Op het eerste gezicht lijkt dit een ‘doodnormale’ grijze Audi RS6, die gelijk opgaat met de rest van de Zesjes. Doch, onder de kap heeft MTM aan wat schroefjes gedraaid, waardoor er een nette vermogensstijging is gerealiseerd.
Dat er in het 4.0 liter V8 twinturbo-blok van Audi en Bentley aardig wat rek zit zal niemand verbazen. Het ding is behoorlijk nieuw, en met de juiste turbodruk is een flink specifiek vermogen haalbaar. In zijn sterkste trim, in de RS6/RS7, levert de powerplant al 140 pk per liter.
MTM doet hier een schepje bovenop, door er 675 pk en 860 Nm van te maken. 0-100 gaat nu in 3,5 seconden (standaard: 3,9) en de topsnelheid (vanuit Audi al op 305 km/u mogelijk) wordt omschreven als: ‘afhankelijk van je bandenkeuze’.
Aan de buitenkant zie je de ge-upgrade specs er niet aan af, want MTM waagt zich niet aan een bodykit. Wel komt er waarschijnlijk een carbon voorspoiler.
Kosten voor de vermogensbump van deze Afrojack-pester, verkrijgbaar vanaf 2014? Net geen 5.000 euro. Neem je de 20 inch Bimoto’s er bij, dan mag je een extra 3.466 euro bij MTM achterlaten.
UPDATE 14-11-2013: De techneuten van MTM hebben hun best gedaan en zelf nog meer vermogen uit de 4.0-liter V8 getoverd dan verwacht. Hier lees je er alles over.
amglover zegt
Dikke Audi niet normaal , 1 van de mooiste station’s cars
lamborgfan zegt
Ik hoor het de doelgroep al roepen: Wojow! Dikke audi is nog dikker geworden!
Pff.. Vind de RS6 echt helemaal niks..
Zeecontainer mit power..
alcantara zegt
@lamborgfan: Ik ben ook geen Audi fanaat, maar dit een zeecontainer noemen slaat nergens op. Want het is gewoon een zeer strak ontwerp waar weinig op aan te merken valt, zelfs de eerste generatie RS6 misstaat niet in de straat. Het gros van alle stations is lelijker, hoe noem je die dan?
rufctr01 zegt
@alcantara: denk dat het eerder andersom is. De Audi is gewoon saai te noemen, er zijn veel mooiere stations op de weg te zien.
Gelukkig verschillen de smaken en wil niet iedereen in een Audi gezien worden. Anders wordt het wel heel saai op de weg.
alcantara zegt
@rufctr01: Saai maar wel clean en mooi afgewerkt inclusief het interieur. Zou er liever in rijden dan in een Peugeot of Renault met ‘hip’ uiterlijk.
jrk68 zegt
@alcantara:
En wie maakt dat interieur…?
Yep, Peugeot….
alcantara zegt
@jrk68: Waarom gebruiken ze het dan niet in hun eigen auto’s?
jrk68 zegt
@alcantara:
Lees de recensies in de betere autobladen gerust eens, die vinden de Peugeot interieurs qua afwerking en kwaliteit niet onderdoen voor VAG. Ze zijn wel een heel stuk minder saai.
Veel plezier met Autoweek onder je steen….
autobart zegt
@jrk68: Dat zijn lelijke interieurs met kinderachtige vormen. Bah. Dat mensen dat kopen. Van die interieurs die er niet meer uitzien als een auto een jaar of 6 oud is…
jrk68 zegt
@autobart:
Ik koop ze ook niet, maar aangezien ik niet het IQ van een kersenpit heb, kan ik mij wel voorstellen dat mensen dat juist wel mooi vinden.
Gelukkig bestaat de wereld niet alleen uit saaie boekhouders in grijze muizen….
rufctr01 zegt
@alcantara: gebruiken ze ook in hun eigen auto’s. Alleen leef jij in een wereld waar alle auto’s uit Duitsland goed zijn en de rest niet.
Those days are long gone sonny. Ook Audi heeft veel technische ellende.
2800cc zegt
@jrk68: maakt peugeot het interieur van Audi? Dat is nieuw voor mij..?
