Porsche introduceert op de nieuwe 911 GT3 en Turbo een vierwielbesturingssysteem. Benieuwd hoe dit er in de praktijk uit ziet?
Zo werkt het: tot 50 km/u sturen de achterwielen in tegenovergestelde richting tot een hoek van 2,8 graden, waardoor je een kleinere draaicirkel krijgt en een kortere wielbasis simuleert. Boven de 80 km/u sturen ze parallel aan de voorwielen, om zo een langere wielbasis te simuleren, wat moet leiden tot meer stabiliteit.
De mannen van Elephant Racing zetten hun exemplaar even op de brug, en demonstereren hoe het werkt, zowel zonder wielen, waarbij we de fijne geperforeerde schijfjes en wat er achter ligt kunnen ontwaren, als met enorme achterschlappen op de as. Mooi spul. VIDEO!
s13owner zegt
Nissan had dit in de jaren 90 al.
jack_abarth zegt
@s13owner:
Inderdaad weinig vernieuwing, kan zo gauw geen Japans merk opnoemen die dat niet heeft gehad in de 90’s.
numpty zegt
@s13owner: ; Niet alles komt uit Japan, Citroën had dit al op de SM (introductie 1970)
realcar zegt
@numpty: Goh dat wist ik niet. Wel weet ik dat de Honda Prelude en Mazda 626 dit zelfde mechaniek had eind tachtiger jaren.
notsobig zegt
@numpty: Naar mijn weten klopt dit niet, waar heb je die info vandaan?
Jansen zegt
@numpty: hoewel ik de Citroën sm een zeer warm hard toedraag, en weet dat die auto vol zat met zaken die een 911 goed zou kunnen gebruiken (ik noem een motor op de juiste plek in de carrosserie) had deze geen mee sturende achterwielen…. Wel en bredere spoorbreedte voor dan achter bijvoorbeeld als we het over het onderstel hebben. En de schijfremmen niet direct onafgeveerd achter de wielen, dat soort dingen.
Jansen zegt
@jansen: hart bedoel ik natuurlijk
Design_Driven zegt
@Jansen: als het warm genoeg wordt wordt het hart vanzelf hard.
Hubert zegt
@s13owner:
En volgens mij Honda Prelude in de jaren 80.
s13owner zegt
@Hubert: Had het even opgezocht en ja in 1988 had de Prelude achterwielbesturing. Later heb ik gelezen op de Nissan wiki dat het eerste model met achterwielbesturing van Nissan uit 1984.
s13owner zegt
@s13owner: uh 1986*
stephanotis zegt
@s13owner: Mercedes-Benz 170 VL / W139 uit 193x
http://www.autoevolution.com/news-image/integral-steering-system-explained-20848-3.html
notsobig zegt
@stephanotis: Klopt, maar is een totaal ander systeem, waarbij de achterwielen altijd tegen sturen… De Japanse auto’s deden dus al eind jaren 80 hetzelfde als de huidige Porsche (28 jaar later!)
mrB zegt
@s13owner: En @ iedereen die er nog meer op reageert: Welke van de auto’s stuurt er dan parallel op op hogere snelheid? Achterwielen mee laten sturen voor een kleine draaicirkel is natuurlijk niet erg moeilijk, op de Mercedes 170 VL / W139 manier. dus ik zou graag willen weten of de modellen genoemd hierboven ook parallel kunnen sturen.
tupperware zegt
@mrB:
Het antwoord op jouw vraag luidt ja.
De systemen die Honda en Mazda al in de jaren 80 gebruikte waren actief en bij lage snelheden stuurde ze tegen de voorwielen voor een korte draaicirkel en bij hogere snelheden parallel voor een betere stabiliteit. Het Nissan systeem deed precies hetzelfde.
mrB zegt
@tupperware: @Mairsil: Nice. Grappig om te zien dat een techniek die toen om wat voor rede dan ook toen niet meer is doorontwikkeld, maar nu weer terug komt nu. Ook Porsche is natuurlijk niet de eerste van de nieuwe rear-wheel steering era, renault en bmw hebben het volgens mij ook al op een aantal huidige modellen.
tupperware zegt
@mrB:
Buiten de Skylines die Mairsil aanhaalt was het destijds meer een gimmick.
Die Skylines veegde begin jaren 90 op het circuit de vloer aan met concurrentie.
Op een auto als de GT3 zal het veel meer toevoegen aan de stabiliteit dan bij een modale Prelude of 626, beide waren voorwiel aangedreven en maximaal (ik meen) iets van 150pk.
Mairsil zegt
@mrB: Ja, bijvoorbeeld alle Nissan GT-Rs en andere auto’s met HICAS of SuperHICAS.
BananaMan zegt
@s13owner:
Bedankt voor de tip! Ik ga gelijk mn GT3 omruilen voor een oude Nissan!
Not
babybenzer zegt
Mn puch klinkt mooiah
MLTB zegt
@babybenzer: Tot hier even het gaspedaaltje wordt ingetrapt. 9000 schreeuwende omwentelingetjes vriend.
mashell zegt
@babybenzer: yep, het nieuws is hier niet de achterwiel besturing maar dat de GT3 als een TDI klinkt.
daandaan zegt
Moet er dan ook zo’n bordje achterop: Pas op, Zwenkt uit! ??
jlm83 zegt
@daandaan: nee bij de gt3 is het: pas op, brandt uit.
bobisnulop zegt
Hebben ze bij porsche toevallig gekeken naar het filmpje waarbij de renault laguna GT met vierwielbesturing het wint van de porsche 911? Dan hebben ze t mooi nagemaakt van Renault!
