Het was door Mercedes groots aangekondigd: voor het eerst sinds Nick Heidfeld (video) in zijn flink omhooggeschroefde Sauber BMW F1.06 zou er weer een F1-auto de Nordschleife van de Nürburgring bedwingen, met Schumi achter het stuur. Spannend! Nou nee, eerder slaapverwekkend. Wat een afknapper!
Vandaag is misschien wel de mooiste dag in het jaar van de autojunk. De fameuze 24 uur worden verreden, voor brommerliefhebbers was er een MotoGP-race in Frankrijk, klassiekerliefhebbers kunnen hun lol op met de Mille Miglia, en patjepeërs kijken hun ogen uit bij de Gumball. En dan hebben we het nog niet eens over de DTM in Brands Hatch of de WTCC-ronde in Oostenrijk.
Kortom: je komt ogen en oren tekort.
Als kers op de taart organiseerde Mercedes vandaag, voorafgaand aan de start van de 24 uur, een heuse Mercedes-AMG Performance Drive: Formule 1 versus Mercedes-Benz A 45 AMG, E 63 AMG, SLS AMG Black Series en SLS AMG GT3. U snapt het al: om de onderlinge snelheidsverschillen te demonstereren. Uiteraard is iedereen benieuwd naar het rondje Nordschleife per F1-bolide, maar de beelden die er uit kwamen lul je op geen enkele manier spannend.
Nu weet ik dat Schumi absoluut een dagje ouder wordt, maar dat rechtvaardigt dit bejaardentempo toch niet? Kom op man, als het resultaat zo’n anticlimax is, begin er dan gewoon niet aan… (of was hij bang dat de Pirelli’s te snel zouden slijten?) Gelukkig ging vanaf 17:00 uur het eckte eckte spektakel van start!
Update – En we hebben een officiële video
Update 2 – Het hele rondje, vanaf de voorvleugel van Schumi’s Mercedes, vind je op autojunk.
norge zegt
Nou smoke doe jij het sneller dan…
lemans96 zegt
Ik vermoed dat ze het record van Bellof in ere willen houden. Laten we eerlijk zijn, als zo’n moderne F1 daar op z’n staart zou worden getrapt, denk ik dat ze wel onder die 6:11 zouden kunnen duiken.
loekie125 zegt
@lemans96: Al zal een moderne f1 niet de topsnelheid halen van de Porsche van Bellof. En laat die tijd lekker staan. Respect voor Bellof dat ie dat toen durfte te doen in die tijd. We weten allemaal hoe veilig die auto was met die snelheden….
topless zegt
@lemans96:
Het circuit is veranderd, dus met Bellof kun je het sowieso niet vergelijken. Je hebt nu keuze uit een langer (24h parcours) of korter (toeristenfahrten parcours) circuit.
rotarypowah zegt
Teamorders..
S8-2000 zegt
Man man man wat een slakkegang.
dino246gt zegt
Hij mocht niet sneller, als hij dat wel deed werd het volgens de regels van Bernie een f1 test en dat is verboden
gertjan2012 zegt
@dino246gt: Weet je dat zeker of gok je dat ? Lijkt me namelijk dat ze een auto van 3 jaar geleden in zetten waar je gewoon voluit mee mag gaan, bovendien is Bernie niet de gene die ze dit verbied… dat is de FIA
dino246gt zegt
@gertjan2012: weet ik zeker, ze vertelde dat ook nog bij radio le mans
gertjan2012 zegt
@dino246gt: Ok…. apart verhaal :-) Maar geloof je graag.
Dat geeft dan wel een verklaring waarom hij zo langzaam rijd, maar ze zetten zich redelijk te kakken…. aan de andere kant.., ze laten wel hun WARE snelheid zien ;-) Met de races is die auto ook niet vooruit te branden. Een gemiddelde Mercedes taxi in de stad rijd harder
gertjan2012 zegt
@dino246gt: Overigens… zo op de foto te zien is het toch de auto van 3 jaar geleden… ( check het ontbreken van de getrapte neus )
Edge zegt
@dino246gt: Hoe zit het dan met die Corse Cliënti van Ferrari? Daar rijden ook Formule 1 auto’s rond, en die coureurs mogen zo hard gaan als ze zelf willen. Ik denk dat datgene wat jij bedoeld, geldt voor de ‘filmdagen’ die een F1 team met hun huidige bolide mag doen.
gertjan2012 zegt
@Edge: Maar dat zijn dus ook auto’s die meer dan 3 jaar oud zijn… Inderdaad een team mag wel een auto gebruiken voor promotie doeleinden, en naar ik meen maar 100 KM rijden.
Dat ook dan nog eens met speciale banden van Pirelli.
De corse clienti zijn natuurlijk ook geen pro coureurs, dus data vergaren zal dan ook niet heel intressant zijn.
upstream zegt
@Edge: In tegenstelling tot bij de “corse clientu” is Schumachter nog steeds een personeelslid van Mercedes (als consultant/test driver)
joeyseatleonv6 zegt
Iets te veel bier en bratwurst gegeten voordat het begon
964rs zegt
Wist ie de weg nog wel?
sjamp zegt
@964rs: Het ziet eruit alsof ie niet sneller wil rijden dan z’n eerste rondje over de Nordschleife:
Toen ging ie boodschappen doen in een Polo:
“Ich kann mich noch sehr gut erinnern, als ich das erste Mal am Nürburgring gefahren bin. Das war mit einem Polo G40, bevor ich in die Formel Ford kam…” (Michael Schumacher)
Rick-dos zegt
Fuck me en dan ook nog dat doodsaaie commentaar erbij.
schnitzelexpert46 zegt
@Rick-dos: Hij kan moeilijk enthousiast vertellen hoe hard Schumi wel niet gaat…
Rick-dos zegt
@schnitzelexpert46: Ik vind dat Duitsers in het algemeen geen enthousiast commentaar kunnen geven. Als je dat dan combineert met bovenstaande beelden….
schnitzelexpert46 zegt
@Rick-dos: Ja oké, daar heb je inderdaad een punt haha.
berlinetta zegt
Hij rijdt tegenwoordig toch veel op zijn paard? 1 pk is dus blijkbaar genoeg voor hem.
