Qua autoverkoop mogen we dan achter alles en iedereen aanhobbelen, als het gaat om de verkeersveiligheid is Nederland Europees koploper. Het aantal verkeersdoden is relatief zeer gering, en dat hebben we natuurlijk allemaal te danken aan flitspalen, -teams en trajectcontroles.
Elk jaar publiceert de Europese Commissie een vooruitgangsrapport over het aantal verkeersdoden in de lidstaten, en Nederland staat steevast bij de beste scoorders. Ook over 2012 hoeven we slechts Zweden en het Verenigd Koninkrijk voor ons te dulden. Malta trouwens ook, maar dat is zo klein dat de cijfers wat minder representatief zijn.
Gemiddeld sterven zo’n 55 mensen per miljoen inwoners in een verkeersongeval, Nederland zat in 2012 op 32. Hoogste scoorder is toekomstig lid Kroatië, met een sterftecijfer van 120. Bekijk een overzicht in de grafiek hieronder, het volledige rapport vind je HIER.
Robbert89 zegt
Wat is dat nou weer voor debiele foto? Zal mijn werkgever waarderen……
sacha zegt
@Robbert89: niks onoorbaar te zien toch?
sir_smokalot zegt
@Robbert89: Dat je onder werktijd privé zit te internetten? Tsja..
lxfx zegt
@sir_smokalot: daar is dacht ik niets mis mee, zolang het je werk niet beïnvloed
betonstaal zegt
@lxfx: 3 flessen bier gaat ook nog wel.
darkpluisje zegt
@lxfx: hoe kan prive internetten, wat er dus voor zorgt dat je niet voor je werk bezig bent, je werk nou niet beinvloedden ? :p
mout zegt
@Robbert89: Tsja, als ik de reacties van de redactie zie, is het (voor hen) een kwestie van smaak. Ik denk dat mijn smaak meer lijkt op die van je werkgever…
darkpluisje zegt
@Robbert89: wat doe je onder het werken op autoblog dan?
Robbert89 zegt
@darkpluisje: ik heb wel eens koffiepauze.
darkpluisje zegt
@Robbert89: in je eigen tijd zou je mogen internetten wat je wilt, het is niet alsof er naakte op de foto te zien is..
StijnB zegt
@darkpluisje:
Alhoewel,uitgedrukt in vierkante meter bloot vlees is er bij menig naaktmodel (gelukkig) minder te zien!
jrk68 zegt
@Robbert89:
Koffiepauzes van een uur? Jij bent vast ambtenaar….
TimoBac zegt
@jrk68: haha +1
notsobig zegt
Van Kroatië sta ik niet van te kijken, die rijden echt als debielen…
betonstaal zegt
Ach ja, wat voor ongelukken kunnen er gebeuren als het hele land de hele dag in de file staat.
rnej zegt
en dat is dus waarom ik wel in NL motor rijd, maar mensen die op motorvakantie naar oost-europa en rusland gaan voor gek verklaar :P
MLTB zegt
Motorboaten!!!
StijnB zegt
@MLTB: Titanicen…
SJ zegt
Je moet dan ook kijken naar het aantal doden per x gereden kilometer. Dan zal Nederland een aardig aantal plaatsen zakken.
flutterby zegt
@SJ: Ja en als we naar verkeersdoden per Prius kijken dan zakt Nederland ook gelijk en is net zo logisch als per km. Meer verkeer betekend juist meer ongelukken..
SJ zegt
@flutterby: Ja, dat is dus precies het hele idee. Het aantal ongelukken (en dus verkeersdoden) is evenredig met het aantal gereden kilometers, niet met het aantal inwoners in een land.
potver7 zegt
@SJ: Aantallen reizigerskilometers zegt ook niet alles. Dan moet je ook meerekenen op wat voor wegen die kilometers worden gemaakt (snelwegen zijn veel veiliger dan binnenwegen bijvoorbeeld) en met welk vervoersmiddel – benenwagen, fiets, scooter, auto, motor.
