Al zou je misschien anders denken, het is echt de nieuwe.
Het was feest vanavond in Ingolstadt. Daar werd namelijk de nieuwe Audi A5 onthuld. De eerste coupe, die ontworpen is door Walter De Silva (zijn beste ontwerpen check je HIER), kon namelijk weleens een nieuw jasje gebruiken. Maar, dachten ze bij Audi, we moeten er niet te veel aan veranderen, straks jagen we misschien klanten weg. En zo geschiedde. De twee generaties lijkt zo veel op elkaar, dat meerdere kenners moeite hadden ze uit elkaar te houden.
Motoren
Qua motoren kunnen we kiezen uit drie benzines en twee diesels. Die gaan van 190 pk tot 286 pk, wat een stuk meer is dan bij de oude modellen. Maar ze zijn wel tot 22% zuiniger. De kers op de taart is de S5, die 354 pk haalt uit zijn 3.0 V6, 21 meer dan het oude model (rijtest). Van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden. Verder is hij een stuk lichter, heeft hij een langere wielbasis en dus meer ruimte voor zowel de bestuurder als de passagiers. De A5 kan uiteraard ook uitgerust worden met de Virtual Cockpit, dat wil zeggen, alles via schermpjes.
Aandrijflijn
De handgeschakelde zesversnellingsbak en de zeventraps S tronic met dubbele koppeling zijn leverbaar voor de viercilindermotoren alsmede de 218 pk sterke 3.0 TDI met voor- of vierwielaandrijving. De achttraps tiptronic is uitsluitend beschikbaar voor de sterkste dieseluitvoering met 286 pk en de Audi S5. Beide motoren worden standaard geleverd in combinatie met quattro vierwielaandrijving. De nieuwe quattro vierwielaandrijving met ultra-technologie is voor het eerst leverbaar voor dit model. Het kan op dit moment worden gecombineerd met de viercilinder TFSI- en TDI-motoren met handgeschakelde versnellingsbak. Verder biedt Audi tegen meerprijs tevens het sportdifferentieel voor de achteras aan.
Cabrio en Sportback
De A5 is er nu alleen nog als coupe, maar hij komt er ongetwijfeld ook weer als vijfdeurs sportback en als cabriolet. Wanneer dat gaat gebeuren, is nog niet bekend. Wat ook nog niet bekend is gemaakt, is wanneer hij op de markt gaat komen. En naar de prijs is het voorlopig ook nog even gissen.
UPDATE 1: Enneh, op de autoblog-redactie vonden we dat het oude en het nieuwe model zo op elkaar leken, dat we voor de grap besloten om een gallery van het oude model te plaatsen. Kudo’s voor de mensen die dat meteen doorhadden;) Maar uit met de pret, dit is echt de nieuwe!
UPDATE 2: Een vergelijking met de vorige A5 check je HIER.
UPDATE 3: Bewegende beelden van de nieuwe A5 zie je op autojunk.nl!
UPDATE 4: Zelfs Audi heeft moeite om ze uit elkaar te houden.
haroldv zegt
Wat is het verschil?
Robert zegt
@haroldv: de grille is een copy-paste van de Ford Mondeo. Zal wel voor de Chinese markt zijn, daar zijn ze gek op dat soort jatwerk.
stanny zegt
@RRRobert: audi heeft dit soort grille al wat langer dan ford. Haters will hate zeker…
Robert zegt
@stanny: Ik rij zelf VAG…
Overigens heb ik meer met dit soort Audi’s dan met de bovenstaande.
jbkleyn zegt
@RRRobert: ik ben zeker pro VAG maar moest ook gelijk aan de Mondeo denken.
mustang84664 zegt
@RRRobert: zoals de Mondeo hem van een Aston Martin heeft? maar dat is dan ook wel een beetje de zelfde vergelijking als een kind krijgen van je zus
flos zegt
@RRRobert: bedoel je de “nieuwe” ford mondeo, de exacte copie van de tweejaar eerder onthulde ford fusion?
knipperlichtje zegt
-edit: even testen of jullie wel aan het opletten waren:) –
pluiske666 zegt
@haroldv: wat een zure anti vag reacties weer. Die S5 zou prachtig staan op mijn oprit. ;-)
werf76 zegt
@pluiske666: Niet lang, daarna staat hij prachtig uitgebrand in een bossage of ergens tegen een Duitse vangrail :)
baap zegt
@werf76: De RS-station modellen zijn meer in trek.
pluiske666 zegt
@werf76: eindigt ie toch weer met een mooie pica op ab. Cirkeltje compleet. :-)
tom307 zegt
@haroldv: verschil? Valt me ook tegen, geformuleerde forceerde evolutie…
niwi zegt
Nieuwe spiegels!