Donstil zegt
Ach het is Sport op tv en dat is sowieso saai.
Jozo zegt
Waren ze bang dat ie de rest te snel zou inhalen en niet tegelijk over de finish zouden komen ??
aventador51 zegt
F1 wagens rijden niet meer op de nordschleife onder andere omdat als ze op volle snelheid rijden de voorvleugel en bodemplaat zouden beschadigen
lemans96 zegt
@aventador51: Onzin. Als ze dat daadwerkelijk zouden mogen, dan stellen ze de auto gewoon zo af dat de spoilers en de bodemspeling hoog genoeg zijn om de Nordschleife zonder problemen te kunnen ronden.
aventador51 zegt
@lemans96: geen onzin hoor ik heb het nog maar laatst gelezen in een boek over de F1 geschiedenis
vale46 zegt
@aventador51: Inderdaad, in de carousel zou dit enkele problemen geven, en met de bodem op de grond komen kan leiden tot plots verlies van grip. Maar dat is niet echt de reden waarom ze daar gestopt zijn hoor.
Vooral het gebrek aan veiligheid en de hoge snelheden zorgen ervoor dat er geen wedstrijd meer gereden kan worden, het op de grond komen is gewoon een onderdeeltje van het aspect veiligheid, maar niet de hoofdreden.
lemans96 zegt
@aventador51: Dus als ’t in één boek staat is het waar? Natuurlijk niet. ALS men terug zou durven komen met F1’s op de Nordschleife, zouden ze chassis bouwen die speciaal op de ring zijn aangepast.
upstream zegt
@lemans96: Te veel bodemspeling bij een Formule 1 wagen is ook niet echt aan te raden… Hierdoor zou je zelf een “lift” kunnen krijgen ofwel een opstijgende Formule 1 wagen…
Een nieuw chassis ontwerpen voor 1 race is denk ik niet echt haalbaar als je weet dat een wagen een totaalconcept is en men bij de meeste teams reeds meer dan 1 jaar vooraf al bezig is met de wagen voor het volgende seizoen (+ de kost voor een extra wagen te ontwerpen zou ondragelijk zijn voor de kleinere teams)
The360box zegt
Mooi gefilmd en bijgehouden met die helikopter.
revstars-net zegt
Dit is gewoon voor de show gepland, om op het eind ‘gezamenlijk’ in de juiste volgorde over de finish te komen. Dit is gewoon plannen en uitrekenen 21 km lang.. Beetje jammer dat wel.
windhoekgokarting zegt
Waarom niet gewoon de maling eraan hebben en lekker planken? Schumacher….heeft alles te verliezen. Die gast is “been there done that”. Hij is oud en saai en heeft nog een schuld te vereffenen met Mercedes en doet precies wat ie moet doen en niet meer. Bernie en FIA verhaal is bullshit. Het was een saaie PR stunt van Mercedes met precies deze opzet. Schumi kent de Nordschleife trouwens helemaal niet zo goed, ook al groeide hij er op een klein uurtje vandaan op. Ralf kent het veel beter. Jammer, want dat het ook anders kan ervaarde ik op Zandvoort in 1997 met Villeneuve en Frentzen in de Williams. Die mochten niet harder dan 100kmh van FIA, maar hadden er schijt aan en gingen planken. Wow! Die Renault V10!! Krijg er nog steeds kippenvel van….
maarteno zegt
@windhoekgokarting: me neef woont hier vlakbij de ring..MS komt er echt best wel eens. Het is geen expert zoals de Manthey jongens nee..maar de baan kent hij goed genoeg om goed gas te geven. Hij testte er ook wel Ferrari road cars…
Er was inderdaad geen fuck aan om naar te kijken, ik zat op T4 recht tegenover de 1e bocht maar zelfs met me 300mm lens was er niet veel aan te fotograferen en ze kwamen ook niet eens op snelheid weer het rechte stuk over, want daar stond de hele startopstelling voor de race al!
Nu ligt de race al bijna 4u stil en iig nog wel 2,5/3u dus wij toch ff slapen!
loekie125 zegt
Dit circuit past gewoon niet meer in het veiligheidsplaatje van de fia. (wordt niet genoeg betaald waarschijnlijk). Nauwelijks uitloopstroken of bandenstapels. Maar monaco kan wel gewoon hoor………jammer dat f1 hier niet meer gehouden wordt
upstream zegt
@loekie125: Er is een Formule 1 circuit van 4,5km waar er in 2011 nog werd op geraced…
Om de Nordschleife Formule 1 waardig te maken zou je inderdaad zwaar moeten investeren in bandenstapels/security/assistentie/noodvoorzieningen/asfalt over een afstand van een kleine 23km… Geld dat er ook niet is bij de eigenaars van dit circuit (integendeel)…
Reken er ook nog eens bij dat een race 90min duurt en een laptime rond de 6min zal zitten dan zou je slechts 15 ronden race hebben (en de mensen rond het parcours zouden slechts 15 keer de wagens zien)
vali1992nl zegt
Schumacher is natuurlijk met pensioen. Ik denk dat ie zo oud is dat ie een beetje vergeetachtig word. Welk knopje was ook alweer van de pit limiter?
Jammer dat ze het niet vol geprobeerd hebben. Nog een record op Schumachers naam zou ik wel mooi vinden