De man die vanaf 1980 volledig zijn stempel drukte op het team en merk McLaren, zit momenteel naar verluidt op de schopstoel.
Samen met Frank Williams is Ron Dennis misschien wel het schoolvoorbeeld van hoe je je vroeger kon opwerken in de racewereld van een morsige sleutelaar naar een bonafide eindbaas. In 1966 begon hij als 18-jarige als monteur bij het team van Lotus en werkte hij aan de auto van wijlen Jochen Rindt. Vijftien jaar later kocht hij het team van McLaren en bouwde dat door handige business-deals en een scherp omlijnde visie uit tot een topteam in de F1 en een gerespecteerd fabrikant van auto’s.
Nog steeds is Dennis voor 25 procent eigenaar van de McLaren Group, maar dat is niet voldoende om te doen en laten wat hij wil bij het bedrijf. In het licht van de tegenvallende resultaten van de afgelopen jaren, hebben de andere grote kazen van het merk hem volgens The Telegraph te kennen gegeven dat hij moet kappen met zijn rol als teambaas van het F1-team.
De andere eigenaren van de McLaren zijn Mansour Ojjeh, de man die ooit de TAG-genoemde Porsche motoren achterin de F1-McLarens financierde (25%) en een investeringsfonds uit Bahrein (50%). Het issue speelt eigenlijk al sinds de terugkeer van Ron Dennis aan de pitmuur bij McLaren in 2014. Zijn terugkeer was controversieel omdat hij in 2009 het roer in handen gegeven had van Martin Whitmarsh. Echter, na een aantal tegenvallende jaren schoof Dennis zijn oude vriend Whitmarsh hardhandig aan de kant, om vervolgens zelf diens plaats weer in te nemen. Kennelijk ligt dat niet lekker bij Ojjeh en de Bahreini.
Dennis heeft sindsdien getracht financiering te vinden om de andere aandeelhouders uit te kopen, maar dat is tot op heden mislukt. Ook de geruchten dat Apple in het merk geïnteresseerd zou zijn lijken weer te zijn verdwenen. Voor de partners van Dennis is de maat nu mogelijk vol. Een woordvoerder van McLaren ontkent het verhaal echter in alle toonaarden, dus we moeten nog even wachten of de soep zo heet gegeten wordt als dat die opgediend is.
martinus zegt
Ron Dennis = Mr. McLaren.
Hij heeft twee zeer zware jaren gehad.
Maar vanaf buiten heb ik niet het gevoel dat hij niet functioneert.
Ferrari heeft op dat vlak grotere problemen.
lambo4all zegt
@martinus: mwah.. Mclaren heeft eigenlijk sinds 2007 niet meer de beste wagen van het veld neergezet. Vanaf het 2013 was het drama, en over afgelopen 2 jaren zullen we het maar niet hebben. Hoorde laatst een leuk feitje, Perez heeft sinds zijn vertrek bij Mclaren meer Podia’s gehaald dan Mclaren..
Ferrari heeft in 2010-11-12 tenminste nog serieus meegevochten om het WK, en vorig jaar nog races gewonnen.
goodolddays zegt
@martinus: Laten we eerlijk zijn, Ron Dennis heeft McLaren gemaakt wat het is… Begon met de pitbox steriel te maken en uiteindelijk met het dirigeren van straatauto projecten. En inderdaad heeft hij niks gedaan afgelopen tijd dat zou doen vermoeden dat hij niet functioneert. In tegendeel, hij is bijzonder beheerst…
toniominestrone zegt
Ron Dennis heeft McLaren terug naar de top gebracht, grote successen bezorgt maar de man is nu eenmaal een control freak een eigenschap die, wanneer zaken anders lopen dan gewenst een remmende werking kunnen hebben op de bedrijfsvoering, begrijpelijk dat de aandeelhouders zich gaan roeren.
bpc zegt
er staat ergens in het artikel grote kazen ipv bazen :’)
hassani zegt
@bpc: Een grote baas, is in Nederlandse vertaling automatisch een grote kaas;) We blijven grote kaaskoppen uiteindelijk, dus alles is daarin te vertalen
jaapiyo zegt
@bpc: big cheese, jwz.
Orichy zegt
Ik heb ergens anders gelezen, dat hij gewoon met pensioen gaat, aan het eind van het jaar. Dus niks wankelend, maar gewoon lekker genieten van zijn oude dag.
arjontje zegt
@orichy: ja dat zeggen ze wel vaker. Ook zo iets in de trant van, ik wil meer tijd besteden aan mijn gezin.
Op dit moment hebben ze gewoon een goed ontwerp team nodig. Hun f1 auto is gewoon slecht. En dat is zeker niet alleen Honda zijn schuld. Op een baan waar het chassis veel van belang is zitten ze er ook niet bij (suzuka).
