Na klinkende namen als Jaguar, Land-Rover, maar bijvoorbeeld ook Hoogovens, komt nu ook Pininfarina in Indiase handen. Dat zal het straatbeeld daar aardig gaan opfleuren.
De Italiaanse designhuizen hebben het moeilijk. Giugiaro’s ItalDesign kwam in handen van VW, wat de grote meester zelf deed besluiten te vertrekken, Bertone ging roemloos ten onder en ook Pininfarina kampte met financiële problemen. Die werden mede veroorzaakt door het feit dat veel fabrikanten vroeger de productie van speciale uitvoeringen als cabrio’s en coupé’s uitbesteden aan partijen als Bertone (o.a. Astra Cabrio) en Pininfarina (o.a. 306 Cabrio, Alfa Romeo Brera en Focus CC). Contracten die allemaal zijn afgelopen en waarvoor geen nieuwe opdrachten in de plaats kwamen.
Eerder al waren er hardnekkige geruchten dat het Indiase Mahindra (vooral bekend van betaalbare 4×4’s) in gesprek zou zijn met de Italianen. Vandaag heeft Mahindra naar buiten gebracht dat er overeenstemming bereikt is over de verkoop. De deal omhelst in totaal zo’n 168 miljoen euro. Momenteel is Pincar de grootste aandeelhouder met een belang van 76 procent. Zij verkopen al hun aandelen aan Mahindra voor 25.3 miljoen euro, ofwel 1,10 euro per aandeel, aldus ANE. Ze beloven tegelijkertijd ook dezelfde prijs te betalen voor de overige aandelen, maar de prijs daarvan steeg vandaag bijna 400% naar 4,20 euro per aandeel.
Verder wordt er gegarandeerd 20 miljoen euro in Pininfarina gestoken en krijgen schuldeisers een garantie voor nog eens 114.5 miljoen euro aan openstaande rekeningen. Al met al relatief kleine bedragen, waarvoor je in Silicon Valley nog niet eens een mislukte startup met tweeënhalve paardenkop in dienst kunt kopen.
Het is de bedoeling dat de Italianen in ieder geval gaan tekenen voor de toekomstige modellen van Mahindra, maar veel details zijn er nog niet bekend gemaakt. Laten we hopen dat hiermee in ieder geval Pininfarina is gered, het Indiase straatbeeld iets fraaier wordt en we tegelijkertijd kunnen blijven genieten van schitterende door Pininfarina vormgegeven Ferrari’s.
mzonneveld zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
cpp1 zegt
@mzonneveld: wilde ik net zeggen idd…
joostvis zegt
@mzonneveld: Ga lekker naar feestboek met je saaie grappen…
mzonneveld zegt
@joostvis: ha ha was gewoon een kopiefout…
hooismans zegt
En daar ging weer een Italiaans icoon.
awesome zegt
@hooismans: nu Alfa Romeo nog, word het misschien nog wel gered van de untergang.
W115 zegt
Zonde, had graag gezien dat Ferrari ze overnam. De laatste Ferrari zijn geen klassieke schoonheden.
Robert zegt
@W115: geloof me, er komt een tijd dat óók de 2015 modellen weer flink in waarde zullen stijgen.
roppp zegt
@RRRobert: die NIET door Pininfarina zijn ontworpen
csx3000 zegt
@RRRobert: Ja daar geloof ik ook in, over 10 jaar zijn ze allemaal gecrashed.
Een 458 word vanzelf uniek.
gizb zegt
@RRRobert: Een nieuwe TDF kun je nu al (als je één van de gelukkigen bent die er één MAG kopen) doorverkopen voor +/- 5 ton bovenop de originele verkoopprijs… wil niet weten wat die dingen over een jaar of 10 of 20 opleveren, die komen allemaal in privé collecties.
series2 zegt
Prima! Als er op deze manier nog stees pininfarina maserati’s ontworpen kunnen worden. Zou het ook wel bijzonder vinden als ian callum een italiaanse auto zou ontworpen….
henkhupelschoten zegt
En carrozerzeria touring superleggera? Nog gewoon Italiaans of is die pizza tegenwoordig ook al te bestellen bij de chinees/indiaan/turk?
