Veilig op vakantie? Niet iedereen bereidt zich even goed voor.
Dat bleek uit een politiecontrole afgelopen weekend. 145 caravans, campers en andere vakantiegangers werden lastig gevallen gecontroleerd op de N57 van Rotterdam naar Zeeland.
Blijkbaar hadden de agenten veel op- en aanmerkingen. In 75 gevallen was er iets niet in de haak. 50 vakantiegangers moesten dat bekostigen met een boete. Van rijden zonder het juiste rijbewijs tot overbelading en van scherp uitstekende delen tot losliggende lading. Alles kwam voorbij.
Nou is het natuurlijk logisch dat je je caravan, die een jaar weg heeft staan rotten in de stalling, even laat controleren (of zelf doen) voordat je vertrekt. Veiligheid voor alles tenslotte. Helaas blijkt dat van de 500.000 slurhutten die ons land telt, twee derde nauwelijks gecontroleerd wordt voor de reis begint.
Levensgevaarlijk, ook voor andere automobilisten. Stel dat je net aan het inhalen bent, terwijl een caravan met uitgedroogde bandjes op de rechterbaan een klapband krijgt. Volgens de Bovag is stilstand voor een caravan achteruitgang. Banden drogen uit en er kunnen haarscheurtjes in ontstaan. Hetzelde kan gebeuren met de gasleiding. Zo’n kampvuur wil je op een camping niet meemaken.
De politie gaat door met de controles. In diverse regio’s loop je de kans komende weken van de weg gehaald te worden. Be prepared! (via: AD.nl)
Met dank aan jpvdb voor de foto.
pand zegt
Top gear zou er blij mee zijn!
jrk68 zegt
@pand:
Niet alleen Top gear….
jrk68 zegt
En ik maar denken dat er gewoon veel mensen naar de kust wilden…, was het weer de Hermandad die de chaos veroorzaakte.
volvov70 zegt
@jrk68: Wij stonden gister de terugweg in de file, door één stoplicht bij ouddorp….. De heenweg waren we 8:30 al weg, dan liggen de juten. Og te slapen
reventon zegt
Is gewoon natuurlijke selectie.
john4545 zegt
Rijden met sleurhut ben je per definitie niet helemaal ok in het hoofd.
erwh zegt
Prima, dit zijn de controles waar het daadwerkelijk veiliger van wordt. Mogen ze wat mij betreft ook veel vaker bij vrachtauto’s doen.
Vreddy_B zegt
@erwh:
Maar ook op gewone auto’s. Ondanks de ‘apk’. Rijden er ook een hoop mensen rond die het niet zo nauw nemen met de veiligheid.
wimpster zegt
@Vreddy_B: Er stond laatst hier een bericht dat die sinds kort massaal worden geëxporteerd.
norge zegt
Is er nog geen APK voor sleurhutten in Hollandia? Lijkt me iets beter dan file’s maken .
barchetta zegt
@norge: dat willen ze geloof ik wel invoeren (apk voor aanhangers).
sir_smokalot zegt
@barchetta: yep, en voor motoren
norge zegt
@sir_smokalot: Gek, die worden normaal goed onderhouden.
bartjuh zegt
@norge: heeft de apk dan iets met onderhoud te maken? Is toch gewoon een mooie manier om een beetje extra te verdiene voor de garagehouder en de staat?
norge zegt
@bartjuh: Ja, een goed onderhouden auto, motor, caravan heeft geen apk nodig.
En inderdaad een extra voor de garagehouder.Anders hebben ze helemaal geen inkomsten.
lincoln zegt
tuurlijk zijn die dingen irritant op de weg ..
en wil de politie/belasting vakantiegangers afpersen ..
maar 99% van die dingen zijn gewoon prima in orde ..
en een paar haarscheurtjes in een band maakt geen flikker uit ..
complete onzin dus ..
stihl zegt
@lincoln: dat maakt zeker een flikker uit, maar goed dat heb je vast nog nooit gezien..
super zegt
@stihl:
lincoln heeft altijd gelijk
lamdi zegt
Op de terugweg van de tt van assen vorig weekend ook een vouwwagen gezien die letterlijk een heel wiel verloor!! Op de a27 tussen werkendam en oosterhout
Blijft knap hoe ze het voor elkaar krijgen..
sir_smokalot zegt
@lamdi: zeker door red bull-monteurs onderhouden..
gast zegt
op vakantie naar zeeland met de caravan…. zegt genoeg..
