Dat er minder boetes werden uitgedeeld, lijkt reden om onmiddellijk met een vuvuzela de straat op te rennen. Zou dat terecht zijn?
Nee, want vuvuzela’s zijn heel irritant en gelukkig was bijna iedereen ze intussen alweer vergeten, maar er is meer aan de hand. Volgens Veilig Verkeer Nederland wordt er door de politie namelijk minder gecontroleerd en dat heeft uiteraard gevolgen voor het aantal prenten dat is uitgedeeld.
In 2012 werden er in de regio nog 124.944 boetes binnen de bebouwde kom uitgedeeld, vorig jaar waren dat er 98.808. Ook Utrecht is een uitschieter in positieve zin. Daar ontvingen in 2012 82.095 automobilisten een bon tegen 39.549 in 2014. We verwachten dat dat aantal over dit jaar alleen nog maar verder terug zal lopen in verband met de milieuzone. Het ultieme voorbeeld is trouwens Rhenen, waar van de 972 boetes in 2012 er vorig jaar nog 9 (negen) stuks over waren.
Volgens VVN is de bebouwde kom overall dan ook een veiligere plek geworden, wat weer tot gevolg heeft dat de popo minder vaak hoeft te controleren waardoor het aantal boetes nog verder daalt. Op die laatste veronderstelling had de hermandad geen antwoord. Wellicht waren ze te druk met het versturen van post naar aanleiding van lullige snelheidsovertredingen op de A2.
ghost zegt
Minder boetes in de
Bebouwde kom, dan zal dr overheid wel weer iets verzinnen om die misgelopen inkomsten elders vandaan te halen.
Hubert zegt
@ghost:
Klopt!!
Ik kreeg er eerder deze week eentje binnen van 365 euro en die was buiten de bebouwde kom…
pjeey zegt
@Hubert: je moet ook niet 2 km/u te hard rijden, levensgevaarlijk.
donvincenzo zegt
De Hermandad stuurt geen post n.a.v. lullige snelheidsovertredingen op de A2. Die worden allemaal automagisch verwerkt door het CJIB.
Nee, ze hadden waarschijnlijk geen antwoord omdat ze aan het staken zijn. Je mag ze wel dankbaar zijn. De trajectcontroles en flitspalen werken gewoon, maar van de popo zelf zul je geen boetes krijgen als je nu een beetje te hard rijdt. Loopt het aantal nóg verder terug…
Dutchdriftking zegt
Ach het zijn er minder, en daar gaat het om toch?
hollandsemarokkaan zegt
De A2…zucht….debiel en beleid bestaan uit dezelfde letters.
Rick-dos zegt
Was het niet zo dat de politie in 2012 nog een bonnenquota had en vorig jaar niet?
Weet het niet zeker maar het kan zomaar een verklaring zijn voor de daling….
e1000bmw zegt
@Rick-dos: u gaat door voor de Weber BBQ…
Rick-dos zegt
@e1000bmw523i: YES!!! Ben er alleen achter gekomen dat de quota al in 2010 of 2011 is afgeschaft… Dus dat is ‘m nie…
Maar als jij niks zegt dan zeg ik ook niks…
Heb trouwens wel een nieuwe theorie…gezien de hoogte van boetes tegenwoordig schrijven agenten niet meer zo graag boetes uit….
Hé! Hè? Jaaaaa….ook een goeie… ?
e1000bmw zegt
@Rick-dos: Ook een goede verklaring, echter… We hebben het hier over de bebouwde kom… Daar zijn dus ook genoeg gemeentelijke BOA-tjes die mogen pennen op basis voor feitjes uit de WVW (Wegenverkeerswet) en het RVV (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens)… Weliswaar niet voor snelheid (want daar hebben de GOA’s geen apparatuur voor), maar wel voor andere feitjes… En het artikel vermeldt niet om wat voor een feitjes het gaat. Kan goed zijn dat het in z’n algemeenheid is. Dan hebben we dus ook fout parkeren e.d. er tussen zitten. En die GOA’s zijn rasechte
NSB-erspennenlikkers…faalhaas zegt
Nee, we gaan allemaal dood.
persian1 zegt
Komt zeker omdat er om de 3 meter een drempel ligt
pomoek zegt
Ik vind dat er wel erg snel conclusies worden getrokken op basis van beperkte gegevens.