ricksmits zegt
Als eigenaar van een A5 coupe van pakweg 7 jaar oud klap je toch in je handjes? Dat ze hier nog een feestje voor bouwt joh..
ricksmits zegt
@ricksmits: na de update blijf ik bij mn standpunt.. Racy motorkap op waar de civic rijder jaloers op word en goan
sr20det zegt
Hahaha geweldig !! De oude ???
sjouveur zegt
Wat een slechte grap
vorlox zegt
Huh na 7 jaar alleen een facelift. Dat is wel heel karig.. eerst maar eens in het echt bekijken want foto’s zeggen misschien te weinig.
jeroen13 zegt
Heel chill dat jullie gewoon de oude foto’s erbij hebben gezet :)
knipperlichtje zegt
Ik moet zeggen dat het een erg mooi ding is geworden. In het design zijn de eerste invloeden van de Prologue Concept te zien, vooral bij de C-stijl, grille en kofferklep is dat zichtbaar. De velgjes komen overigens ook bij de Prologue vandaan. Ik moet nog wel even wennen aan de nieuwe luchtinlaten naast de grille, die zijn misschien iets te massief.
ko4n zegt
@knipperlichtje: precies wat ik dacht. Naar mij mening erg mooi geworden
BRT zegt
@knipperlichtje: ik weet niet helemaal wat je bedoelt. Ik zie jammer genoeg juist niet veel terug van het prologue concept. Juist in de C stijl was dat mooi geweest met een dikke raamomlijsting zoals bij dat concept. Daarnaast zie ik ook niet de velgen waar je het over hebt dus misschien bedoel je toch een ander concept?
knipperlichtje zegt
@brt: de C-stijl heb ik wellicht ietwat onduidelijk geformuleerd. Ik zie een beetje Prologue in de manier waarop de C-stijl in de kofferklep overloopt, al zou het bij nader inzien ook de heuplijn kunnen zijn die voor de associatie zorgt. De velgen (van de Prologue Avant specifiek) zaten op de S5 die op de livestream van de onthulling zichtbaar was, deze zie je inderdaad niet op de foto’s terug. Een echt duidelijk stukje Prologue kun je wel in de motorkap zien, schuine lijnen aan de randen en een power bulge in het midden.
noreplacementfordisplacement zegt
@knipperlichtje: Helemaal mee eens, prachtig apparaat. Niets meer aan doen! Hadden ze dat maar ook gedaan bij de mustang, gewoon constant de 1969 Mustang verfijnen…
mb10 zegt
@knipperlichtje: vind ik ook, ik denk dat je de a5 gewoon een aantal keer op straat moet zien. Had ik ook met de q7 vond ik eerst helemaal niks, een paar keer op de weg gezien en blijkt toch wel een zeer mooie auto!
Orichy zegt
Overduidelijk een Audi en dat is geen compliment.
Vond ik de eerst generatie al niet veel bijzonders. Hebben zij het gepresteerd, om het nog een tandje te verslechteren. Logisch is het wel, vermakelijk op humoristisch gebied ook, maar mooi? Nee, niet echt.
roppp zegt
@Orichy: dat hoeft ook niet. Er zijn genoeg mensen met een andere smaak die ‘m wel kopen en ik vermoed dat Audi zich daar op richt.
Ps. ik wil er alleen in rijden als PON dit gratis aanbiedt.
Orichy zegt
@roppp: Gelukkig voor Audi, is dat zo.
mashell zegt
@Orichy: het is juist geen duidelijke Audi. Van voren met het zwarte gat en van achteren volgt het gewoon het standaard recept. Maar de flank is absoluut niet des Audi’s de torpedo lijn die Audi’s zo strak en opgeruimd (sommigen verwarren dat met saai) maken is hier zo zwierig en rommelig dat dit gewoon Audi onwaardig is. Maar gelukkig heeft BMW wel een mooie 4 serie en heeft Mercedes met de C klasse coupé een van de mooiste auto’s op de markt. En Audi heeft natuurlijk ook nog de TT.
rufctr01 zegt
@mashell: ik verwar het helemaal niet met saai, het is in mijn ogen gewoon saai.
EnthousiaST220 zegt
Zijkant voor deze keer gewoon helemaal overgeslagen?
gregorius zegt
@finn1996: Naar mijn mening juist niet.
Ik vond dat de A5 er al vrij snel oud uitzag door de relatief rechte achterste helft, van de zijkant dus.
Op de persfoto’s lijken de heupen, zowel voor en achter, een stuk ronder vergeleken met het oude model. Misschien is het de magie van de foto, maar als het in het echt ook zo is, vind ik het een wereld van verschil.
