Zojuist binnen via de telex: “Het heeft de jury behaagd een zevental automobielen te selecteren voor de prestigieuze titel – althans, dat vinden we zelf – van Auto van het Jaar. We dagen eenieder uit de lijst door te lezen zonder in te dutten.”
Het COTY-clubje met 58 juryleden is opnieuw bij elkaar gekomen om voor u, onwetende consument, te bepalen welke auto’s het beste zijn. Niet dat we in dit digitale tijdperk nog waarde hechten aan een gecureerd lijstje van autojourno’s, maar de marketingwaarde van de COTY-award is nog altijd een dingetje. Om in aanmerking te komen moet een auto in minimaal vijf Europese landen te koop te zijn op het moment van de verkiezing, en een verkoopvolume van minimaal 5k stuks per jaar hebben.
Vanwege die laatste eis viel de BMW i8 al van de lijst af en blijven we over met een zevental auto’s waar feitelijk weinig mis mee is, maar nou niet bepaald uitblinken in technologische vooruitgang. Dit zijn ze:
– BMW 2-Serie Active Tourer
– Citroën C4 Cactus
– Ford Mondeo
– Mercedes C-Klasse
– Nissan Qashqai
– Renault Twingo
– Volkswagen Passat
Een semi-klassieker als de Mondeo? Wel de Renault Twingo en niet de Smart Forfour? BMW’s geriatriewonder? Het kan aan ons liggen, maar dit lijstje mist wat schwung.
De winnaar wordt aan de vooravond van de Autosalon van Genève bekend gemaakt, als de juryleden hun laatste 25 punten mogen toekennen aan de kandidaten. Dus roept u maar: wie gaat het worden?
sportstand zegt
Passat denk ik
vwr32 zegt
Mercedes C-Klasse
tjopstick zegt
@vwr32: or a C-classe..
amglover zegt
C klasse , al vind ik hem nog steeds niet erg mooi ..
JvT zegt
@amglover:
News flash: Mercedes maakt nauwelijks mooie auto’s…
brainfear zegt
@JvT: Dat is natuurlijk persoonlijk. Ik vind de nieuwe modellen van Mercedes prachtige wagens! En dan met name de S-klasse, maar de nieuwe C-klasse mag er wat bij betreft ook zijn!
arii zegt
COTY wordt met de jaar droeviger en er wint altijd een of andere kutauto die de tietel bij lange na niet verdient. Even serieus, iemand met een beetje autokennis/liefde zal toch wel de Passat of de C klasse kiezen, en je zult zien dat een Franse gedrocht zoals de Cactus of Twingo gaan winnen.
potver7 zegt
@arii: Ik moet even lachen hoor… Je spreekt jezelf namelijk nogal tegen. Waarom zou een Passat of C-klasse die ti(e)tel wél verdienen volgens een ‘kenner’ en de C4 Cactus of Twingo niet? Omdat ze Frans, goedkoper en kleiner zijn? Of omdat VW en Mercedes lekker de veilige weg gekozen hebben en het volgende evolutie-model op de weg hebben gezet, terwijl de Franse merken wél hun nek durfden uit te steken?
Begrijp me niet verkeerd, de Passat, C-klasse en Mondeo zijn hele goede auto’s, maar ook niks anders als je van die fabrikanten mag verwachten. In alle opzichten héél erg veilig.
arii zegt
@potver7: sowieso had ik een andere auto gekozen dan deze die we hier over hebben als dat aan mij lag. Die franse zijn gewoon helemaal plastic fantastic, geen echte auto’s. Iets voor de vrouwtjes om de kids mee naar school te brengen, niks te beleven met zo’n ding
gregorius zegt
@arii: Wacht even, wat is er mis met een C4 cactus?
Het ding ziet er anders uit; iedereen z’n mening, maar ik vind t r best stoer uitzien; zeker in zn klasse.
Het ding is best licht en best ruim voor zn klasse; 2 goede zaken.