Edge zegt
@henkhupelschoten: De turk bij mij om de hoek verkoopt ook pizza’s, dus ik zou er niet raar van opkijken als het ook die kant op gaat.
awesome zegt
@Edge: de Turk bij mij op de hoek frikandellen, dus is het nu wachten op V.Muller?
henkhupelschoten zegt
@awesome: Dat is bij mij de Chinees… Frikalel.. Gelukkig hebben we hier 3 friettenten dus ik maak me geen zorgen. En dat voor een gehucht als aarle..
oxymoron zegt
@henkhupelschoten: Pizzeria’s zijn al vaak in Turkse handen. Alleen hebben ze dan een Italiaanse naam, voor de illusie.
poeperman zegt
@oxymoron: de Pizza Pitta verraadt meestal hun ware afkomst. Als ik die op de kaart zie staan probeer ik het bij “enkel iets drinken” te houden
mopar zegt
@henkhupelschoten: Indiër…indianen wonen in Amerika
willempjuh zegt
Ik hoop niet dat op al die lelijke Mahindra’s “Designed by Pininfarina” gaat staan….
Dutchdriftking zegt
Wie weet komt er dan eens wat moois uit India….
toniominestrone zegt
Ik vind het altijd wel aandoenlijk dat die chauvinistische Britten o.l.v. de heer Clarkson “hun” jaguar en Range rover altijd nog zien als een Brits bezit.
Esprit_de_Flandre zegt
Miljaar, dat is idd weinig geld voor zo’n grote naam. Blijkbaar gaat het echt wel slecht bij Pininfarina.
Nu ja, Indiase bazen zijn geen schande, maar waarschijnlijk is het hiermee wel over en uit voor de Pininfarina zoals we dat nu kennen. Ipv Ferrari’s en Ferrari-achtige Peugeot-coupé’s wordt het de Europese ontwerpstudio voor Mahindra…
Robert zegt
@Esprit_de_Flandre: ach, wie weet pakt het gunstig uit. Volvo werd een goede vijf jaar terug door Ford verkocht aan het Chinese Geely en die staan er nu een flink stuk beter voor dan destijds het geval was. Dat zelfde geldt eigenlijk ook wel voor Jaguar en Land Rover, na hun overname door Tata Motors.
W115 zegt
@RRRobert: ik vraag me af in hoeverre je de ommekeer kan toewijzen aan de nieuwe eigenaren. De kans is groot de de nieuwe modellen die bij Volvo voor betere tijden zorgden in de ford-periode ontwikkeld zijn.
ronnys zegt
@W115: Nee dat is niet in de Ford tijd ontstaan. Zie ook jaguar en Mazda. Die doen het beter zonder Ford. Dat was een foute manier van sinergy zoeken. Teveel standaard onderdelen zover aanpassen dat het geen voordeel pakte zonder dat het onderscheidend genoeg was.
Esprit_de_Flandre zegt
@RRRobert: Volledig akkoord, Volvo en JLR doen het uitstekend. Maar welke fabrikant gaat z’n modellen laten ontwerpen door een bedrijf dat bij een concurrent hoort? Giugiaro bestaat ook nog, maar heb je al een recent ontwerp van hen gezien waar géén VW-badge opzit?
lincoln zegt
dat oranje busje is wel de ultieme fuck you middelvinger op 4 wielen ..
poeperman zegt
@lincoln: haha!
gt500eleanor zegt
Ik zie hier wel een Tato Nano by Pininfarina onstaan…..
gt500eleanor zegt
@gt500eleanor: *Tata
desjonnies zegt
Lach er maar om…….
Japan deed er een jaar of dertig – veertig over om ons te begrijpen
Korea deed het in een jaar of vijf en twintig, leerde van de fouten van Japan en kocht Europese designhuizen op.
En nu komen de Indiërs die nog sneller zullen evolueren en ik denk dat ze China gaan verslaan met de export van auto’s naar de oude wereld toe !
Auto’s zijn allang niet meer de hi-tech iconen van dertig jaar geleden, dat de dealer je vader op samenzweerderige toon vertelde dat die auto van wel 12000 onderdelen was gemaakt, dus accepteerde je dat er af en toe iets stuk ging.
Nu, nu wordt onze arremoede geëxporteerd naar het Oostblok of de derde wereld, waar ze beretrots zijn op hun bijna nieuwe auto’s die wij als een kledingstuk-wat uit de mode is weggooien.
Alles voor een beter milieu hè !
roppp zegt
@desjonnies: Korea kocht geen Europese designhuizen op, ze namen wat grote Europese namen over (zoals de voormalig hoofdonderwerper van Audi door Kia).
bertorelli zegt
Gisteren nog zo’n prachtig design gespot van deze studio.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Matrix
xharin zegt
Als ze nu Lancia nog even overnemen voor een appel en een ei, dan hebben ze ook een ander mooi merk in huis en kunnen we in de toekomst weer genieten van echte mooie ” Italiaanse” auto’s (New Stratos please !)
e1000bmw zegt
@xharin: Lancia is niks meer dan een naam tegenwoordig…
xharin zegt
@e1000bmw523i: Ja… Helaas… Maar hoop doet leven toch ;-)
xharin zegt
*even