De Duitse autofabrikant zegt dat er wereldwijd 2,1 miljoen Audi’s zijn uitgerust met manipulatie-software.
Oftewel, dezelfde software waarmee moederbedrijf Volkswagen de testresultaten kon manipuleren. Dat meldt persbureau Reuters vandaag. In West-Europa zou het gaan om ruim 1,4 miljoen auto’s, waarvan 577.000 in Duitsland. In de Verenigde Staten geldt het voor bijna 13.000 auto’s, zo zou een woordvoerder van Audi gemeld hebben.
De software is geïnstalleerd op de modellen A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 en Q5. Het is echter nog niet bekend of Audi de verkoop van de modellen zal staken.
UPDATE: het verantwoordelijke personeel voor onderzoek en ontwikkeling bij Volkswagen, Audi en Porsche zou inmiddels zijn geschorst.
Check het laatste nieuws over de Volkswagen Dieselgate via deze link.
norge zegt
En ik maar denken dat Audi zijn eigen premium motoren had…
poeperman zegt
@norge: heerlijk! Hahaha
jazzzo28 zegt
@norge: Jij verdient een premium aantal likes!
st33fie zegt
@norge: het is inderdaad een klap vol in mijn snufferd hahaha
vtechlover zegt
Zal wel 90% van de vag groep zijn..
bastiaano zegt
@vtechlover: VAG groep is een beetje dubbelop
ghj13 zegt
@bastiaano: VAG staat voor Volkswagen AG (Aktiengesellschaft/ Duitse vorm van naamloos vennootschap) en niet voor Volkswagen Audi Groep zoals veel mensen denken.
gtwillem zegt
@ghj13: word inderdaad vaker fout geïnterpreteerd. VAG is ook enkel Volkswagen. Het merk VW, niet het concern. De overkoepelende Holding waar iedereen eigenlijk aan refereert heet Volkswagen Group. Het is wat dubbel, aangezien de rechtsvorm ook hier een naamloze vennootschap is.
lexusfan zegt
Gaat weer lekker dit!!
griffendahl zegt
Ben benieuwd wat dat voor gevolgen heeft voor de huidige berijders, ik heb zo’n Audi. Een software update die het karakter van de auto verziekt zit ik niet noodzakelijk op te wachten…
rijbewijzer zegt
@griffendahl: Gewoon terugbrengen naar de dealert en je geld terugvragen omdat je bent misleid over de uitstoot van bepaalde stoffen..
Doen ze niet, maar dan ben jij de eerste consument die een (proef)rechtszaak kan starten, ik denk dat je zelfs in NL een heel eind komt
gregorius zegt
@rijbewijzer: Dit bedoel ik dus….
Voor zover we weten heeft deze sjoemelsoftware geen invloed gehad op de uitstoot-test waarop de in NL gepubliceerde uitstootwaarden zijn gebaseerd.
Toch?
griffendahl zegt
@gregorius: nee maar je hebt wel kans dat VAG een update voor wereldwijd alle getroffen modellen gaat uitrollen natuurlijk…
gregorius zegt
@griffendahl:
Klopt,
Maar of dat ook echt iets gaat doen aan de rijeigenschappen…
Veel NOx = flink doortrappen van je kleine diesel.
Opgegeven topvermogens = tijdens doortrappen van je kleine diesel.
Software pakket dat de NOx lekker aanpakt = minder kracht in je auto.
Vraag me af of VW zo 1,2,3 een software update gaat installeren waaruit blijkt dat je blok opeens 20% minder kracht heeft. Dan zijn de rapen pas echt gaar.
