Snik.
Het was een prettige verrassing op de autoshow van Parijs in 2012. McLaren onthulde de P1 en de wereld was opeens een supercar rijker. Een supercar met bijzondere organische vormen en een track-afstelling waarmee concurrentie tussen de kerbstones geregeld zoekgereden werd.
In de zomer van 2013 werd gestart met de productie van de 916 pk en 900 Nm sterke supercar, gevolgd door de uitlevering van productienummer 1 in de herfst. Nu, ruim twee jaar verder, is het gedaan met de P1 en hebben ze in Woking de laatste hand gelegd aan #375. De auto is in dezelfde parelmoerkleur oranje gespoten als de allerlaatste McLaren F1 (#75), zijn spirituele voorloper. Het carbonfiber van de splitter, skirts en diffuser is zichtbaar gebleven en de velgen zijn in het zilver gestoken.
McLaren heeft hem naast de allereerste P1 gezet, gespoten in Ice Silver, en dat leverde aardige pics op. Toch vraag ik me af: kijken we over twintig jaar op de P1 terug zoals we dat vol bewondering bij de F1 doen? Wellicht is zijn onderscheidend vermogen daarvoor niet groot genoeg, misschien is de concurrentie nu gewoon sterker aanwezig. Desalniettemin blijft de P1, die in Nederland 1.111.617 euro moest kosten, één van de meest bijzondere auto’s van de afgelopen tien jaar. Waarvoor we een diepe buiging maken richting de Britten.
sleepyj zegt
Echt een fantastische kleur! Staat m super.
viezefreddyw zegt
Of ie net zo legendarisch als de F1 gaat worden valt te betwisten (ik weet wel zeker van niet), maar ik vind het een mooie uitvoering zo in het oranje.
mcshine zegt
Prachtige kleur, maar mis wel de zwarte contrastdelen.
mrdjm zegt
@mcshine: Dat is inderdaad wel altijd een onderdeel van het ontwerp geweest denk ik. Toch vind ik het leuk dat ze voor de gelegenheid alle poespas eraf hebben gehaald. Volledig zilver kleurige velgen zijn bijvoorbeeld ook al zo’n ding dat uit de mode is.
Back to basic, ik vind het wel wat hebben. Al zie ik hem nog altijd het liefst in fel geel met zwarte wielen en de zwarte contrast delen!
Dutchdriftking zegt
Oke, dan kunnen ze morgen de spider presenteren en daar weer 2 jaar dik geld aan verdienen. Daarna nog een speciale editie in een oplage van 20 stuks. Komt wel goed daar.
mashell zegt
@dutchdriftking: ze kunnen daarna ook nog een long tail variant gaan bouwen. En natuurlijk kale versies voor de racerij.
gwnbmw zegt
@mashell: de gtr besaat al best lang hoor… als ik het ergens goed had gelezen hebben ze er 3, enkel en alleen voor mclaren zelf.
MAB zegt
god zij dank, laten we hopen dat ze nu met een mooie design komen.
gforce zegt
Zal denk ik niet zo legendarisch als de F1 worden… Gezien de status die hij destijds had (topsnelheid bijv). Nog steeds blijft dit wel een brute hypercar. Mooi dat ze hem ook in het effen oranje doen, vind ik wel iets hebben.
matthijs_vangarderen zegt
Volcano Orange is echt fab!
pomoek zegt
Met die mee gespoten bumper wordt het helemaal een Smiley face of beter: http://socialphy.com/wp-content/uploads/2012/10/80D16F7DC.jpg
gtwillem zegt
Leuk kleurtje.
Betreft de legendarische status: nee, ik denk niet dat de P1 de F1 overstijgt. Sterker nog, ik denk dat de McLaren uiteindelijk de meest legendarische auto aller tijden zal worden als ie dat al niet. De F1 is ontworpen door een klein team met zeer getalenteerde mensen (Murray, Stevens) die carte blanche kregen om de meest spectaculaire auto te bouwen. Gecombineerd met de overijverigheid van het team van Paul Rosche bij BMW Motorsport werd de F1 sneller dan aanvankelijk de bedoeling was: Murray vroeg om 450-500pk maar kreeg er 627 :-D
De F1 veegde de vloer aan met alle andere auto’s: Bugatti EB110, Ferrari F50, Jaguar XJ220, Lamborghini Diablo, Ruf CTR2. Het was ook nog eens lange tijd de snelste auto ter wereld.
De P1 is bloedsnel, maar niet significant sneller dan dan de hypercars van Porsche, Ferrari en Koenigsegg.
soes750 zegt
@gtwillem: ik denk ook dat het tijdperk waarin de F1 ontwikkeld is het mogelijk maakte. Na de F1 ging het (en gaat het nog steeds) los in super/hypercar land. Bijvoorbeeld de toekomstige Chiron die 15.000.000 pk moet krijgen en 2.000.000 NM koppel. Leuk, maar wat moet je ermee.
De F1 is in dat opzicht episch. Het was de eerste auto die een hele grote stap verder ging dan de gevestigde orde op dat moment.
michaelcorleone zegt
@soes750: De Chiron heeft een andere gedachte en filosofie dan die 3. Wat de Veyron/ Chiron uniek maakt is dat het de enige is in zijn soort.
gregorius zegt
@gtwillem: Gevaarlijk iets: tegen GTWillem ingaan.
