De Caimano, gebaseerd op de Alfasud, was niet your average concept car.
Deze wel heel vooruitstrevende proefballon werd door Alfa Romeo geshowd op de show van Turijn in 1971. De body van dit ruimteschip was getekend door het bekende designhuis Giugiaro, en aan de bijzondere styling te zien zijn de Italianen helemaal los gegaan achter de tekentafel.
Ondanks dat de auto de looks van een straaljager heeft, lag er onder de kap niks bijzonders. De Caimano (Italiaans voor kaaiman) werd namelijk aangedreven door een bescheiden viercilinder boxermotortje met ongeveer 65 pk.
De prominent aanwezige rollbar op de auto deed tevens dienst als spoiler en kon in vier standen worden ingesteld. Een soort voorloper van het DRS-achtige systeem dus, dat je nu op de huidige generatie hypercars en natuurlijk op F1-auto’s terugvindt.
De cockpit van deze auto opent zich als één geheel wat natuurlijk supercool is, maar het levert ook problemen op bij tolpoortjes en dergelijke omdat er geen ramen open kunnen. Om dat issue te ondervangen heeft de Caimano kleine zijruitjes in de portieren gekregen, die ook de ventilatie op lagere snelheid een handje hielpen.
De aerodynamische styling van de Caimano doet samen met de overdaad aan glas wel wat denken aan de CW311 van Mercedes. Helaas zijn er van de Alfa echter geen cijfers bekend wat betreft de weerstandscoëfficiënt, maar voor het gemak gaan we ervan uit dat het beestje de lucht met gemak doorklieft.
Bij dit ene exemplaar is het overigens gebleven. Tegenwoordig slijt deze bijzondere kar z’n dagen in het Historisch Museum van Alfa Romeo.
tupperware zegt
Niet vergeten, niet verbannen, gewoon nooit eerder gezien.
Hubert zegt
Wat moet het toch heerlijk zijn om concepten te ontwerpen.
Gewoon iets moois maken zonder er bij na te denken of het ook bruikbaar is.
Lekker helemaal los gaan en de fantasie de vrije loop laten.
b00m3rang zegt
@Hubert: ja en nee. Bij een volledig nieuw concept heb je idd gelijk, zoals het concept van de Lexus LFA. Maar bij een concept van de nieuwe 3 serie moet je toch echt met buitenmaten, uiterlijke kenmerken en andere dingen bezig houden. Die moeten namelijk niet te veel veranderen want mensen moeten het wel kunnen herkennen als een 3 serie. Dus het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Je hebt natuurlijk wel veeeel meer vrijheid om de lijnen te zetten die je mooi vind, alleen word dat tegenwoordig al veel meer bepaald door de windtunnel.
FeersumEndjinn zegt
Neus later gerecycleerd door TVR!
http://en.wikipedia.org/wiki/TVR_Tasmin
Sracerr zegt
@FeersumEndjinn Hahahaha scherp hoor!! humor :)
knipperlichtje zegt
Die velgen zijn uhhh… creatief
Alfarobert zegt
De hele auto is creatief.Bedenk wel even dat dit ruim 40 jaar geleden is bedacht.Toen reden mensen net in een nieuwe C-kadett.
draymond zegt
Nooit gezien en daar ben ik blij om wat een pieremachochel
888natan zegt
Een ‘oude’ spacemobiel. Vierkant en tegenwoordig bolvormig.
cthijs zegt
Vergeten en niet meer aan terugdenken
toyotafortuner zegt
Op een een of andere manier moet ik bij de topicfoto vooral denken aan een 80s Camaro/Firebird/Corvette C4.
De vormgeving lijkt er sterk op. Ook al kwamen voorgenoemde wagens pas ruim een decennia later op de markt
tjorque zegt
met die enorme ruit en 65pk heb je écht ALLE tijd om de bergpas en bijbehorende berg héééélemaal grondig te bekijken :D
gearhead zegt
Alfa komt vaak in het nieuws…. Met zooi uit het verleden of niet komende onzin uit de toekomst… En de so called alfist maar ejaculeren en in z’n Hyundai maar z’n werk rijden….
Corrado16v zegt
Ik vraag me toch af waarom deze velgen nooit aangeslagen zijn. Ze zijn zo, uhm.. Uniek?