BMW werkt aan een sedan op basis van de 1 Serie. Als u er gekrompen 3 Serie tegen wilt zeggen, vinden we dat ook prima.
Terwijl Audi en Mercedes momenteel floreren met de A3 Sedan en de CLA op de showroomvloer, speelt BMW onder de 3 Serie geen rol van betekenis in het sedansegment. Daar komt binnenkort verandering in, want na de geruchtenstroom over een 1 Serie Sedan vorig jaar, is deze maand het eerste prototype op beeld vastgelegd. En op basis daarvan heeft X-Tomi Design alvast een digitaal model gemaakt.
Op deze 1 Serie Sedan-impressie (klik voor groot) zien we de voorkant van de 2 Serie met M-pakket prijken, aangevuld met designelementen van de 3 Serie aan de zijkant. Zie het als een 2 Serie, met extra deuren en een iets praktischer achterkantje. Hij wordt in 2016 bij de dealers verwacht.
Wat we nog niet helemaal zeker weten is het soort aandrijflijn. Eerdere geruchten wezen namelijk op het UKL1-platform als basis voor deze auto. Een platform waar ook de nieuwe MINI’s en de 2 Serie Active Kia op staan. Oftewel, voorwielaandrijving en driecilinders als instapmodel. In dat geval mogen motorenopties als de 1,5 liter 118i driecilinder met 136 pk verwachten, tot aan een 2,0 liter 125i met 231 pk.
rene-mini zegt
Denk dat er luie ontwerpers van Porsche/audi naar bmw gegaan zijn… Het is tegenwoordig allemaal hetzelfde bij deze 3 merken.
Mercedes doet daar als enige duitser in deze categorie niet aan mee, en maken écht nette auto’s tegenwoordig (ik zou 3 jaar geleden nooooit een merc willen hebben)
colorblind zegt
@rene-mini: Zeker een Mercedes fan hier? Ik kan ze moeilijk onderscheiden hoor die Mercedes modellen
str8six zegt
@colorblind: jij bent wel meer dan colorblind geloof ik, hij zegt toch duidelijk dat hij 3 jaar geleden nooooit een Mercedes had gewild, geen woorden van een fanboy dunkt mij.
FordGT zegt
@colorblind: dan ben jij denk Ik en apart geval want op de s- en c-klasse na kan ik de modellen simpel onderscheiden.
Waar ik bij een Audi of BMW Veel meer moeten heb. Bij Audi heb je een A4, A6 en A8 nagenoeg allemaal gelijk.
Op een bepaald punt kan ik het wel begrijpen van je. Maar ik vind bij alledrie de merken, de lijnen hard achteruit gegaan
thedammer zegt
@colorblind: mee eens. Neem bijvoorbeeld de c klasse en s klasse
fijnkonijn zegt
@rene-mini: ach, BMW en Audi doen al jaren precies het zelfde: Het portfolio bis zum Tot uitmelken. Daardoor lijkt alles op elkaar intussen. De X series en de Q series, beide 1 en 3 series tot en met de grote modellen. Alles is bij beide een copy-paste feest enlarge/schrink.
moveyourmind zegt
@rene-mini: BMW zou gek zijn om teveel te gaan expirimenteren met het design. Al deccenia borduren ze voort op dezelfde stijlkenmerken en dat heeft de verkopen niet in de weg gestaan. BMW heeft door de modellen te laten evolueren ipv iedere keer met een heel ander design te komen tenminste nog een duidelijk eigen gezicht.
awesome zegt
@rene-mini: ja man, de S en de C lijken ook helemaal niet op elkaar en zo…
Ook Mercedes gaat die kant op.
stancedjetta zegt
@awesome: nee dat doen ze niet, net zo weinig als een 3 serie op een 7 serie lijkt en een a4 en a8.
jrk68 zegt
@awesome:
Mercedes gaat ook die kant op?
Mercedes heeft het uitgevonden, Zet de modellijn uit de jaren 80 bijvoorbeeld eens naast elkaar.
Nu Audi dat gekopieerd heeft stapt Mercedes er juist vanaf. De C is duidelijk familie van de S, maar de geen die het verschil niet vanaf 200m ziet is ernstig visueel gehandicapt.
jmcclane zegt
@rene-mini: Meest bekende design is die van de 911, Porsche verkoopt al bijna 50 jaar die auto’s dus zijn ze gewoon succesvol volgens mij. Die auto’s gaan als warme broodjes, trouwens als Porsche drastisch een ander design richting zou volgen gooien ze gun eigen identiteit overboord.
mout zegt
@jmcclane: Hallo zeg, wat een voorbeeld…
De 911 is opvolger van de 911.
De 1-serie is een andere klasse dan de 3-, 5- of 7-serie.