No risk, no fun.
Over die F1 die veel sneller was als de concurrentie: Naar mijn mening was het echter geen concurrentie:
Bugatti EB110; leuk heropgericht door Artioli; maar geen McLaren.
Ferrari F50: eigenlijk een beetje een faal van Ferrari.
Jaguar XJ220; werd niet wat beloofd werd; dus niet de carte blanche als bij McLaren.
Lamborghini Diablo; Lambo maakt gestoorde auto’s. Geweldig en geweldig slecht. Het is ene machtig ding, maar niet echt een racer pur sang.
Ruf CTR2; nog altijd gebasseerd op een road-legal Porsche: dus ook geen carte blanche.
Daarnaast: was de McLaren eigenlijk niet ook een beetje een veredelde racer (van binnen) met een relatief normaal supercar uiterlijk van buiten? Waar de ‘concurrentie’ eigenlijk straat-supercar is waar (later) ook in is geracet.
vondudenstein zegt
@gtwillem: Juisssst. Vond de xj220 stiekem altijd veel mooier, maar dat verhaal van de F1 is zo mooi. Veel mooier dan Bugatti. Puurder. Die dedication wat je zegt. Mooi man. De Veyron is een absurd apparaat, sure. Maar vind het meer zon situatie, “hier belachelijke bak met geld. Maak een statement. Houd me op de hoogte. Als je zin hebt”. Nu komt natuurlijk de haat…
Anyway. F1 bijna 10 jaar de snelste? Tot de CC8S? In 2002. Vind ook de koenigsegg veel leuker dan de Veyron. Lekker klein compact dingetje. Cool design. Ook de F1. Gewoon beetje maf, maar die eendensnavel :p ook die stoel in het midden. Gaaf man.
mclarenf1lm zegt
@gtwillem: En toch blijft een topsnelheid van 391 zonder Rev limiter extreem imponerend, vooral als je bedenkt dat dit uit een N/A blok komt in een auto die nog altijd prima door een bocht wilt.
mercedesclk350 zegt
Wel een heerlijke samenstelling, deze is 100% samengesteld door iemand die weet wat hij doet.
berlinetta zegt
Heel erg mooi zo met die meegespoten delen. Ik vind hem gelijk een stuk mooier.
En net zo legendarisch als de F1 zal hij wat mij betreft niet worden, maar het is een hele waardige tegenstander voor de huidige concurrentie. Misschien zelfs nog wel de beste hypercar van het moment.
clarkson zegt
Muah toch vind ik het mooier als de deuren gedeeltelijk zwart zijn. geeft even wat meer contrast.
Edge zegt
Wat mij betreft blijft de F1 toch wel veel legendarischer dan de P1. Zoals @gtwillem mooi aangeeft was dat écht vooruitstrevend en uniek. Ik bedoel, hoe vaak zie je zo’n driepersoonsconfiguratie? Of het gebruik van goud in het motorcompartiment. En dan niet om te showen, maar omdat het daadwerkelijk een functie heeft. Of wat te denken van de monsterlijke prestaties van die wagen? Ze zijn nog absurder als je je beseft dat er geen traction control, ABS of launch control op zit en je nog met die pedalen en een pookje moest spelen.
mashell zegt
@Edge: eigenlijk was die F1 helemaal niet zo bijzonder. Misplaats purisme van Murray of, waarschijnlijker, gebrek aan technisch kunnen handicapte de wagen doordat er geen ABS of tractiecontrole was. De zitplaats in het midden was er eigenlijk ook alleen maar voor de praktische reden dat McLaren zo geen links en rechtsgestuurde versie hoefde te ontwikkelen.
jeppie zegt
Mooi kleurtje! Ook heel goed dat ze hem niet veranderd hebben.
bmwtouring zegt
Breek????
harryb zegt
Dat gaat rap :) niet zoals vag met hun veyron waar ze ongeveer 14 jaar over gedaan hebben om ze kwijt te geraken. Zich in allerlei bochten wringend met ‘special’ Editions.
Topspul verkoopt zichzelf , overrated troep heeft wat meer hulp nodig
E550 zegt
En waar gaat ie naar toe?
blaze3027 zegt
Dit is een rijdende legende. Net als de bugatti veyron.
Ik weet niet of het ooit de status zal krijgen van een F1 maar.. we gaan hem nooit vergeten
m550d zegt
Ik sluit bij aan bij @Gtwillem. De concurrentie is op het moment te sterk waardoor geen enkele auto zich kan onderscheiden zoals de F1 dat kon. De Veyron had dat kunnen doen, ware het niet dat ik die wagen inmiddels uitkots na alle speciale versies.
Ik zie nog wel potentie in de Regera met z’n versnellingsbak en prestatievermogen.
norge zegt
F1, was de droom van elke knul toen….P1, wat is dat ?
toyotafortuner zegt
Prachtig mooi samengesteld!
RIP McLaren P1 2013-2015
wildbeest zegt
Heb hem nu al 2x zien rijden in Amsterdam maar besef nu pas hoe exclusief dat eigenlijk is! 75?st
thezonda zegt
De laatste 918 of de laatste Veyron zagen er wel wat spectaculairder uit dan deze. Had MSO z’n trukkendoos niet kunnen gebruiken?