Maar goed, de leaserd met zijn onderhoudscontract heeft weinig te zeggen in zn huurauto. De stealer installeert t gewoon bij de volgende beurt; of je nou wil of niet (of je moet een extra bedragje in je handschoenenkastje achterlaten natuurlijk).
stephane8200 zegt
@gregorius: het enige wat er verandert is dat de testcyclus-modus uitgeschakeld wordt. Daar merk je als bestuurder helemaal niets van want die kun je niets eens gebruiken. Heb het al een paar keer gezegd hier en ik snap werkelijk niet waarom mensen het niet begrijpen.
super zegt
@stephane8200:
die testcyclus modus was dus al uitgeschakeld, hij gaat nu dus altijd ingeschakeld worden om uitstoot te beperken, dat zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor hoe vaak ie naar de garage moet of voor hoeveel vermogen de motor af kan geven.
stephane8200 zegt
@super: zucht. Die testmodus wordt alleen gebruikt bij een testcyclus op een dyno:
https://www.dieselnet.com/standards/cycles/ftp75.php
Daar kun je niet ”normaal” mee rijden dus die modus wordt gewoon uit de software gehaald. Blijft over de situatie zoals iedereen nu rond rijdt. Geen enkele consument gaat er wat van merken verder. Enige wat er gebeurt is dat VAG juridisch en financieel aangepakt gaat worden omdat de testresultaten niet klopten.
jorden zegt
@stephane8200: dat is niet de politiek correcte oplossing die wellicht van Volkswagen verwacht gaat worden. Wat is het nut van een test modus uit de software van een auto halen die al een baasje heeft?
stephane8200 zegt
@jorden: de testresultaten gaan ze in de praktijk nooit halen. Gaat dan alleen om verwijderen van de ‘illegale’ software. Die illegale software doet waarschijnlijk dingen die niet goed zijn voor de levensduur en betrouwbaarheid van de motor. Anders hadden ze het wel in de standaard mapping gezet.
Moeilijkheid van diesel is onder andere de timing van de inspuiting en de vorm van de inspuiting (direct/indirect). Als je die vroeger zet resulteert dat in een hogere temperatuur en druk binnen de cilinder, en dus ook hogere efficiëntie, maar daardoor ook meer NOx uitstoot door de hogere ontbrandingstemperaturen. Verlaten van de inspuiting resulteert weer in onvolledige verbranding, partikel uitstoot en uitstoot van koolwaterstoffen. Door met de timing te spelen kun je simpel gezegd de uitstoot dus beïnvloeden en ook de performance. Dit in combinatie met turbodruk, dus compressieverhouding ook, heeft samen dan invloed op de uitstoot. Het grote nadeel is dus dat bij meest efficiënt lopend motor de NOx omhoog gaat. Dat wil je dus niet als je daarop getest wordt.
gregorius zegt
@stephane8200: Maar dan zijn we dus weer bij af.
Wat @Jorden en @Super proberen uiteen te zetten is de mogelijke oplossing die VW gaat moeten aandragen in de US daar moeten ze met een afstelling gaan komen die binnen de marges gaat komen van de testresultaten; anders krijgen ze problemen.
In Europa zal het afdoende zijn om die software eraf te halen, mits ze dus voor 7 oktober kunnen bewijzen dat deze software (of andere vergelijkbare software) niet in werking was geduurde de test.
Waar @griffendahl bang voor is echter, is dat VAG samen met dat stukje software eraf halen, ook tegelijk een andere mapping brengt. Een mapping die er dan voor zal zorgen dat in het echie de auto schoner rijden dan daarvoor. Met dit proberen ze dan een negatief iets dat de Europese eigenaar niet beinvloed toch een positieve draai te geven. Griffendahl ziet die bui al hangen en is bang dat het niet een positief effact zal hebben voor de rij-eigenschappen.
Zijn we allen blij nu? :)
stephane8200 zegt
@gregorius: bedankt voor deze constructieve bijdrage. Ik zie het punt van de aangepaste mapping. Ik denk alleen dat ze geen enkele mapping kunnen maken die wél voldoet aan de Amerikaanse resultaten. Anders hadden ze dst meteen al gedaan. Dat probleem gaan ze dus niet op kunnen lossen.
Ten aanzien van Europa en het aanpassen van die mapping denk ik daf ze om meerdere redenen dat ook niet gaan doen. Allereerst vanwege technische redenen. Lijkt me niet daf je zomaar even snel een mapping in elkaar knutselt, niet uitgebeid test en dan die op miljoenen auto’s gaat laten lopen – met allerlei onvoorziene gevolgen. Ik zou dat als manager niet willen in ieder geval. Ben zelf in het verleden wel met mapping bezig geweest en het eerste waar ik aan denk is: noodloop ;)
Tweede is imago, voor zover daar nog wat van over is. Auto presteert minder dus voldoende reden tot klagen van de consument. Tenzij VAG de “tja, milieu en wetgeving” kaart heel goed speelt. Dat zou kunnen omdat de gemiddelde consument dat wel accepteert.