Verder ziet er redelijk paneel-achtig uit; belangrijk voor de Franse en Zuid-Europese markt; waar auto’s iets vaker in fysiek contact komen met andere zaken.
En in dezelfde landen, maakt het het grootste gedeelte van de auto-kopers geen aars uit of er van die premium luxe opties op zitten: daar moet die auto gewoon te betalen zijn.
Dus van mij mag de award naar de C4 Cactus: omdat het iets anders is, vooruitstrevende kenmerken heeft en het het normale publiek iets anders biedt. (En zelf zou ik m niet kopen; vindt de C-klasse zelf juist erg mooi; dus ben geen fanboy).
BmwMPower zegt
De C4 Cactus vind ik een geweldige auto. Ziet er gedurfd uit, lekker anders!
Ik hoop dat deze COTY word.
Robert zegt
@BmwMPower: ik hoop het van harte met je mee, maar de heren journalisten van de gevestigde (geriatrische?) orde zullen hun belangrijkste achterban (lees: zakelijke markt) in de gaten moeten houden dus zullen ze pragmatisch gezien wel voor de Passat of de C Klasse gaan.
tupperware zegt
@RRRobert:
Ga je eens verdiepen in de geschiedenis en de beoordelingscriteria.
Dan kom je er vanzelf achter dat zakelijk geen criterium is.
Hij zou het zomaar bij het rechte eind kunnen hebben.
Jeyo zegt
@BmwMPower: ben het helemaal met je eens, die cactus vind ik echt innovatief, het is eens een frisse kijk op een cross-over!
mazdarx zegt
@BmwMPower: Daar kan ik me helemaal in vinden. Toen die Cactus aangekondigd werd vond ik het een vreselijk ding maar nu hij uit is en ik hem zie rijden vind ik het best een leuk ding. Misschien geen petrol-head auto maar voor de doorsnee mensch een prima auto!
sydney zegt
Leuk hoor dat hele Auto van het jaar gebeuren,maar uiteindelijk verkoop je er geen wiel meer door.
xiran zegt
@sydney: jawel. Statistisch bewezen.
autofanaat zegt
Voor mij de nieuwe c-klasse.
potver7 zegt
Grappig dat de Duitse concullega’s Mondeo/C-klasse/Passat er alle drie in zitten, dat gaat er geheid voor zorgen dat de Duitse autojourno’s tot op het bot verdeeld zullen zijn waardoor de C4 Cactus er met de winst vandoor gaat. Runner-up: Twingo (of wordt het andersom?)
Daniel073 zegt
@potver7: Nu mag jij me gaan vertellen sinds wanneer een Mondeo Duits is haha
potver7 zegt
@Daniel073: Volgens Duitse autojourno’s zijn de Europese Fords Duits, en volgens de Engelse autojourno’s is zijn het Engelse auto’s. Jij en ik mogen daar anders over denken…
Daniel073 zegt
@potver7: Dat klopt, maar volgens mij is Ford nog altijd Amerikaans
knipperlichtje zegt
De C, passat, mondeo en 2 active tourer kun je bij voorbaat al afschrijven. Duurdere auto’s winnen toch nooit. De Qashqai valt ook af, want iets duurder en minder innovatief dan de Cactus en de Twingo. Dus, auto van het jaar 2014; wordt het de Twingo of de Cactus? Ik ga voor de Twingo, want de autobladen hebben ook een stem, en die vonden de Cactus op bepaalde punten wat overdreven basic.
fordfocusecoboost zegt
Als het aan mij lag, de nieuwe Ford Mondeo. Prachtige auto!
lambo4all zegt
@fordfocusecoboost: naja “nieuw” …de Passat is toch wel op bijna alle fronten moderner en beter. wat helemaal niet gek is aangezien de mondeo eigenlijk alweer bijna aan zijn facelift toe is.
awesome zegt
@lambo4all: mijn gedachte!
tupperware zegt
@lambo4all:
De Passat was toch facelift #7?
ferrari94tr zegt
Hopelijk wint de cactus! Ik vind het al een leuk ding sinds het concept.