Pallas zegt
@bobisnulop:Das niet waar. De eerste Citroën met 4ws was de ZX (1991). Geen idee of dat actief of passief meesturend was. In ieder geval niet beide zoals de bovengenoemde Porsche.
Pallas zegt
@pallas: @numpty dus…
tupperware zegt
@Pallas:
Dat was een passief systeem, Honda en Mazda hadden het 25 jaar geleden al actief.
Hubert zegt
@Pallas:
Bij iedere franse auto op leeftijd krijg je een sturende (zwabberende) achteras.
Het is alleen de vraag of deze mee- of tegenstuurd.
notsobig zegt
@bobisnulop: Dan hebben ze t mooi nagemaakt van
Renaultde japanners!Arno's zegt
Honda Prelude in….’98 had dit identiek
tupperware zegt
@asmulders:
De Mazda 626 destijds ook, ik kan mij vergissen maar hadden Honda en Mazda dat niet eind jaren 80 al?
Hubert zegt
@asmulders:
’88 al…
535f11clk320 zegt
O.a. de actuele BMW 5 serie heeft Integral Active Steering, deze combineert snelheidsafhankelijke stuuroverbrenging met meesturende achterwielen. Bij snelheden tot circa 60 km/h sturen de achterwielen tegengesteld aan de voorwielen, waardoor de wendbaarheid duidelijk toeneemt. Bij snelheden vanaf circa 80 km/h sturen de achterwielen in dezelfde richting (parallel aan de voorwielen). Dit zorgt op hogere snelheden voor een meer koersstabiliteit, vooral merkbaar bij uitwijken c.q. van baan wisselen bij inhalen.
notsobig zegt
Niet de eerste maar toch al 23 jaar geleden:
http://www.youtube.com/watch?v=jQDk7uY9BIo
Hightech hoor Porsche….
crisert55 zegt
Porsche is maar een raar merk snapt nog steeds niet waar een motor hoort, hebben eigenlijk maar een design en technologie ontwikkelen doen ze ook niet aan
Hupke zegt
@crisert55:
Ik zou niet zeggen dat porsche geen technologie ontwikkeld.
Verder is technologie ontwikkelen geen vereiste om snelle wagens te gebruiken.
Beproefde technologie erin lepelen is dat echter wel en da’s wat porsche doet.
Neluz zegt
Hey!! Dat zag ik laatst ook Bij een vrachtauto…
gearhead zegt
Claimt Porsche dan dat ze uitvinder zijn van 4WS?
Nou dan
audifreak zegt
Je bedoelt van Audi? Concept uit de jaren ’80:
tupperware zegt
@audifreak:
Kijk even naar het plaatje van Stephanotis, Mercedes dat dat al 50 jaar eerder en dat was nog gewoon een productie model ook.
In de tijd dat Audi deze concept met te korte spoorstangen op de beurs zette reden er al diverse Jappen gewoon mee rond.
Helaas, deze poging om jouw persoonlijke voorkeur te spammen is dus jammerlijk mislukt!
audifreak zegt
@tupperware: Welnu, ik was (zoals de meesten denk ik hier) in de veronderstelling dat vierwielbesturing meer een jaren ’80 ding was, maar zoals @stephanotis na mijn bericht correct heeft laten zien is het inderdaad al een stukje ouder. Even verder graven leverde op dat overigens niet Mercedes, maar SABA (Società Automobili Brevetti Angelino) de primeur had en in 1927
het eerste prototype met vierwielbesturing presenteerde.
mashell zegt
@tupperware: ik vind het wel wat ver gaan WO2 militaire voertuigen “gewone productiemodellen” te noemen.
MAB zegt
We snappen onderhand dat elk ander merk het ook heeft geproduceerd. Porsche heeft ook niet gezegd dat ze de eerste waren.
rolov zegt
3000gt had het ook dacht ik
multoveloce zegt
Ff over het filmpje…
Iemand anders ook het ontzettend ongelijke verloop van remschijven opgevallen?
En ik maar denken dat die krengen rond moesten zijn…
norge zegt
Vierwielaandrijving en besturing, actieve vering en actieve spoilers, Japan rules…..
Hubert zegt
@norge:
Hahaha…
Vooral die kapjes op de koplampen maken het helemaal af.
Op naar de parkeerplaats van de Macdonalds!
rolov zegt
@Hubert: auto koste toendertijd 120.000 gulden. En.nu kost een.goede ook nog goed geld.
Hubert zegt
@rolov:
Zo zie je maar weer dat een veel geld voor een auto nog geen garantie is dat hij ook mooi blijft.
adriekraai zegt
Nou, nou, wat een nieuwe techniek bij Porsche! Mijn Laguna uit 2008 heeft dezelfde techniek op de achterwielen. Alleen heeft die nog wat meer stuuruitslag en sturen de wielen boven de 80 km/h parallel. En het werkt nog steeds zonder problemen!! Dat is misschien nog wel de grootste verrassing! Het stuurt overigens wel fantastisch!!