Bovendien zijn de uiterlijke verschillen tussen de afzonderlijke 911-generaties groter dan tussen de sedans-versies van de A3, A4, A6 en A8.
jmcclane zegt
@mout: Je begrijpt mijn punt niet, volgens rene-mini zou Porsche luie ontwerpers hebben en ik zeg dat ik er niet eens mee ben. Porsche 911 is inderdaad een opvolger van de 911, maar wel een tijdloze beauty en laat de auto zoals hij is. Elke keer evolutie i.p.v. revolutie, een geweldige rijdersauto.
koektrommel zegt
Nu hebben we elk niche wel gehad, denk ik?
mashell zegt
@koektrommel: nee hoor, na de sedan is de 1 serie touring niet ver meer.
koektrommel zegt
@mashell: Die op zijn beurt weer een variant op hoge poten krijgt speciaal voor opa en oma ;)
jrk68 zegt
@mashell:
.. en de 2 GC natuurlijk, laten we die vooral niet vergeten….
carmasterr zegt
@mashell:
X2 SUV Coupe dinges.
henkhupelschoten zegt
Doe mij maar een CLA, vindt hem veel meer geslaagd als deze foto en de A3 sedan. Vooral de voorkant van de CLA ziet er gewoon fantastisch uit
griffendahl zegt
@henkhupelschoten: Maar de achterkant van zo’n CLA is dan weer tenenkrommend lelijk…
henkhupelschoten zegt
@griffendahl: ik vind die achterkant juist ook mooi maar goed ieder eigen mening
jmcclane zegt
@henkhupelschoten: Klopt ik vind de CLA ook heel goed gelukt.
GeoBem007 zegt
Nee.
Er gaan geruchten dat de 1-Serie sedan komt (F52) als voorwielaangedreven op het UKL1-platform. Echt als 1-reeks, dus met design van de 1-reeks.
Echter zou dit platform zich ook lenen tot achterwielaandrijving!
Zo zou de 2-Serie Gran Coupé komen en wél achterwielaandrijving krijgen. Deze zou dus de designelementen van de 2-reeks krijgen.
http://f20.1addicts.com/forums/showpost.php?p=16598094&postcount=139
kampioentje zegt
Op dit moment is Duitsland aan een slechte ontwikkeling bezig zeg, alles lijkt op elkaar!! Een 1-2-3 of 4 serie is niet meer uit elkaar te houden en bij audi en Mercedes zijn de modellen ook inspiratieloos samengesteld…
nasty zegt
Deze neus hadden ze op de kleine hatch moeten zetten. Al direct een stuk beter zó!
premiumbaas zegt
Wat prachtig zo, breng maar uit. Dit is een goede concurrent in het Premium segment voor de Mercedes CLA.
heer zegt
Vind m niet slecht uitzien. Als ik m gratis kreeg, zou ik niet klagen.
florisf89 zegt
Waarom lijken alle bmw modellen tegenwoordig zoveel op elkaar? Als je een andere serie koopt van een bepaald merk verwacht je toch een beetje verschil?
mashell zegt
@florisf89: dat is bij BMW al heel lang. Zij zijn zo ongeveer de uitvinder van het 110% xerox effect. Het is blijkbaar wat de klant wil, een BMW gewoon zoals een BMW maar dan kleiner en een tikkie goedkoper.
premiumbaas zegt
@mashell: De uitvinder daarvan is toch echt audi, die doen het al vanaf het begin. copy/paste/resize zijn hun enige tools bij het ontwerpen van een nieuw model.
gregorius zegt
Ook al zit het in een vergelijkbaar segment, zou ik de CLA en de A3-sedan eigenlijk niet met elkaar durven te vergelijken. In een A3-sedan kan je bijna achter-in zitten: als een luxe Jetta. Ik heb een in een CLA achterin proberen te zitten: dat was geen lol. Ik vind de CLA eerder een leuk stijlobject dan een kleine sedan.
Maar even serieus. Waarom juichen we dit niet toe? De 1 / 2 serie heeft 1 ontwerp smaak; en als BMW meer kan verdienen door t zelfde model in Sedan, hatchback, coupe, cabrio, station, X, BMW-GT en BMW-lomp-hoog-FWD-ouwelullenbak te maken; dan is dat toch mooi? BMW verdient meer geld: mooi, kunnen ze meer in de ontwikkeling stoppen, werknemers blij houden etc etc. Of koop je wat BMW aandelen. En t is leuk voor de liefhebber dat we ook alle verschillende smaken kunnen herkennen.
jrk68 zegt
@gregorius:
Daar heb je een punt, de CLA is dan ook een mini CLS i.p.v. een A sedan.