fordfocusecoboost zegt
Als het aan mij lag toch de nieuwe Ford Mondeo. Prachtige auto met veel vernieuwende onderdelen. Onder andere op veiligheid door gordel airbags toe te passen.
mannetje zegt
Gatverdamme, wat is die active tourer toch een ramp voor het netvlies!
tupperware zegt
@mannetje:
Dat gaat voor al dit soort vehikels op..
mannetje zegt
@tupperware: true, maar ’t kijken naar dit model veroorzaakt overmatige productie van oogpoep.
tupperware zegt
@mannetje:
Tja, het schijthuis is ook niet de handigste plek om te Autobloggen..
jaimeeus zegt
Zal waarschijnlijk wel de nieuwe passat worden… Misschien dat de Citroen Cactus of de Twingo weet te verrassen, erg leuke auto’s, vooral de cactus vind ik weer eens wat anders.
tupperware zegt
@jaimeeus:
Wees maar niet bang, zo vaak wint VW de COTY niet.
Statistisch gezien ik de kans dat het de Twingo of de Cactus wordt gelukkig veel groter..
RickS zegt
Doe dan maar de Cactus of evt de Twingo. De rest is weinig innovatief..
Zo te zien zijn de 58 juryleden ook allen 58+….
matzwart zegt
Ben bang de BMW 2 serie active tourer
oktaan zegt
Qua looks is het wat mij betreft simpel; de Passat. Dat vind ik persoonlijk sowieso de mooiste “normale” auto van het afgelopen jaar :)
BmwMPower zegt
@oktaan: Looks? Welke looks? Heb ik iets gemist?
berlinetta zegt
@oktaan: Als je nou zei: “Qua looks is de Passat erg simpel”, dan kon ik je begrijpen.
rd1991 zegt
Ik duim voor de Cactus! Geweldig wagentje en gun het Citroën voor hun lef om weer eens iets lekker anders op de markt te zetten!
jochempie zegt
Ik hoop op de Twingo, met de kanttekening dat TC en ESP gewoon uitgeschakeld moeten kunnen worden! Dan kun je tenminste nog een serieuze rijdersmachine bouwen van zo’n boodschappenkar. Schroefset, dikkere stabi’s, limited slip diff, 10 mm spacers rondom, versterkte koppeling, PU bussen voor de draagarmen en stabi’s, ECU tune, racekuipjes.. voor 5k extra kun je denk ik ver komen!
E34M5Touring zegt
@Jochempie: Kwestie van 2 zekeringen trekken ;)
tupperware zegt
@E34M5Touring:
Sterker, als het hetzelfde werkt als bij Smart dan in zekering #17 genoeg. TC ik daar een onderdeel van het ESP.
Bij de roadster kan je met een oud plug van €15 alles incl het absoluut buiten spel zetten. Je zit dan wel met een kerstboom aan lichtjes voor je neus..
e1000bmw zegt
@tupperware: Die kerstboom kan ook uit. Ff juiste zekering zoeken, et voilá!
jrk68 zegt
@e1000bmw523i:
Lol, dan gooi je de hele klokken winkel op zwart, geen km teller is best onhandig..
e1000bmw zegt
@jrk68: voor het instrumentenpaneel zijn er bij mij 3 zekeringen… ;)
Niet dat ik ook maar 1 zekering eruit heb, maar ik weet welke om de kerstboom uit te zetten, mocht het zijn dat. ;)
exrabies zegt
Cactus op 1, Cactus op 2 en ehhh, Cactus op 3?
eddythedriver zegt
@exrabies: ehhh…, doe maar op 3.
tupperware zegt
En de winnaar wordt (drumroll)..
De Twingo..
Waar blijft die test eigenlijk?
Corrado16v zegt
Looks spelen niet mee in de beoordelingen?
supercharger zegt
Nou, de C-klasse dan maar, bij gebrek aan beter.
phaeton zegt
C-klasse. Nieuwe benchmark in zijn klasse, verrassend mooi tov voorganger, opties en design van de S-klasse. Lijkt mij een terechte winnaar.