Tommy2 zegt
@jrk68: Yep, en Rutte gaan het basisinkomen invoeren…
rufctr01 zegt
@alcantara: zoals ik eerder zei: smaken verschillen. Ga jij maar in je A4 2.0 tdi stuiteren zonder opties, dan rij ik wel in een DS5 voor hetzelfde geld met veel opties.
En je hoeft niet over het Audi kwaliteit te beginnen, is net zo goed/slecht als andere auto’s. In mijn ogen is het niks meer dan een VW/ Peugeot of Opel.
bogey zegt
@rufctr01: Uhm, of gewoon een degelijke Japanner zoals de mazda 6, of moest het een model zijn met veel te brede uitlaten die toch niet vooruit komt?
davidovic zegt
@rufctr01: Altijd uw zelfde commentaar is nog veel saaier… Alex Agnew slaat hier wel de nagel op de kop…
http://www.youtube.com/watch?v=FenPpiXtfDE
rufctr01 zegt
@davidovic: dan lees je het toch niet als je er last van hebt. Lekker belangrijk wat jij vindt.
kor1 zegt
@rufctr01: ook lekker belangrijk wat jij vindt….not
jrk68 zegt
@davidovic:
Hij is grappig (voor een Belg), wel een beetje triest dat hij een links terroristische aanslag moet verheerlijken…, maar ach, shockeren hoort bij stand up comedy.
2800cc zegt
@davidovic: ik begrijp nog steeds niet dat er mensen zijn die Pim extreem rechts durven te noemen..
saxoke zegt
Zet um hier maar af! (Als de lotto meewerkt)
Uiterlijk helemaal NIX aan doen, de wielen mogen ze houden. De 675pk wil ik dr wel bij. ….
kraakensmaak zegt
Ik denk dat Afrojack morgen bij MTM op de stoep staat.
gedwongenleaser zegt
@kraakensmaak: ik denk dat AB een beetje ge-Afro-sponsord wordt, bij zowat ieder artikel wordt er weer gehint/gelinkt naar die gast.
OT; ik ben wel MTM fan maar zie deze bak liever in het blauwe of rode kleurtje!
kraakensmaak zegt
@gedwongenleaser: eensch maar stiekem zijn we toch ook allemaal wel een beetje jaloers op Afrojack.
De nieuwe RS kleur Nardo grey is ook erg mooi en apart.
bayernmunchen zegt
@kraakensmaak:
– stiekem zijn we toch ook allemaal wel een beetje jaloers op Afrojack.-
Echt niet.Jaloers op een platendraaier,laat me niet lachen.
autobart zegt
@kraakensmaak: Ach, dat lease in zijn naam zegt genoeg. Stomme lease schraapdiesels.
tunefuldjmike zegt
@kraakensmaak: Ik denk niet dat Afrojack morgen bij MTM staat aangezien die al een 730pk sterke RS6 heeft van wie raad het? MTM…
http://www.autojunk.nl/2011/10/mtm-rs6r-van-afrojack
kraakensmaak zegt
@tunefuldjmike: hij heeft nu toch de nieuwe, oude is volgens mij ingeruild.
rufctr01 zegt
De tuning is niet echt duur, ik vraag mij af hoelang het heel blijft. Als Audi het ook op de weg had kunnen brengen dan hadden ze het vast wel gedaan.
matje140 zegt
@rufctr01: nee, gaat allemaal om motormanagement optimaliseren voor bij ons normale omstandigheden. Daarvan krijg je die vermogenswinst. Audi moet ook een RS6 maken die in Death Valley op de warmste dag van het jaar met de slechtse brandstof die er is die je toevallig nog in je tank had uit het eerste de beste derde-wereld-land kan rijden. Dat vereist nou eenmaal wat aanpassingen die het vermogen negatief beïnvloeden.
