Negen jaar geleden boorde Mercedes een nieuwe markt aan met de CLS. Die van de langerekte vierdeurs coupés. Na een aantal pogingen bij de concurrentie om dit succes te evenaren, begon Mercedes zelf onlangs met de CLS in een maatje kleiner: de CLA.
Maar welke draagt je voorkeur eigenlijk weg? Tuurlijk, de 1630 kg wegende CLS is met 4,9 meter veel meer auto. En ook nog achterwielaangedreven. De 4,6 meter lange CLA staat op het onderstel van de A-Klasse, en komt met aandrijving op de voorste wielen. Maar waar een CLS al gauw €85k kost, heb je zijn kleine broertje ‘al’ vanaf €32.495.
Dus met dit prijs- en formaatverschil in het achterhoofd, en met een schuin oog kijkend naar bovenstaande vergelijkingsfoto die @wolfssjrd onlangs wist te schieten, welke zou je kiezen?
Meer foto’s op vierdeurscoupéjunk.nl.
jweelden zegt
De cls liever maar zitten ook nadelen aan.
porsche928 zegt
Voor 20khen je een eerste generatie CLS 500AMG. Ook lekker ;-)
Jochempie zegt
@porsche928: Wat is dat dan
nicktexel zegt
@Jochempie: een tupperware cls
jzaero zegt
@porsche928: CLS 63 AMG of CLS 500?
HDM zegt
@jzaero: of 55 AMG.
E34M5Touring zegt
Sowieso de CLS. Een van de mooiste Merc’s van de laatste 20j. Zou ik kiezen boven de 6GC en A7. Zeker in AMG trim erg fraai! Die CLA vind ik niks. Laatst een vrij basic uitgevoerde gezien en die vond ik niet mooi. Met AMG pack gaat het nog maar ik vind de verhoudingen gewoon niet kloppen.
jaapiyo zegt
@E34M5Touring:
Volledig mee eens. Zou normaal ook voor BMW gaan maar vind de 6 GC niet zo super in het echt (te groot gewoon eigenlijk). De CLS daarentegen vind ik een mooie auto, absoluut een van de beter geslaagde Mercs van de afgelopen 20 jaar.
De CLA…tsja verhoudingen kloppen gewoon niet door het FWD platform, sommige afzonderlijke details zijn wel mooi maar het geheel werkt niet IMO.
CLS elke dag van de week dus…desnoods maar een basis 2010 uit Dld plukken dan ben je qua prijs waarschijnlijk niet eens zo heel ver meer verwijderd van een volgeladen CLA met een redelijke motorisering.
r32turbo zegt
@E34M5Touring: dit is ook een amg
felix1989 zegt
Met de CLS kan ik fatsoenlijk op wintersport.. De CLA is alleen wat leuker voor t bochtenwerk..
dirkwkd zegt
@felix1989: haal je het niet door elkaar?
bosje zegt
@felix1989: voorwielaandrijving gaat over het algemeen beter in de sneeuw, en achterwielaandrijving wordt juist als meer sportief gezien dus je haalt het allemaal door elkaar.
OT: sowieso de cls, en helemaal als 63 amg! Cla is te gedrongen, met te veel lijnen.
felix1989 zegt
@bosje: Ik heb het over de ruimte natuurlijk, sneeuwkettingen eronder en je kan de berg op;)
Hoe lichter de auto, hoe fijner die door de bocht gaat…
Qua aandrijving heb je natuurlijk gelijk
bosje zegt
@felix1989: ik vraag me af of de cla fijner door de bochten gaat. Aangezien hij, zoals gezegd, achterwielaangedreven is, en ook nog eens een AMG zou ik de cls eerder voor het bochtenwerk kiezen denk ik.
felix1989 zegt
@bosje: Ik twijfel daarover, het ligt denk ik puur aan de auto. De moeder van mijn vriendin heeft de V70, terwijl mijn pa een achterwiel aangedreven (zwaardere) auto heeft. Ik vind de V70 fijner rijden, ondanks die minder sportief is. Het gewicht speelt wel een erg grote rol als we spreken over het (snelle,scherpe) bochtenwerk..
notsobig zegt
Geen van beide, dus doe de CLS maar, krijg ik meer voor terug voor een auto die ik wel wil…
jipino zegt
Slechte vraag die geen antwoord of artikel verdient, naar mijn mening.
B_Mulsane zegt
@jipino: misschien was het beter geweest om te vragen of je kiest tussen een, Full option CLA AMG of een kale CLS. Volgens mij kom je dan met prijs nog best dicht in de buurt?
jaapiyo zegt
@B_Mulsane: Wel als de CLS gebruikt is en dit model is IIRC al op de markt sinds 2010 dus dat zou best wel eens zo uit kunnen komen.
Ook qua prijs/waarde voor je geld kan je de twee natuurlijk subjectief vergelijken. In dat geval denk ik dat de twee aan elkaar gewaagd zijn, de CLA is m.i. overpriced omdat het een FWD platform is met grotendeels Renault motoren voor prijzen die tegen de goedkoopste echte Mercedes aanschurken (de C). De CLS is echter ook best duur in vergelijking met de E waarop ‘ie gebaseerd is. Maar dat is de A6 hatchback (A7) en de 6 serie ook.