Verder alles blij hier ;) Ben heel benieuwd hoe het gaat lopen.
@casperh misschien een idee om Jeroen Dik als expert op het gebied van VAG motormanagement eens hier wat over te vragen?
gregorius zegt
@stephane8200: On that topic.
Dieseltuning is een zeer interessant iets. Zoals je zelf ook al aangeeft, met hele kleine veranderingen kan er al ene hoop veranderd worden.
Ik heb zelf een 3.0 TD van Nissan/Renault. Leuk blok. 600 rpm stationair en bij 2200 rpm tot 4000 rpm komt er toch een duw; alsof je wordt gelanceerd. Leuk, maar minder verfijnd als de VAG en bijv BMW TDI.
Dus ik ben eens op zoek gegaan naar diesel tuning. Interessante wereld. Ben op een aantal artikelen gekomen en heb ook AB-tips een mailtje gestuurd om hier eens ene artikeltje over te schrijven (die technische artikels krijgen volgens mij altijd erg positieve reacties + dat weinig mensen eigenlijk de ins en outs over dieseltuning kennen). Ook heb ik aangeboden om het artikel zelf te schrijven en over te dragen.
Leuk dingetje wat ik uit 1 bron tegen kwam. In sommige gevallen kan de timing van het inspuiten erg veel verschil maken: deze bron claimt 8-10kW toename door het inspuit-start-moment tov crank shaft 2 graden te veranderen.
Bij VAG hebben ze een hoop setups geprobeerd; maar er zijn een hoop variabelen: turbo druk, moment van inspuiten, kracht van inspuiten, hoeveelheid diesel. En deze waarden zijn natuurlijk ook nog variabel tov vraag-naar-kracht (gaspedaal) en toerenrange.
Tel daarbij op dat tijdens de test de TDI altijd lekker laag in de toeren blijft; beetje in dezelfde range als je 100km/u op de A2 rijdt om 03:00 ’s nachts.
Maar wat verkoopt een niet-instap diesel: “De 400 nm is beschikbaar van 1500 – 3500 rpm”. Klinkt leuk, maar dat is natuurlijk bij 80kmh in de 6e versnelling.
Wat ik wil zeggen is eigenlijk. Er zijn waarschijnlijk wel wat setting te bedenken waarbij (a) de cijfers van de testcyclus niet veranderen, (b) de top prestaties niet heel erg naar beneden gaan maar (c) wel de bandbreedte kleiner wordt waar de volle kracht beschikbaar is en waarbij dan relatief minder NOx wordt uitgestoten (maar waardoor ook de auto slechter rijdt).
Zelf ben ik er nog niet uit wat ik met mn blok wil doen. Zeker ook omdat de goede tuner dit blok natuurlijk nog niet op zn duimpje kent.
stephane8200 zegt
@gregorius: kort antwoord: inderdaad. Nu lijkt me het juiste moment om eens wat licht te laten schijnen over deze materie. Er is ook eco-tuning. Wat doen ze dan? Jij en ik hebben daar wel beeld bij maar ik zou graag zelf ook het welbekende naadje van de kous weten. Gewoon omdat ik wil begrijpen waar het over gaat.
Ten aanzien van jouw punten over de VW mapping, ik weet het niet. Het zal een compromis zijn. Zoals veel dingen in het leven zijn ;€
nvn1993 zegt
I am shocked………..
gregorius zegt
.. en het gaat maar door.
Net tijdens de koffie zaten er weer wat gasten (gozers met universitaire opleidingen) te roepen dat het schandalig is en dat ze die diesels niet meer zouden mogen verkopen.
ipv ze de les te lezen (daar maak je je niet populair mee bij je collegae), vraag je ze: En hoe heeft deze software onze TDI’s hier beinvloed?
Dan zeggen ze niks meer.
