vermogen, wie wil dat nou niet. Nog even en we hebben een Ferrari 460 Scuderia met V6 Quad-turbo ofzo :P -God forbid it- :roll:
CSL zegt
@Jesper
Er bestaat geen V4!
@Svenska Aeroplan AB
Er staat:
“Bij Twinn-Scroll worden de 2 schoepenraderen aangedreven door 1 cilinderbank, zoals bij normale Turbo’s.”
En dat is fout. Als de werking zoals een gewone turbo was dan heet het geen TwinScroll.
Heel simpel uitgelegd bij een V8 draaien twee cilinders links en twee cilinders op de rechter cilinderbank de eerste scroll aan en daarna zijn de volgende twee links en rechts aan de buurt. Dit zorgt ervoor dat je in tegenstelling tot een “normale TURBO” het maximale koppel heel vroeg kan bereiken en bijna geen last van turbo vertraging hebt
jan zegt
@ the meeste
ik snap niet dat jullie zo lullen dat het nergens op slaat een x5 m en x6 m.
het is toch juist mooi dat die dingen worden gemaakt. meer pk’s in je x5/6 is toch juist beter ??!!. normaal hebben jullie er ook geen moeite mee als er in een andere auto meer pk’s komen. en nu alleen omdat dit twee grote auto’s zijn, zijn jullie er op tegen ??
daan zegt
Majinstar: waarom een X5 M wel en een X6 M niet? Ik zou het net omgekeerd denken. Ze geven een sportief imago aan de X6 tov X5, lijkt me logischer dat die wél een M-versie krijgt dan en de X5 niet (als je dan toch een van de twee moet uitkiezen).
@Majinstar: inderdaad, helemaal gelijk, en geef de x5 dan maar zijn hybride, want ik herinner me dat bmw een jaar geleden veel praat en aandacht kreeg door met de x5 hybride prototype naar buiten te komen, er werd gezegd dat die waarschijnlijk ook geproduceerd zou worden, maar volgens mij heb ik van dat verhaal ook niks meer gehoord, idem voor de x6 hybride, ook al hoor ik nu weer af en toe dat hij er wel zou komen?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ CSL: Heb het net even gecheckt en you’re absolutely right!
Al die Turbo’s ook…
:D
Trouwens, een V4 bestaat NIET MEER.
Heeft Saab ooit gehad…
RenesisHP zegt
@Svenska Aeroplan AB.
m5 zegt
ze kunnen die dingen beter onder de naam alpina gaan verkopen
een paar jaar geleden zijnden ze nog dat er nooit een x5 m zou komen jammer dat ze zo M te grabbel gooien
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mx5/rx8: cool!
Een Sonnet!
Trouwens best knap, een BMW artikel ZO naar Saab trekken…
:D
Ik hou nu op hoor
RenesisHP zegt
@Svenska Aeroplan AB.
Ik kreeg iets mee over een V4. Grappige auto. Ziet er sportief uit.
Duur en zeldzaam..
Genoeg redenen om hem ruim te verkiezen boven het “ding” waar dit topic daadwerkelijk over gaat.
Dat ding is geen sportwagen, SUV, terreinwagen. Zelfs als gezinsauto zie ik hem niet zitten. Vanuit dat opzicht is een X5 een betere keuze.
Nu ik hem vaker in het echt zie kom ik niet verder dan.. Apart.
Hij is niet mooi(die kont went niet) maar wel bruut en aanwezig. Het valt wel op. Maar verder? Ik kom er niet wijs uit.
Denkt stilletjes aan vergelijking met Amerikaanse auto’s… ;)
Sven zegt
Kom maar op met die M-diesel. Een 5 diesel met 350pk en 600nm of zo, klinkt niet verkeerd. Zeker niet als het dan ook nog 1 op 15 loopt.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ mx5/rx8: helemaal mee eens!
(En een mooi bruggetje…)
:D
WieAndersDasAuto zegt
Tja ik snap de nut er van niet. Een X5 M, X6 M…
Zoals ik al eerder zei je gaat geen SUV/”SAV” om er sportief mee te rijden. Met zulke auto’s moet je juist rustig in een stad rondcruisen om lekker in de modder omhangen…
Maar er zullen ongetwijfeld veel mensen zijn van wie het hart hiervan warm wordt.
peter zegt
@Das Auto groot gelijk. Op deze manier gaan ze de magie van de M letter volledig kapotmaken. een M logo hoort neit in een SUV. Hoeveel power die ook heeft, hij kan per definitie niet sportief zijn.