PS: ik weet dat het niet alleen om motormanagement gaat maar ook om de turbodruk die ze noemen maar maak het deze jongen/vrouw die er toch al weinig van snapt (denk ik) nou niet nog moeilijker!
felix1989 zegt
@matje140: klopt, toch begaf de s6 die ik in de VS had gehuurd het in Death Valley. Audi kon er niets aan doen hoor….
matje140 zegt
@felix1989: en waarschijnlijk niet eens met derde-wereld – land brandstof! Dat is wel erg vervelend, niet opgedroogd in de woestijn hoop ik? Waar lag het dan wel aan?
thoisss zegt
Die 5000 is echt peanuts als je deze klasse kan betalen. Er is nauwelijks excuus voor een RS6-bezitter om het niet te doen.
nickjdeg zegt
@thoisss: sommige mensen durven tunen niet aan omdat ze bang zijn dat de auto het niet aan kan. Maar das een beetje onzin want mtm is een kwaliteits tuner die gaste weten wat ze doen en wat de auto aan kan. Dus ik zou het doen als rs6 bezitter. Scheelt je overigens ook weer in koste om de begrenzer op te rekken dus in principe is deze kit 1800 euro omdat je geen 3200 euro meer neer hoeft te leggen om die begrenzer op te rekken naar +300
erikr zegt
Wat is het toch een mooie wagen, vermogensupgrade is leuk, velgen mogen ze daar wat mij betreft houden;)
321rr123 zegt
Wat een lelijke klote velgen
cocksdriveaudi zegt
@ smoke you just made my day even better.
Het motorblok van de Audi is behoorlijk nieuw!
Moewhahaha dat ding loopt al meer dan 2 decennia mee alleen de bovenkant is gewijzigd !!!
Het is zoals men zo mooi kan noemen evolutie van het blok net zoals het model zelf, oude wijn in een iets nieuwere zak!
spylegion zegt
Tja, waarom niet;
Vroeger was er immers ook al een T-rex..
Doe eens iets geks Autoblog;
Een race tussen een RS6 en 2.0tdi muesli van A’dam naar Milaan bv..
guusboum zegt
Hmmm…. Als je een getunede rs6 wil zou je toch de oude moeten nemen met V10… Wedden dat die veel meer vermogen aankan?
The360box zegt
Is dat nieuw tegenwoordig? Meten in pk/ liter?
jrk68 zegt
140pk per liter is nu ook weer niet zo bijzonder, m’n 9 jaar oude Smartie zit op 144pk per liter.
En voordat men gaat janken, dat doet hij al 1,5ton zonder te morren….
felix1989 zegt
@jrk68: 850 t5-r staat bij mn ouders te stoffen, staat +800.000 km op. Volvo for the win… De vering in de achterklep heeft het één keer begeven;)
jrk68 zegt
@felix1989:
Schande…, dat die staat te verstoffen dan hè….
autobart zegt
@jrk68: 150000 km is echt niks voor een auto. Voor een Smart wel. Op het internet kom je genoeg Volvo’s tegen met kilometerstanden van om en nabij de 500000 km, zonder noemenswaardige problemen. Ook zijn Golfjes met een 1.9 TDI met kilometerstanden boven de 500000 niet uitzonderlijk te noemen.
jrk68 zegt
@autobart:
Ik moet de eerste VAG nog tegenkomen met meer dan 140pk/l die probleemloos de
1,5 ton haalt, Volvo heeft dat nog nooit gemaakt dus die kan ik daar ook niet van beschuldigen.
Hij mankeert trouwens nog niks dus die km’s zullen nog wel oplopen. Deze maand alleen zullen er wel 3000 bijkomen.
Ach, begrijpend lezen is nooit je sterkste punt geweest, het ging om de 140pk/l en niet om die Audi….
Maar zoals gewoonlijk moest je gelijk gaan janken nog voordat je geslagen werd….
bogey zegt
@jrk68: Over welke modellen/ motors heb je het hier net dan?
jrk68 zegt
@bogey:
Zou je mij uit kunnen leggen wat “motors” zijn…?
bogey zegt
@jrk68: Neen, neem gewoon even een woordenboek vast of kijk op http://www.vandale.be/ of http://www.vandale.nl/.
Een andere optie is minder bijdehand doen.
azenomei zegt
Leuk voor afro-jas. Als iemand deze auto gratis aan mij heeft ruil ik em snel in voor 2 porsches 911. 1 coupe en 1 cabrio.
azenomei zegt
@azenomei: geeft ipv heeft…..
rufctr01 zegt
@azenomei: amen!
matje140 zegt
@azenomei: ik weet niet of je twee tweedehandsjes wil maar twee nieuwe koop je er iig niet van…
jrk68 zegt
@matje140:
Wie wil er dan ook een nieuwe als je voor dat geld 2 echte elfers kan kopen.
