In de aanloop naar zijn onthulling in 2015 komen er spaarzaam nieuwe details los over de vierde generatie Mazda MX-5. De iconische Roadster krijgt zijn kleinste motor ooit.
Onder de kap komt namelijk een 1.5 SkyActiv te liggen, die onlangs ook in de Mazda3 werd gestopt, zo zegt Autocar zeker te weten (let wel, dezelfde bron sprak eerder van een 1.3 turbo, dus kijk even hoe serieus je het neemt). Daar levert het blokje 100 pk en 140 Nm, omdat Mazda niet heilig in turbo’s gelooft. De vraag is echter of er in de MX-5 niet een lader opgeschroefd moet worden, want anders loopt de auto toch wel het risico aardig underpowered te worden.
Aan de andere kant: als Mazda het gewicht tot een absoluut minimum weet te beperken, en de specs in de buurt van de huidige 1.8-instapper krijgt, waarom niet? We kunnen ons voorstellen dat de ontwikkelaars grote bezwaren tegen (nog nooit in de MX-5 toegepaste) drukvulling hebben. Naast de 1.5 komt ook mogelijk de 2.0 SkyActiv in de MX-5 te liggen, die er overigens ook als Fiat-Chrysler model komt, maar waarschijnlijk niet als Alfa.
Als gezegd, ergens volgend jaar rolt de 4e generatie in Hiroshima van de band, maar voor het zover is zal op de autoshow van New York in april nog even goed uitgepakt worden met de MX-5, die dit jaar zijn 25ste verjaardag viert. Jay Leno schonk hier in februari al even aandacht aan.
Mocht je de motoriseringen maar te min vinden, dan staat niets je in de weg er een groter motorblok in te lepelen natuurlijk. Kan je lachen.
Update: er gaan geruchten dat Mazda in New York al het chassis van de nieuwe MX-5 gaat tonen.
Foto: Mazda MX-5 Superlight concept, 2009
fiatsco zegt
Doe mij dan maar de Fiat variant met een 1.4 t-jet 180 PK. Lekker gretig blok met enorm veel trekkracht.
Ja, een turbo verandert de rijdynamiek niet altijd ten goede, maar de t-jet is een vrij licht blok, met een mooie loop.
rotarypowah zegt
Nooit geweten dat een LS1 (standaard in Camaro, Corvette en ander GM spul) eigenlijk een aftermarket blok is.
6cylinder zegt
@rotarypowah: Volgens mij kun je zo’n beetje elke LS motor in een kistje krijgen.
sir_smokalot zegt
Je weet best wat ik bedoelde, bijdehandt :) Aangepast!
celicatwincam zegt
als er iets aftermarkets in gaat zou ik zeggen een F20C! 2.0 atmosferisch toerenmonster (if you know what i mean)
fant zegt
@celicatwincam: Ik zou voor een wankel MX gaan, als ik het geld had. Wat ik helaas niet heb.
celicatwincam zegt
@fant: ja daar heb ik ook aan gedacht, maar leek me (heb er geen verstand van) onderhoudstechnisch minder interessant. Gewoon het blok uit de Honda S2000 erin, moet kunnen!
roberto zegt
Mazda MX-5 Jota :-P
EJS zegt
Ik vermoed dat Mazda zonder turbo’s best 120-130pk uit dat 1.5je kan trekken. Uit de eerste 1.6jes haalde ze immers ook al 116pk en dat is inmiddels al lang terug. Als ze het gewicht vervolgens rond de 900kg krijgen is er niks underpowered aan ;-)
Hubert zegt
Mensen die hier een groot blok met veel vermogen inleggen hebben het concept MX5 niet helemaal begrepen :
Lightweight + roadster = fun
umadbrah zegt
Jaa, ik wil een ongeblazen blok in m’n volgende MX-5!!!! Geen turbo’s!
Jochempie zegt
Zou er niet teveel aan de gewichtsbalans gesleuteld moeten worden als er zowel een 1,5l als een 2,0l motor leverbaar wordt? Het zou best bijzonder zijn als Mazda het 2.0l blok met het zwaartepunt verder naar achteren zou monteren..
gearhead zegt
Het koppel van een 1.5 is nooit zo hoog als dat van een 1.8. Net niet kracht mits hij een stuk lichter wordt dan nu
fiatsco zegt
@gearhead: Daar kun je niets over zeggen. Indien compressieverhoudingen veranderen, kan een 1.5 makkelijk zoveel trekkracht halen als een 1.8.
erik_land zegt
@fiatsco: Maar met een gelijke compressieverhouding zul je met een 1.8l-motor meer koppel produceren. Die vlieger gaat dus niet op.
Griffin zegt
@erik_land: de skyactiv motoren hebben een veel hogere compressie dan gebruikelijk. In de 6 en de cx5 liggen 2 liter benzinemotoren met een compressieverhouding 1:14. Het zijn verder wel redelijk hoogtoerige blokken….
fant zegt
1.5 met 100pk is prima, maar niet als enige optie. Als de 2.0 dan 180 tot 200 gaat maken, lijkt me dat een perfect aanbod aan motoren. Er zijn veel mensen die zo’n MX niet kopen om te scheuren, maar gewoon om rustig te toeren. Die kunnen mooi de 1.5 pakken. De 2.0 zou dan het sportieve alternatief bieden, en hopelijk mooi concurreren met de GT86 qua snelheid en hopelijk ook driftbaarheid. Dat zou wel erg leuk zijn :)
atlams zegt
Mazda heeft af fabriek 1 geblazen MX-5 geproduceerd. In 2004-2005, de Mazdaspeed MX-5 met 180pk. Ongeveer 5,000 van geproduceerd en verkocht in Japan, USA en Canada. Heb zelf een rood exemplaar en rijdt nog steeds fantastisch. Dus ik zie Mazda gewoon weer een turbo leveren met minstens 175pk.
Justin070 zegt
The happiest looking car EVER!