Hoe hard sprinten deze drie wannahaves naar hun max-snelheid?
We beginnen met de specs. De Maserati QuattroPorte GTS heeft een 3,8 liter grote V8: 530 pk en 710 Nm. Die V8 is afkomstig van Ferrari, dus dik in orde zou je aannemen. De BMW M5 heeft iets meer paardjes, bijna 560 stuks. De Mercedes E63 AMG S is echter de baas en schopt het tot 585 pk en 800 Nm.
De BMW M5 heb je al voor een slordige 130.000 euro en de Mercedes-Benz E63 AMG S (4matic) heeft een vanafprijs van 149.100 euro. De QuattroPorte GTS met V8 klapt daar fors overheen met zijn prijs van 195.110 euro. En is dat het waard? Een quote uit de rijtest doet het ergste vermoeden: “De sprint naar de 100 doet de QuattroPorte GTS in 4,7 seconden. Dat is een halve tel langzamer dan Audi’s S8, maar vergelijkbaar met de S63 AMG (4,6s). Toch voelt de QuattroPorte minder rap dan die zou moeten zijn met 530 pk, net alsof er stiekem iets minder paarden beschikbaar zijn.”
Oordeel zelf:
Voor de mensen die een Audi RS6 missen, check deze vergelijking. De RS6 is echter een station en daar hebben we het hier NIET over. Er is nog wel een Panamera, maar die is vooral heel lelijk (en hybride). Als bonus hebben we echter nog een vergelijking van de Quattroporte en de Audi S8. Audi vraagt 152.420 euro voor de S8 (quattro).
slippie101 zegt
-edit: ontopic aub-
pand zegt
@slippie101: De S-klasse krijgen ze denk ik niet meer mee na de rijtest met de E63 AMG S :) . Maar ik heb eigenlijk geen idee.
slippie101 zegt
@pand: ja inderdaad hoop ik dan ook.
Jammer dat er maar èèn rijtest per week is
pand zegt
@slippie101: Zoveel bijzondere auto’s komen er helaas niet uit. Maar test anders een alto ofzo gewoon voor de lol.
slippie101 zegt
@pand: ja of een trio test net zoals in top gear (hoeven dan geen 458’s of mclarens te zijn)
fejjie zegt
@slippie101: F12’s en aventadors will do
thomcarspotter zegt
De Panamera is niet lelijk!
super zegt
@thomcarspotter:
ja maar jerremie van top gier zegt het, dus het is zo.
bakkertje10 zegt
@super: jaa idd top goor is heilig op autoblog
lambo4all zegt
@super: onzin, als je het gewoon zonder vooroordelen bekijkt (dus de porsche badge weg denkt) is het een gruwelijk lelijke wagen.
thomcarspotter zegt
@lambo4all: ik vind van niet, zelfs mooier zonder die badge.
schildpadje zegt
@lambo4all: geen idee, kijk altijd weg…niets aan te doen.
brabantia zegt
@thomcarspotter: nee, spuuglelijk. Bedankt dat je mij er aan herinnert..
lincoln zegt
mijn net (voor 3X de schrootprijs) aangeschafte 850 T5-R is dan misschien ietsje langzamer ..
maar wel een stuk minder lomp ..
en tenminste ECHT priemiejum ..
gast zegt
@lincoln: kleur ?
Marijn90 zegt
@lincoln: Mensen die via een omweg de rest van autoblog willen laten weten wat ze rijden, -1.
felix1989 zegt
@lincoln: een simpel iemand gebruikt premium.. Dat wist jij natuurlijk al.. Mijn eerste auto was een t5-r, helaas kapot gereden..
Gaat je wel veel brandstof kosten dat ding.. Rond de 1 op 8 toch?
lincoln zegt
@felix1989:
nou .. da,s dan goedkoper dan de MB,s en BMW,s die ik gehad heb ..
en mijn Maserati zoop al meer als die uit stond ..
jaapiyo zegt
@lincoln: Nee hoor is niet premium…geen RWD je weet toch.
gast zegt
ik zou de benz kiezen en dan wel die lelijke uitlaten laten verdwijnen…
tomas zegt
Tsja, dit toont wel eens te meer aan dat autoblog de slag met jongens als drive en evo verliest. Zij bieden naar mijn mening toch echt wel betere content aan.
