De S4 voor mensen met veel bagage is nu officieel.
De S4 is natuurlijk al een eeuwigheid geleden onthult en we waren er zelfs bij, maar Audi presenteert nu eindelijk plaatjes van haar Avant, alsof we het nooit hadden kunnen dromen. Welnu, droom niet verder.
De drieliter TFSI met zes cilindertjes poept in de Avant nog steeds 354 pk uit. Ook blijven de prestaties hetzelfde als de sedan. Waar de RS6 C6 met die heerlijke V10 destijds in 4.6 seconde naar de honderd vloog, wordt het ‘m door de huidige S4 toch knap lastig gemaakt. Die doet er in theorie één tiende langer over. De Avant legt 1.675 kg in de schaal, slechts 45 méér dan de sedan, of, ‘Limousine’ zoals Audi het noemt.
Welnu, werp een blik op de Avant, voor zover je nog benieuwd bent naar hoe Audi een nieuw model heeft weten te kopiëren ontwikkelen. Is dit de ideale incognito vakantiekraker?
UPDATE: In de zomer van dit jaar komen de Audi S4 Limousine en S4 Avant op de markt. De prijzen en de exacte specificaties worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.
dutchcorvette zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
martinus zegt
@meneer: ik vind hem nietzo ‘nieuw’
Het audi design ziet er tegenwoordig zeer verouderd uit.
Op het grilletje en de ledjes na lijkt het net een 10 jaar oude audi avant,
Of een 5 jaar oude seat.
dutchcorvette zegt
@dutchcorvette: man, man, man.. Als je niks nuttigs kan zeggen rot dan gewoon op. Idioot
cirkic zegt
@dutchcorvet lijkt net een Opel Insignia
bugatti2405 zegt
@cirkic: inderdaad, heeft ook wel wat weg van de nieuwe skoda superb combi
marc94 zegt
@dutchcorvette: ik ben n.a.v. Onderstaande reactie nu wel benieuwd wat hier eigenlijk stond.
In topic; ik zie weinig verschil met de vorige maar ik vind hem alsnog geweldig. If it’s not broken, Don’t fix it. Waarom zouden ze als hij goed verkoopt. Zelfde verhaal als de 911.
dutchcorvette zegt
@marc94: Ik zei “leuk” het is allemaal weer zo ingetogen
kimhung zegt
Allemaal leuk en aardig maar niks niews.
het is wat A.B al zegt,13 in 1 dozijn auto.
griffendahl zegt
@kimhung: Dat is natuurlijk ook juist zijn aantrekkingskracht voor sommige mensen.
kimhung zegt
@griffendahl: Aan de achter kant kijk ik naar een Q3 of Q7
Aan de zijkant kijk ik naar een A6 verkort
om maar te zwijgen over de voorkant
griffendahl zegt
@kimhung: Ok, duidelijk dat dat voor jou een issue is. Maar voor sommige mensen is dat juist een pre dat ze in een snelle station kunnen rijden. Maar die ook met goed fatsoen bij de klant voor de deur kunnen parkeren omdat die toch het verschil niet ziet tussen een A3 sportback en een S4 avant. De meeste snelle auto’s zijn veel te schreeuwerig voor zo’n dubbelrol.
Ik zie het probleem niet zo, met wel of niet spannend zijn. Voor beide soort ontwerpen is een markt denk ik, Audi bedient de ene, Renault en Citroën misschien de andere, en Alfa Romeo helemaal geen een… De filosofie van Audi is vrij bekend, begint net zo gewoon te worden als dat de BMW 3 serie al weer achterwielaandrijving heeft, als je dat niet aan staat dan koop je toch wat anders. Gezien de aantallen die ik dagelijks tegenkom denk ik dat Audi’s huidige filosofie hun geen windeieren legt.
strepentrekker zegt
@kimhung: Het zou zo een Audi kunnen zijn…
dampu020 zegt
@kimhung: noem 12 andere snelle stations..
kimhung zegt
@dampu020: wrm zou ik andere snelle stations roepen.
ik vind dat vag alles kopieert. Niks mis mee, China doet het tenslotte ook;)
maar er zit gewoon geen onderscheid meer in, in de gehele collectie.
Dimglor zegt
@kimhung:
Sorry, maar da’s een kwaaltje waar elke fabrikant zich schuldig aan maakt.
Als ik de Mercedes C, E en S zie… Daar moet ik zeker 3 maal kijken om ze soms uit elkaar te houden..
Bij Bmw begint het ook al sterk op te komen..
