Nou ja, volgens de mannen en vrouwen van Mulliner althans.
Voor de Beijing Auto Show hebben de coachbuilders van Mulliner weer eens gedaan wat ze het liefste doen. Wat dat dan wel niet mag zijn? Nou, aan hout schaven totdat het nóg mooier blinkt dan in huis-tuin-en-keuken-Bentley’s natuurlijk.
Voor ’the Bentayga by Mulliner’ hebben de beste lieden zich laten inspireren door de oorsprong van de Bentayga’s naam, vernoemd naar een berg op de Canarische Eilanden. Het PR-praatje van de de paarse broeken van Bentley:
“Op de Canarische Eilanden is één bergtop die boven het hele landschap uittorent: de Bentayga. Het is deze imposante berg waar de SUV van Bentley naar vernoemd is. Net als zijn naamgenoot biedt de Bentley Bentayga namelijk de mogelijkheid om uw omgeving te observeren en verder te verkennen.”
Juist. Voor het interieur van de ‘Mulliner-Benta’ is er onder andere een beeltenis een pittoreske berglandschap in het sierhout opgenomen, dat je kan tegenkomen als je met je Bentayga over de lava-rotsen heen hobbelt. Dit gebeurt uiteraard via een extreem nodeloos moeilijk proces dat in het Mulliner atelier uitgevoerd wordt, zodat je tenminste zeker weet dat je waar voor je geld krijgt. Toegegeven, het ziet er best mooi uit en het is weer eens wat nieuws. Of denk jij daar anders over?
Benta-liefhebbers kunnen morgen rond vier uur overigens de homepage F5-en, want dan gaan we een stukje rijden met de dikke SUV. In de tussentijd kan je voor een quick fix hier alvast een soundbite beluisteren.
e1000bmw zegt
Het kan erger…
viezefreddyw zegt
Wel wat overdreven, dat houtinleg maar voor de rest best mooi inderdaad.
roppp zegt
@viezefreddyw: zeikerd. Dit is tenminste echt hout, in plaats van hout van de plasticboom dat in een gemiddelde middenklasser wordt gebruikt.
viezefreddyw zegt
@roppp: Prima dat we elkaars mening geven op deze site, moet ook kunnen. Maar laten we het wel een beetje netjes houden voor elkaar.
roppp zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
osmo zegt
@roppp: Doe mij dan maar dat plastic hout in plaats van dit paneeltje dat je zo bij de locale Tirol-freak aan de muur kunt bijhangen.
norge zegt
Brand dat hout een beetje?
murica zegt
@norge: +1
paulloper zegt
@norge: brandt
norge zegt
@paulloper: Brenner…
rufctr01 zegt
Ziet er goed uit??
Rob zegt
Tssssk, na-apers van Mitsuoka…
http://jpx.responsejp.com/jpx/images/2015/08/21/258364_5.jpg?fit=normal
murica zegt
Niet mijn ding maar ik vind ’t wel mooi.
buitengaats zegt
Kitsche bende, zoals het een moderne Bentley betaamt.
Dutchdriftking zegt
Eigenlijk retegaaf!
mjpamsterdam zegt
Te veel geld staat gelijk aan geen beschaving !
adyton zegt
Dus de taiga is ook in Gran Canaria te vinden? Ik denk dat je een aantal zaken dooreen aan het gooien bent.
Benieuwd hoe ze die inleg maken. Zal wel wat werk in kruipen.
Rob zegt
Ik krijg er overigens een ‘Chinees-restaurant’-gevoel bij. Alleen had het rode dan roze moeten zijn….
mijosu zegt
Rijdt die auto er ook lekkerder door?
henkhupelschoten zegt
Zou je hem ook in de “schilderswijk” of “bijlmer” versie kunnen krijgen?
gwnbmw zegt
godsgruwelijk lelijk hout! waarom niet gewoon iets van carbon fibre, nee, van dat spuuglelijke kachelvoer!
bmwm3gtr zegt
@gwnbmw: omdat carbon goedkoop oogt tegenwoordig is hout weer exclusief
e1000bmw zegt
@gwnbmw: 10x liever hout in m’n interieur dan dat ordinaire “carbon fiber” look…
Overigens is hout heel strikt genomen ook carbon, maar dan natuurlijk product in plaats van industrieel…
9000cse zegt
@gwnbmw:
Carbon fiber in een Bentley! Soms krijg ik medelijden met de ontwikkeling van het historisch besef. OH! Maar hij is misschien een voetballert. In dat geval: Shame on me! Natuurlijk…….
gwnbmw zegt
@9000cse:
voetbal maakt mij echt geen hol uit, en ik vind de smaak van de meeste rappers ook afschuwelijk.
