Good news!
In aanloop naar de GP van Australië neemt de spanning toe. Heeft Ferrari dit jaar echt zo’n snelle auto? Zal Bottas meer cojones hebben dan Rosberg en Hamilton bij de eerste bocht voorbij gaan? En natuurlijk: Hoe gaat Ons Max het doen in de nieuwe Red Bull RB13?
De Nederlands Sportman van het Jaar heeft net als vorig jaar de Renault-motor achter zich liggen, sinds zijn promotie naar Red Bull. De RB12 was een auto die het voornamelijk van zijn fabelachtige chassis moest hebben. Op de rechte stukken werd de Neder-Belgische Monegask nog wel eens voorbij gereden.
Dus hoe zit het daarmee? Normaal gesproken zijn F1-bobo’s vrij behoudend met hun uitspraken, zoals Christian Horner. Volgens Cyril Abiteboul, Managing Director van Renault F1, gaat het helemaal goedkomen. Hij is van mening dat de nieuwe Red Bull in staat is om mee te doen voor de F1 titel (net zoals Helmut Marko).
Het doel was om met de nieuwe PU, per ronde ongeveer 0,3 seconden sneller te zijn in vergelijking met de oude. Abiteboul weet ons het heugelijke nieuws te melden dat dat met gemak is behaald. De vreugde wordt alleen maar groter. Hij meldt er namelijk ook bij dat nummer 1 prioriteit de betrouwbaarheid is geweest. Helemaal perfect waren de tests niet verlopen. Het team had wat nukken met het ERS systeem, waardoor de motoren op een conservatiever programma overschakelden en de rondetijden niet bijzonder indrukkend waren.
Ook weet Abiteboul te vertellen dat er zeker nog wat rek zit in de nieuwe motor. “Op dit moment zijn we al druk aan het testen van de update”. Wanneer deze upgrade voor Max beschikbaar komt is vooralsnog onduidelijk. Zowel Renault, Red Bull als Toro Rosso rijden dit jaar met de R.E.2017-motor. (via: motorsport.com)
lamborghinilp7504 zegt
Ik zeg eerst Australië maar even afwachten…
wildbeest zegt
@lamborghinilp7504: en daarna weer hopen op snellere updates gaandeweg het seizoen… daar hebben wij en Ons Max geen zin in.. niet weer zo’n traag blok graag
gertjano zegt
@lamborghinilp7504: En tot die tijd testweek filmpjes kijken tot je erbij neervalt:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLBccj-VWZzMgf6AbMrH4Iiti8qdt1oB58
Enjoy!
Tip voor overige (F1-fan) reaguurders, absoluut de moeite waard om een keer mee te maken. Ongedwongen sfeertje, lekker weer en je ziet de auto’s de volledige dag voorbij komen.(Y)
tvklarenbosch zegt
Ben heel erg benieuwd naar de auto waarmee Red Bull aan de start gaat staan. Er gaan nogal wat geruchten dat de auto van de tests verre van definitief is.
berlinetta zegt
@tvklarenbosch: Maar ze zullen die aanpassingen toch moeten testen. Ik twijfel er dus aan dat Red Bull opeens met een andere Aero gaat rijden.
tvklarenbosch zegt
@berlinetta: ze kunnen zo ongelofelijk veel simuleren en hebben zoveel ervaring, misschien hebben ze wel wat achter de hand.
treinrukker zegt
@berlinetta: afgelopen zondag hadden ze hun filmdag, ga er maar vanuit dat ze daar meer onderdelen hebben getest.
dutchiehd zegt
@tvklarenbosch: RBR zelf heeft inderdaad al kenbaar gemaakt dat ze met een ‘kale’ auto testen, en op basis daarvan gaan ze de aero optimaliseren.
rob5nismo zegt
Vol verwachting klopt mn hart wie de roe krijgt en wie de overwinning
lincoln zegt
Balen hoor ..
ik maak ook wel eens dingen minder slecht dan de bedoeling was ..
Echt niet leuk ..
viezefreddyw zegt
Ik had begrepen dat de eerste upgrade van de motor verwacht werd rond de GP van Spanje? Vrij snel dus al.
Ik ben zeer benieuwd wat dit seizoen allemaal gaat brengen. Ik heb er zin an.
misterdrogba zegt
Ik ben niet zo laaiend enthousiast als de beste man. Maar hoop natuurlijk dat het een goede jaar gaat worden voor RBR.
Ik persoonlijk denk dat het vooral tussen Ferrari en Mercedes zal gaan. Maargoed… We zien het wel.
MaartenD zegt
Eerst zien dan geloven
w0o0dy zegt
De problemen die bij de tests in Barcelona boven kwamen waren grotendeels bekend en de oplossing is in de maak. Alleen konden ze die aanpassing niet voor de tests doorvoeren. Daarnaast doken er een paar kleinere onverwachte zaken op. Daarvoor test je uiteindelijk.
