Ook je vrouw met een gerust hart met de paardentrailer op pad sturen, Volkswagen maakt het mogelijk.
Achterwaarts inparkeren met een aanhanger/caravan/trailer aan je rukpukkel: iedereen die het wel eens gedaan heeft weet dat dit een aardige dosis vaardigheid vereist. De techniek staat echter voor niets, en dus ontwikkelden de Wolfsburgers Trailer Assist, een handig foefje dat op bovenstaande foto wordt gedemonstreerd door Prins Carnaval 2013. Alaaf!
Volgend jaar wordt Trailer Assist op de markt verwacht, en het werkt als volgt: je drukt op een knop om te starten, en bepaalt vervolgens met een draaiknop de rijrichting van auto plus aanhanger. Deze wordt automatisch door de auto gevolgd, en jij hoeft alleen je pedalen te bedienen. Een achteruitrijcamera is wel vereist; deze geeft zijn beelden weer op het infotainmentdisplay.
Met name voor mensen die zeer regelmatig iets achter hun auto spannen (een paardentrailer bijvoorbeeld) lijkt dit een aardig comfortabel systeem, zeker in combinatie met Trailer ESP, een anti-schaarsysteem.
Wil je helemaal vol zicht, dan heeft VW ook nog Area View 2.0 op de optielijst staan: vier HD-camera’s die zicht rondom bieden en bovendien obstalkels (statisch en kruisend verkeer) kunnen herkennen (laatste foto in de gallery).
Voor de doelgroep lijkt dit een mooie aanvulling op de optielijst, hoewel een rijbewijs E natuurlijk wel gewoon verplicht blijft bij grote trailers, hulp of geen hulp. Het is nog niet bekend of er ook aan een aankoppelhulp gewerkt wordt.
timberleek zegt
Denk dat het voor mensen die regelmatig met een aanhanger rijden juist geen toevoeging is. Die mensen weten over het algemeen wel hoe je met aanhanger moet rijden. Als echt regelmatig je aanhanger ergens in moet draaien doe je dat ook heel makkelijk.
Ik zou eerder zeggen dat het handig is voor zij die het niet kunnen. Alleen is het daar waarschijnlijk een hele dure optie voor (die ze amper gebruiken) en zodra hij een keer niet lekker werkt zitten ze met de handen in het haar
sjamp zegt
@timberleek: Caravannend Nederland zal er blij mee zijn: Bejaarden die nu een Yaris kopen, kopen beter een Volkswagen; Caravan erachter, klaar. ( 1 a 2 keer per jaar, maar wel een hele toer naar Frankrijk op de camping ).
Dure optie? een Caravanmover is ook niet goedkoop, maar elke sleurhut heeft zo’n ding tegenwoordig, en al wordt ie misschien een halfuur per jaar gebruikt: iedere bejaarde heeft zo’n ding.
timberleek zegt
@sjamp:
movers zijn inderdaad ook niet goedkoop, maar afhankelijk van de camping heb je aan dit systeem ook niet genoeg.
Je kan hem achteruit inparkeren, maar vaak zat wil wen de caravan hebben staan op een manier die je niet met de auto kan doen. Bijvoorbeeld dwars achterin de plaats.
Een mover scheelt dan nog fysieke inspanning. Dit misschien alleen ergernis omdat het niet wil lukken.
maar ik moet zeggen dat ik populariteit van movers ook niet snap. Tis inderdaad een dure optie, En zoveel moeite is het nou ook niet om die caravan op zijn plek te duwen (al zeg ik het zelf, maar andere mensen vinden dat misschien anders.)
sjamp zegt
@timberleek: Ha timberleek,
Ik denk dat je mijn argumentatie niet goed begrepen hebt: Ik doelde op jouw laatste alinea: Dat ’t een onnodige optie is voor personen die veel met aanhangwagen rijden, en een (te?) dure optie is voor mensen die er weinig gebruik van maken.
Maar zet je het af naar de populariteit van de caravan-mover, dan zal het best een hit kunnen worden. Niet als vervanging van de mover dus, maar gewoon als extra. Het is immers op de camping wellicht overbodig ( afkoppelen en wandel met de caravan maar naar z’n plek ), maar onderweg kan ’t best handig zijn. Je kunt/wilt immers niet elke keer als je ‘ff moet steken’ het hele span af te koppelen.
timberleek zegt
@sjamp:
Dan las ik het idd verkeerd.
Voor de onervaren caravan rijder kan het misschien wel handig zijn ja. Ik vraag me alleen af wat het mag kosten voor die mensen. Ik zou er nooit veel geld aan uit geven (helemaal niet eigenlijk, maar ik kan prima met een aanhanger rijden). Maar aan de andere kant is een mover ook niet goedkoop inderdaad…
motoragent zegt
Zelfs Gaston Starreveld kan het!
xlnc zegt
Kijkl mam!!! Zonder handen……….
alassad zegt
Zowaar een innovatie uit het VAG kamp. Nice job!
dahlback zegt
@alassad: die hebben wel meer dingen hoor ;) die worden oa ook op andere wagens toegepast zoals automatisch inparkeren, led dag verlichting, adaptive lightning, bixenon enz.
frisian zegt
Ziet er goed uit!
Maar het mooiste zou nu natuurlijk zijn dat je ook parkeersensoren in je aanhanger hebt en die, de parkeersensoren van de auto achter vervangen zodra die aangekoppeld is. Of natuurlijk een achteruit rij camera.