EnthousiaST220 zegt
@gregorius: Volgens mij lijkt dat enkel zo omdat die lijn die over de gehele zijkant loopt wat duidelijke/scherper is geworden.
RacingDevil zegt
Mooie wagen , niet te radicaal veranderd
9000cse zegt
Net als bij m’n voorlaatste vriendin: Liftje hier, botoxje daar! Maar toch bleef het een ouwe doos! En ik zocht iets nieuws: Iets jongs, iets fris, iets om weer eens van uit m’n dak te kunnen gaan. Nou, dan toch maar weer eens ergens anders gaan “neuzen”………..
Orichy zegt
@janmetdelangeachternaam: Europa zal wel niet echt de winstgevendheid bepalen en dat doet China wel en daar zal het wel als warm broodje over de toonbank gaan.
Waardoor dit soort manieren van ontwerpen, zal blijven bestaan.
Het enige wat mij verbaasd is dat men bij Audi zelf niet wakker geschud wordt, door dit soort ontwerpen, of denkt men echt alleen maar aan, oud is vertrouwd en brengt geld in het laadje.
Niks meer van over, van het oude: Voorsprong Door Techniek.
str8six zegt
@Orichy: “voorsprong door techniek” hebben ze nooit gehad want dat is er nooit geweest.
PeugeotGTI zegt
@str8six: Groep B is het daar niet mee eens.
str8six zegt
@PeugeotGTI: touché
appelvis zegt
@peugeotgti: 90s DTM ook niet. V8 Audk quattro kwam het toen even mooi opschudden. Goeie tijd was dat
willeme zegt
Ik vind hem eigenlijk wel geslaagd. Het is een Audi dus je hoeft geen radicaal nieuw design te verwachten. De C-stijl is gebleven, maar de A5 lijkt nu iets lager en breder te zijn dan het uitgaande model.
Een donkerblauwe 3.0 TDI quattro met 286pk, tiptronic, bruin interieur en een set mooie wielen, zowaar geen verkeerde propositie!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@willeme: jawel, want het is een diesel
willeme zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Niets mis mee, toch? 286pk is méér dan voldoende vermogen, lekker cruisen op een enorme hoeveelheid koppel. En het verbruik blijft een beetje binnen de perken zodat je in relatief korte tijd enorme afstanden af kunt leggen. Led Zeppelin playlist aanzetten en gáán.
Geldt eigenlijk voor alle zescilinder diesels. Dus een Maserati, Jaguar, Porsche, BMW of Mercedes mag ook ;-).
Dutchdriftking zegt
@willeme: Precies. Wat goed is hoef je niet te veranderen. Nu nog hopen op de S5 TDI met 313pk. Want we willen altijd meer.
willeme zegt
@dutchdriftking: De 313pk versie is al weer uitgefaseerd. Het is nu een 320pk of 326pk sterke versie (niet veel sterker maar, op papier, wel iets zuiniger). Het schijnt dat Audi voor de Audi S4, S5, A6, A7 en A8 met een BiTDI komt met elektrische turbo’s. 360pk en 750nm ongeveer.
Dutchdriftking zegt
@willeme: ultieme motor voor zo’n auto. Met wagonladingen aan koppel, en cruissnelheden van 180km/h nog steeds 700km op een tank doen.
bazzelijn zegt
Hoop dat ik er niet te vaak achter zal komen te rijden. Zou van de saaiheid spontaan in slaap kunnen vallen
viezefreddyw zegt
@bazzelijn: Je zult er niet al te vaak achter rijden. Audi’s rijden vaak achter andere mensen. Te dicht achterop de bumper wel te verstaan.
str8six zegt
Wat een 13 in een dozijn model zeg…
henkhupelschoten zegt
Nu is het wachten op de nieuwe Alfa GT… Ik ga voor de C-Coupé. In mijn ogen de beste van de drie Duitsers.
willeme zegt
@henkhupelschoten: En de Amerikanen laten zien hoe je een écht mooie Coupé versie bouwt:
http://images.cdn.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/caddy-ats-coupe-2015-005_0.jpg?itok=9jITiVxi
Rob zegt
@willeme:
CTS of ATS, welke is het? Mooi wel.
Al vind ik de meer uitgesproken ELR nog fraaier:
http://images.hgmsites.net/lrg/cadillac-elr_100508402_l.jpg
willeme zegt
@Rob: Dat ze op basis van de Chevy Volt dit hebben kunnen maken is een grootse prestatie te noemen! De ELR is inderdaad een nog fraaiere coupe. Echteen mooi ding, jammer van de bizar hoge prijstelling, anders had Cadillac er veel meer van kunnen verkopen.
Het plaatje was overigens een ATS, gewoon een standaard vierpitter.