E34M5Touring zegt
@dampu020:
1. Alpina B3 en D3
2. Alpina B5 en D5
3. BMW M550d Touring
4. Mercedes E63AMG-S Estate
5. Mercedes C63AMG-S Estate
6. Mercedes CLA45 AMG Shootingbrake
7. Mercedes CLS63 AMG Shootingbrake
8. Cadillac CTS-V Estate
9.Volvo V60 Polestar
10.Jaguar XFR-S Sportbrake
11. Seat Leon Cupra ST
12. Opel Insignia OPC Tourer
dampu020 zegt
@E34M5Touring: jij wint!
dutchcourage86 zegt
@kimhung: Ik vind de A4 eigenlijk steeds chiquer worden zo, steeds verder afgewerkt, geperfectioneerd.
gregorius zegt
Ben altijd een A6 fan geweest tov de A4; maar ik vind dit er prima uitzien. Het is niet spannend, maar de verhoudingen lijken te kloppen en hij ziet er nog steeds strak uit. 354 pk uit een 3.0t is nog altijd prima; ook al zal ie nog steeds niet geweldig klinken.
Dutchdriftking zegt
@gregorius: Persoonlijk vond ik dit blok altijd wel fijn klinken. Niet zo goed als de 2.7 uit de B5, maar wel fijn.
slickrick zegt
@gregorius: Audi heeft ook nog een 3.0 TDI twin turbo die in de A6 320pk levert en een gigantisch koppel, ben benieuwd of ze hem hier ook in gaan stoppen…..er is immers ook een SQ5, dan ben ik wel geïnteresseerd .
Sorry guys, ik ben een diesel Fan, ik,waardeer de verfijning en comfort van een diesel voor dagelijks gebruik.
knipperlichtje zegt
Zo op de foto’s is het niet een hele indrukwekkende verschijning, maar als je de RS4-mule opzoekt weet je dat je S4 in het echt ontzettend mooi is geworden, althans dat vind ik. Ik zou er wel een willen bezitten, meer dan voldoende vermogen in een praktische en slechts subtiel sportieve uitvoering. Ik wil ‘m ook liever dan de concurrenten van Mercedes en BMW, maar dat is meer een gevoelskwestie, grotendeels veroorzaakt door de S-badge.
Dimglor zegt
@knipperlichtje:
Dit vind ik de sterkte aan deze.
Ziet er sportief uit, maar is toch redelijk subtiel.
Dit doordat je een gewone er met een s-line al grotendeels hetzelfde kan laten uitzien.
In deze kleur en met deze velgen ziet ie er echt wel goed uit!
Enigste minpunt is die zilveren diffuser.
Edge zegt
@Dimglor: Klopt! Die zilveren diffuser doet iets teveel denken aan die zilverkleurige bodembeschermers/sierstukken die je bij elke SUV en diens moeder onder de voorkant zag komen. Zoiets:
Dimglor zegt
@Edge:
Inderdaad! Ik dacht al dat ze de diffuser van de A4 Allroad er hadden opgeplaatst!
JanJansen zegt
heb zelf ook een S4 maar dan B5 youngtimer. Hele fijne auto en bakken met karakter, maar wel erg zwaar. Nu er een kleine op komst is wel de ideale auto, er past een kuub pampers in.
Dimglor zegt
@JanJansen:
Alvast proficiat ;-)
En veel plezier met het pampershoppen ;-)
JanJansen zegt
@Dimglor: thanx
met de pampers kan ik pas echt aan de race.
enrique zegt
Ik vind bij dit model de voorkant een beetje te Seat-achtig over komen.
Mooie, nette wagen hoor maar die koplampen komen echt wat te goedkoop over.
berlinetta zegt
Gewoon een erg fraaie wagen met erg lekkere specs. Praktisch, degelijk interieur en bruikbaar onder alle omstandigheden. Ziet er in het blauw ook erg goed uit.
ardonjr zegt
Vast vloeken in de kerk dit.. maar van achteren/schuin-achteren, als men er een Opel badge op had geplakt (Insignia) had ik het ook geloofd.
laposte zegt
Leuke wagen om te zien. Eerlijk gezegd vind ik dat peugeot en renault best wel goede tegenhangers zijn qua model.. audi heeft, zoals bekend geen spectaculaire verandering. Voor het geld waar je een audi voor koopt verwacht je ook iets unieks lijkt me. Niet dat je s’ ochtends per ongeluk de peug van je buurman probeert open te maken.
Dimglor zegt
@laposte: Tgoh, ik vind persoonlijk dat je het toch wel sterk merkt dat dit een nieuwe is.
Heb hem nu al een paar keer in het echt zien rondrijden en ik ga me toch niet snel vergissen.
Ook al paar keer in de nieuwe gaan plaatsnemen en daar is ie toch wel sterk vooruit gegaan.
Prachtig interieur dat echt weer up to date is tov de vorige A4.
cla220 zegt
Incognito met 4 uitlaatpijpen…
Nemus zegt
Opel Insignia/Astra achterlichten, iemand?
desjonnies zegt
Dit gebeurt er gewoon als ze bij Alfa Romeo in diepe, diepe slaap zijn………………..
Is toch gewoon een beer van een wagen man !
Dutchdriftking zegt
Mooi ding weer hoor. Ik vind hem fijn!
henkhupelschoten zegt
Doe mij maar die C43.