Hubert zegt
@gast:
We hebben niet allemaal een porsche en we gaan ook niet allemaal naar een huisje op de kempervennen.
Dus sleurhutten zul je altijd houden.
bartjuh zegt
Zag gister nog een caravan rijden, was volgens mij splinternieuw, maar slingere als een gek. Die dingen worden echt 90% van de tijd verkeerd beladen.
gerjan zegt
mijn tabbert uit 1974 is nog in goede staat. Gewoon 90 rijden en geen gekke dingen doen. Je hebt vakantie dus rustig aan.
Vreddy_B zegt
Tevens zou ik wel een statistieken willen zien. Waar uit blijkt hoeveel caravan ongelukken daadwerkelijk gebeuren door oorzaak slecht onderhoud.
Dit komt volgens mij zoals hier boven al aangegeven door slecht beladen. En natuurlijk door te hard rijden. (of een combinatie van beide)
Dat er hier een algemene caravan haat heerst is bekent. En onder mensen die er geen een hebben.
Maar dat is natuurlijk geen reden om de regels enorm aan te passen ;).
desjonnies zegt
@Vreddy_B:
Nee die heerst er niet, ik heb nix tegen caravans
Ik heb alleen wat tegen de idioten die ze besturen en hun combinatie gewoon vlak voor je smoelwerk naar links gooien en dan denken dat ze Scania rijden.
Of die op de derde rijstrook links gaan inhalen, wat niet mag.
Caravans die op het pukkeltje op de Noord Franse A1 waar het bord 90 staat, speciaal voor caravans te hard naar beneden gaan, waardoor de hele vakantie in duigen valt, dat mag ik dan weer wel.
De onnozele halzen !
mout zegt
@Vreddy_B: Helemaal mee eens. En vergeet de factor ‘schichtigheid’ niet. Mensen zien er tegenop met de caravan te rijden, en gedragen zich nerveuzer dan anders. Combineer vervolgens een plotselinge stuurbeweging met een stamp op de rem, en er is weer een weg afgesloten voor een paar uur.
Vreddy_B zegt
@mout:
Ik heb niet die bedacht om al die mafkezen 40 jaar geleden gratis E bij B te geven toen ze het rijbewijs haalden ;-)
timberleek zegt
@Vreddy_B:
In het algemeen ook gewoon ontzettend veel mensen die er niet goed mee kunnen rijden.
Mensen die er nooit mee rijden en eigenlijk nooit echt mee hebben leren rijden. Zitten totaal verkrampt achter het stuur. Er hoeft maar een briesje op te steken of ze raken in paniek.
Dat zijn de mensen die in de ankers gaan als hij begint te slingeren. Te hard of in de verkeerde versnelling de bergen afrijden. of verkeerd de helling op.
Vaak zat ontstaat er ook totale paniek als er achteruit gereden moet worden of een andere manoeuvre. Ik ging vroeger ook vaak camperen, vaak zat hebben we mensen gezien die niet achteruit kunnen of durven rijden. daar sta je dan…
verkeerd beladen zie je ook heel veel. Lekker al het gewicht op de kop, “want dan ligt de achterkant van de auto lekker stevig op de weg”. Mensen denken er alleen niet bij na dat de voorwielen dan lekker opgetild worden…
flippert zegt
Ze moeten caravans gewoon in de hele EU verbieden. Ga maar in een tent slapen als je zo graag wil kamperen! Als reden kan de EC gewoon ‘milieu’ opvoeren: al die benepen middenklassertjes, Almera Tino’s en Scenics stoten veel teveel co2 uit met zo’n aardappeltrommel op de trekhaak..