Ik hoop ook echt dat 2017 een beter jaar wordt. Het is 1 van mijn favorite teams in de f1.
john4545 zegt
Dit is al 1 dag oud ”nieuws’. Maar goed! Mooi! De man heeft F1 naar zn grootje geholpen in 2007 door niet alleen van Ferrari duizenden ontwerpen te stelen, maar ook de meest valsspelende f1 coureur ever te introduceren: klein kind Hamilton. Het is mooi dat Dennis, die gewoon 2 jaar met McLaren verbannen had moeten worden, nu eindelijk opkrast. De kalender ben ik ook de dagen van Hamilton aan het aftellen. Het gaat nog even duren, maar dan zijn we ook van hem af. Bliss.
gregorius zegt
@john4545: Goed, ik hap wel. Hamilton is de meest valsspelende F1 coureur? Why?
john4545 zegt
@gregorius: 2007: auto ontwikkeld met ferrai ip
2008: kampioenschap gewonnenmet auto ontwikkeld met ferrai ip
2009: coureur gediskwalificeerd gekregen door te liegen tegen stewards
2010 verschillende baanregelovertredingen zoals heen en weer rijden voor Petrov
2011 verschillende coureurs van de baan geramd
2012 idem
2013 idem
2014 idem (Bahrain was echt heel vies)
2015 idem (austin, hongarije, Japan)
2016 idem (spanje)
F1 schrijver Nigel Roebuck claimt dat 2014 kampioenschap door Mercedes expres aan Hamilton is gegeven, omdat ze bang waren voor zijn gedrag als hij verliest.
gregorius zegt
@john4545: Ik vind Hamilton ook een ei. Een gemaakt verwend mens in zijn interviews. Maar dat moet ie allemaal zelf weten.
Naar races kijkende heb ik m er liever bij dan niet.
Bahrein 2014: dat was juist een prachtig gevecht. Hij mikt een aantal keer goed de deur dicht, klopt. Rosberg zat er een aantal keer goed naast, maar nooit ervoor. Juist omdat Bahrein een stuk asfalt is, kan je dit doen in een gevecht.
Austin 2015: ja, als Rosberg zou ik hier ook klagen en als MB ook. Al denk ik dat de helft van het veld dit ook zo zou doen anno 2016.
Hongarije en Suzuka kan ik even niet vinden online.
2016 Spanje: naar mijn mening is Rosberg hier de schuldige: hij duwt Hamilton te ver de baan af.
john4545 zegt
@gregorius: Ik geloof rule 16.3 sport regs”..its prohibited to crowd a car off the track”
Dat deze regel niet consequent wordt nageleefd wil nog niet zeggen dat het niet verboden is om rijders van de baan te duwen zoals in Bahrain 2014. Zoals je zelf al aangeeft: als er geen asfalt naast de bana was maar een armco zoals in monaco, of een stuk gras zoals in Spanje, waren ze beiden na 1 rondje uit de race. Het is gewoon valsspelen, period.
martinus zegt
@john4545: Volgens mij was die situatie beoordeeld als race- incident.. was het niet?
F1 is een sport van nauwgezette regels. En je kan van elke rijder, elk team een lange lijst maken van wanneer ze de regels overtreden, een unsafe release, het veroorzaken van een aanrijding, te hard rijden in de pitsstraat, 2x van richting veranderen om te verdedigen..etc etc etc.
Op al die zaken staat ook meestal een straf. Die meestal individueel voordeel compenseert. Wie op zoek is naar een team, of rijder die niet frequent een of andere regel overtreden heeft kan beter geen f1 kijken. Alle rijders en teams opereren onder dezelfde regels.
john4545 zegt
@martinus:
Het is een feit dat een auto van de baan duwen volgens de regels illegaal – valsspelen is. Of andere rijders/teams zich daaraan schuldig maken is irrelevant in de discussie wat betreft Hamilton maar de reeks ”incidenten” waarin Hamilton deze aan zn laars gelapt heeft, is langer dan alle andere coureurs bij elkaar. Het is ook irrelevant of de autoriteiten dit wel of niet beslissen als zodanig. Dat de regels niet consequent gehandhaafd worden is al sinds tijden een discussiepunt maar ook irrelevant aan de discussie of Hamilton een regel wel of niet heeft overtreden. Overigens vind ik het van de baan rijden van concurrenten niet het meest zwaarwegende. Het meest zwaarwegende vind ik dat hij in 2009 tegen stewards gelogen heeft wat Trulli tijdelijk gediskwalificeerd kreeg. Daarvoor kreeg hij geen straf omdat het volgens de fia een teambeslissing was. Hamilton verklaarde daarna tijdens een persco dat hij zon ”teamspeler” was, maar gooide 2 zinnen later datzelfde team onder de bus door te zeggen dat hij moest liegen van het team. Als een jongetje van 11.
Hamilton is de meest verschrikkelijk afgrijselijke valspeler in F1.
suheyl zegt
@john4545: Serieus…?
Hupke zegt
@john4545:
Ach een teamlid had wat blaadjes papier in handen gekregen. Gebeurde in alle richtingen, er zijn er alleen maar enkelen gepakt waaronder Mclaren en Renault. Ferrari zou voor zoiets nooit gepakt worden door Ferrari International Assistance.
john4545 zegt
@hupke:
– Er zijn honderd paginas met Ferrari IP richting Mclaren gegaan.