Ik ga er vanuit dat de betrouwbaarheid oké is en de snelheid er goed in zit vanaf Melbourne. Met de Update van f GP van Spanje gaan ze echt meedoen voor de prijzen.
metalmike zegt
@w0o0dy: Ik denk dat Mercedes ze nog steeds het snot voor de ogen rijdt.
Die hadden vorig jaar zoveel reserves, als RB daadwerkelijk een bedreiging had gevormd, dan hadden ze nog een tandje bijgezet.
Overigens hoop ik dat ik ongelijk heb en Max en Daniel kunnen strijden voor de titel.
rufctr01 zegt
Komt allemaal goed met Max. Ik heb er zin in.
esprit84 zegt
Form follows function is mooi zichtbaar in de foto :)
Rick-dos zegt
Het zal mij niets verbazen als RBR als een duveltje uit het doosje zal springen in Australië. Ik vind RBR veel te rustig reageren alsof ze weten dat er nog veel meer inzit. Ook zag een interview met Newey die voor mij boekdelen sprak. Ik begreep al niet dat er helemaal niets radicaals aan de RBR was, maar het ziet er naar uit dat het allemaal onderhuids zit en ook de denkwijze is anders. Ook vond ik het zo vreemd dat RBR wel heel erg geheimzinnig deed met al die schermen terwijl er, voor zover wij kunnen zien, niets bijzonders was. Ze zijn uitgegaan van een 0 punt en gaan vandaar uit bouwen als ze het nodig achten. Daarom zie je niets spectaculairs aan de buitenkant. Ik denk dat ze nu zoveel data hebben over de auto dat ze precies weten wat ze er op moeten zetten per race. Hier het interview (9.52). Legt hij ook gelijk uit dat er wel degelijk meer achter het grote gat in de neus zit dan wij allemaal denken. Ze hebben blijkbaar iets kunnen verzinnen waardoor ze de effecten van hoge neuzen (die verboden zijn) uit 2010 kunnen recreëren.
https://www.youtube.com/watch?v=SmMb06AYQ0s&t=894s
Als je dat alles optelt bij een sterke Renault motor dan kan het weleens een heel interessant WK worden in 2017.
Rice09 zegt
@rick-dos: het gat in de neus is om de luchtstroom naar achteren schoner onder de neus te duwen, iets wat een hoge neus ook deed. De intentie is om de zogenaamde boundary layer te ontregelen. Dat is de eerste luchtlaag die door de auto vervormd wordt. Ter hoogte van de neus valt die vervorming nog mee, maar hoe verder naar achteren je gaat, des te meer de lucht vervormt.
Om die luchtstroom dus in een vroeg stadium te stabiliseren en te zorgen dat de turbulente lucht geen nadelige uitwerking heeft op de barge boards, heeft Red Bull deze oplossing bedacht. Achter de pilaren van de neus naar de voorvleugel zijn. De uitgang van het gat zit ergens onder de neus ter hoogte van de voorwielen. Diverse F1 experts hebben al uitgelegd dat dit gat in de neus niet heel revolutionair is en bijvoorbeeld Ferrari en Mercedes hebben een vergelijkbaar systeem onder hun neus zitten maar deze zie je op het eerste gezicht niet zitten omdat er geen zichtbaar gat bijzit.
Ferrari is tot nu toe het team met zichtbaar de meeste revolutionaire onderdelen op de auto die op bepaalde punten flink afwijken van de concurrentie. Onder andere de hoge sidepods icm de lager wielophanging en kanalen in de sidepods en bodemplaat. Als je zoekt op Giorgio Piola Ferrari 2017 vind je op de site van motorsport een complete analyse van de nieuwe Ferrari en leggen ze uit hoe Ferrari het over een compleet andere boeg heeft gegooid met zijn ontwerp tov vorig jaar en andere teams.
Overigens hadden alle teams enorme schermen voor hun pits staan, dus zo bijzonder is het niet dat Red Bull dat doet. Kijk maar eens de foto’s van toen de Ferrari van Raikkonen terug werd gebracht nadat ie stil viel, de teamleden stonden al klaar met hun schermen en de auto werd netjes tussen de schermen gezet zodat niemand een goed beeld kreeg van de auto.
Dutchdriftking zegt
Laten we hopen dat Max en Ricciardo mee doen om de knikkers.
Edge zegt
Ik houd nog even een slag om de arm, vooral omdat we niet weten in hoeverre Mercedes nog onaangesproken reserves heeft, maar als ook Renault zelf weer positief is zou het toch zomaar kunnen gebeuren.
mrrallycross zegt
Kunnen ze niet beter de underdog spelen, zoals Honda dat doet ;)
wernerv8 zegt
We zullen het zien