Kvgorp zegt
@flippert: Ik heb nog nooit zo’n onzin gelezen. Niet iedereen wil in zijn vakantie naar een all inclusive vreet schuur in Turkije bij Harrie van de Sunweb.
flippert zegt
@Kvgorp: als jij gewoon twee weken in je strakke Speedo slip voor een tent in plaats van een caravan gaat zitten vegeteren dan heeft de rest van Europa daar tenminste geen last van op de weg.
Kvgorp zegt
@flippert: Waarom zou heel de EU last van mij hebben als ik met de caravan weg ga? Mijn caravan is gewoon gekeurd hoor. Nieuwe bandje eronder niets aan de hand.
Ik ben blij dat ik niet naast jou hoef te staan op de camping.
Ga jij maar lekker op schiphol staan tussen de rest van die mieren met je teenslippers en je duwkarretje waar koffers er op die je hebt moeten wegen om niet boven de 20 kilo uit te komen want o wee als ze te zwaar zijn.
lincoln zegt
@Kvgorp:
als je meer dan 20 kg mee wil nemen op vakantie dan zit er al iets niet goed in je hoofd ..
als je een hele woning mee wil slepen dan heb je geen idee wat vakantie is ..
Kvgorp zegt
@lincoln: Hmmm mijn kitesurf uitrusting is al snel wat zwaarder…. Moet ik nu naar de dokter?
Kvgorp zegt
@Kvgorp: Och manneke toch je weet echt niet waar over je praat. Ik ben het met je eens het is een heel gedoe om met de caravan op vakantie te gaan. Het rijden is een stuk inspannender en als het fout gaat dan gaat het meteen goed fout.
Maar de meeste caravans rijden harder dan vrachtwagens. Ik tenminste. En de meeste snelwegen zijn 3 baans dus jij kan er makkelijk met 160 langs hoor als je wil.
Ik ben ook met je eens dat er een hele hoop mensen zijn die geen idee hebben wat ze achter de auto hebben hangen en die een keer per jaar met een caravan rijden.
Gelukkig rij ik het hele jaar door met aanhangers dus dat probleem heb ik niet.
Kvgorp zegt
@Kvgorp: sorry moet @flippert zijn
flippert zegt
@Kvgorp: waarom? typisch voor caravanrijders: totaal niet doorhebben hoe irritant ze zijn.. Daarom: omdat je het verkeer ophoudt en honderden kilometers file veroorzaakt door te scharen op de autoroute.. Te langzaam rijden waardoor je truckers tot waanzin drijft, met 90 op de linkerbaan inhalen etc… Verbieden dus.
norge zegt
@flippert: Ze moeten @flippert gewoon in de hele EU verbieden. Ga maar in een tent flippen als je zo graag wil flipperen! Als reden kan de EC gewoon ‘milieu’ opvoeren: al die benepen middenflipperts, Aflippa Tiflippa’s en Flipnics stoten veel teveel co2 uit met zo’n aardappelflipper op de trekflip..
flippert zegt
@norge: zinloos. Als je flipperen verbiedt dan gaat het ondergronds..
jrk68 zegt
@flippert:
Ga dan wel zo diep ondergronds dat je G3 en wifi het niet meer doen AUB….
tweede_woning zegt
..en dan inhalen , met 85 km/h , in DLD waar elke Golf TDI gemiddeled 180 rijdt . Geel (kenteken..) moeten een groot gevaar aanduiden en dat doet het ook .
Vreddy_B zegt
@tweede_woning:
Toen ik twee jaar geleden met een caravan op vakantie ging. Zat ik constant op de linkerbaan om al die volgepakte gezinsauto’s met 5 personen incl. dakkoffer in te halen. Want ze kwamen met al die 1.6 en 1.8 liters de bergen niet op en dan zakten hun snelheid terug van 120 naar 80. En dat startte al vanaf Luik.
Misschien moet sommige mensen niet meer met de auto op reis gaan als je zo gefrustreerd achter het stuur zit dat je overal aan stoort.
timberleek zegt
@Vreddy_B:
Dat is ook vaak zat gewoon een kwestie van niet weten hoe je tegen een berg op rijdt. We konden vroeger prima met 100+ tegen de Pyreneeën op met een 90pk mondeo turbodiesel met een volgeladen caravan erachter.