Rob zegt
@willeme:
Huh, op basis van de Volt? Weer wat geleerd ;-)
Cadillac vind ik sowieso een erg goede richting op gaan. CT6 is ook helemaal mijn ding. En hun interieurs hebben een erg luxe uitstraling. Dat is ook wel eens anders geweest….
lincoln zegt
Is er niet rustiger op geworden met al die plooien ..
En ja .. Ik zie weldegelijk verschil ..
Was een prachtige coupe ..
Net als de eerste TT ..
De eerste A8 ..
Elke eerste Audi eigenlijk ..
w0o0dy zegt
@lincoln: bmw deed dit ook al een tijdje. Steeds meer lijnen en vouwen. Ik noem het inspiratie-armoede.
Maar eerlijk is eerlijkde originele A5 coupé was een uitzonderlijk stijlvol en sierlijk ontwerp voor een Audi. (Met dank aan Walter de’Silva)
MilleMiglia zegt
Ik vind het geen vooruitgang, vond het vorige model mooier. Maar in tegenstelling tot sommige andere mensen hier vind ik de verschillen met het vorige model toch vrij duidelijk.
bugboy zegt
Ik vind hem juist wel veranderd. Tuurlijk, het blijft een Audi en een coupé. Past probably in het gamma. Maar ik vond de vorige veel sierlijke. Die is over 20 jaar nog mooi. Dat mis ik bij deze. Maar deze komt dan ook niet uit de koker van Walter de’Silva.
Breinstein zegt
@bugboy: Helemaal met je eens. Waar de allereerste A5 coupe een sierlijke schoonheid was is het daarna steeds verder bergafwaarts gegaan. De facelift deed hem geen goed en met deze ‘nieuwe’ versie is het verder afgezakt naar een saaie en degelijke coupe.
remcog19 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ko4n zegt
Hmmm veel negativiteit weer. Maar ach zijn we gewend bij de presentatie van een audi. In ieder geval il vind hem erg mooi geworden!
strepentrekker zegt
Op het eerste gezicht (te) weinig veranderd maar als je beter gaat kijken vind ik het een geslaagde evolutie van de vorige. Vooral de zilverkleurige uitvoering op de foto’s kan me wel bekoren. Ik ben benieuwd hoe die irl is.
Bo1972 zegt
Ik vind het in en in triest dat een auto toen hij uitkwam ik daar zo enthousiast altijd over was. Maar dit is onacceptabel, als ik Audi zou leiden zou ik de mensen die dit ontworpen hebben per direct de laan uitsturen.
Het zijn ineens op zichzelf staande lijnen in het ontwerp die totaal geen eenheid vormen. Ik vraag me echt af welke mensen verantwoordelijk zijn voor het goedkeuren. Ik kan daar niet bij.
misterdrogba zegt
Ziet er goed uit! Vooral het interieur is echt klasse en futuristisch. I like it!
beefcake zegt
Beter dan de oude, scherpere lijnen. Nog steeds niet begeerlijk echter.
harrie zegt
Lijkt wel een slechte sjineese kopie.
Wat een zaaddodend saaie fantasieloze vinex mobiel.
Rob zegt
Dikker aangezet. Agressiever. Ingewikkelder. Meer vouwen/lijnen. Meh…..
Jammer. De A5 was in den beginnen een ware schoonheid. Poepie chique, haast op gelijke hoogte met de Laguna coupe.
https://www.netcarshow.com/Audi-A5-2008-800-09.jpg
Walter de Silva loog niet toen hij zei dat de A5 zijn mooiste design was…..
strepentrekker zegt
Trouwens wat een voorspelbare zure reacties weer. (Ik zou er eigenlijk toch een keer gewend moeten zijn).
laraki zegt
Wat een saai interieur.
goodolddays zegt
@laraki: wat een saai alles…
mercedesclk350 zegt
Waarschijnlijk de meest grondige verandering sinds 10 jaar in het Audi gamma, maar het is ook nooit goed he.
trustmeiamanengineer zegt
Ik zeg het niet graag van een Audi, maar dit ding smoelt heel behoorlijk.
