Een paar jaar geleden was het Britse Overfinch op sterven na dood en leek het er even op dat ze definitief de deuren moesten sluiten. Gelukkig is de boel gered en zijn ze weer druk bezig met het tunen van diverse Land Rovers en Range Rovers.
Wat dacht je bijvoorbeeld van deze 575(!) pk & 700 Nm sterke Range Rover Sport. Tijdens Goodwood had Overfinch deze auto al voor het eerst laten zien, maar nu zijn alle details en foto’s vrijgegeven.
Deze oranje SUV staat op 22 inch kleine ‘Titan’ velgen en daarachter vinden we nog dikkere Brembo remmen. De 5.0 V8 met supercharger is dankzij een aangepaste ECU en geoptimaliseerde luchttoevoer. De topsnelheid ligt nu op 230+ km/u en het sprintje van 0 naar 100 km/u gaat in zo’n 5 seconden.
Het interieur is opgeleukt met carbonfiber accenten en geloof het of niet, maar zelfs de afdekplaat van de motor is aangepakt door Overfinch. Een uitlaatsysteem met kleppen erin kan uiteraard ook niet ontbreken.
ej20g zegt
Ik vind ‘m geslaagd. Zelfs de kleur vind ik mooi staan in combinatie met het zwarte interieur. Gelukkig ook niet te overdreven en, voor zover dat kan bij een Range Rover, lekker subtiel.
themanjeroen zegt
Hun enigste beste creatie is die met die wapens ( holland
adyton zegt
@themanjeroen: Ja die vond ik ook wel geslaagd. De laatste Vogue GT is ook wel mooi. Tenzij enkel de wapens het echt deden vr je :p
maxx1 zegt
Traag. Cayenne turbo met pdk, 500 pk gebruikt slechts 4.8 seconden. 1ste generatie 5.5 seconden met 450 pk…
Keaven zegt
@maxx1: Doet dat er echt toe? Hoevaak trap je nou zo’n auto naar de limiet? Bovendien, als ik in dat interieur mocht zitten, zou ik geen haast hebben.
maxx1 zegt
@Keaven: Als je je auto naar een tuner brengt ga ik er wel van uit dat je dat toch wel dagelijks doet.. Ziet er overigens inderdaad top uit. Alleen jammer dat Motoren van Land Rover slecht zijn
jrk68 zegt
@maxx1:
Zou je ook met een onderbouwing van die “slechte motoren” kunnen komen.
Nu neem ik het niet zo serieus van iemand met een Cayenne als Avatar.
fep739 zegt
@maxx1: heb op 15 jaar tjd , 5 verschillende Land en Range Rovers gehad. Nog nooit panne of andere miserie…
Ga dus vlug je mond spoelen ….
jrk68 zegt
@fep739:
En hij komt ook niet voor op de lijst “makkelijk te stelen auto’s” itt tot de Cayenne.
Dan gaan we het maar niet eens hebben over imago en terreincapaciteiten.
maxx1 zegt
@fep739: dat is knap… Wij hadden een land rover range rover 4.6 hse.. Bij dealer gekocht. De auto is beland op de sloop. Praat ik wel over een tijdje terug. Vrienden van mijn ouders kochten een land rover discovery 3, ook alleen maar problemen (spik splinternieuw gekocht overigens).
fep739 zegt
@maxx1: de 4.6 hse was inderdaad nog eentje dat was ontstaan toen BMW aan ’t roer stond. En daar waren idd problemen op sommige. Alhoewel ik een 2.5DSE toen en 6 jaar probleemloos heb met gebold.
Eens Ford het in handen had , is alles veel verbeterd. Een Disco 3 heb ik zelf ook gehad (4,5 jaar) en geen problemen.
maxx1 zegt
@fep739: Eerlijk is eerlijk. Land rover ziet er leuk uit, rijdt gewoom goed. De motoren zijn gewoon bagger. Ik geloof je verhaal, maar 1 goede motorische land rover maakt land rover nog geen motorisch goede auto.
eduardovich zegt
@fep739: Hebbe gij ff mazzel.. Ik geloof er helemaal niets van.. M’n oom laatste 3 generaties Discovery gehad alle drie of bal of motor kapot. Mijn werkgever reed een RR vogue, motor vervangen, luchtvering en bak. Ik rij een vrij jonge defender. Als ik een dag een onderdelen langs de weg verlies is het een meevaller. Voor mij nooit een lr of rr meer.
Klassiekerrally zegt
@maxx1: Traag? Niet voor een tuinhuisje op wielen…
zdev zegt
@maxx1: Met PDCC en Torque Vectoring is een Cayenne inderdaad een feest om in te rijden. Maar een Range Rover heeft de looks en de charme.
ej20g zegt
@maxx1: De Porsche Cayenne Turbo is met 2245 kg ruim 345 kg lichter dan de Range Rover Sport Supercharged die minimaal 2590 kg weegt. Met 75 pk meer en een gelijk koppel ga je die 345 kg niet goedmaken. Daar komt nog bij de dat Cayenne een betere versnellingsbak heeft (8-traps automaat tegen de 6-traps automaat van de Range Rover). Om het helemaal compleet te maken, heeft de Cayenne minder luchtweerstand. Echt slank is de Cayenne natuurlijk niet, maar de Range Rover is gewoon een baksteen. Vind het overigens beide prachtige auto’s om te zien, op hun eigen manier.
zdev zegt
Ik mis mijn Overfinch nu al met zijn zware v8 geluid.
Zal er eens een filmpje van inschieten.
zdev zegt
@zdev: Daar is ie al!
http://www.autojunk.nl/2012/08/overfinch-supersport-geluid
Klassiekerrally zegt
Mooi om te zien hoe ver Overfinch is gegaan met het vervangen van alle Land Rover emblemen.
adyton zegt
@Klassiekerrally: Vind die letters altijd mooi op die motorkap. Komt even stijlvol over als het origineel. Bij andere tuners vind ik dat meestal niet geslaagd als ze logo’s veranderen (met groot voorbeeld Carlsson), omdat hun emblemen vaak te druk ogen.
lincoln zegt
GTS-X ..
sexy naam hoor .. staat ook op mijn magnetron ..
kaasboerin zegt
@lincoln: Hij ziet er dan ook aardig uit als ’n magnetron.
bruinbeer zegt
@kaasboerin: like knop op mobiel is er niet maar bij deze. puur voor de reactie maar ik geef je geen gelijk :P
bruinbeer zegt
niet zoals een RangeRover hoort maar wel heel erg gaaf! ziet er gelikt uit!
moveyourmind zegt
Het exterieur beoordelen vind ik lastig op basis van deze foto’s. Wel een mooie lakkleur. Dat in het interieur subtiel terug komt in het stiksel. Binnenkant vind ik echt gaaf, straalt nog steeds klasse uit
slickrick zegt
Deze auto stond op goodwood bij de Overfinch stand, heb er nog ingezeten en een kwartier met de verkoper gesproken. Je kan je range rover diesel gewoon zo laten pimpen