SJ zegt
@potver7: Het soort wegen scheelt een hoop inderdaad. Dat verklaart waarom Oostenrijk relatief laag staat, en (ten dele) de laatste plaats van Kroatië. Verder zou je alle ongelukken met gemotoriseerd verkeer samen kunnen nemen (waardoor iedere dode fietser en voetganger daar ook automatisch onder terug te vinden is), maar ik had eigenlijk begrepen dat dit onderzoek sowieso al op alleen gemotoriseerd verkeer gebaseerd was.
potver7 zegt
Even in het rapport gekeken, en daarin het bewijs gevonden wat ik al dacht toen ik naar bovenstaand grafiekje keek: die grafiek klopt niet!
Er loopt een blauwe lijn doorheen (volgens de legenda: EU) die het EU gemiddelde voor 2012 aangeeft (zou handig zijn als ze het jaartal erbij zetten…)
Dan is er ook nog een grijze lijn, en daarvan zou je logischerwijs mogen aannemen dat dat het EU gemiddelde voor 2011 is aangezien per land ook 2011 en 2012 vergeleken wordt. Maar dat is dus niet zo.
Het EU gemiddelde voor 2011 was 60 en het lijntje zit toch wel ruim boven de 60. Lijkt er meer op dat het lijntje een EU gemiddelde van 2010 aangeeft (62) maar helaas was het te moeilijk om een fatsoenlijke legenda in elkaar te zetten dus we zullen het nooit weten.
Je zou toch mogen verwachten dat ze daar in Brussel met een budget van bijna 1000 miljard per jaar wel een fatsoenlijk grafiekje in elkaar konden zetten, maar helaas…
alassad zegt
@potver7: ik zat ook al een beetje naar die lijntjes te kijken. Apart is t wel.
mastertje zegt
@potver7: Misschien is het een gemiddelde van alle landen (dus ook niet-EU).
gijsso zegt
Nederland zou het veiligste land zijn als de hoeveelheid fietsers in de andere landen hetzelfde is als hier. Dus echt een goede representatie is dit onderzoek al jaren niet.
potver7 zegt
@gijsso: Dat is nog maar de vraag. Ons wegennet en onze verkeersregels zijn aangepast aan het feit dat veel mensen fietsen. Als bijvoorbeeld in Engeland net zoveel gefietst zou worden als in Nederland, met net zo’n lange fietstraditie en dus een daarop aangepast wegennet, is de kans vrij groot dat Engeland alsnog veiliger zou zijn.
Bovendien, je moet ergens beginnen. Als je aantallen fietsers meeneemt, moet je ook kijken naar aantal scooters, aantal auto’s, dichtheid van het metronetwerk in grote steden, dichtheid van het snelwegennet, aantal reizigerskilometers per vervoerssoort, gemiddelde ritafstand per vervoerssoort – moet ik nog even doorgaan?
Bottom line komt het erop neer dat je een genuanceerde vergelijking van verkeersveiligheid gewoon niet in één getalletje kunt vangen. En toch klopt het beeld vrij aardig: landen die als onveilig worden ervaren (qua verkeer dan) staan in de rechterhelft van de grafiek, en andersom. De rest (onderlinge verhoudingen) is nuance, en dan verwijs ik je naar m’n voorgaande opmerking ;)
gorre zegt
Hahaha , Belgie weer eens bij de slechtsten terwijl ze hier reclame maken dat het zoveel veiliger geworden is op de weg.
Zal wel aan de staat van onze wegen liggen en het feit dat de meesten er hun botten aan vegen dat ze teveel gedronken hebben
Panther zegt
@gorre: Vooral het drinken is een groot probleem. Het stond vandaag weer in de krant bij 40 % van de dodelijke ongevallen is overmatig drankgebruik de oorzaak.
renezzzz zegt
Dus de titel van dit topic klopt niet….
salberts93 zegt
komt omdat slakken in opels en peugeots hier de weg altijd blokkeren, dan kan je ook geen ongelukken krijgen
E34M5Touring zegt
Wellicht heeft het ook te maken met het feit dat de wat rijkere landen doorgaans ook een wat nieuwer (en dus veiliger) wagenpark hebben. In NL zie je toch nog nauwelijks auto’s zonder ABS en Airbags etc.
norge zegt
Veilig en saai, niets zo slaapverwekkend als de Nederlandse wegen, vandaag weer lekker door een paar haarspeld bochtjes tegen een berg opgereden. Nouja vandaag, elke dag bedoel ik.
jawi94 zegt
Haha die foto zit ook in een clipje van Hans Teeuwen: snelkookpan op youtube