650s zegt
Ik vind die twee uitlaatjes zo naast elkaar wel wat ielig. Één links en één rechts staat denk ik beter, heb je nu ook al bij de dikkere a5s
hight96 zegt
Ik vind hem achteruit gegaan..
premiumduitser zegt
Ongelofelijk wat een gehuil hier. Maar ik had dan ook niet anders verwacht. Dit is tenslotte autoblog. Ik schrok me werkelijk een hoedje toen ik de header zag. Wat hebben ze met de koplampen gedaan? En de grill?! Misschien is het een kwestie van wennen.. Zijkant is wel mooier geworden, ziet er ook groter uit. Interieur zoals de A4, dus top. Doe mij de aankomende RS5 maar in een mooi Audi exclusive kleurtje. Dan mag de rest hier lekker in hun 6de hands alfa 159 stappen die oh zo geweldig is, haha!
desjonnies zegt
@premiumduitser:
hihi
Breinstein zegt
@premiumduitser: Je zit hier op een blog met autoliefhebbers. Die vinden een fout imago of een wat mindere betrouwbaarheid niet erg. Deze A5 is daar het compleet tegenovergestelde van; een styling waarmee Audi niet durft op te vallen want het is allemaal zo gewoontjes. Niks in dit design is anders dan wat we in het gehele gamma al gezien hebben.
Edge zegt
Het frontje heeft zo wel wat weg van de Tesla Model S van voor de facelift, met die grille die wat verder naar voren uitsteekt en die licht schuin aflopende bovenzijde van de koplampen.
Los daarvan vind ik het wel een zeer geslaagde wagen.
tiee zegt
@Edge: Eens! Al vind ik het van zulke foto’s altijd moeilijk te beoordelen of ik hem nu mooi vind of niet.
bruinbeer zegt
Ik vind de achterkant zeer geslaagd maar zo op de foto’s is de voorkant ronduit lelijk.
w0ut zegt
S5? Dat ze eerst eens die S4 proberen te verkopen. Staat al sinds nov 2015 aangekondigd op hun site. Maar nog steeds geen configurator of een optielijst te vinden.
rs6avant zegt
Eigenlijk is het grappig. Dezelfde mensen die hier telkens Audi betichten een one trick pony te zijn qua design, stuiteren bij elk Audi nieuwtje weer over mekaar met dezelfde uitgemolken inkoppers. Over copy-paste gesproken…
Dan vergeet men terloops dat onder meer het blijven verbeteren van succesvolle designs VAG al tientallen jaren aan de top houdt, waardoor Audi record na record kan blijven boeken in de verkoopcijfers. Laughing all the way to the bank.
harrie zegt
@rs6avant:
Wat is je punt, Frans Bauer is ook zeer succesvol.
Carreza zegt
@rs6avant: blijven verbeteren zeg je… maar daar zit net het probleem. Op een dag zit je ontwerp aan de top met als gevolg dat bij de volgende generatie elke lijn geforceerd aanvoelt, net omdat je je ontwerp oorspronkelijk niet zo bedoeld had. Dat gevoel heb ik nu bij deze A5 en bijvoorbeeld ook bij de nieuwste MINI.
potjak zegt
Ziet er weer strak uit en vind deze er beter en meer van deze tijd uitzien dan de oude.
autodrop zegt
Ik begrijp de negativiteit en de “13 in een dozijn” reacties volkomen. Echter ben ik een fervent autohuurder (voor mij goedkoper dan er 1 bezitten) en ik mocht dit weekend achter het stuur van een Audi A3 Limousine plaatsnemen. Nothing fancy maar wat een heerlijke bak zeg. Eerlijk waar, ik deel de mening dat alle modellen teveel op elkaar lijken (voornamelijk de voorkant) maar het rijdt zeer lekker, en de afwerking is gewoon goed. Zal niet zeggem dat ik nu Audi-fan ben, ik rijd simpelweg te weinig om auto’s goed te kunnen beoordelen. Long story short, deze A5 mag zeker bij mij afgeleverd worden!
moveyourmind zegt
Nog steeds één van de mooiste Audi’s.
De vorige was wat gedrongener vormgegeven en had een iets stoerder voorkomen, maar het lijnenspel van deze nieuwe bevalt me wel. Zou de A5 sowieso verkiezen boven de A7 met zijn rare achterkant.
fconderkantlat zegt
@moveyourmind: a7 ook bekend als de poepende hond achterkant
Carreza zegt
Net als de A4 gaat ook de A5 erop achteruit. Jammer, want de Q2 is ook al een teleurstelling. Ik ben benieuwd naar de verkoopcijfers binnen een jaar of twee. Het bestaat niet dat ze hiermee de komende 6 jaar kunnen blijven opboksen tegen BMW en Mercedes…
fconderkantlat zegt
@Carreza: wat betreft de q2, was ik zeeeeeeer negatief, en nog steeds enigzins maar wel stukken minder. ik vind de uitvoering van als je hier http://www.audi.nl/nl/web/nl/modellen/q2/q2.html door de achtergrondplaatjes scrollt, de Q2 toch nog aardig lekker smoelt !
koen23 zegt
Die lijnen over de motorkap maken hem wel een stuk agressiever t.o.v. de voorganger. Jammer van dat dingetje dat ze in de zijkant hebben gepropt tussen het wiel en de deur.