En de rest:
– Een Cactus is van buiten grappig maar verder weinig bijzonder
– Mondeo en Passat is simpelweg een nieuwe blitse generatie voor de lease jongens voor 40k
– Twingo, tja. Leuk voor erbij of als begin, maar COTY?
– 2AC is alleen een ander jasje. Afgezien van FWD is het weinig anders dan een X1
audirijder zegt
Het is te zien dat de crisis heerst is Europa..
awesome zegt
*kopt de Passat in*
bartteeuwen zegt
De bmw 2 serie active tourer is voor bmw best n stap. Of het een vooruitgang is voor bmw moet blijken. De c4 cactus is best bijzonder en de twingo is ook behoorlijk anders. De rest zijn over het algemeen volume modellen waar hoge verwachtingen voor zijn door de verkoopaantallen van eerdere modellen en veel concurrentie. Vind het niet echt een vreemde lijst.
henkhupelschoten zegt
allemaal goede kandidaten behalve nissan voor de beste van 2015, ben benieuwd welke het gaat worden
wiebe zegt
Citroen moet winnen en die bmw moet laatstse worden
E34M5Touring zegt
Twingo of Cactus. Beide mogen van mij winnen. Vind ik de leukste uit het rijtje. En iedereen schopt wel tegen die 2 serie (ik ook, verschrikkelijk ding) maar ik zie ze al wel veel rijden. Blijkbaar was er wel een doelgroep voor.
parker zegt
Waarom staat in vredesnaam de kwaskwaal in dit lijstje?? Ontzettend sneue wannabee Vinex nep-suv waar werkelijk niks vernieuwend aan is!
Carreza zegt
Wat mij betreft mag de C4 Cactus winnen. Op ruime afstand gevolgd door de Mercedes C-Klasse, gewoon omdat ik dat een mooie wagen vind.
eklasse zegt
Twingo is de enige die echt anders dan anders is. De rest is iets nieuws in een oud jasje (c-klasse, Passat), iets ouds in een nieuw jasje (cactus) of iets ouds in een oud jasje (Mondeo)
supersim200 zegt
C-klasse
danmar zegt
Twingo hoop ik toch niet. Oké hij is lekker anders, maar het praktisch nut van de motor achter ontgaat me nog steeds. Ik heb erin gereden en zat er echt niet lekker in, rare zitpositie. Deed me denken aan een Hyundai Atos die ik eens als leenauto reed. Alsof je je voeten loodrecht op de pedalen moet zetten. En eigenlijk ziet ie er best wel suf uit, te smal, te lang, te hoog.
Doe mij dus maar de Cactus. Lekker eigenwijs, ruim en value for money.
En hij verkoopt ook nog eens heel aardig.
PeugeotGTI zegt
De Twingo of de Cactus, innovatie voor een groot publiek. Hoewel ik het een draak van een auto vindt, gun ik het Citroën wel. Ze durven tenminste hun nek uit te steken.
toyotafortuner zegt
De Cactus en de Twingo verdienen het het meest!
daniel23ccx zegt
Ik hoop dat het de cactus of de nieuwe twingo wordt. Beide gedurfd en zien er leuk uit
stephanotis zegt
BMW 2-Serie Active Tourer: zie Nederland in Beweging
Citroën C4 Cactus: Dacia Sandero, zie De Grote Beurt
Ford Mondeo: zie 2013
Mercedes C-Klasse: zie Mercedes S-klasse
Nissan Qashqai: zie VAG
Renault Twingo: zie Kim Kardashian
Volkswagen Passat: zie AB leaseportal
Moeilijk.
michielleendert zegt
C4 cactus;-)
speedie zegt
Passat : Vanwege zijn hoogtechnologische ingrepen. Van de automatische noodrem in de stad tot de detectie van voetgangers, een head-updisplay en multimediasysteem aangepast aan tablets, rijhulpsysteem in files, De auto vanzelf laten rijden door automatisch te versnellen en te remmen. Een automatische piloot die zijn diensten aanbiedt tot 60 km/u enz. Veiligheid primeert en daarbij ook verfijnt afgewerkt, ruim, vele varianten mogelijk.
e1000bmw zegt
@speedie: en wat is er precies vernieuwend/innovatief aan de punten die jij noemt?