Als eigenaar stoot je meer NOx uit dan staat opgeschreven: maar toen je dat ding kocht (kreeg/lange termijn huurde), wist je geeneens wat NOx was, deed, hoe je t maakt, hoe je er meer van maakt en hoe je dat meet.
super zegt
@gregorius:
Ken je de maxwell vergelijkingen wel? Nee? ok, dan mag je ook niet meepraten.
je hoeft toch niet te weten wat nox is om te weten dat a.) milieuwetgeving overtreden slecht is, en b.) je klant belazeren slecht is.
gregorius zegt
@super: Jouw stelling van a) ben ik het mee eens, maar het gaat om het overtreden van andere regels voor een ander continent met een methode (software) die niet gebruikt wordt (zover we nu weten/bewijs hebben) voor de certificering van het product hier.
Dus b) voor het product dat wij hier hebben, heeft deze belazering, voor zover we nu weten, geen invloed.
lambo4all zegt
@gregorius: volgens mij zijn er hier al genoeg artikelen voorbij gekomen dat volkswagen hier de boel ook bedrogen heeft.. Ik wil je niet uit je “ik ben beter dan uni graduated” high helpen maar het is flink verneukt voor het milieuals dat die dingen zoveel gifgassen uitstoten. En Ook voor jou.
lambo4all zegt
@lambo4all: graduates*
pramm zegt
@gregorius: Volgens mij geldt bij heel veel producten die je aankoopt, dat die dermate complex zijn, dat je niet alle details kent, en dat we regelgeving hebben die de consument beschermd en ervoor zorgt dat producten acteren op een wenselijke manier. Daardoor hoef je als consument ook niet alle details te weten. Als dan blijkt dat een producent willens en wetens deze regels aan haar laars heeft gelapt, kan ik me voorstellen dat je collegae deze mening zijn toegedaan.
Er zijn heel veel producten, die zodra ze niet aan de regels voldoen, direct van de markt worden gehaald, en waarbij er een volledige terugroepactie moet worden gedaan. Omdat Volkswagen Too Big to fail is, zou dat bij hen ineens niet meer van toepassing zijn?
gregorius zegt
@pramm: Nee.
Omdat er in Amerika een regel is dat er geen on-eetbare gedeelten in eten/snoepgoed mag zitten, hebben ze daar geen kinder-ei. Maar daarom hoeven we hier dat kinder-ei niet uit de supermarkt te halen.
Als straks blijkt dat deze software en of andere software ook specifiek in werking treed ten tijde van het testen van TDI’s of andere modellen hier in Europa (voor Europese tests), dan sluit ik me gelijk aan bij het kamp dat zegt dat ze hier ook de verkoop van deze auto’s moeten stoppen.
Maar het is te voorbarig om alvast de verkoop van deze TDI’s ‘hier’ te verbieden.
pramm zegt
@gregorius: We moeten inderdaad niet hier auto’s verbieden, als deze hier aan de regels voldoen. Wat ik echter begreep is dat Volkswagen al te kennen heeft gegeven dat er ook hier in Europa een significant aantal auto’s met deze software rondrijden, die daardoor ook niet voldoen aan de Europese normen ten aanzien van Nox. Het feit dat Volkswagen een ultimatum krijgt vanuit Duitsland (http://www.autoblog.nl/nieuws/dieselgate-volkswagen-spreekt-en-krijgt-duits-ultimatum-80618#post-80618) betekend m.i. dat de auto’s niet aan de EU normen voldoet. Anders heeft een Duits ultimatum geen zin.
Dus als Volkswagen in Europa gefraudeerd heeft en auto’s heeft rondrijden die niet aan de normen voldoen, dan begrijp ik de stelling van jouw collegae.
marc_rutten zegt
De enige twee merken die buitenschot blijven zijn Lamborghini en Bugatti…. Het is nu afwachten totdat er nieuws komt vanuit Seat en Skoda.
gtr34 zegt
@marc_rutten: Nou, ik ben er anders niet blij mee dat mijn Bugatti Veyron SS een andere uitstoot heeft dan gedacht, want ik ben nogal milieu bewust..!
aft0570 zegt
Gaat nu straks blijken dat den Bugatti onverhoopt ook minder zuinig is dan de fabrieksopgave?
henkhekje zegt
@aft0570: zou best kunnen, aangezien VAG daar ook met z’n vingertjes in de potjes zit
trustmeiamanengineer zegt
Zat er dik in natuurlijk. Wanneer komen de Seat/Skoda lijstjes?