Een “bentley.” dit heeft toch niks met een bentley te maken? dit is gewoon een suv met een bentley logo en een flink prijskaartje. dus dit heeft niks met historisch besef te maken. hout in dit soort auto’s is gewoon afschuwelijk, in mijn ogen. in een oude bentley vindt ik het persoonlijk ook niet mooi trouwens. ik vindt dat hout is bedoeld om te bouwen, om buiten aan de boom te hangen of om in de open haard gedonderd te worden. niet voor in auto’s, en zeker niet met zo’n “leuk” (lees: afschuwelijk en veel te duur) tekeningetje.
thomasthomas zegt
Er klopt geen Hout van
martijn11 zegt
Brand vast goed in de vuurkorf
roadrage78 zegt
Het is dat het bericht duidelijk omschrijft wie deze creatie bedacht heeft. Anders zou mijn gok op Mansory zijn uitgekomen…
danmar zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jaapiyo zegt
@danmar: “Bentley officially unveiled the name Bentayga in January 2015. The name was inspired by Taiga, the world’s largest transcontinental snow forest, and is composed of the first four letters of Bentley and an altered spelling of Taiga. Bentley also drew inspiration from the rugged peak of the Roque Bentayga in Gran Canaria, the subtropical Canary Island. Bentayga also means ‘carried interest’ in Swahili.”
Maar goed, heb ‘m maar even aangepast naar de officiële partijlijn van Bentley. Thx.
rd1991 zegt
Ach, als je daar zit zie je de buitenkant in ieder geval niet. Da’s ook wat waard.
mrrallycross zegt
Vind dit gewoon beetje teveel worden hoor.
exclusieviteitsfreak zegt
Leuk dat de mensen van Mulliner wat kunst in de Bentayga willen, maar of het gaat aanslaan is nog maar de vraag . . . , persoonlijk vindt ik het alvast wel ’n leuk detail . . . , maar het zou op meer genuanceerde wijze moge, je wil er sowieso niet altijd op willen zien, het is beter dat ze het combineren met ’n roterende versie, waarbij je naargelang je het wil zien, je echt hout kan aanraken, of je een aanraak-scherm kan gebruiken voor allerlei andere visuals, dat zou pas het ultieme zijn, daar zijn al redelijk wat voorbeelden van te vinden . . .
9000cse zegt
Hout in een auto? Ja en nee. Het hangt helemaal van merk en type af. Sommige auto’s krijgen er een betere uitstraling van; andere knappen er totaal van af.
Neem bijv. een Koreaan van ongeveer ’t jaar 2000 met “hout” op ’t dashboard, nou daar knap ik echt van af. Duurdere Engelse merken daarentegen staat het imho schitterend, evenals op grote Mercedessen. Ook een Saab 9-5 vind ik met hout veel mooier dan zonder en mijn Volvo 960 zou ik zonder hout niet eens hebben gekocht.
Voor wat deze “creatie” van Mulliner betreft: Vreselijk! Hout is een van de mooiste natuurlijke grondstoffen die er zijn. Maar laat het dan wel op hout blijven lijken. Dit komt bij mij over alsof een klein kind er een plastic sticker op heeft geplakt. Aan mij in ieder geval niet besteed.
Wat overigens voor mij geldt bij het gebruik van materialen voor het dashboard bij de duurdere, chique auto’s:
1) Hout, héél lang gepolijst, gevlamd en niet te licht van kleur;
2) Aluminium, geborsteld;
3) Gespoten, gewoon in de kleur van de carrosserie (geldt alleen voor oude US-cars en Italianen;
En op de laatste plaats (en dus echt helemaal onderaan) carbon fiber. Wordt alleen herkend door een kenner, dus niet door de absolute meerderheid. Verder oogt het veel te plasticachtig, heeft zeker geen dure/kostbare uitstraling en staat voor een statige, chique limo of coupe als een vlag op een modderschuit.
PS: Bedoeld voor de jongste garde op AB.
Een modderschuit is een plat soort vaartuig, dat niet zelfstandig kan varen, maar dat door een -meestal door kolen aangedreven- trekboot met een véél te hoge schoorsteen gesleept werd.
Nòg oudere types hiervan werden door paarden getrokken en de allerarmste reders deden het zelfs met mensen. (Deze laatste variant is nog lang van toepassing geweest in de turfstreek van Oost-Brabant, rond het plaatsje Griendtsveen. Het ging daarbij niet alleen om het vervoer van modder, maar ook om die van turf)
Zo’n modderschuit diende om modder, die uit een rivier was gebaggerd naar een soort van stortplaats te brengen.
De modderschuit werd bediend door slechts één stuurman, die het enorme roer aan de achterzijde van de schuit met de hand moest bedienen.
rs6issnel zegt
@9000cse: Goed verhaal, lekker kort!
e1000bmw zegt
@rs6issnel: een goed en degelijk onderbouwd verhaal is zelden kort…