Fidenza zegt
@tomas: + MotorTrend!
brabantia zegt
@tomas: hebben ook een iets grotere afzet qua lezers en reageerders, en daardoor een groter budget, dus dat is niet echt de beste vergelijking..
tomas zegt
@brabantia: ik begrijp wat je bedoeld, de lijntjes van die jongens lopen duidelijk anders. Maar vergelijk de reviews van bijvoorbeeld de golf 7 gti maar, dat is niet alleen budget maar ook domweg meer inzicht/talent.
jrk68 zegt
@tomas:
Als je het te min vindt, dan tef ie toch lekker op.
Houden wij het hier gezellig zonder dat zielige gejank….
4x4wheels zegt
@jrk68: Doe eens normaal zeg!
barbro zegt
@jrk68: gewoon een kwestie van om kunnen gaan met kritiek. Kan jij niet!….En ohhh ja op Autoblog is het lang niet altijd zo gezellig: heb vaak genoeg infantiele reacties gelezen.
jrmpower24 zegt
gewoon die tellers onder elkaar geplaatst.. geen reet aan deze videos. Bespaar de moeite en doe eens een echte race.
gast zegt
die AMG is echt wel snel met 3.7 sec naar de 100…
paulaner zegt
Doe toch maar de M5, brute wagen. Klinkt dan wel wat minder dan de andere twee maar is gewoon een stuk beter gestyled.
super zegt
Dat Jerremie Claxon gelul altijd over “voelt” minder snel. Als het alleen om het gevoel gaat, waarom worden de sprinttijden dan gemeten? En als iets net zo snel is (4.7/4.6 seconden) maar het “voelt” langzamer, dan klopt er kennelijk iets niet aan je gevoel.
jolig zegt
@super: Nog nooit in een kart gezeten? Het heet niet voor niets gevoel, het gaat om beleving. Sprinttijden zijn vooral voor muesli-rijders, dan kun je aan de specs zien of je met je auto nog een beetje normaal kunt invoegen op de snelweg.
super zegt
@jolig:
dus maw dit artikel is voor “muesli rijders” want echte autoliefhebbers praten graag over gevoelens en niet over cijfertjes?
jrk68 zegt
@super:
Yep, je leert snel….
felix1989 zegt
@super: Het geluid doet t m, het schakelen ook.. Ga zo maar door.. Vandaar dat JC het wel snapt
super zegt
@felix1989:
het enige dat djerremie claxon snapt is hoe hij geld kan verdienen door telkens hetzelfde trucje uit te halen voor een gewillig “publiek”. respect.
felix1989 zegt
@super: Dan is hij verdomd slim toch? Hij heeft bedder 6 verkocht aan BBC voor miljoenen…
super zegt
@felix1989:
ja, idd, ongeveer net zo slim als justin bieber.
felix1989 zegt
@super: Bieber valt niet te vergelijken met Clarkson, hij heeft fans die voor 99% bestaan uit 12-jarige meisjes..
super zegt
@felix1989:
allebei hebben ze over gevoel voor een publiek dat het als zoete koek slikt, uitstekend met elkaar te vergelijken dus.
lambo4all zegt
@super: je mag best zeggen dat je jaloers bent hoor.. Ennem.. clarkson verdient miljoenen terwijl jij zielig op je toetsenbord loopt te typen en er geen cent voor krijgt. Wie is hier nou slim?
super zegt
@lambo4all:
Ik zeg toch dat hij slim is, geld kloppen van beliebertjes is niet zo eenvoudig als het lijkt.
berlinetta zegt
@super: Is het nou echt zo moeilijk om die naam goed te schrijven?
felix1989 zegt
@berlinetta: Hé.. Hé.. Niet iedereen op AB heeft zijn school afgemaakt..
mercedesclk350 zegt
Mijn keus is duidelijk, hoop ik.
