Hint: ze hebben allebei geen klassieke zuigers.
In de jaren ’70 was de wankelmotor even erg populair. De rotor-motor had vele mogelijke toepassingen, en enkele techneuten besloten zo’n blokje – van NSU in dit geval – ook eens in een motorfiets te hangen, die normaalgesproken alleen een V-twin, een lijn- of boxermotor had. De Hercules W-2000 was geboren.
Liefhebbers van klassieke voertuigen die eens wat anders in de garage willen hebben staan kunnen zich wenden tot de verkoper, die veel moeite deed om elk detail van de 40 jaar oude Hercules nauwgezet vast te leggen. Maar wees snel, zondag sluit de veiling. (via barnfinds)
E34M5Touring zegt
Engine: 294cc air-cooled single rotor Sachs Wankel, 8.5:1 compression ratio, 32hp @ 6,500rpm
Top speed: 90mph
Weight (dry): 381 lb (173kg)
Best aardige specs voor die tijd. Had verwacht dat ie wel meer toeren zou draaien.
lekbak zegt
@E34M5Touring: die specs waren toen ook al niet heel erg bijzonder. Een cb500 heeft al anderhalf keer zoveel, en dat was niet eens de snelste. Wel denk ik dat de motor een lekker koppel heeft. Aangezien het een ontzettend laagtoerige motor is voor een dergelijke inhoud.
soes750 zegt
Heeft veel we van een oude Yamaha RD50. Qua bouw en kleurstelling. Leuk met zo’n blokje, maar zou het niet willen hebben.
Off topic: Ferry Doedens in een Seat, met drank
BmwMPower zegt
@soes750: Wie is Ferry Doedens?
baasbas zegt
Haha, dat kreng draait nota bene op mengsmering…
Als je per se een Wankelmotor (pun intended) wil kan je beter verder kijken. Suzuki heeft er een die in meer aantallen gemaakt is.
Sterker nog, er is zelfs een Nederlands initiatief geweest
(van Veen, ja van de Kreidler)
redneckdarian zegt
@baasbas: de re-5. Stond laatst 1 of 2 op marktplaats
silver zegt
@baasbas: had het toevallig van de week nog met iemand over de Kreidler-van Veen ?
g40freak zegt
Suzuki maakte ook iets met wankel motoren, gingen dr bijna kapot aan.
Cock vd heuvel in tiel heeft nog een paar van die motoren staan.
Oude meuk, maar leuk stukje techniek
philipf zegt
Ze wankelen!
Robert zegt
Mooi, het tweewielige broertje van de NSU Ro80. Of de Wankel Spider.
goggomobieltje zegt
http://www.anwbmotor.nl/sites/default/files/wysiwyg/ca/Van%20Veen%20Wankel_0.jpg
Nog een wankelmotorfiets maar dan van vaderlandse bodem.
Van Veen bouwde dit pareltje eind zeventiger jaren.
janjaspar28 zegt
Brap brap! :D
clarkson zegt
Lelijk is hij wel
agera zegt
i ❤️ wankelmotoren!
desjonnies zegt
Och wilde je iets des NSU’s kocht je gewoon de Münch Mammut met een NSU 1000 cc autoblok en de dubbele koplamp van de NSU 1200 TT of 1000 TTs.
Dit was toen DE motorfiets, niemand gaf iets om Harley Davidson, met zo’n Mammut, een Honda 750-four of een Kawa 900 wasje gewoon wat ze nu “Baas”noemen en met de Münch de Koning !
speed.de/httpsdocs/sources/images/mm0382.jpg
Leuk trouwens over die van Veen @goggomobieltje, helegaar vergeten dat ding !
trident zegt
@desjonnies: liever een triumph trident, laat mijn ouwe die nou net hebben ( concoursstaat) plus 2 mooie bonnevilles 750 en 650
desjonnies zegt
http://coolspotters.com/files/photos/587164/munch-and-munch-mammut-gallery.jpg
mrrallycross zegt
Leuk ding! Lekker geluid ook?