Het merendeel van de TDI’s in Nederland lijkt me toch die 1.6 TDI Koffiemolen, maar aangezien die ook onder de frauduleuze motor valt zullen de meeste Skoda’s in NL ook wel de sjaak zijn.
Om over onze hermandad nog maar te zwijgen, zijn nu rijdende moordenaars met die witte hoge hokken.
clarkson zegt
Wat een aantallen zeg. Ik kan me niet voorstellen dat ze dit niet wisten bij de testcentra. Die zijn net zo corrupt. Misschien moeten ze daar ook eens wat aan doen?
mashell zegt
@clarkson: of de testcentra het wisten. Ik geloof dat ze zo naief zijn en dachten dat het zoals hun meetresultaten aangaven dat het goed zat. Maar een belangrijk deel van de oorzaken zijn de primitieve en voorspelbare testmethoden: zet die rollenbank op marktplaats en maak dat de tests niet elke keer het zelfde zijn.
reistje zegt
@mashell: Hoe zie jdat voor je? Dan heeft de ene auto een gunstigere test dan de andere als het niet altijd het zelfde is. En dan meet je dus ook iets anders en is het niet echt een goede test.
wheelerdealer zegt
Welk niet VAG merk
Volgt??
C6_R zegt
@wheelerdealer:
Wat ook KLM broek
Scheurt??
gtwillem zegt
Zo’n nieuwe A4 ziet er toch wel heel erg goed uit hoor! Mooie wielen ook.
OT: de andere merken gaan nu ook komen. Ik ben benieuwd of Chrysler en Mitsubishi ook hier mee te maken hebben.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Weet ik niet, maar de rest van de VAG familie neem ik aan wel. Ik kan me heel goed voorstellen dat alle motoren inclusief software voor 100% worden overgenomen van VW….
berlinetta zegt
@gtwillem: Geintje toch over die A4?
gtwillem zegt
@berlinetta: het zou niet veel schelen ;-).
discovery zegt
Ben ik nou de enige die alle heisa een beetje overdreven vind. Eigenlijk is dit al jaren bekend, iedereen weet dat een auto flink meer verbruikt dan opgegeven en dus zal je uitstoot dus ook meer zijn dan aangegeven. Fabrikanten halen allerlei trucjes uit om tot lage uitstoot te komen. Het lijkt mij dat andere fabrikanten vergelijkbare software hebben. Het probleem ligt ook bij de manier van testen. De manier van testen vraagt ook om dit soort oplossingen. Het is een tentamen waar alle autofabrikanten de vragen al van weten.
desjonnies zegt
@discovery:
Nee, het is mijn inziens niet overdreven.
Je verwacht zoiets van Italianen, maar niet van een merk en een concern dat altijd op safe speelt, wiens imago eigenlijk altijd betrouwbaar en solide is geweest en helemaal niet van een Duits bedrijf.
Duitsers, bij wie 100 altijd 100 is en niet als bij een Griek 96 of 99 of 88
Volkswagen is altijd een sympathiek merk geweest, beetje duf maar altijd oer degelijk en BETROUWBAAAR
En dat laatste zijn ze dus keihard niet.
Alfa Romeo, Peugeot, Citroën en Land Rover zijn betrouwbaarder gebleken dan Volkswagen
En dat doet volgens mij Volkswagen harder vallen, de eigen Duitse bevolking wil al en masse auto;s terugbrengen omdat ze niet aan de door VW opgegeven milieu eisen voldoen.
BMW kreeg -onterecht overigens – ook een uitstoot tik mee, de gehele Duitse industrie, het gehele basis principe van Made in Germany heeft een enorme deuk gekregen
Niet alleen de auto industrie, maar ook Liebherr kranen Miele was automaten Vaillant ketels en Grohe badkamer accessoires, ze hebben er allemaal mee te maken !
pa045 zegt
@desjonnies: Groot probleem is dat kwaliteit niet meer dezelfde betekenis heeft dan pakweg 20 jaar geleden. Toen was een Golf 2 en een Passat van begin jaren 90 nog echt betrouwbaar en goed in lekaar geschroefd. Ook bijvoorbeeld een Mercedes 124 serie. Auto’s die echte kwaliteit hadden in betrouwbaarheid.