mashell zegt
Audi had de quattro. Audi had de Audi coupé. Audi heeft de Audi TT. Waarom bouwen ze dan eigenlijk deze rijdende teleurstelling? Dat doet toch schade aan hun historie? De eerste A5 was al niet geweldig en dit is niet beter.
speedie zegt
Prachtige wagen en zal in het echt nog beter overkomen.
michaelcorleone zegt
Kan niet tippen aan deze;
https://www.netcarshow.com/lexus/2015-rc/1024×768/wallpaper_11.htm
camber24 zegt
@michaelcorleone: klopt, want men klaagt hier over te drukke lijnen en vouwen bij deze Audi, en die Lexus heeft zo’n oh zo rustig ontwerp…
fconderkantlat zegt
geslaagde evolutie design, niet spannend, maar wel mooi strak. Voor de huiverigen: geloof me, de auto zal er in het echt veel mooier uitzien dan hier op de fotos. Ben eigenlijk best onder de indruk en wat betreft dashboard en virtual cockpit is ie mijlenver beter geworden dan de vorige generatie. Heerlijke ambiance voor de kilometervreter! Interface moet alleen intuïtiever werken zodat je na enige tijd blind kan scrollen door alle mogelijkheden. Ben wel benieuwd of ie nou eindelijk wat beter stuurt dan alle andere audi’s (zal wel niet). Oh ja, ik ben trouwens geen audi fan
unavailable zegt
Even wachten tot in ’t echt. Ziet er vaak toch anders uit.
theracingelf zegt
Toen Audi met de A5 kwam in 2007 heb ik er oprecht aan gedacht om er een aan te schaffen, ik vond het in die tijd echt een mooie auto. Nu 9 jaar later zou ik er niet aan moeten denken, wat een saaie auto.
Het is een beetje hetzelfde als de Iphone, ook weinig veranderd de laatste jaren, nog steeds premium, nog steeds wel mooi maar de “wow-factor” is er wel aardig af.
desjonnies zegt
Ik kan Audi’s of BMW’s nauwelijks onderscheiden qua model.
Zeker als de trotse eigenaar het 2,3,4 of 5 plaatje heeft laten verwijderen.
Een A3 herken ik nog maar bij de A4 heb ik al moeite en dat gaat zo door de hele range heen
Hetzelfde heb ik bij BMW, de enige die eruit springen zijn de 1 en de 7 serie, maar ik zie vaak genoeg een 3 serie voor een vijf aan en andersom.
Nu geen zure reacties aub dat ik jaloers ben of zo, ik zie het gewoon niet meer bij die hokken en al helemaal niet als het er niet opstaat.
Eigenlijk is een Passat qua model veel karakteristieker dan de Duitse collega;s
fconderkantlat zegt
@desjonnies: klopt, zon passat valt op aan zijn olieverbruik tov zijn duitse collegas (sorry kon het niet laten)
viezefreddyw zegt
@arashrsf: Sorry maar deze is wel heel erg slecht hoor.
fconderkantlat zegt
@viezefreddyw: weet je wat ook heel erg slecht is? olieverbruik van een VAG product
Hupke zegt
@desjonnies:
Vroeger hadden ze dan ook het fatsoen van zo’n 3-serie, a4, … wat te klein te maken zodat het verschil tussen een 3 en een 5 logisch was. Die 3-serie van tegenwoordig is een groter schip dan 2 oude 3’s bij elkander.
RVDW01 zegt
Als Walter Da’Silva hier nog steeds verantwoordelijk voor is, dan had die zijn dag denk ik niet.
Foramen zegt
Daar schaam je je als ontwerper toch gewoon voor. “Nieuw”…
handbakjasper zegt
Sorry maar ik vind hem toch echt beter dan de 4 serie…
jippie zegt
Meer van hetzelfde. Misschien dat Audi zo wat bestaande klanten kan behouden. Veel nieuwe klanten gaat dit denk ik, niet opleveren.
thezwart zegt
Eén woord: lelijk!
allesmetturbo zegt
Die neus naar beneden lijkt een beetje apart, voor de rest ziet t er wel weer prima uit. Maar meer ook niet
doncorleone zegt
Vreemd dat alle autokenners hier niet zien dat dit een compleet nieuwe auto is. 80% van deze zijkerds kunnen de auto uberhaupt niet betalen. Audi heeft een familiegezicht en daar borduren ze op voort. BMW’s lijken ook allemaal op elkaar en Mercedessen trouwens ook.
m550d zegt
@pfranze: oh, ik wist niet dat geld een voorwaarde was van het uiten van een mening. Scheelt je wel moeite, je hoeft immers niet jouw mening aan mij kenbaar te maken.
