De coureur van het moment zegt zijn concullega’s bij Mercedes en Ferrari de wacht aan.
Met een verbluffend optreden in de Indianapolis 500 heeft Fernando Alonso zijn reputatie als misschien wel dé beste coureur van de wereld nog maar eens bevestigd. De Spanjaard kwam, zag en overwon bijna op de Brickyard. Dankzij een falende Honda-motor mocht het uiteindelijk niet zo zijn. Teamgenoot Sato hield de F1-eer hoog door de rest van het veld af te troeven voor de zege.
Alonso weet waarschijnlijk dat hij het dit jaar moeilijk zal hebben om aansprekende resultaten neer te zetten met de McLaren MCL32. Gezien het feit dat zijn contract bij het Britse team na dit jaar over is, probeert hij daarom het ijzer te smeden nu het caliente is. In Indianapolis zei de Spanjaard het immers glashard: de Grand Prix van Monaco rijden en hopen dat je misschien vijfde wordt interesseert hem helemaal niks. De kans dat McLaren hem binnen afzienbare tijd een competitieve auto kan bieden lijkt echter klein te zijn. Ergo, de toekomst ligt open voor ALO. Maar is dat eigenlijke echt wel zo, of heeft de wenkbrauw in zijn carrière teveel bruggen achter zich verbrand?
Natuurlijk is men in de F1 bekend met de kwaliteiten van de man uit Oviedo. In 15 F1-seizoenen verloor hij slechts één keer het interne teamduel van een teamgenoot. In 2015 scoorde Button 16 punten en Alonso 11 punten voor McLaren. Dat had echter ook veel te maken met de hopeloze betrouwbaarheid van de auto. Vorig jaar pakte ‘Nando JB overtuigend terug: 54 punten versus 21.
Twee keer eindigde ALO na een jaar racen precies gelijk met zijn teamgenoot. De eerste keer dat dit gebeurde was in zijn debuutseizoen voor Minardi. Zowel Alonso als -wie kent hem niet- Tarso Marques behaalden dat jaar zero points. In de thriller die het seizoen van 2007 vormde werden Alonso en toenmalig teamgenoot Hamilton gedeeld tweede, één puntje achter Raikkonen.
Het is dit jaar waardoor velen van mening zijn dat Alonso geen kans maakt op een zitje bij Mercedes zolang Hamilton voor het Duitse team rijdt. Na het gedoe met Rosberg heeft de leiding van Mercedes duidelijk gemaakt dat het niet meer zit te wachten op ’twee hanen in de ren’. Niki Lauda heeft dan ook al enkele keren aangegeven dat er volgens hem geen ruimte is voor Alonso bij Mercedes.
Hierbij moeten we overigens aantekenen dat er verschillende lezingen bestaan over deze kwestie. Volgens Alonso heeft het team van Mercedes contact met hem gezocht in de winter, maar wilde hij zelf zijn contract bij McLaren niet door de shredder doen. Niet dat dit laatste hem ooit eerder tegengehouden heeft…
Een andere wilde theorie die rondgaat is dat Alonso op Sennaësque wijze zelf aangeboden zou hebben gratis te rijden voor Mercedes, maar dat Mercedes alsnog niet overstag is gegaan. Volgens de overlevering heeft Ayrton Senna deze strategie ook gebruikt toen Alain Prost in 1993 had afgedwongen dat Ayrton niet zijn teamgenoot mocht worden. Senna kreeg destijds uiteindelijk wel zijn zin…
Mocht dat voor ‘Nando niet gelden is er nog het andere topteam van het moment: Ferrari. Maar ook bij de Italianen zit er oud zeer. Alonso vertrok er in 2014, minimaal twee jaar eerder dan gepland, na vijf titelloze jaren. Hij gaf eerder dit jaar aan dat de druk op zijn schouders te hoog werd bij het team. Dat ze in Maranello Felipe Massa aan de kant schoven en Kimi naast hem zetten hielp wellicht ook niet mee, hoewel Alonso de Fin uiteindelijk dik versloeg wat zijn reputatie alleen maar hielp.
