De auto-ontwerper die ons kennis liet maken met hele dikke konten en beslist geen vriendjes werd met hardcore BMW-fanboys, keert wellicht terug op het design-toneel. En wel bij Fiat. Maar werkte hij eerder niet al eens voor de Italianen? Klopt, toen kwam hij onder meer met de Fiat Coupé en Alfa 145 aanzetten.
We waren eigenlijk in de veronderstelling dat Chris ergens in de VS met een coltrui aan schetsboeken aan het vol tekenen was in zijn eigen ontwerpstudio. Maar diverse Italiaanse media zijn ervan overtuigd dat de auto-ontwerper een terugkeer gaat maken richting de burelen van Fiat. In 1985 werd hij al eens binnengehaald in Turijn, om het daar tot 1991 vol te houden als ontwerper van best wel geslaagde modellen. Daarna ging hij verder achter de tekentafels van BMW. En dat hebben we geweten.
Officieel is het allemaal nog niet, maar een samenwerking tussen designerbril Chris Bangle en Fiat lijkt toch echt aan te komen. En wellicht gaan de overige merken van de Fiat Groep hier ook van profiteren. Alfa’s met een Bangle-butt? Of nieuwe Chryslers met deconstructivism invloeden? Wie zal het zeggen, we houden je op de hoogte. (bron: Caradisiac)
de sjonnies zegt
Volgens mij staat er op het dashboard van de Fiat Coupe het woordje Pininfarina…….
Oli4k zegt
@de sjonnies: ik dacht altijd dat Pininfarina er alleen opstond als een auto daar ook werkelijk gebouwd is.
Fiat Coupe zegt
@Oli4k: Het dashboard is ontworpen door Pinin, het design van de carrosserie is van Bangle en de auto werd door Pinin gebouwd in hun fabriek in San Giorgio Cavanese.
John zegt
Bangle, dat had zo m`n porno-naam kunnen zijn..
FuelMinded zegt
@John: Bangle slaat eigenlijk op de 1-serie die er uit ziet alsof hij meerdere crashtests voor zijn kiezen heeft gehad.
De Bangle-butt was van de ene Adrian van H. we kunnen beter spreken over Adrian-butt. Maar destijds was Bangle de ‘Design Director’ en is niet helemaal onschuldig voor de Bangle-butt.
John zegt
@FuelMinded: Dankje.. Ik rij een 1-serie..
Bob zegt
@de sjonnies
Die heeft de binnenkant gedaan en Bangle de buitenkant, het is zo simpel soms.
Bob zegt
Heeft Bangle de 145 eigenlijk wel gedaan, da Silva tekende toch bij Alfa in die tijd? En Bangle bij Fiat dus.
posthumus zegt
@Bob: was Zapatinas onder leiding van Bangle. Later werkte hij onder de’Silva
bakkerst zegt
hate it or love it,
ik vind de bangle-beemer generatie beter te pruimen dan de huidige (sorry meneer laurens van den Acker) de Bangle generatie had tenminste karakter, uitstraling en een eigen gezicht. de scherpe randjes, het paste bij het sportieve karakter van BMW. de huidige generatie bimmers lijd een beetje aan het audi syndroom, een flauw ontwerp dat niemand echt lelijk vind, maar ook niet echt mooi. en dan gewoon wat modellen wat oprekken en krimpen, en dan zijn we dr wel.
en wie zij daar dikke bangle reedt? heb je wel eens een X6 of 5GT van dichtbij gezien?? wat een obese bakken zijn dat zeg..! de neus van de 5Gt is dan nog te doen (CS Concept, google maar eens) maar de rest is me gewoon te dik, dik als in overgewicht..
brrr
en die fiat Coupé, hele mooie auto wat mij betreft. ik ben benieuwd of meneer bangle nog meer van dat soort ideeën heeft. bring it..
FuelMinded zegt
@bakkerst: Laurens van den Acker was van Mazda en is van Renault! Je bedoeld vast Adrian van Hooydonk.
bakkerst zegt
@FuelMinded:
kak!!
je hebt gelijk, my bad..!
ik haal die namen/posities vaker door elkaar..
KoFFiE zegt
@bakkerst: volg je hier volledig. Ben niet bepaald fan van het Bangle-BMW design, maar ze hadden inderdaad tenminste persoonlijkheid. Kijk gewoon naar de 5 en 7 serie, duidelijk te onderscheiden, en toch overduidelijk BMW. Nu lijkt het gewoon alsof ze de “opblaaspomp” design-techniek van Audi gebruiken, en blijft Mercedes over als het enige Duitse merk met iets of wat design-durf en originaliteit…
Ben allesinds benieuwd wat voor auto’s dit gaat opleveren bij Fiat…
Mr. V8 zegt
@ bakkerst: helemaal mee eens! Het Bangle design was een stuk eigenzinniger dan de V. Hooydonk designs. Zoals je al zegt, niet lelijk maar ook niet echt een *wauw* factor.
Appelscha zegt
Die “Coupé Fiat” is prachtig. Als daar toch eens een gelijkwaardige opvolger van zou komen!
SHFT zegt
Het wordt inderdaad eens tijd voor een degelijke Fiat “sportwagen”!
Fiat Coupe zegt
Laat maar komen die designs van Bangle, tenminste weer een uitgesproken design van Fiat, niet dat net niet stijltje van de Punto/Bravo. Ik kan niet wachten…
Laurens zegt
145 is imo ook da Silva… leuke auto was/is dat, de nieuwe Mini heeft er veel van gecopieerd grappig genoeg.