Veiligheid is een subjectief begrip dat zich lastig objectief laat meten. Door te zeggen er worden minder boetes uitgedeeld dus is het veiliger vind ik wel erg makkelijk. En wat de Vuvuzela betreft: Als ik er ook maar één in het wild tegen kom ga ik hier op autoblog verhaal halen, want dan is het jouw schuld!
moveyourmind zegt
Ben eigenlijk wel benieuwd of het aantal ongelukken binnen de bebouwde kom echt is afgenomen of dat de toegenomen veiligheidsvoorzieningen hun vruchten beginnen af te werpen. Zoals ontwerpen die bij een aanrijding minder letsel aan voetgangers en fietsers veroorzaken, pre-collision systemen en noem maar op.
Hoe dan ook, wat mij betreft mag er juist binnen de bebouwde kom veel strenger gecontroleerd worden, want er rijden nog steeds veel te veel idioten veel én veel te hard. Ieder onnodig slachtoffer is er één te veel.
olivier420 zegt
ieder met ook maar een beetje achtergrond in de statistiek wordt denk snel moedeloos van dit soort berichten. Op het AD/ De Telegraaf wemelt het ook van dit type verbanden tussen oorzaak en mogelijk gevolg over allerlei onderwerpen (meer dan 40 uur werken veroorzaakt 30% meer kans op beroerte. Is het meer dan 40 uur werken of het feit dat je een stressvolle drukke baan hebt en daardoor vaak meer dan 40 uur werkt?)
Enfin, enkel en alleen omdat er minder verkeersboetes zijn uitgeschreven in de bebouwde kom, is het veiliger? Zijn dan alle andere mogelijk factoren die lager aantal boetes verklaren uitgesloten? Zoals al gesuggereerd bonnenquota en staken, maar ook mogelijk minder agenten inzetbaar, minder focus op flitsen binnen de bebouwde kom, automobilisten die de vaste plekken doorprikken (in mijn dorpje het geval).
En waarom zijn minder verkeersboetes een garantie voor veiliger verkeer? Hoe wordt er gecontroleerd dat er niet in een woonwijk met 50 wordt gereden, ipv 30? (Iets wat ik -vaak- vele malen onveiliger vindt dan met 80 waar je 50 mag overigens)
Vragen vragen vragen… het autistische op statistiek verzotte persoontje in mij wordt er onrustig van. Excuus als u als reaguurder denkt: waar maakt die man zich druk over??
On topic: fijn hoor, minder boetes
pomoek zegt
@olivier420: Ik ook! Onbegrijpelijk dat er zo makkelijk verbanden worden gelegd en conclusies worden getrokken.
thefmanl zegt
Huh dan zal zeker wel de motormuis van Uden met pensioen zijn :/
thejerk zegt
Tja, waar je niet controlleerd, kan je niet beboeten.
Maak het de kat wijs dat er keurig 30 wordt gereden in 30 zones.
jrsmoke zegt
Het is allemaal vrij simpel, de vergrijzing is dit jaar heftig toegeslagen en al die verkeerspiraten verdwijnen (letterlijk) van de wegen.
baardfiets zegt
Als je als overheid wil uitstralen dat verkeersboetes voor de veiligheid schrijft, zet je flitspalen in de buurt van scholen en woonwijken. De flitspalen zullen we niet rendabel zijn, maar dan is het wel duidelijk dat het niet alleen gaat om de centjes die binnenkomen als iemand 123 rijdt ipv 120. Als mensen het gevoel krijgen dat er in de bebouwde kom vaak geflitst wordt heb je je doel bereikt, en is het geen verkapte belasting. Lijkt me dus een goed idee.
twiggaa zegt
Iemand uit Rhenen die 1 van de 9 prenten binnen gehad heeft?
kouwi zegt
Misschien moeten ze gaan controleren in 30 zones waar echt gevaar is ipv ’s nachts op de snelweg.
miataman zegt
Nou hier in Nijmegen staan die klojo’s zowat dagelijks te controleren, dus leuk voor die paar gemeentes waar dat niet geldt. Maar hier gaat men vrolijk verder met dat zinloos gedrag :-(