Maar wat timberleek al zegt, als je regelmatig met een anhanger rijdt kun je dit zelf ook. Practice makes perfect.
Ik denk inderdaad dat dit een optie is voor al die mensen die 1 of 2x per jaar met de caravan op vakantie gaan en nog niet een op afstandsbestuurbare caravan hebben.
potver7 zegt
@frisian: Van parkeersensoren ga je niet ineens beter achteruitrijden hoor… Het probleem van achteruitrijden met een grote aanhanger/caravan is juist het doseren van in- en tegensturen, zodat die aanhanger precies doet wat je wilt.
Overigens is achteruitrijden met een kleine aanhanger nog véél lastiger…
lamborgfan zegt
Beetje laat voor mij helaas.. Heb toen een tijdje met opel movano’s met aanhanger moeten rijden. Geen ramen of iets alleen 2 spiegels..
En dan vragen waarom ik zo lang weg was..
lohran zegt
@lamborgfan: Had je meer moeten oefenen ;)
toroloco zegt
En zo worden chauffeurs overbodig.
Gulli zegt
Klinkt veelbelovend, maar hoe werkt het? Houdt het bijvoorbeeld rekening met de afstand tussen de kogel en de as van de aanhanger? (Het verschil tussen een Boedelbak en een Tabbert, zogezegd). Kan hij daarop anticiperen? Hoe controleert de auto dat de trailer de goede kant op wijst? Weet hij de juiste afstand in te schatten waar de achterkant van de trailer zich bevindt (ivm bomen, auto’s of kindertjes die zich in het pad van de overhang bevinden.
Zoveel vragen…
nibor zegt
Iets innovatiefs en handigs in een VW?
Maar Volkswagen, wat doet u nu?
toemaar zegt
Sinds wanneer mag je een tweepaards trailer achter een golfje hangen? Weer zo’n briljante misser…
jack_abarth zegt
@toemaar:
Als de trailer rondom de 300kg weegt, en er 2 knollen in kunnen van pakweg 600kg. Dan zou een golf het mogen trekken.
geertjan zegt
@jack_abarth: die trailer van 300kg ga je niet vinden, zeker geen 2-paards. Die zijn al gauw tussen de 600-1000kg. Een gemiddeld paard weegt tussen 600-700kg.
jack_abarth zegt
@geertjan:
Ik zat na mijn post de foto eens goed te bekijken, en inderdaad dat red je nooit.
De 2 assen met wielen samen komen al uit rond de 250kg. Dan heb je nog niet eens de opbouw en het chassis gerekend.
geertjan zegt
@jack_abarth:
Ik weet het uit ervaring, heb zelf een 1,5 paards trailer te koop staan welke 560kg is en 1 vd lichtste modellen in zijn klasse is. Ideaal voor mensen met Shetlanders welke zonder E rijbewijs willen sturen.
sjamp zegt
@toemaar: als je rijbewijs t toestaat, mag een 2 paardstrailer dr gewoon achter (leeg of met een pony + tussenschot).
406_v6 zegt
@sjamp: Je rijbewijs?? Het begint met de auto zelf, wat mag er vlg het kenteken achter worden gehangen, afhankelijk daarvan en het gewicht van je aanhanger incl belading heb je ofwel rijbewijs B ofwel BE nodig….
Een Golf 2.0 TDI 4-Motion mag 1700 kg trekken, max. gewicht van de Golf mag 1940 kg zijn, bij elkaar opgeteld heb je hiervoor BE nodig, zonder de 4-motion blijf je steken op 1600 kg trekgewicht en 1860 kg max gewicht van de Golf –> resultaat is dat je hier kunt volstaan met rijbewijs B.
jack_abarth zegt
@406_v6:
Volgens mij is dat niet waar wat je zegt.
Ik meen dat de regels zo zijn:
aanhanger i.c.m. B-rijbewijs:
-<750kg
-trekkend voertuig LEEG meer weegt dan de aanhanger maximaal weegt. (geldt ook als hij leeg is)
-totaal gewicht <3.500kg
Voor de rest heb je je E nodig.
406_v6 zegt
@jack_abarth: van http://www.rijksoverheid.nl;
Aanhanger gebruiken met rijbewijs B
U mag met rijbewijs B in de volgende situaties een aanhanger gebruiken:
De toegestane maximummassa van aanhangwagen of oplegger is minder dan 750 kilo. De toegestane maximummassa is het lege gewicht + het laadvermogen.
Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.
Wilt u met uw personenauto een zwaardere aanhanger voorttrekken (zoals een boottrailer of caravan), dan heeft u een rijbewijs BE of B+ code 96 nodig.
Aanhanger mag zwaarder zijn dan auto
De aanhangwagen of oplegger mag zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken. Tot 19 januari 2013 moest de aanhanger of oplegger lichter zijn dan de ledige massa van de trekkende auto (dat is het gewicht zonder lading en inzittenden).
moveyourmind zegt
Geen interesse, ben niet zo’n VW aanhanger.
toemaar zegt
En al zou je een Golfje hebben die op kenteken een 2 paardstrailer mag trekken, dan nog is het enorm onverstandig. De remkracht en massa van zo’n auto is niet toereikend om het gewicht rustig op te vangen. Vergelijk een paardenwagen met een frietwagen. Het is gewicht wat niet stilstaat. Bedenk dat je een frituur achter in de kar hebt staan, dan moet je goed kunnen doseren, en dat kan echt niet met zo’n klein ding.