Eigenlijk een niche auto waar de A3 sedan een wannabee auto is voor de junior accountmanager die eigenlijk een A4 wil huren maar dat niet mag.
De overeenkomst is dat ze met beide prima bedeeld zijn daar die groep over het algemeen nog geen kinderen heeft in het maatje 180+
osmo zegt
Ik snap de meerwaarde niet van al die modellen die BMW de laatste tijd uitbraakt. Als ik een 1 met koffer wil koop ik wel een 3
osmo zegt
@osmo: te vlug op enter gedrukt: en als ik een 4-serie met 4 deuren wil koop ik ook wel een 3 …
bastiaangt zegt
Bedankt BMW, voor het eerst in mijn leven begin ik me oud te voelen.
Ooit wist ik kinderlijk eenvoudig (ja, letterlijk en figuurlijk) elk merk en type al van een kilometer te herkennen. Als je me in zo’n “Wedden dat…”-programma had gezet, had ik de gekste modellen goed gehad. Maar al het goede komt een eind zeggen ze wel eens en dat punt begint nu te komen.
Ik had mezelf nog wijs gemaakt dat het echt niet aan mezelf lag. Ik zat me zelfs nog moed in te praten: “De A3 sedan en de A4 lijken echt op elkaar, dat ligt aan de luie ontwerpers van Audi. Het ligt echt niet aan jezelf.”
Maar nu BMW met de 1-serie sedan komt, geef ik het op: Het is een BMW, een sedan. A3 of A4? Het is een Audi, een sedan. Uit welke generatie de Touareg is? Geen idee, ik ben al lang blij dat ik nog kan zien dat het geen Q5 (of was het Q7?) is. Al ben ik bang dat over een jaar of 2, misschien 3, dat verschil ook compleet onherkenbaar zal zijn…
berlinetta zegt
@bastiaangt: Wil je er misschien over praten?
bastiaangt zegt
@berlinetta: Nee laat mij maar even met rust vandaag, ik ben er helemaal kapot van.
DRU zegt
@bastiaangt: Je hoeft je niet oud te voelen. Ik denk niet dat de jeugd veel beter is in ‘herken de niche’ dan jij. Het is gewoon veel om te verwerken tegenwoordig. O shit nu klink ik als een oude man. Laat maar. Je hebt gelijk.
Femme zegt
@bastiaangt: Als je niet in staat bent om een 2-serie van een 1-, 5-, 6- of 7-serie te onderscheiden ben je visueel behoorlijk retarded. Er zijn wel varianten van hetzelfde model die er vergelijkbaar uitzien (bijv.: 2-serie coupé lijkt op 2-serie sedan) maar de verschillen tussen de modellen zijn veel groter dan bij Audi.
bastiaangt zegt
@Femme: Is er ook al een 2-serie sedan??? Dus staat de A4 sedan gelijk aan de 3-serie sedan, de A3 sedan gelijk aan de 1-serie sedan… Dan moet Audi nu dus komen met de A?!?!?! om de 2-serie te…
Laat maar, ik meld me morgen weer.
gerjan zegt
Hij komt nu al oud over. Of dit of een 2dr hands 3 serie. Doe mij dan maar een 3 serie. Maar zo als hier genoemd. Een a3 deze 1 serie of de cla. Dan ging ik zonder na te denken voor de cla. Hij zal niet de grootste zijn niet de ruimste maar ver uit wel de mooiste. En dit zijn auto’s die koopt als je alleen bent of met ze 2en. Dus niet zeuren over de achterbank.
tyso44quattro zegt
Geef mij maar de s3 sedan
jrk68 zegt
@tyso44quattro:
Er wordt hier niets weggegeven, je gaat er maar fijn voor werken….
tyso44quattro zegt
@jrk68: allee jong ik dacht echt dat er een s3 zou gegeven worden in de zin van gaat mijn VOORkeur naar de s3 ;)) snappie!!!
E550 zegt
En het scheelt 2 cm tov de 3 serie?
Ot92 zegt
Leuke 2 serie gran coupe
scottishcarspotter2000 zegt
@ot92: Je zult zien dat dit de sedan is, en dat er ook nog n Gran Coupe komt… Verder wel mooi, maar ja, FWD?
cupsport zegt
Wat een onzin verhaal… 1 rendering van een losgeslagen puber en iedereen slikt het voor de waarheid…
supersim200 zegt
En dan zo ook nog een 2 serie gran coupe natuurlijk
hillegaar zegt
1 2 3 5 6 en 7 serie, het was zo makkelijk
bmw verpaupert als je naar die 2 serie actieve cruiser kijkt schieten helemaal de tranen in je ogen
osmo zegt
@hillegaar: Je vergeet de 4 en i8 :)
bimmerboy zegt
Mooi hoor, laat maar komen het liefst een touring!