Zodoende zeg ik die CLS is meer beter, omdat het een auto is die ik zou willen hebben tov de concurrentie (ook intern tov de E), terwijl de CLA dat niet is.
murdul18 zegt
Vader en zoon.
StijnB zegt
@murdul18:
Ik dacht eerder aan MILF en dochter…
d3nnnn zegt
@StijnB: hahaha fijn
murdul18 zegt
@StijnB: haha die is inderdaad beter
sdk16420 zegt
Niets mis met een E-klasse, is ook een mooie auto.
xiran zegt
voor mij een cla, auto is groot genoeg en alles zit erop wat je maar nodig hebt.
sjoerdjeauto zegt
CLS, niet moeilijk. Lekker veel power en mooi
sebasjuhh zegt
Lol, toch maar liever de CLS dan he .. ;p
Tikt die btw net niet de 1800 kg aan?
Hubert zegt
CLS is mooi, alleen jammer van het café-imago.
Ik zie er alleen maar duistere figuren in T-shirts in rondrijden.
Dus toch maar liever de CLA.
En ik vind het verschil 4,9 vs. 4,6 meter wel erg klein. Had ik niet gedacht.
StijnB zegt
@Hubert:
Je vriendin zal 30cm erg groot vinden…
In het interieur ga je dit met name goed merken…
TimoBac zegt
@StijnB: Je kon erop wachten
Hubert zegt
@StijnB:
Neuh… ze heeft er geen problemen mee.
gregorius zegt
Het probleem van de CLS is dat zijn voorganger gewoon zoveel mooier is. Ja, deze past meer bij 2013, maar hij ziet er wel wat meer ‘ouwe-lullen-bak’ uit.
En daarnaast denk ik niet dat er veel mensen zijn die tussen een CLA of CLS moeten kiezen; het is toch echt een andere doelgroep. CLA zal ook wel door de leasers genomen worden en de CLS toch meer privé (al dan niet geleased).
En in beide auto’s kan je niks kwijt. En als je achterin wil zitten, koop dat gewoon een S.
RazorHead zegt
CLS, geen wannabe CLS aka CLA.
gop1 zegt
Om te kopen of om te krijgen?
E34M5Touring zegt
@gop1: Om te wassen.
autogedrocht zegt
Doe maar de oude CLS, vind ik veel mooier dan de nieuwe CLS.
CLA eerst in het eggie zien voordat ik kan oordelen.
964rs zegt
Cls. De cla is zwaar mislukt
motoragent zegt
Gister voor het eerst zo’n CLA zien staan, die auto heeft serieus grote velgen nodig ander ziet hij er gewoon niet uit.. Het geheel is vrij raar geproportioneerd, neus is te groot, van de zijkant gezien is hij te kort en de velgen (op de grootste maat verkrijgbaar na) zien er altijd te klein uit.
Dus. CLS voor mij.
porsche996fan zegt
@motoragent: De CLA is ongeveer hetzelfde als de CLS.
motoragent zegt
@porsche996fan: Maar dan met compleet andere proporties…
jack_abarth zegt
Doe maar het eerste model CLS. De nieuwe heeft een te laag kampbak gehalte naar mijn zin, en daar houd ik stiekem wel van.
Pordon zegt
Gisteren in een zwarte CLA met 18 inch velgen gereden en het is toch ook echt een plaatje. Voor nu kies ik dan liever een CLA. Achterin kan ik met maar 1.80m net zitten maar ik heb de achterbank toch niet echt nodig. Kofferbak is makkelijk ruim genoeg voor 2 golftassen dus dat is prima.
Pordon zegt
@Pordon: Maar liever nog even wachten tot September tot de CLA 45 AMG de weg naar de dealers vindt. Of dan nog langer wachten tot de CLA 45 AMG Shooting Brake die er ook vast wel gaat komen.
fapfap zegt
Ik hoef ze allebei niet
samoht zegt
Die Jaguar op foto 6 graag :d !
keesje1987 zegt
Laat allebei maar lekker voor wat het is… kakkende hondjes zijn het
AMGS zegt
CLS 2007 t/m 2011 Met de 6.2 AMG ( tegenwoordig alleen in de C AMG en SLS AMG jammer )
jaapiyo zegt
Grappig trouwens dat de benzineklep aan de andere kant zit op deze twee auto’s.
kapiteinaudi zegt
Ze zijn allebei heel mooi, maar doe toch maar de CLS. Die is nog wel een klasse of twee hoger dan de CLA, en tevens één van de mooiste hedendaagse Mercs.
Maar het kan nog beter hoor……..(tromgeroffel)……… Audi A7! :O
ronaldddvos zegt
Beide
BaRa zegt
CLS. Pre-facelift. De nieuwe CLS is een slecht afkooksel, met die nieuwe lichtblokken. En de CLA is Zum Kotzen. Het exterieur dan toch, het interieur valt goed mee.
Hupke zegt
Alsof er een andere keuze is dan de CLS. De CLA vind ik eigenlijk maar een mislukte wagen. Moest ik dan toch in die klasse een wagen uitkiezen is een gewone A klasse nog een stuk interessanter dan dat CLA geval.
sulobb zegt
De CLS natuurlijk.
stijnl zegt
Ti’s allebei niks