Bij het ontwikkelen van een nieuwe auto zijn er 1.001 dingen om aan te denken, al helemaal als je nieuwe technieken gaat gebruiken. Voor plug-in-hybrides gaat dit zeker op, en bij de Ampera lijkt men iets essentieels over het hoofd te hebben gezien: de remlichten.
Om misverstanden uit de weg te ruimen: natuurlijk branden de remlichten zodra je op het rempedaal trapt, maar het gaat juist om het rijden in de speciale ‘L’-modus. Dit is de meest efficiënte stand, waarbij energie van de deceleratie wordt opgeslagen in het accupakket. Ondanks het ontbreken van een fysieke dynamo, fungeert de elektromotor als een dynamo, waarbij het loslaten van het gaspedaal dus een heftiger vertragend effect heeft dan bij auto’s met een conventionele setup.
Concurrenten als BMW en Tesla, met hun i3 en Model S, hebben wél een systeem (middels een versnellingsmeter) dat ervoor zorgt dat bij het loslaten van het gaspedaal de remlichten gaan branden, ook al raak je het rempedaal niet aan. Wel zo handig als je iemand bovenop je bumper hebt die een uitrolwerking als van een auto die laag in de toeren zit verwacht van zijn voorligger, en geen duidelijke vertraging.
Vergelijken we hier appels met appels? Niet helemaal. De twee eerdergenoemde modellen maken gebruik van een extremere vorm van one-pedal driving, en hebben de remlichten dus echt nodig als je al rijdend het gaspedaal op 0% hebt. Bij de Ampera en zusje Volt is het discutabel, de één juicht het toe, de ander vindt het volstrekt overbodig, zoals te lezen is in dit forumdraadje.
Een van onze lezers is in ieder geval een fervent voorstander. Hij mailde ons:
De laatste tijd erger ik mij groen en geel aan Opel Ampera’s welke, met het gaspedaal los, het gedrag vertonen van een remmende auto. Het probleem is dat er bij dit remgedrag geen remverlichting brandt. Ik heb de afgelopen maand 2 aanrijdingen gezien waarbij een achterligger tegen een ampera aanreed.
In een reactie bevestigt Opel Nederland dat bij de Ampera de remverlichting niet brandt in de ‘L’-modus, maar dat is ‘omdat het vergelijkbaar is met het afremmen op de motor.‘ Over dit laatste zijn de meningen verdeeld, als je de relevante fora even doorleest lees je onder andere: “Vorige week reed mijn dochter achter mij, omdat we samen ergen naar toe gingen. Zij gaf aan dat zij elke keer moest remmen als ik ik op de L af remde” terwijl de ander juist geen verschil merkt met een auto waarbij een versnelling lager wordt ingezet.
Ik denk dat je het als volgt moet zien: een Ampera in de L-stand vertraagt lineair, net zoals een conventionele benzineauto die constant op 3.000-4.000 toeren zit. De laatste zakt echter door de vertraging direct naar een lager toerengebied, waardoor je spreekt van en degressieve deceleratie. In gewoon Nederlands: een remwerking die steeds minder heftig wordt.
Een Ampera-rijder doet er dus verstandig aan in het verkeer alert te blijven, zeker aangezien je altijd mensen in het verkeer hebt die veel te dicht op je bumper zitten. Ik zou trouwens als leek ook geen bovengemiddelde vertraging bij een voor me rijdende Ampera verwachten, zo ver redeneer je niet in het verkeer.
Ook bij dit topic over een crash met een Ampera in augustus 2012 lijkt het erop dat een steviger dan verwachte remwerking een rol heeft gespeeld:
Oorzaak is erg vaag. Politie doet verder onderzoek. Ik weet wel dat de Ampera sterk vaart minderde zonder signalen (remlichten / alarm- of knipperlichten). Ik ben toen hard gaan remmen en heb er 3 in m’n nek gekregen. Daarna Ampera geraakt. Impact van voren was ook minimaal aangezien in de Insignia alle airbags niet geactiveerd zijn.
Tot slot maken ook media die de Ampera hebben getest melding van het ontbreken van remverlichting, met de constatering dat ‘medeweggebruikers niet verwachten dat je zo sterk vertraagt.’
Het is sowieso enigszins bevreemdend dat menig fabrikant kiest voor het wel activeren van remlichten (BMW had het 5 jaar geleden al op de MINI E) zonder fysiek te remmen, maar alleen GM niet. Of hebben alle anderen het fout en doet GM het goed? Dat blijft een subjectieve vraag..