– Verschillende ontwerpen zijn getest en gebruikt op de 2007 en 2008 autos van McLaren.
– Er zijn 5 personeelsleden van McLaren aangeklaagd door de Italiaanse officier van justitie.
– Die hebben daarna een schikking getroffen om verdere vervolging af te kopen.
– De FIA accepteerde de eerste uitleg van Dennis, dat die ontwerpen niet verder gebruikt zijn, en gaf een voorwaardelijke ban van 2 jaar.
– Tijdens de GP van Hongarije werd duideljik dat Dennis had gelogen, en riskeerde dat de ban daadwerkelijk actief werd.
– McLaren is er met een boete van 100 miljoen van afgekomen.
Dat is wel wat anders dan ”even een paar blaadjes delen’
suheyl zegt
McLaren is weer op de weg terug. Als ze weer meedoen om de prijzen, zal dit ook wel weer verstommen. Ron Dennis = McLaren
griffendahl zegt
Als ik hem was pakte ik mijn verlies en ging ik lekker ergens cocktails drinken op een tropisch eiland…
Tjah, ik zal vermoedelijk nooit voor zo’n keuze staan, kamer eigenlijk…
griffendahl zegt
@griffendahl: niet kamer, maar jammer… Autocorrect
lekbak zegt
@griffendahl: waarschijnlijk is dat zelfs de reden dat je nooit voor die keuze komt te staan!
ericc zegt
Op de site van het engelse Aurosport staat dat Mr. TAG nog steeds achter Ron staat. Ook zou hij baas blijven van de afdeling die de straatwagens maakt, daar deze boekhoudkundig onder een andere groep valt.
janmetdelangeachternaam zegt
“Tegenvallende resultaten” in de f1 misschien maar dat zal je altijd hebben dat t een aantal jaar niet helemaal goed gaat, weg auto’s gaat prima
lekkaah zegt
Bedankt oliepisnichten! :’)
awesome zegt
Ojjeh, het rommelt bij McLaren.
Dennis zet toch wel weer puik werk neer hoor. Honda binnengehaald als motorleverancier onder goede voorwaarden (veto en zo), team lijkt financieel gezond, net als het automerk.
john4545 zegt
“Klootzak! Je bent een klootzak!” brulde Heidi Wichlinski naar McLaren baas Ron Dennis na afloop van de laatste race in F1 seizoen 1997. De toenmalige vriendin van McLaren rijder David Couldhard was woedend dat Dennis een zekere overwinning voor DC dwong af te staan aan darling Mika Hakkinen, na een illegale afspraak met Williams om het elkaar niet te moeilijk te maken.
“We at McLaren never give team orders”” huilde Dennis tijdens de Duitse GP van 2009, toen Heikki Kovalainen ”uit zichzelf” voor Lewis Hamilton aan de kant ging. Tijdens de donderdagPressco van 2010, na de furore rond Ferrari en teamorders een race eerder, was Heikki gevraagd op hij inderdaad onder team orders moest wijken voor Hamilton:””dat kan ik me niet meer herinneren”” was zijn diplomatieke antwoord.
Dennis is een gezwel in F1. Toen Prost rond was met Mercedes baas Haug voor een gratis çustomer” leverantie van Mercedes motoren voor seizoen 2001 stak Dennis eigenhandig een mes in zijn voormalig Franse coureur door die deal uit ”exclusiviteit” te torpederen. Prost moest toen betalen voor een leverantie van Ferrari motoren en ging halverwege failliet.
Naast Spygate, en de introductie van Hamilton, blij ik echter als zaadje van mijn Dennis-haat de nineties zien. Na die uitbarsting van Heidi in 1997 was de volgende race in Australie 1998, met een auto vol illegale hulpmiddelen. De auto was zo belachelijk snel dat McLaren besloten had de race tussen de coureurs stop te zetten na de eerste bocht: wie er toen op 1 lag, zou winnen. Dat was Hakkinen maar hij maakte een fout en ging plotseling de pitsstraat in terwijl er geen stop gepland was. DC leidde de race, maar werd via de radio gemaand de ”afspraak te honoreren’. Deomnstratief ging DC in het volle zicht van iedereen op de main straight aan de kant.
Wat volgde was ongekend: de rijders werden van het podium afgejouwd. Het boegeroep was van het ehle circuit te horen. “David maakte zelf die afweging”” zei Dennis toen. In 2009, na die Duitse GP zei hij”bij McLaren doen we niet aan team orders. De laatste team order die ik gegeven heb, was tijdens de Australische GP van 1998″.
Naast het bloedgeld van Ojjeh, het huidige bloedgeld van de corrupte leiders van Bahrain, die voor 50% eigenaar van McLaren group zijn, was het bovenstaande onderdeel van mijn antipathie jegens Dennis. Ik hoop dat ie nu voorgoed opsodemietert uit mijn sport.
Hupke zegt
Ron Dennis heeft een professionalisme naar de F1 gebracht die ervoor ongekend was. De man valt niet te vervangen. Geen enkele manager kan een ondernemer evenaren.