Artificial Intelligence was nog nooit zo intelligent, als we het ronkende persbericht mogen geloven.
Het Duitse merk slaat de handen ineen met een grote speler om de autonome markt te betreden. Nvidia (onder meer bekend van hun grafische kaarten, dit bedrijf werkt bovendien al langer samen met Audi) is uitgekozen om de techniek samen met de Boksbeugel uit Ingolstadt te ontwikkelen en daarbij is de Audi Q7 het lijdend voorwerp. Het gaat echter niet om zomaar een autonome auto, maar om een wagen die leert van de bestuurder. Klinkt paradoxaal, een zelfrijdende auto die iets opsteekt van de bestuurder die dus niks hoeft te doen!
De techniek maakt gebruik van een front camera met een resolutie van 2 megapixel, welke wordt gekoppeld aan een processing unit van Nvidia die weer het stuurwiel bedient. Hoe het leren van de bestuurder precies handen en voeten krijgt is ons niet geheel duidelijk. Wel communiceert Audi trots dat hun autonome Q7 in vier dagen tijd volledig zelfstandig heeft “leren” rijden. Klinkt een beetje vaag, maar voor nu is het vooral belangrijk om te weten dat de zelfrijdende Q7 volgens planning in 2020 op de markt komt.
ab1963 zegt
Handig in de PC Hooftstraat
a3aan zegt
@ab1963: padaboem tsss, scherp jonguh!
Gulli zegt
Wordt de volgende wedloop dit; hoeveel megapixel heeft jouw auto? De mijne 2!
hight96 zegt
@gulli: Pfff, ik heb een premiejum Appel auto met 2.5 megapixel!
boomhauwer zegt
@gulli: met Karl zeiss lens!
Dutchdriftking zegt
Dit zal uiteraard de toekomst worden. Wel leuk als de auto de rijstijl van de bestuurder overneemt. Schrikt je schoonmoeder zich kapot als ze de auto een keertje leent!
lompey zegt
Handig voor als je vrouw terug moet rijden
dwersbongel zegt
Heb je dus vier dagen om lekker pittig door te jassen, bochten scherp aan te snijden zodat het later zo autonoom wordt overgenomen.
viezefreddyw zegt
@dwersbongel: Lekker pittig doorjassen en bochten scherp aansnijden in een zeecontainer?
dwersbongel zegt
@viezefreddyw: Ja nu ik het terug lees… Zal sowieso spannend worden in een audi. /geintje
dijan zegt
@viezefreddyw: Al mee gereden?Ik wel en kan je zeggen dat het fantastisch rijd ,snel en scherp door de bochten , Je zult het niet verwachten ,maar het zal je verbazen.
viezefreddyw zegt
@dijan: Ja ik heb met de nieuwe Q7 gereden. Mijn vader had er eentje voor een weekend en heb de auto zelf een dag bij me gehouden. Het rijdt inderdaad erg goed, maar dan met name op de snelweg. Hoge snelheden stelt niets voor bij zo’n auto. Maar om hem nou scherp en snel door de bochten te noemen gaat mij wat te ver. Maar dat komt denk ik omdat ik wat anders (lees: beter) gewend ben..
weijs zegt
@viezefreddyw: +10
ferrari94tr zegt
Slim dat ze een Q7 gebruiken voor nieuwe autonome technieken. Als je een ongeluk ermee krijgt overleef je het toch wel.
henkhupelschoten zegt
Wat zouden ze dan gaan doen met die 33% in HERE maps?
Destroyer-GT zegt
@henkhupelschoten: HERE en NVIDIA werken al samen en breiden hun samenwerking verder uit
http://360.here.com/2017/01/04/nvidia-and-here-partner-on-artificial-intelligence-for-hd-maps/
ThomasBol zegt
Haha, een asociaal sturende autonoom voertuig.
dirkiii zegt
@thomasbol: heerlijk autonoom bumperkleven
fiestacruizer zegt
@dirkiii: Nou dat is dus wel echt een probleem.
Bij autonome mercedessen, houdt de mercedes te veel ‘veilige’ afstand tussen jezelf en de voorganger bij de adaptieve cruise control.
Gevolg daarvan is dat menselijke gebruikers de hele tijd denken, ‘Dat is een mooi gaatje om voor in te voegen.’
ThomasBol zegt
@fiestacruizer: die grap had ik gisteren ook in de nieuwe Toyota C-HR. Auto voor mij perst hem in het gaatje, gevolg is Toyota vol op de rem.
nikilaudaferrari zegt
Bij Audi hadden ze beter deze iphone hacker in dienst kunnen nemen: https://m.youtube.com/watch?v=KTrgRYa2wbI Deze gast heeft gewoon met goedkope spulletjes van internet van een “analoge” standaard auto een autonome zelf-lerende wagen gemaakt! Op basis van AI dus.
hight96 zegt
Ik ben ernstig tegen dit soort techniek, helaas houden we het niet tegen. Zolang het kan, ga ik nog lekker zelf rijden en genieten van rokende en ronkende brandstofmotoren, zelf schakelen en zelf sturen.
cossiekiller zegt
Wat gebeurt er als jij in die eerste 4 dagen al een aanrijding hebt?
Gulli zegt
@cossiekiller: dan neemt hij die ook over in zijn leercurve. Als je nu zorgt dat je een bejaarde aanrijdt zorgt de auto er de rest van het jaar geheel autonoom voor dat die vergrijzing steeds minder wordt ?
racerx zegt
Prima, een Q7 hoef ik ook niet per sé zelf te besturen. Liever niet zelfs.
stfu zegt
Tesla maakt nu ook gebruik van hun hardware en 8 camera’s.
frederik zegt
In vier dagen een autonome auto, yeah right. Ik denk dat écht autonoom rijden veel moeilijker is dan iedereen denkt. Ik durf er heel wat onder te verwedden dat we de komende tien jaar geen auto zonder stuur op de markt zullen zien die overal op de openbare weg mag rijden.
stationcar zegt
@frederik:
Eens, ik heb het laatst op deze site al een keer eerder aangegeven, maar écht autonome auto’s zijn nog lang niet mogelijk. Allereerst is er op veel teveel plekken geen consequente belijning, ten tweede missen er veel teveel verkeersborden én het standaard GPS systeem is te onnauwkeurig, dat laatste is wel op te lossen, maar de eerste twee factoren zijn een stuk minder eenvoudig om overal te fiksen. In Nederland is het aardig op orde, maar niet eens zover over de grens is het een volstrekte puinhoop… dat zijn zeker dingen die ook meetellen bij de overgang naar autonoom rijden maar waar het nooit over gaat.
frederik zegt
@stationcar: Precies, en hoe ga je met groepen fietsers om, etc etc. Het is een veel en veel lastiger probleem dan achter je voorganger aanrijden op de snelweg…
mustanggt500 zegt
@frederik: ben wel benieuwd hoe zo’n ding om gaat met het belgische wegennet eigenlijk, ik snap er geen zak van namelijk, klopt van geen kant.
bitd zegt
@stationcar: begrijp dan ook niet dat iedere software-, hardware-, auto- of whatever producent nu bezig is met autonoom rijden. Want gaat idd niet werken met huidige infrastructuur.
mrrallycross zegt
Nee bedankt!