Liever een 964 en/of een 993 dan een 991, al is het maar voor die heerlijke ongeëvenaarde rasp van die luchtgekoelde boxer.
matje140 zegt
@jrk68: tenzij je je elke dag zorgen wil maken over: “Start ‘ie wel? Is m’n accu niet leeg? Haal ik het einde van de rit wel zonder dat de accu leegloopt?” Zou ik een 993 nemen voor de weekenden als je toch tijd hebt om die problemen op te lossen en dan een RS4 voor elke dag. (Het liefst natuurlijk eigenlijk een C63)
jrk68 zegt
@matje140:
Zo’n luchtgekoelde boxer krijg je echt never kapot, of je moet wel een enorme dombo zijn.
Als jij je laat afschrikken door een kapotte accu dan zou ik die Audi zeker laten voor wat het is….
matje140 zegt
@jrk68: nou die boxer is inderdaad niet mijn grootste probleem… Mijn vader heeft een Boxster gehad uit 1997 was 10 jaar oud helemaal goed onderhouden bij Porsche dealer (deels in Polen, deels in Leusden) en we hebben altijd problemen gehad met de accu. Twee keer langs de weg gestaan, startte niet meer. Diezelfde twee keer was na een bezoekje van de ANWB wegenwacht die vervolgens niks deed alles weer opgelost. Het doet het het allemaal wel en het is VAG dus over het algemeen goeie kwaliteit maar niet volledig betrouwbaar.
matje140 zegt
@matje140: sorry bedoelde 1999 en was dus 8 jaar oud.
jrk68 zegt
@matje140:
Een Boxster is watergekoeld, die heeft dus niets met de 964 en 993 gemeen, oké de badge dan. Die luchtgekoelde elfers waren bulletproof, dat kan je van de Boxster in iets mindere mate ook zeggen.
Als je gaat mauwen dat een accu na 10 jaar stuk is dan raad ik je aan om te blijven fietsen….
matje140 zegt
@jrk68: zoals hierboven staat 8 dus. Nieuwe accu geprobeerd na de eerste keer zelfde problemen. Zoals ik al zei: niks mis met de motoren maar de zorgen blijven en dan baal je hoor, als je langs de weg staat met een auto die ’t niet doet terwijl je ergens een afspraak hebt ofzo…
jrk68 zegt
@matje140:
Dan heeft je vader dus gewoon pech gehad, een vriend van mij heeft zijn Boxster al een jaar of 15 en buiten de reguliere beurten en banden heeft die nooit een slag gemist.
matje140 zegt
@jrk68: ik ga alleen uit van m’n eigen ervaringen. Zoals jij het zegt heeft m’n vader inderdaad pech gehad. Maar zo heb ik het meegemaakt en zo vertel ik het!
azenomei zegt
@matje140: Je VADER kocht een boxster? Waarom wilt je pa in een vrouwenwagen rijden?
matje140 zegt
@azenomei: hij KAN het tenminste kopen en de Boxster is toch echt beter dan een 911 (gewicht en balans). Zoals je hieronder ook zegt je koopt nooit nieuw dus een Boxster kun je ook wel vergeten!
azenomei zegt
@matje140: Hoe precies kan ik een Boxster vergeten als ik nooit nieuw koop, ik zie de vergelijking niet helemaal. Onder 10k heb ik al een Boxster, maar ik heb net al een auto voor mijn vriendin gekocht, dus geen intresse. Bovendien heb ik al een jong klassieke cabrio op de planning staan en spaar ik nog ff die 15k door zodat ik een mooie 911 kan kopen.
matje140 zegt
@azenomei: origineel hoor een Boxster een vrouwenauto noemen! Is wel vreemd, als je zelf een cabrio hebt zou je toch echt de handling en power van de Boxster moeten waarderen. En een Boxster is echt niet zo erg als alle clichés
je wijs willen maken. Met een leuke weg en mooi weer kun je een leuke middag beleven!
azenomei zegt
@matje140: Het is inderdaad een mening. Voor mij ook niet praktisch. Ik neem graag mijn vrouw en dochter mee als ik eindelijk weer eens in een prive auto rij. En dan moet ik toch echt aan de 4 zits cabrio. Bovendien maak je mij echt niet wijs dat een boxster een betere ligging heeft dan een 911 coupe.