Of ben je nu toch geagiteerd en protestant na die zelfingenomen uitspraak van mij? Spiegeltje, spiegeltje aan de wand…
Deze auto is niet 80% nieuw. Enkel de koplampen.
doncorleone zegt
@m550d: Weet je, op zich heb je een punt. Natuurlijk hoef je een auto niet te kunnen betalen om je mening te geven. En misschien is mijn reactie een beetje kort door de bocht.
Ik vind het alleen jammer dat je met je laatste opmerking (alleen de koplampen zijn veranderd) je reactie wat minder serieus maakt. Iedereen die zichzelf autokenner noemt, ziet dat de nieuwe A5/S5 substantieel anders is.
Ik vind Autoblog overigens steeds meer de Geenstijl onder de autonieuws websites worden, maar dat ter zijde.
doncorleone zegt
@m550d: Nog even een aanvulling, zodat je niet denkt dat ik een Audi fanboy ben. Ik heb dit model nooit mooi gevondem, veel te lomp. Ik vind bijvoorbeeld een M4 Coupé veel mooier, zoals ik een 5-serie mooier vind dan een A6.
lekbak zegt
@pfranze: audi’s lijken allemaal op elkaar, bmw’s ook en Mercedessen ook ja. Maar pak eens een Mercedes van 5 jaar geleden en zet die naast één van nu, totaal andere auto. Met bmw net zo. Audi’s lijken niet alleen op elkaar binnen dezelfde generatie maar ook de verschillende generaties zijn bijna gelijk. Dat is natuurlijk wel erg saai aan het worden…
doncorleone zegt
@lekbak: Hmmm, denk het niet: http://indianautosblog.com/wp-content/uploads/2016/01/Mercedes-E-Class-W213-vs-Mercedes-E-Class-W212-front-three-quarter-Old-vs-New.jpg
lekbak zegt
@pfranze: dus ze hebben een verneukt hoek gepakt waarbij de voorkant op elkaar lijkt. Overigens veel minder nog dan audi’s. Maar kijk eens naar de zijkanten of naar de achterkant. Dan is het verschil veel groter. Die nieuwe is onmiskenbaar een nieuwe. Bij Audi is dat generatie op generatie niet het geval.
doncorleone zegt
@lekbak: http://indianautosblog.com/wp-content/uploads/2016/01/Mercedes-E-Class-W213-vs-Mercedes-E-Class-W212-side-Old-vs-New.jpg
Nu wordt ‘ie wel wat flauw he?
lekbak zegt
@pfranze: dat is in de verste verte nog niet bijna gelijk aan elkaar. Het zijn twee sedans met elk een totaal verschillend silhouet en totaal verschillende lijnen. Je bevestigt mijn punt dus perfect.
doncorleone zegt
@lekbak: Mwah, ik vind van niet. Ik denk dat het een kwestie is van er tegenaan kijken. Ik zie namelijk wel hetzelfde silhouet. ;-)
toyotafortuner zegt
Was niet mooi, is niet mooi, wordt niet mooi.
appelvis zegt
Kom je terug van het werk; daarna nog eve n een biertje gedronken. Keigezellig. Kijk je op autoblog, zie je een mooie, nieuwe Audi voorbijkomen en dan zoveel negativiteit in de comments! Dit design hoort gewoon bij de mooiste 5% van alle nu beschikbare, nieuwe auto’s!
m550d zegt
Dit is de eerste keer in mijn leven dat ik een auto zie, met de gedachte dat ik gewoon een auto zie. Werkelijk waar, wat een saai, nietszeggend en inspiratieloos apparaat is dit. En wat een contrast met de eerste generatie A5, één van de mooiste coupés ooit.
Dit is echt het dieptepunt van automotive design. Zo saai, dat ik gewoon geen mening heb over dit ding. Ja, het is een auto. En dat is het dan ook.
BeQuietAndDrive zegt
@m550d: Dat gevoel had je niet bij de introductie van de Mitsubishi Space Star en de Suzuki Baleno? Wow.
wjeurs zegt
Het was ooit een beeld vernieuwende-, mooie-, hoge “die-wil-ik-factor” auto. Nu is ie t zelfde en uitgekouwd. Doei.
leaper035t zegt
Komt wel goed met die nieuwe A5! Lager, breder en wat gegroeid in de lengte. Over het uiterlijk spreek ik me pas uit als ik hem in het echt heb gezien. Al te vaak verschillen foto en realiteit net iets te hard. En laat nu die S5 sportback maar komen, wacht er al lang genoeg op!
schuimreus zegt
waarom krijgt audi het de laatste tijd iedere keer weer voor elkaar om met nieuwe iteraties van modellen weer een stuk van het karakter door het putje te spoelen. De nieuwe r8 mist de identiteit van de eerste (hetgeen de motor dan misschien wel goedmaakt), de a5 is nu alweer een stuk generieker ( heeft Walter deze ook getekend?), en de tt is absoluut geen smaakmaker meer. Heeft het er iets mee te maken dat men geen risico meer wil nemen in het VAG concern?
mauking zegt
Mooie bak! Maar je mag je geen kenner noemen als je dit niet van de vorige kan onderscheiden.
audirick1995 zegt
Ziet er goed uit! Het is en blijf een audi! Daar hou ik van!
