Wachten tot RTL7 eindelijk die laatste 29km uitzendt? Echt niet: Gerard en Team De Rooy gefeliciteerd!
Ze reden al zo vaak mee maar van een overwinning kwam het de afgelopen 10 jaar niet. Eindelijk een vervolg op de overwinning van Jan de Rooy in 1987.
Gerard de Rooy eindigt bovenop het podium. Zijn gebroken rug overwonnen, de Kamaz’en uitgeput achterlatend, een Tatra gecrasht in de strijd en met neus. Teamgenoot Hans Stacey, winnaar 2007, bezet de tweede plek.
In totaal won Gerard 5 etappes. Vervolgens was hij vooral in de etappes met veel zand snel. Niet de snelste, wel snel genoeg om 50 minuten van de nummer 2 te winnen. Eergisteren wist Team De Rooy zelfs een 1-2-3-4 te behalen. Begin deze week werd deze tweede plek overigens nog bezet door Ales Loprais in een Tatra (eveneens met neus). Hij crashte op de verbindings-etappe toen zijn monteur achter het stuur zat. Een ongeluk waar Gerard flink van baalde omdat de druk/strijd er nu wel uit was.
Teammanager dit jaar was ‘pa en Dakar-veteraan’ Jan de Rooy. Hij rijdt zelf niet meer mee.
Bij de auto’s won Stephan –de bowlingbal– Peterhansel, in een MINI. Helaas had Robby Gordon op het eind te veel pech zijn woorden extra te onderstrepen en aantijgingen aan te vechten. De Fransen probeerden hem er opnieuw uit te werken omdat hij de regels zou hebben overtreden. Robby Gordon:
I showed the plug that everyone’s been talking about that gives me all super power and I just proved that Minis are for girls, because we beat them by twenty minutes.
Op de motoren won Cyril Despres (KTM). Hij die andere motorrijders in de blub laat zakken die hem net geholpen hebben. Beste Nederlanders bij de auto’s en motoren: Bernard ten Brinke (9, Mitsubishi) en Frans Verhoeven (15, Sherco). Overigens was bijna de helft van de overgebleven vrachtwagens vandaag Nederlands. Opvallend. Nu duimen voor een rally die daadwerkelijk weer in Dakar eindigt in 2013.
RickB zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
paere zegt
@RickB: idd want een spelfout!
Ot: geweldig gedaan dit, gun het hem Echt!
nibor zegt
@paere: Net als mijn buurmeisje!
Die schrijft ook altijd egt, lekkur, moter, tog, etc. ;)
alcantara zegt
Toch knap om met een vrachtwagen sneller te zijn dan met de auto of motor, op de snelweg bewijzen ze vaak het tegendeel.
integralechubasco zegt
en dan nog wel met een inferieur zuideuropees merk… waar ze alleen maar verstand hebben van koffie zetten…
desjonnies zegt
@integralechubasco:
Yep, een Spaghetti – Mack :D
Alex_79 zegt
@desjonnies: zelf las ik een paar keer de term “pastaraket”.
dennisr zegt
mooi zo, gaat goed met de Nederlanders.. nieuwe Dart kampioen is ook een Nederlander :lol: wedstrijd net even gekeken!
RubenPriest zegt
@dennisr: ja maar dat is de BDO man :p alle grote jongens zitten bij de PDC. Lakeside is niks meer
dennisr zegt
@rubenpriest: nee het word elk jaar minder, maar goed.. nog altijd een Nederlander die voor het eerst mee deed en wel direct kampioen word.. toch leuk een prijs van 100.000 pond :)
RubenPriest zegt
@dennisr: Ja dat is netjes, leuk bedrag ook :)
Gideon zegt
Bernhard ten Brinke beste Nederlandse motorrijder? Hij is knap 9e geworden bij de auto’s.
Gideon zegt
@Gideon: Nevermind, goed lezen is een kunst.
vale46 zegt
@Alwood:
Hoe zit het met de quads en de buggy’s?
Niet auto-relevant genoeg om te vermelden?