Dutchdriftking zegt
@henkhupelschoten: Dat hadden we wel verwacht. :P
gregorius zegt
@henkhupelschoten: volgens mij blijft ie dus gewoon C450 AMG heten en is de C43 alleen voor de coupe.
henkhupelschoten zegt
@gregorius: Ik zie nog wel een naamswijziging komen. Leuk collecters item voor later
gregorius zegt
@henkhupelschoten: Zwager heeft er 1 besteld: station met alle opties. Komt Juni/Juli.
Zijn pa, mijn schoonvader dus, ook. Heeft m weer afbesteld om het 4matic systeem; heeft in plaats daarvan de C400 besteld omdat die een ander 4matic systeem heeft en minder sportief is geveerd. ’t Is een oude man; heeft net vorig jaar een MacanS gekocht maar vind t niks.
(zwagers bedrijf sponsort iets samen met MB en daardoor geeft MB gestoorde kortingen aan hem)
Het is dat ik zelf 2 auto heb aangeschaft in 2015; anders zou ik er misschien ook wel gaan shoppen.
gtwillem zegt
Ben altijd wel een fan van de S4 geweest. Snel zat, altijd goed te kietelen, praktisch voldoende en het ligt er niet te dik op. Ook deze kan mij wel bekoren, alhoewel het koppel relatief gezien veel te laag is als je de B5 mee rekent. (Standaard al 400nm, met ABT tip had je zo 500nm).
Jammer dat er geen handbak in zit, maar met de DSG valt te leven. Één dingetje waar je op moet letten, en dit geld ook voor de S3 en S6: geen opties erop doen. Wordt ie alleen maar duurder van. En het voegt niet zo veel toe. Standaard heeft zo’n S al alles wat je nodig hebt.
Dimglor zegt
@gtwillem:
Er zullen wel altijd wat opties aan te vinken zijn ;-)
Gps is bijvoorbeeld al niet standaard op de S-uitvoering.. (Op een RS denk ik zelf ook niet)
Maar je hebt inderdaad een punt dat je een niet al te vlug gaat beginnen aanvinken op die optielijst..
Kan je aardig wat meer geld kosten.
slickrick zegt
@Dimglor: nee man, de echt dure opties voegen heel veel toe, distronic, virtual cockpit, duurste geluidsysteem…. Als ik,voor een jong gebruikte auto ga shoppen in Duitsland dan moet deze echt helemaal vol zitten.
stfu zegt
Zie de A4 nu af en toe rijden, maar het doet me echt helemaal niets. Ook deze S4 is van het bekende recept (logisch), dus ook dit doet me maar weinig.
varry zegt
Tja, best wel een strakke break, maar echt vernieuwend of fris is het ook niet echt.
Zoals verwacht dus.
kennone zegt
Ondanks de betere prestaties van de nieuwere s4 modelen met v6, vind ik die oude v8 toch echt meer S aanvoelen. Toch jammer dat dit soort blokken aan het uitsterven zijn.
mashell zegt
Een topmodel met een paar niet functionele knoppen prominent centraal in het interieur. Audi gaat duidelijk voor het Porsche gevoel. Erg premium vind ik dat niet.
audiisthebest zegt
Ziet er zoals gewoonlijk weer heel erg goed uit
porschelars zegt
Niet een heel spannend uiterlijk, maar wat zou ik hier toch graag mee op wintersport gaan!
a3sb zegt
Schitterende wagen, uitstekende prestaties
poeperman zegt
Is onthult? Goed bezig autoblog! Er gaat geen dag voorbij of er worden 10 dt-fouten gemaakt
bmwtouring zegt
@poeperman: Yep! Ik zou zeggen: CORRIGEER MAAR!
sbmmaxx zegt
Ja mooie zo’n Opel!
pinut187 zegt
@sbmmaxx: brilletje nodig?
hight96 zegt
Pfff ik val even weg hoor
thomasthomas zegt
Kijk zo moet het Volvo Polestar!
pinut187 zegt
Ja mooie bak. Wederom gewoon een strakke snelle goedsturende station waarvan de leek niet weet wat het is. Verder vind ik dit blauw ook goed bij deze staan. Normaal staat dit soort blauw alleen goed op Amerikanen zoals de GT, Viper, Cobra, RS.
Rob zegt
@pinut187:
De leek ziet een Audi stationwagon. Het is een Audi stationwagon.
Dus hoezo weet de leek niet wat het is?
michaelb zegt
Fanboys of niet, ten alle tijden liever dit dan een schamele alfa 159 of een ondergemotoriseerde MX-5
leaper035t zegt
Dit is dé perfecte wagen voor dagelijks gebruik. Praktisch, snel, ingetogen en toch met een bepaalde uitstraling. Binnen een jaar of twee wordt deze de mijne!
willyjee zegt
Vinden jullie hem ook ietwat te steriel?
deboes zegt
welke nieuwe?
notyourmom zegt
Achterlichtjes afgekeken bij opel?