Andere merken in die klasse hadden dat al jaren…
randy zegt
Ik hoop de c4 cactus. Erg vernieuwend concept
mashell zegt
Het zou toch wel erg zuur zijn dat als BMW eindelijk een keer wint het dan met de 2 serie Active tourer zou zijn.
e1000bmw zegt
@mashell: het laat wel gelijk zien hoe serieus we deze verkiezing moeten nemen…
En dat je nooit de COTY moet kopen…
fconderkantlat zegt
c, twingo of passat
veyronbentleyrollsbmw zegt
Ik zeg Volkswagen Passat die verdient hem het meeste vind ik.
nvercouteren zegt
Passat of c klasse
In elk geval niet die cactus of die 2 serie, lelijke dingen
Mika_Hakkinen zegt
– BMW 2-Serie Active Tourer
– Citroën C4 Cactus
– Ford Mondeo
– Mercedes C-Klasse
– Nissan Qashqai
– Renault Twingo
– Volkswagen Passat
Serieus.. zijn dit de nominaties? Elk jaar hebben ze het weer fout
gtwillem zegt
De Mercedes is een goede auto, extreem veilig en je kan veel dure opties bestellen die voorheen alleen voorbehouden aan auto’s uit een hogere klasse. Maar de auto is erg duur.
De Passat is naar mij. Mening een grote Golf. Goede auto, maar weinig vernieuwend ten opzichte van de vorige twee generaties, die bij introductie erg goed waren, maar niet vernieuwend.
De Quashqai is gewoon een nette opvolger van de vorige (die de titel wel had mogen pakken) maar het is geen baanbrekende auto.
De BMW 2-serie is voor BMW heel vernieuwend en innovatief. Maar de C4 Picasso en C-Max zijn goedkoper en minstens zo goed. En ruimer ook. Wordt hem dus ook niet.
De Mondeo is er al een paar jaar in de VS. Dus kan onmogelijk COTY worden.
Rest voor mij de Twingo en C4 Cactus. De nieuwe Twingo is bizar groot t.o.v. het vorige model. Totaal andere aandrijflijn en erg ruim. Innovatief voor Renault, maar Het is eigenlijk gewoon een velengde Smart (die je ook kan kopen).
Dus moet het wel de Cactus worden. Technisch gezien niet revolutionair, maar de benadering is heel pragmatisch. En hij ziet er goed uit. Het is een auto die anders dan andere is zonder pretentieus te zijn. En nog betaalbaar en bruikbaar ook.
Lucb zegt
Aan de ene kant zeg ik de C-klasse. Want dat straalt toch wel klasse uit voor een D-segmenter. Maar de Cactus is heel er gedurfd en opvallend, dus dan gun ik het eerder Citroën.
fanatic zegt
Mij stoort het vooral dat het coty 2015 noemt en niet 2014
mathijsschipper zegt
Ford Mondeo!
Alex_79 zegt
De Cactus natuurlijk, en anders de Twingo. De Fransen durven tenminste risico te nemen met auto’s die een eigen smoel , of je het nu mooi vind of niet, het valt tenminste op. Kun je van de Duitsers niet zeggen met de zoveelste evolutie, om over de rest maar te zwijgen.
JanC zegt
De Mondeo, of hoe je een auto twee jaar na de introductie nog altijd als “nieuw” kan verkopen…
spiderman zegt
Sinds ze de Peugeot 308 lieten winnen en daarbij de Tesla S negeerden (grootste vernieuwer in lange tijd) neem ik deze verkiezing niet meer serieus. Maar als het dan toch moet, dan maar de Cactus. Die draagt in ieder geval weer bij aan een wat frisser beeld op de weg en past bij het innovatieve karakter van Citroen van vroeger.