Megakix zegt
@vale46: Tim Coronel doet alles met ‘lol’, dus geen winnaar. Who wants to know furthermore ?
vale46 zegt
@Megakix: Wie er bij de quad’s en buggy’s gewonnen heeft natuurlijk!
Als trucks een plaatsje op Autoblog verdienen die andere 4-wielers toch ook vind ik.
Wat kan Tom Coronel mij nu schelen..
Alex_79 zegt
@vale46: tweepersoons buggy -klassement was voor Pascal Chabot. Zelfde concept als Schlesser: een buggy-chassis met Ford V8. Eén-persoons categorie werd gewonnen door Willy Alcaraz in een Polaris RZR (golfkarretje met Yamaha-blokje)
Tim Coronel werd daar 2e. Overigens zal Tim als hij volgend jaar nog met een electrobuggy mee wil doen geen primeur hebben. Dakarveteraan Maris Saukans uit Letland wist een Oscar e-Orlen aan de finish te krijgen. Als voorlaatste, omdat de auto elke rit met koelingsproblemen kampte en ze vooral veel ’s nachts reden. De actieradius was geen probleem; ze moesten net als iedereen alleen bij het fuelpoint stoppen voor een batterijwissel.
norge zegt
Zal wel een feest zijn in Dakar…. :mrgreen:
ErikkNL zegt
@norge: Heerlijk rustig ;-)
ErikkNL zegt
@norge: Dit is wat er nu aankomt in Dakar
The360box zegt
Leuk kunste dat winnen door Mini maar met veel geld wint iedereen.
carabo zegt
@The360box:
Welkom in de wondere wereld van de autosport!
NLBUURMAN zegt
@carabo: *kuch* Toyota F1 *kuch*
lambo4all zegt
@The360box: nou ik weet er het fijne niet van, maar Robiie gordon (HUMMER) is gediskwalificeerd omdat zijn inlaatstysteem (dat ze al 4 jaar gebruiken) is afgekeurd! MINI moest gewoon winnen omdat ze zoveel geld hebben geinvesteerd, maar die idiote nepMINI’s werden er afgereden door de HUMMER dus hebben ze het even anders opgelost!
Megakix zegt
Hulde ! Ongeveer 100x betere race dan de F1 !
larsyboy1997 zegt
ik schrok wel héél ff toen Gerard van de truck viel :P
ts46 zegt
”I just proved that Minis are for girls, because we beat them by twenty minutes.”
Robby Gordon toegevoegd aan helden lijstje.
luxaeterna zegt
@ts46: Nadat ‘ie heeft verloren van een MINI?
lambo4all zegt
@luxaeterna: nee nadat hij de MINI’s er keihard af reedt en dat mini dat niet kon hebben dus dat ze maar ervoor gezorgd hebben dat de HUMMER de diskwalificeerd werd!
ts46 zegt
Een beetje kerel wint waar hij aan begint, zoals Gerard de Rooy.
kunnen die oranje voetbalmietjes nog wat van leren..
carking zegt
hoevel geld krijgt hij ?
ErikkNL zegt
@carking: ik denk dat geld bij de familie de rooy van ondergeschikt belang is.
desjonnies zegt
Mooie overwinning, ’t is alleen jammer dat ons mooie DAF trucks sinds het ongeluk in 1988 waarbij 1 man het leven verloor heeft teruggetrokken.
DAF en Jan de Rooy waren een bron van inventiviteit en snelheid.
De 2 koppige DAF uit 1984, the Bull uit 1985 en de verongelukte X1 en X2 met 1200!!!!! pk uit 1988.
Bij DAF waren ze destijds zeer pragmatisch met het bouwen van voertuigen : 1 chassis gaf niet voldoende stijfheid?
Dan leggen we er gewoon nog eentje bovenop.
Hetzelfde was het experimenteren met 2 motoren : eentje voor iedere aandrijflijn, dat wasn og nooit eerder vertoond in de wedstrijdsport
(wel bij auto’s : de Citroën 2cv Sahara had ook 2 motoren )
Hopelijk komt de samenwerking de Rooy Iveco ook met mooie oplossingen, vergis je niet : de winnende Iveco Strator is een Nederlands product, ontwikkeld uit de Iveco STRAlis en de Iveco TRAkker