OT: Bangle’s periode bij BMW valt samen met een stijging van de verkopen.
Relief zegt
@oli4k
Gebouwd? Sinds wnaneer is Pininfarina een autobouwer?
de sjonnies zegt
@Relief:
Pininfarina produceert wel degelijk auto’s, de 404 en 504 Peugeot coupe en cabriolets kwamen er vandaan en ze bouwden ook een Cadillac coupe carosserie die met Jumbo Jets naar de VS werden gevlogen om bij Caddy afgemonteerd te worden.
Oli4k zegt
@Relief Al een tijdje: http://www.pininfarina.com/index/servizi/produzione
Bob zegt
Heeft dit er ook mee te maken dat Centro Stile Alfa dreigt te sluiten en ze nu een nieuwe man zoeken voor Centro Stile in Turijn?
floryn zegt
Bangle maakt wel echte moderne ontwerpen en dat past wel bij Fiat. Laten we hopen dat de volgende panda een wat eenvoudigere uitstraling heeft.
Benjamin1 zegt
ik ben niet echt fan van zijn modellen. Afgezien van de E60.
jack_abarth zegt
Volledig eens met Bakkerst!!
L-Fred zegt
De designs van Bangle hebben me ook nooit geboeid. Je moet er toch niet aan denken, een Alfa (of welke auto dan ook) met het uiterlijk van het Guggenheim-museum in Bilbao.. Auw!
JH zegt
Bangle woont overigens in Italie, heeft zijn eigen wijngaard in de buurt van Turijn dus het gaat goed met hem
Interview met hem en hij is al dichtbij Fiat: http://www.cardesignnews.com/site/designers/designer_interviews/display/store4/item191981/
(alleen voor leden helaas)
Bangle is een echte kunstenaar (beeldhouwen, schilderijen) en heeft zijn eigen firma opgericht dus als hij terugkomt bij Fiat dan waarschijnlijk als consultant…
JH zegt
interview is ook hier te lezen:
http://www.carmagazine.co.uk/News/Search-Results/Industry-News/CAR-interviews-Chris-Bangle-what-he-did-next/
W115 zegt
Tijd om Fiat fan te worden :)
Robert B zegt
Zapatinas heeft ook nog meegetekend aan de 145/146. Die heeft daarna de barchetta en de Z8 getekend. En nog veel later was ie mede-verantwoordelijk voor de vliegtuigneus van de Subaru’s.
reinier73 zegt
@bakkerst & KoFFiE: Jullie halen de woorden uit mijn mond!
Rob zegt
Ben benieuwd. Als hij komt mag hij wel eens een leuk sportwagentje voor de Fiat tekenen. Mist een beetje in gamma van Fiat en co. Liefst een tweezitter alla Fiat Coupe. Dat is leuke wagen(tje) en oogt nog niet eens heel gedateerd.
Fiat Coupe zegt
@Rob: De Coupe is een 2+2, met genoeg ruimte voor 1 lange volwassene.
Robert zegt
Nou ja, de Coupé Fiat en Alfa Romeo 145 zijn leuke ontwerpen.
j zegt
Ik vind zelfs de BMW van zijn hand erg fraai
Alpinaa zegt
Worden fiats ook nog eens mooi! En dat van de Bangle-butt is onterecht, want Adriaan heeft o.a. de 6-serie getekend.
Poll zegt
Het is inderdaad Coupé Fiat en niet andersom. Maar iemand dus enig idee waarom het dan een Pinin ontwerp is? Of stond dat er alleen op omdat ‘ie daar van de band liep?
bmw zegt
Pininfarina bouwt overigens ook de Focus Cabrio.
Laat die man maar komen, al hangt het niet enkel van de tekenaar af, het management en de plannen voor de portfolio zijn minstens even belangrijk.
lincoln zegt
ik hou niet echt van zijn werk ..
maar Bangle is zondermeer een bijzonder slimme kerel ..
en een geweldige ontwerper met een uitgesproken visie ..
Citrofiel zegt
Ik verlang terug naar de Bangle-tijd van BMW, dus van mij mag hij zo weer aan de slag bij een automerk!
bakkerst zegt
goed om te zien dat zoveel mensen toch nog een bepaalde passie voor auto’s en ontwerpen hebben. Niet iedereen wil wat de grijze massa heeft..!
de diversiteit, en het onderscheidend vermogen van de verschillende modellen en merken mogen wel wat omhoog, en ik denk dat meneer Bangle daar een goede bijdrage aan kan leveren.
mb man zegt
Dat die man nog aangenomen wordt na al die misbaksels die hij getekend heeft
super zegt
de meeste van bangle’s ontwerpen waren wel verkoopsuccessen. En de Bangle butt vind je op meerdere auto’s terug tegenwoordig, het is in feite een oplossing voor de hogere motorkappen die moderne motoren nodig hebben om hun grote radiatoren te huisvesten.
Esprit_de_Flandre zegt
@mb man: die misbaksels hebben BMW wel geen windeieren gelegd. En daar is het ze om te doen. Als 90% het afschuwelijk vindt en 10% koopt, doe je betere zaken dan als iedereen het aanvaardbaar vindt en 5% koopt.
@super: Hogere motorkappen zijn tegenwoordig Europese wet, want beter voor voetgangersveiligheid.