Alleen je moet niet proberen je zuinige supermarkt rijstijl aan te houden. Dus niet met 2000 toeren rijden als je moet klimmen. Waarschijnlijk trekt de auto het niet, en ook al trekt hij het wel, je staat zo stil met een kokende motor
Vreddy_B zegt
@timberleek:
Conclusie. Groot deel van de Nederlanders kan gewoon niet rijden. Of dat nou met of zonder caravan is ;-)
flippert zegt
.. gewoon een forse, niet schorsbare wegenbelasting heffen op een caravan zou ook een goede oplossing zijn: moet je eens kijken hoe snel die pauperdingen dan samen met de 190d’s de grens overvliegen..
bmwpowerm5 zegt
@flippert: doe maar niet mijn vader verdiend een aardig zakcentje met zijn caravan/camper stalling
flippert zegt
@bmwpowerm5: oh… Ok, dan niet!
9000cse zegt
Hebben we er 500.000? Ik geloof, dat ik die afgelopen zaterdag, toen ik terugkwam uit Lyon allemaal ben tegengekomen. Man, man, man, zo ver als je kon kijken, één lange sliert caravans. En dan lekker stoer doen, hè. Met 120 over de Franse autoroute. We rijden per slot van rekening elk jaar één keer zo’n afstand met zo’n ding. Ervaring! Dus!
desjonnies zegt
@9000cse:
Het leuke is de splitsing naar Reims of naar Luxemburg.
Als ik nu moet gaan, kies ik altijd richting Reims en zie ik al die Hollandse krengen richting Luxemburg afbuigen
Daarna kun je lekker doorhalen, want de weg is leeg.
En ’s zomers, is dat stuk van Luxemburg-Thionville-Metz is een crime, veel lokaal verkeer en dan nog al die Hollandse sleurhutten.
Dan maar duur tanken.
9000cse zegt
@desjonnies:
Klopt. En wat dat dure tanken betreft, zou je voor vertrek eens kunnen kijken op deze site:
http://www.prix-carburants.gouv.fr Je kunt op de Franse autoroute – voordat je een tolweg oprijdt of er net vanaf komt – aanmerkelijk goedkoper tanken dan langs die autoroutes. Kwestie van even vooraf plannen. Zo kostte de diesel afgelopen vrijdag en zaterdag langs de autoroute tussen € 1,46 en € 1,48. Ik heb echter door deze site getankt voor € 1,299. Scheelt toch € 8,00 minimaal op een tankbeurt van 50 liter.
Zo heb ik afgelopen week nogal wat weten te sparen = minder uitgeven. Een rit naar Parijs, een naar Liechtenstein (altijd via Basel. Voor de Zwitserse grens even naar Huningue = 8 km om) en een naar Lyon. Samen 4.153 km. Bij een verbruik van 1 : 14 is dat bijna 300 liter x € 0,16 = € 48,- bespaart. Toch goed voor een leuk etentje in het weekend.
9000cse zegt
@9000cse:
moet natuurlijk bespaarD zijn!
desjonnies zegt
@9000cse:
Jazeker.
Zelf vaak meegemaakt, even de peage af, een dorpje in en veel goedkoper tanken.
Stond een paar keer zelfs een wachtrij voor een tankstation op de peage.
Doen we dus niet aan mee
Zelfs als ik met onze vrachtwagen ben, kun je bij veel supermarkten op een speciale plaats voor vrachtwagens tanken.
En rijd ik over Luxemburg, ga ik nog van de grote weg af.
Scheelt wachtrijen en geld.
desjonnies zegt
@9000cse:
Nog bedankt voor de tip !
9000cse zegt
@desjonnies:
Graag gedaan en doe er je voordeel mee.
slaapmutsje zegt
Goed zo, aanpakken dat domme gepeupel. Graag ook meteen het boetebedrag vervijfvoudigen.
Helaas worden mensen die hun spullen wel netjes onderhouden en daar geld aan besteden straks waarschijnlijk weer ‘beloond’ met een verplichte jaarlijkse keuring. Alleen omdat het gros van het volk te lui/dom/asociaal is om zijn verantwoordelijkheden te nemen.