Vandaag is het exact 25 jaar geleden dat de Mazda MX-5 (of Miata) werd geïntroduceerd op de Chicago Auto Show. Een mooie aanleiding dus voor een eerbetoon door niemand minder dan Jay Leno.
In de garage van petrolhead Jay staat naast zijn eigen rode MX-5 voor de gelegenheid ook nog een exemplaar van de eerste generatie en een gloednieuwe MX-5. Om het 25-jarig bestaan te vieren zijn ook Bob Hall en Tom Matano aanwezig om mee te vertellen over het ontstaan van de MX-5.
Leuk om te weten is dat Mazda achter de schermen momenteel druk bezig is met de ontwikkeling van een nieuwe MX-5. Die nieuwe MX-5 schijnt weer een ware lichtgewicht te worden en een echte rijdersauto te worden. En we zijn natuurlijk benieuwd hoe Alfa Romeo’s versie van de nieuwe MX-5 eruit gaat zien.
axel zegt
Veel plezier voor weinig geld, jammer dat er niet meerdere merken zijn die dit begrijpen.
umadbrah zegt
@axel: Eens, blijft een leuke auto! En weinig onderhoud! Ik ben al aan het sparen voor de nieuwe ;)
heidi zegt
Het moet me wel een feest zijn geweest zeg, blijkbaar is iedereen al naar huis …
kraakensmaak zegt
Heb er zelf ook 1, maar weliswaar een nb. Waar is die in het filmpje? Beetje een gemiste kans maar wat een leuke auto’s blijven het toch.
norge zegt
Ga toch maar weer eens proberen of ik erin pas , blijven heerlijke bakkie,s.
gash zegt
Jammer dat ze nooit de V6 uit bijvoorbeeld de MX-3 gebruikt hebben. Als een soort eerbetoon aan de vroegere Engelse 6-cilinder achterwielaangedreven sportautootjes zoals de MG C, Triumph GT6, TVR’s etc.etc.
E34M5Touring zegt
@gash: Vind het ook jammer dat ze er nooit een Wankel in hebben gelegd. 1.3 wankel met 160-180pk. Lichtgewicht en compact. Had misschien een mooi rangetoppertje kunnen zijn.
fant zegt
@E34M5Touring: Precies! Is wel mijn ultieme droomproject; motor uit een FD RX-7 in mijn MX leggen. Maar die motoren liggen niet echt voor het oprapen, en het schijnt qua vorm nog aardig lastig te zijn om in de motorruimte van de MX te krijgen.
E34M5Touring zegt
@fant: En een Renesis? Dan heb je geen turbo maar wel een compacter blok. En 192 of 231pk is natuurlijk meer dan genoeg. Bovendien is een MX5 een stukje lichter dan een RX8. Scheelt gelijk weer met het ietwat lage koppel. Lijkt mij een gave combi! Lekker hoogtoerig!
fant zegt
@E34M5Touring: Is nog nooit eerder gedaan naar mijn weten, maar dat betekent niet zo veel :D Helaas zijn RX-8 motoren, hier in NL ten minste, net zo lastig te vinden als FD motoren. Geloof ook dat de renesis wat minder betrouwbaar was dan de FD 13b, maar dat kan er aan liggen dat de RX-8 door meer mensen is gekocht die niet weten hoe ze met een wankel moeten omgaan :)
E34M5Touring zegt
@fant: Bij de Mazda dealer waar ik gewerkt heb, hadden we er 3 lopen. Eigenlijk probleemloos. Maar goed, je hoort inderdaad ook wel is andere verhalen. Denk dat een hoop neerkomt op hoe bekend je bent met de techniek en hoe daar mee om te gaan. Lijkt me wel een mooi project. Motor zou prima passen bij het karakter volgens mij.
theiz zegt
@gash:
Het lijkt me mooi om een V6 uit een Xedos ooit in een MX-5 te lepelen.
Volgens mij moet dat kunnen.
Vooral de 2.3 uit de Xedos 9 zou erg gaaf zijn. Dit is een bijzondere miller motor:
http://en.wikipedia.org/wiki/Miller_cycle
Om eerlijk te zijn begrijp ik niet waarom er niet meer Miller motoren in gebruik zijn. En ook dit is wel weer een voorbeeld van de onderwaardering voor Mazda. Ze hebben daar toch wel een bak bijzondere techniek gebruikt. Miller, rotatie, SkyActiv.
sjaakk zegt
@theiz: Als je dan toch een V6 in een mazda mx5 wilt gaan bouwen doen dan inderdaad een 2.3 V6 of een 2.5 V6 de japanse versie (kl-ze), heeft meer vermogen dan de europese 2.5 V6. 200PK om 170PK. De 2.0 V6 heeft 147PK tegenover de 1.8 V6 met 136pk is niet zo’n hele grote winst. Alhoewel je bij de 2.3 V6 meer problemen gaat krijgen met de hoogte van het blok door de supercharger.
metalmike zegt
De video is wel erg kort, snel en oppervlakkig in vergelijking met de andere video’s van Jay Leno’s Garage.
Interessant weetje is dat de Miata van zijn inmiddels overleden broer was en hij deze heeft geërfd.
https://www.mossmiata.com/SiteGraphics/PDF/JayLenoMazdaSport.pdf
Davidov zegt
Fant, kom er maar in! :PPP
fant zegt
@Davidov: Hallo :P Wist niet dat jij ook op AB kwam xD
Davidov zegt
@fant: Al een hele tijd :P
tupperware zegt
Leuk die oude Lotus Elan erachter om te laten zien waar Mazda z’n inspiratie voor de NA vandaan had.
Blijven leuke auto’s die veel leuker rijden dan gelijk welke hothatch.
desjonnies zegt
De spirituele opvolger van de legendarische MGB en zoals er werd uitgelegd, de MX 5 heeft de DNA van praktisch iedere Britse roadster in zich, maar het allermooiste is het feit dat het een goede all rounder is; iets wat de MGB populair heeft gemaakt in zijn tijd.
Mazda heeft de MX5 ook altijd doorontwikkeld.
Maar wat ik dan weer jammer vind, is dat er nooit een Gt versie is verschenen, á la MGB Gt
Wat ze niet vertellen is dat Mazda een rekensom maakte hoeveel het zou kosten om het marktaandeel in een bepaald segment -waarin ze al wagens verkochten- te vergroten, 5% meer marktaandeel in welk segment dan ook was duurder dan de MX5 te ontwikkelen en te lanceren als een niche.
Slimme Japanners !