12Esc zegt
Ik mis de Tesla model S in de vergelijking…
rotarypowah zegt
@12Esc: Die heeft toch geen V8?
jaapiyo zegt
Wellicht totdat de V8 Ghibli komt; de M5 voor mij.
Indrukwekkend hoe snel dat ding is zeg, ook in vergelijking met de rest. Ok de nieuwe E AMG S met zijn AWD is net zo snel maar die heeft officieel ook wat PK-tjes meer en een betere launch. Heb nog steeds de indruk dat de BMW stiekem wat meer dan de opgegeven 560 Pk heeft.
De QP blijft toch duidelijk wat achter bij dit geweld…Misschien had Wouter gelijk bij de rijtest en zitten er wat minder PKs in? Jammer want echt mooi vind ik ‘m ook niet meer (dit nieuwe model), dus dikke performance had een redeeming factor kunnen zijn…
Desalniettemin kijk ik wel vooruit naar een serieus snelle versie van de Ghibli…Die is wel mooi en als het dan wat minder snel gaat dan de Duitsers…
jaapiyo zegt
@jaapiyo: …dan maakt dat mij niet uit wilde ik zeggen.
paulaner zegt
@jaapiyo: True story. De Ghibli is prachtig. Verwacht dat deze iets trager ‘moet’ zijn dan zijn grote broer. 5 seconden naar de 100 is altijd snel genoeg.
amglover zegt
Mercedes gewoon perfect <3 !!
yerrie zegt
waarom die rare uitleg, je kan toch gewoon zeggen dat audi er niet bij zit omdat dat voor sluitend paupers is,de andere merken worden helaas ook gereden door paupers maar niet sluitend
zion88 zegt
Slecht wifi.. Waarschijnlijk staat mijn vorige reactie er niet op. MAAR, waarom zou dE M5 nou dik verliezen naar de 100 ? Door de wielspin natuurlijk. Maar zet dat systeem dan ook niet UIT bij een sedan met 560 pk op alleen de achterwielen. Sukkels.. (Bij de audi staat ie wél aan)
rotarypowah zegt
Ik vraag me iets af. De RS6 hoort er niet bij, want station. Maar hoe zit dat met die Quattroporte?
De M5 is de ‘dikste’ 5-serie.
De E63 de ‘dikste’ E-Klasse.
Maar de Quattroporte.. Dat is toch gewoon een Quattroporte? Als GT-S wel het sterkst, maar vergeleken met de minst sterke niet dezelfde sprong in vermogen als van een 520i naar M5.
darkpluisje zegt
@rotarypowah: wat zit er nog boven eenQP dan?
darkpluisje zegt
@rotarypowah: wat boeit dat? Een lambo 560 is toch ook niet minder speciaal omdat hij maar 10pk van de 550 verschilt? Als de wedstrijd was “welk merk heeft het grootste verschil in motoren in 1model” won de bmw, verder is het een gegeven dat totaal nergens toe doet
rotarypowah zegt
@darkpluisje: lees m’n vraag anders eens opnieuw.
Ik heb het niet over een paar pk verschil.
Volgens mij is de Quattroporte meer een S-Klasse concurrent. En zit de Ghibli juist meer in het E-Klasse / A6 / 5-serie gebied.
En omdat ik het zo bekijk had de RS6 beter in ’t filmpje opgenomen kunnen worden. Ook omdat de RS6 de ‘dikste’ is van de A6 reeks.
Dan klopt het meer, snap je?
roemeen013 zegt
E63 boven de rest.
sls63amg zegt
@roemeen013: met jouw kan ik praten!
Rick-dos zegt
Jeez, die QP is vergeleken met die anderen wel heel erg traag zeg. Nog een reden om ‘m niet aan te schaffen.
michaelcorleone zegt
1-BMW M5
2-Mercedes E63 AMG
3-Maser QP.
michaelcorleone zegt
Tja als je de Panamera en de S8 erbij haalt wordt het een ander verhaal namelijk;
1-BMW M5 of de Porsche Panamera (moeilijk om hieruit te kiezen)
2-Audi S8
3-Mercedes E63 AMG