Ben je zelf een Ampera- danwel Volt-rijder? Dan horen we graag hoe je hier tegenaan aan kijkt. Zie je graag remlichten in de L-stand, of is dit totaal overbodig?
kogando zegt
Zolang je netjes op de rechterstrook blijft met je Ampera maakt het mij niet zoveel uit of de remlichten gaan branden in L-stand. 8)
parker zegt
Ik voel een collectieve rechtszaak aankomen.. Waha
waxweazel zegt
Er werd zelfs op Europees niveau geopperd om zo een systeem verplicht te maken.
Bij het loslaten van de gaspedaal en het remmen op de motor zou het 3de stoplicht moeten gaan branden.
Al jaren dat met hierover “discussieert”.
lowrider zegt
Als je achterop een auto (welke dan ook) knalt omdat de bestuurder z’n gas los laat dan zit je er te dicht op en let je niet goed op. Het moet toch zo zijn alsof je t gas los laat en niet hard aan het remmen bent..
C6_R zegt
@lowrider: Eensch! Het regeneretetatetief remmen van die dingen is me echt nog nooit opgevallen, laat staan dat ik er problemen mee heb ondervonden.
parker zegt
@C6_R: oneens!! Als iemand bij je achterop rijdt op de linkerbaan dan liep je onnodig lang links te plakken! Zeker met zo’n slome
Mueslibak moet je consequent rechts houden. Dat geldt ook voor busjes, 107’s, Aygo’s, Ups etc. Niet gemaakt om in te halen.
lowrider zegt
@parker: Oneens! Als er iemand langzamer aan het inhalen is dan dat jij zou wensen ga je dus maar kleven?
even weggelaten dat als je netjes 2 seconden afstand houd er wel een kloot van rechts van je alsnog voor jou wil gaan inhalen. Het is eerder gedoogd dan toegestaan.
daarnaast let je als het goed is net ff wat meer op als je op die manier aan het inhalen bent en valt het echt wel op als iemand remt zonder verlichting (je rijd tenslotte even snel)
parker zegt
@lowrider: nope. Je moet gewoon je plaats kennen in het verkeer en met een slomo-auto is dat de RECHTERbaan.
fiestafeest zegt
@parker: wat een rare man bent u.
als ik op een 100 weg met me “Mueslibak” met 120 inhaal op de linker baan en u er met 150 doorheen wil heb je toch maar te accepteren dat dat niet gaat!
parker zegt
@fiestafeest: nee, dan rij ik vol bij je naar binnen en dan is het jouw schuld. Bam!
bierbuik zegt
@parker: rare manier van denken heb je.
ik rij dagelijks in een grote bestelbus en ik ben regelmatig op de linkerbaan te vinden.
of je op de linkerbaan thuis hoort ligt NIET aan je auto, maar aan je rijstijl.
ik haal vaak zat rechts in omdat er dan weer een leaseslet of audi/bmw/mercedes kilometers langs links rijdt op een lege snelweg
FB_100003908191927 zegt
@bierbuik: Parker is een beetje gek
timberleek zegt
@lowrider:
Daar is dus nu de discussie over.
Het remt harder dan iemand die zijn gas los laat. Dat verrast mensen.
Dat hoeft voor de direct achterligger niet meteen voor een ongeluk te zorgen, maar wel een potentieel gevaarlijke situatie
Natuurlijk is ook het hun eigen schuld als iemand achterop duikt, want als iedereen afstand houdt en oplet zou het geen probleem moeten zijn. Maar als het in de praktijk voor een verhoogde kans op ongelukken zorgt is het geen goed systeem. En als het inderdaad voor ongelukken zorgt zie ik ook nog wel gebeuren dat het veranderd.
FB_100003908191927 zegt
@timberleek: Ik rij zakelijk regelmatig met een volt en het remt echt neit harder af dat wanneer je afremt op de motor met een Corvette, S4, CLK500 en zo kan ik nog wel even doorgaan.
zouden al die auto’s dan ook voorzien moeten worden van een systeem dat de remsichten laat branden?
dotternetta zegt
Ik rem altijd met mijn handrem
MartijnGizmo zegt
Onlangs reed ik met mijn fossiel-vretende fossiel achter een Outlander PHEV, en moest toch ook meermaals zelf het rempedaal beroeren zonder dat de remlichten van de belastingontduiker voor me oplichtten. Nou reed ik 100 in z’n 6, dus verre van maximaal remmend op de motor, maar het viel me toch op… :)
aikon1694 zegt
Ben benieuwd of het dan ook op motoren moet gebeuren… Motor remt erg goed op de motor ;-). Op mijn motor heb ik dan bijna nooit de rem nodig….
mashell zegt
@aikon1694: inderdaad, motorfietsen remmen ook zonder remlichten behoorlijk snel af als ze het gas los laten. Het probleem is daar minder groot want motorrijders laten het gas niet natuurlijk niet los die willen sneller, sneller, sneller. Bij een voertuig als de Ampera is dat anders, die berijders zijn bezig met het milieu en elke keer dat ze het gas loslaten stroomt er weer wat energie in de batterij. Gas loslaten doen ze dus graag.
woot zegt
De vertraging valt reuze mee in de L stand, als iemand daar tegen op rijdt zit die achter je gewoon andere dingen te doen dan op te letten.