Net zoals een F1 wagen een slechte verhuiswagen zou zijn…
WieAndersDasAuto zegt
@ peter
”Net zoals een F1 wagen een slechte verhuiswagen zou zijn…”
Of net als Porsche die een diesel in een Cayenne lepelt…
De letter M is niet meer wat het geweest is vind ik. Het hoort gewoon op een 3-serie/ 6-serie. BMW verneukt alleen zijn imago…
M-lover zegt
als ik eens geld te veel heb… en een plaatsje vrij in de garage wil ik er toch een!
de M staat voor meer dan pk’s alleen, verbeterde sportievere wegligging, remmen, vermogen … meestal ook nog een leuk bumpertje ;)
WieAndersDasAuto zegt
Sportieve eigenschappen horen niet in een SUV… En met een leuk bumpertje blijft een X6 spuuglelijk. Ik kan het weten ik heb al stuk of 10 van dichtbij bekeken…
lincoln zegt
afgekeurd door het ultra-conservatie “autoblog-reageer-panel” ..
dus een succes/moneymaker in de grote mensen wereld ..
Citrofiel zegt
Een dikke SUV. Cool toch? Waarom is een G55 AMG cool, en dit niet? Oke, de G is nóg lomper, maar het principe is eender…
@ lincoln; :lol: Ik houd toch zo van jouw analyses. :D
jan zegt
zo’n auto is voor mensen die lekker veilig een 4X4 willen voor bijvoorbeeld op ski vakantie, maar die ook wat snels willen, en dan blijft er wijnig opties over behalve de rs6
ML Benz zegt
Als je echt in zo’n auto durft te rijden.
Ik zag er laatst weer een op de snelweg, wat een gedrocht, je schaamt
je toch de ogen uit de kop als je daarin gezien wordt.
LP640 zegt
Tja de een vind hem mooi, de ander vind hem ‘spuuglelijk’ zoals bijv. Das Auto hem noemt hier op autoblog. Ik vind hem strak! Alleen 4w aandrijving. :(
romo zegt
Een ///M op deze mastodonten is mi een contradictio interminis……………..
Jammer idd, maar vanwege ///Marketing technische reden niet te voorkomen.
Dat het allemaal goed rijdt en veel koppel en PK´s zal hebben geloof ik direct, maar er eentje aanschaffen zal ik nimmer.
Als ervaringsdeskundige met zowel een E46 M3 alswel een E92 M3, kan ik zeggen dat deze de letter M volledig hebben verdiend, jammer dat die realiteit verloren gaat……………………
Einser zegt
Laten we niet uit het oog verliezen dat de M staat voor Motorsport. En met een SAV ga je niet racen! Met een cabrio ook niet en zeker niet met een cabrio met loodzwaar vouwdak…
BMW verkwanselt het M-logo. Zonde…
RenesisHP zegt
@Citrofiel.
De G55 AMG is geen SUV. Dat is een opgevoerde blokkendoos die echt kan modderworstelen. Dat “comfort” is er later in geplaatst.
Citrofiel zegt
@ mx5/rx8; Gelukkig, iemand antwoordt… ;) Mee eens. :)
Maar nog, een überSUV moet kunnen.
dennis zegt
M-diesel bestaat niet…tenzij je je 318TDS of een 520D ombouwd naar een M(bumpers,interieur,onderstel) haha
ik hoop ook niet dat ze een M-diesel gaan maken…
RenesisHP zegt
@Citrofiel.
Van mij mag die auto gerust komen. Variatie is altijd welkom. ;)
Ik zal hem alleen nooit kopen. Dan is de x5 gewoon aantrekkelijker in alle opzichten.
Maar toch.. Nee, liever geen SUV. :D
tdj zegt
What’s next? Een M-powered vrachtwagen?
Zie ook liever een S8 equivalent van de 7.
rudolf zegt
tja er zal wel een markt voor zijn denk ik.
de marketing afdeling bij BMW zal hier vast een analyse op los hebben gelaten en daarmee het aantal ‘units’ zoals ze dat zo noemen kunnen opkrikken kwa verkopen.
maar voor mij persoonlijk wat nutteloze M modellen.
met zo’n hoog zwaartepunt blijft het een gevecht, en het gewicht van deze monsters blijft ook veel te hoog.
maar mijn definitie van een sportieve auto wordt mogelijk niet gedeeld door de marketingafdeling. :-)
ga voor puur: Z4 Mcoupe