matje140 zegt
@azenomei: betere ligging misschien niet maar tenzij je constant met de kont van je 911 heen en weer wil schudden is een Boxster toch echt beter. Motor ligt namelijk tussen de voor- en achteras in dus sleept die motor de hele tijd de achterkant naar buiten in de bochten. En no offense, maar vierzits cabrio’s zijn meer gay dan een roadster. Maar als jij met je vrouw en dochter rijdt is er niks aan de hand. Al aan een A4 cabrio gedacht? Of een 3-serie cabrio of E-klasse cabrio? 911 is namelijk wel een beetje klein voor je dochter (ik weet niet hoe oud ze is) maar het is geen pretje als je daar moet zitten en dat is ook al meteen onmogelijk als je
een windscherm wilt gebruiken.
azenomei zegt
@matje140: ik heb trouwens nog geen cabrio. Die staat op de planning.
azenomei zegt
@jrk68: Hellz yeah, high five!!! vanaf 25k heb je heerlijke ECHTE 911, daarboven is het hoe meer je spandeerd, hoe beter ie is. Als je weet waar je op moet letten/wat je wilt.
azenomei zegt
@matje140: Ik koop NOOIT nieuw.
Soulmaster zegt
toch weer fors minder dan de ruime 700 pk die MTM uit de 10 cilinder peuterde en pas echt een wolf in audi station kleding was
bofkont zegt
Toch wel een van de vetste power stations om te hebben zo’n RS6!
Doe mij maar een origineel en breng ik hem wel bij JD in Lochum.
quattromeister zegt
@bofkont: *Lochem.
bofkont zegt
@quattromeister: U heeft helemaal gelijk, deze vergissing maak ik nu altijd ;)
addiction4cars zegt
Dat lijkt me wel wat:)
bogey zegt
Die velgen doen me denken aan diegene die ze 6 – 10 jaar geleden op de s-line modellen zetten. No-go op deze wagen.
TDI-goeroe zegt
lees ik dat nou goed? 5000 euri voor een chippie? of wordt er meer aangepast?
JD weet er ook wel raad mee.
onlyjealouspeoplehatevag zegt
@TDI-goeroe: Ik gok alleen een chippie.
Origineel doen de 4.0TFSI’s al 30-40pk meer dan wat Audi opgeeft en een ”kleine” aanpassing zal die (ongeveer) 75pk erboven op doen.
dahlback zegt
Er komt wel iets anders kijken dan een chip bij deze wagen. Er word een complete andere computer aangehangen namelijk.
matje140 zegt
@dahlback: of je er nou een nieuwe ECU aanhangt of alleen de oude van wat aangepaste software voorziet het blijft chiptunen!
matje140 zegt
@dahlback: en trouwens waaruit bestat die “volledig nieuwe computer” van jou? Precies alleen maar chips!
dahlback zegt
@matje140: Heel veel mensen denken alleen maar aan een chipje, zo werkt het bij echte chiptuners ook. Daar halen ze een chip uit en solderen een nieuwe. Dan heb je ook nog de groep die alleen een chip flasht en overschrijft. En hier bij de Audi moet er een compleet nieuwe computer in, die bestaat idd uit een chip maar dan ook printplaat enz. Daarom de prijs zo hoog is, dat geld ook bij BMW M5.
Probeer maar eens een nieuwe computer te bestellen bij de dealer dan zit je ook in die prijsklasse.
matje140 zegt
@dahlback: ja, maar Audi en alle andere premium merkwn doen dat om exclusief te zijn. Je maakt mij niet wijs dat er een volledig nieuwe computer inkomt… dat heet gewoon de ECU en dat kunnen de meeste tuners je ook gewoon aanbieden maar dan met betere performance en lagere prijzen dan wanneer je het affabriek besteld bij een merk aks Audi of BMW ofzo.
robbie zegt
UPDATE – De techneuten van MTM hebben hun best gedaan en zelf nog meer vermogen uit de 4.0-liter V8 getoverd dan verwacht. De uiteindelijke score is 722 pk/885 Nm. Daarmee kan je volgens MTM in slechts 3,3 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten. Vanuit stilstand naar 200 km/u sprinten gaat in 11,3 seconden en in minder dan 19 seconden zit je op 250 km/u. De topsnelheid ligt op 340+ km/u.