JanC zegt
Er zijn ook mensen die zich ergeren dat je op een vrijwel lege weg iemand voor je plots ziet remmen zonder aanwijsbare reden (dan spreek ik in dit geval niet over een “brake test”). Aan de andere kant: Als ik met mijn conventionele wagen enkel op de motorrem rem merk ik ook dat mensen daar te laat op reageren. Zo bezien hebben die “anderen” het dus waarschijnlijk bij het juiste einde.
pindakoning zegt
Ik zou er niet aan moeten denken dat mijn remlichten constant gaan branden als ik geen gas geef.. Dan kom je snel als een stuntel over
mashell zegt
@pinda koning: dat is niets iets waar een Ampera rijder zich zorgen om maakt.
tstile zegt
GM heeft, naar goed gebruik, een berekening gemaakt van de kosten voor het systeem tov de verwachte schadevergoedingen die ze moeten gaan betalen ….:)
linkador zegt
Electrische wagens moedigen zo een rem gedrag aanzienlijk aan. Met de Citroën C-Zero die we soms ter beschikking hebben, heb je 80km echte autonomie… 80! Meermaals met het laatste knipperende blokje in de schemer binnengebold zonder lichten en bij elke gelegenheid op de electromotor remmende voor de naald in ‘charge’ te zien. Dan kijk je meer in de achterspiegen dan naar voor.
dutchneon zegt
M’n broer heeft een Outlander, die heeft dit ook. Je kunt de remkracht zelf instellen met flippers aan het stuur. En reken maar dat hij behoorlijk veel harder remt in B5 dan een reguliere auto in 5e versnelling.
Vorige week reed ik erachter, invoegen op een driebaans snelweg, vlot erachteraan en aangekomen op de middelste baan konden we niet door naar links. Hij ging van het gas af en ik keek nog eens in de spiegel of er al ruimte was links, toen zag ik de PHEV ineens van heel dichtbij!!! Dat was met ongeveer 120 en zo’n 40 meter afstand die ineens NIHIl was.
jrk68 zegt
@dutchneon:
Tja, 40 meter afstand bij 120km/u is dan ook veel te dicht op je voorligger.
2 seconden afstand is bij 120km/u 66,7m, als je meent dat je er dichter achter moet rijden is het niet handig om niet voor je te kijken.
bierbuik zegt
@jrk68: probleem is wel dat wanneer je bij 120 66meter afstand gaat houden dat er gelijk 4 auto’s voor je invoegen.
Idee is leuk, maar op de snelweg houdt vrijwel niemand 2 seconden aan
jrk68 zegt
@bierbuik:
Yep, dikke kans dat ik 1 van die 2 ben.
Laat onverlet dat als ik dicht achter iemand rij ik gewoon voor mij kijk i.p.v. maar een beetje in het rond.
Melvin_OPL zegt
Ik erger me dan weer aan de mensen die in een automaat rijden en niet of nauwelijks remmen op de motor er een rijdende knipperende kerstslee van proberen te maken. En daarmee de te kort daarop zittende bestuurders dwingen om overdreven remproeven uit te voeren.
norge zegt
@Melvin_OPL: Ik erger me aan mensen die er te kort op zitten..
Melvin_OPL zegt
@Melvin_OPL: http://www.youtube.com/watch?v=Suugn-p5C1M
JagID3Merc zegt
@Melvin_OPL: Eens Melvin. Ook mensen die graag in de zuiging van een vrachtwagen hangen en er vervolgens met 80 achter vandaan komen terwijl ik met de cruisecontrol op 130 aan kom rijden zouden ze moeten afschieten.
rrk147 zegt
Bij vrachtwagens met een sterke retarder of motorrem gaan de remlichten ook aan, ondanks dat de gewone rem dan niet wordt gebruikt. Ik denk dat die situaties best vergelijkbaar zijn, en het dus van toegevoegde waarde is als de remlichten bij een Ampera ook automatisch aan gaan. Wellicht zort het voor een iets onrustiger verkeersbeeld, maar dat zal het wel waard zijn naar mijn idee.