Tegenwoordig wordt kwaliteit gemeten aan “beleving”. Als alle knopjes met dezelfde kracht bediend worden en de materialen geweldig aanvoelen, dan heeft de auto een geweldige kwaliteit volgens onze journalisten en de mensen geloven dit.
Ik vind dat het nog heel lang geduurd heeft voordat mensen ook maar een beetje gaan inzien dat deze “subjectieve kwaliteitsbeleving” geen reet zegt over de daadwerkelijke betrouwbaarheid van een auto.
En alweer dienen de journalisten dit aan de mensen te vertellen! Jammer dat men zelf niet meer kan denken en conclusies trekken.
poeperman zegt
@discovery: het gaat helemaal niet om de verschillen tussen realiteit en testcycli. Jezus, hoe vaak moet je dit lezen om het te begrijpen? Het gaat om opzettelijke manipulatie van gegevens door speciaal daartoe ontwikkelde software.
discovery zegt
@poeperman: Er is heisa om 2 dingen. De manipulatie d.m.v. software, maar ook het feit dat VW’s meer uitstoten dan opgegeven in de folder door die manipulatie. Dit laatste is een oud-nieuws verhaal.
poeperman zegt
@discovery: waar slaat dat nu op? Da’s toch 1 en hetzelfde feit? Zou wel héél vreemd zijn mocht VW de software manipuleren om de wagens minder zuinig te laten blijken tijdens de test hé
stephane8200 zegt
@poeperman: volgens mij ben jij een van de weinigen die het begrijpt.
parker zegt
Dus van al die modellen ligt het verbruik 20 tot 40 keer hoger dan opgegeven?! Nou nou, tut tut, sgande!!
reistje zegt
@parker: Het gaat niet direct om verbruik…
ronnys zegt
@parker: Wat heeft het verbruik hier mee te maken????
Op welke manier de NOx precies gereguleerd wordt is mij niet bekend, maar het is zeer zeker niet 100% gerelateerd. Dat zou namelijk betekenen dat de auto niet 1 op 20 loopt maar 1 op 0.5, dat geloof je toch zelf ook niet mag ik hopen?
siemi zegt
@parker: nee, niet verbruik. Alleen maar de uitstoot van het giftige NOx
knipperlichtje zegt
Volgens mij kun je er wel stellen dat alle modellen die inmiddels een MQB-opvolger hebben getroffen zijn. Daar komt dan alles dat verder nog tussen tussen 2008-2012 geïntroduceerd/gefacelift is bij.
kevinsimon_post zegt
Voor alle ‘aanklagers’ hier:
Klaag je dan ook meteen de overheid, oliemaatschappijen, Apple en verder praktisch ieder ander bedrijf, aan omdat ze regels en wetten (buiten jouw weten om) niet nakomen/overtreden?
Dat doen ze niet?
Hou dan die roze bril maar op, maar roeptoeter niet over ‘aanklagen’ zus en zo.
Puntje bij paaltje: Stel dat VAG kapot zou gaan (wat niet kan en mag–> overheid pompt er wel geld in) dan kost (in)direct gigantisch veel banen. Er kan beter gezocht worden naar oplossing, dat kost iedereen een stuk minder geld.
Wel jammer dat er deze week geen Finale van de Superbowl is met de prachtige commercials. Had wel willen zien hoe andere merken, op een leuke manier, gehakt zouden maken van de VAG-groep.
johan_muijnen zegt
Dus iedereen moet een A8 kopen….
gedece zegt
En de A7, A8 en Q7? Aahnja… Iedereen weet toch dat die uitstoten dat het geen naam meer heeft ??
XRI6 zegt
Rückgang durch Technik
henkhekje zegt
Waar zijn die faboys die altijd schreeuwden: “Audi heeft hele andere techniek dan VW” hahahahahahaha