BeQuietAndDrive zegt
Fraai dat je niet meer kunt zien waar de zijkant van de motorkap loopt. Hebben ze bij die nieuwe A4 ook al gedaan met de laatste facelift. Ondanks dat ze op elkaar lijken denk ik dat er stiekem niet 1 sierstripje of bodypanel van de oude op de nieuwe past. Ze doen dat subtiel en ik vind dat ook wel prima eigenlijk.
drdrift zegt
In auto motor uns sport hebben ze er een woord voor ….PUBLIKUMSBESCHIMPFUNG
Onehp zegt
Hoeveel kg lichter is dat stuk?
sr20det zegt
Als je dit een 1 op 1 kopie vindt van de vorige A5 ben je naar mijn idee wel compleet gestoord in je bakkes. Al die VAG haat zit echt zo diep in al die koppies gebrand hiero dat echt elk model lelijk, kut, of een kopie is.. (behalve de nieuwe Skoda Superb want die is op eens wel weer mooi?)
Wat een ongelooflijke onzin eigenlijk, alles wat ik aan deze A5 zie is nieuw. Tuurlijk zijn er gelijkenissen aan de vorige, maar dat is maar goed ook anders is het geen Audi meer.
berlinetta zegt
Op de koplampen na vind ik hem erg geslaagd. Hij lijkt iets lager en breder, dat staat altijd goed op een coupe. Vooral de zijkant is fraai en de achterkant mag er ook wel wezen, hoewel het een tikkeltje saai is.
Ook het interieur is een grote stap voorwaarts. De Audi-interieurs van de vorige generatie vond ik altijd erg lelijk, maar ze zijn nu allemaal erg fraai geworden.
Mocht ik in de markt zijn voor een coupe, dan zou ik hier zeker eens in ritje in gaan maken. Ook de 4-serie kan me wel bekoren. De C Coupe zou ik laten staan, dat vind ik nogal een opgeblazen ballonnenauto.
Kvgorp zegt
Top Audi! Nu is de enige nog iets uitblinkende Audi, Net zo saai geworden als de rest.
eelco74 zegt
Laat ik even voorop stellen dat Da Silva met de A5 echt een hele mooie auto had neergezet. Ik heb de A5 altijd een fraaie auto gevonden en de enige Audi die ik serieus zou overwegen. Jammer dat het zo cleane ontwerp van het orgineel nu zoveel geweld aangedaan is met overdreven vouwen en die rare rondingen boven de wielkasten.
Het stijlvolle is nu helaas verdwenen voor een Calibra look met botox. Desondanks zullen we weer veel zwarte en grijze versies gaan zien, voor de bijbehorende grijze muizen uit de massa.
kilum zegt
Net als de BMW 4 serie te druk en te over designed. In dit segment zou ik dus altijd gaan voor de C-klasse Coupe. Veel cleaner design en daarom, een stuk mooier.
lolikbenbol zegt
Die gemaakte vergelijking met de Mondeo vind ik terecht. Het wordt zo uitwisselbaar. Misschien moet je het in het echt zien. Daar knapte de Q7 ook erg van op, toen ik die in het zwart zag rijden. Misschien vanwege dat babyblauwe kleurtje destijds.
Interieur is wel iets verbeterd, maar dat was ook iets wat de vorige dringend behoefde. Zoals dat ‘audi media centre’: een cd-speler midden op je dashboard, anno 2016! Helaas ook weer gezwicht voor een volledig digitaal klokkenhuis. Wordt vaak geroepen dat Audi de mooiste interieurs maakt, daar ben ik het mee oneens.
s4powerr zegt
Allemaal jaloers….. ze kunnen het niet betalen.
dedon zegt
HAHAHA. Hoe is het mogelijk dat ze hem lelijker hebben kunnen maken?!
Dacht dat Walter de’Silva langzamerhand meer de vrije hand kreeg, maar dit gaat echt de verkeerde kant op…
jongenmetblokjes zegt
Toch maar mn mama overhalen om haar A3 in te ruilen haha