Enfin, in beide gevallen kunnen we de relatie tussen Alosno en deze twee teams dus beschrijven als ‘it’s complicated‘. Vóór de Indy 500 gaven de meesten in de paddock hem dan ook alleen een kans om bij het team van Renault te tekenen als alternatief voor McLaren. Of zijn optreden in Amerika wat veranderd heeft, valt te bezien. Alonso zelf bekijkt het echter nuchter in het Spaanse programma Planeta Calleja:
“Als er in de zomer een competitief team aanklopt, valt er altijd te praten. Ik denk dat alleen bij Red Bull de deuren misschien gesloten zijn, aangezien ze daar al twee jonge coureurs met doorlopende contracten hebben.”
In welke kleuren zie jij Alonso volgend jaar het liefst aan de start verschijnen?
carmasterr zegt
Senna kreeg destijds helemaal zijn zin niet. Het was pas nadat Mr. Prost vrijwillig met pensioen ging dat de Braziliaan bij Williams aan de slag kon. Dat was dus in 1994, en hij deed het ook zeker niet gratis.
jaapiyo zegt
@carmasterr: ja en neen. Prost had ook nog een contract voor 1994 en had dat naar eigen zeggen graag volbracht. Tijdens seizoen 1993 probeerde Frank hem echter toch te overtuigen in 1994 samen met Senna te rijden, omdat uitgerekend Renault dat graag zou willen. Prost besloot daarop met pensioen te gaan…
alino zegt
@jaapiyo: en de clausule om senna niet als teamgenoot te hebben gold enkel voor seizoen 93. In 94 verviel deze clausule en lag de weg open voor Senna
jaapiyo zegt
@alino: Prost voelde zich desalniettemin genaaid. Blijkt ook uit de epische documentaire over Senna van Kapadia.
alino zegt
@jaapiyo: Inderdaad. Ook de enigste reden dacht ik dat hij is gestopt. Hij had gezworen nooit nog met Senna in hetzelfde team te rijden. Seizoen 94 had er misschien helemaal anders uit gezien
logistiek zegt
Räikkönen met pensioen. Alonso terug naar Ferrari!
bisazza zegt
@logistiek: of Ferrari neemt Verstappen over en Alonso gaat alsnog naar Red Bull?
bofkont zegt
@bisazza: Zeer onwaarschijnlijk daar heeft Verstappen niet genoeg talent voor, die ene keer geluk met een P1 zet geen zoden aan de dijk.
kapitein187 zegt
@bofkont: niet genoeg talent, grapjas. Ja één keer P1 zecht niet alles, maar als er één coureur op de baan is met talent is het Max.
Boomer zegt
@kapitein187: Vertel iss dan wat heeft VER nog meer gepresteerd dan? Paar op het podium als de wedstrijd zijn kant op viel In een wagen die potentie had (vorig jaar) om op het podium te belanden. Riciardo rijdt hem contstant rond de oren en alleen met pech moet hij VER voor zich dulden. Hoezo talent?
w0o0dy zegt
@airc: misschien helpt het als je je hoofd uit de (bof) kont haalt?
IEDEREEN in F1 met enige kennis van zaken is diep onder de indruk van het talent van Max. Wat hij in Brazilië liet zien was angstaanjagend goed in uitzonderlijk moeilijke omstandigheden.
Maar Troll lekker verder…
volvokaj zegt
@airc: ben benieuwd wie er volgens jouw op de huidige grid dan wel écht talent heeft? Denk overigens niet dat ze Max hebben gepromoot naar Red Bull omdat ze er niks in zagen…
olivierc zegt
@volvokaj: Ik begrijp wat je wil zeggen maar Kvyatt hebben ze destijds ook gepromoveerd he ;)
Dat Max een van de meest getalenteerde rijders is kan niemand toch ontkennen, maar als je niet in de juiste wagen zit ben je er wel niet zo veel mee. Dus graag Max in een rode bolide volgend jaar.
bofkont zegt
@kapitein187: Laat hem eerst nog maar een paar jaartjes bewijzen.
chrisvis zegt
@bofkont: Barrichello, irvine, fisichella, sato, enz. waren zeker wel goed genoeg ;-)))
bofkont zegt
@chrisvis: Zeker weten, Irvine helemaal!
rednasnamsob zegt
@logistiek: dat eerste denk ik wel, maar ik heb het gevoel dat Ricciardo misschien wel eens naar Ferrari zou kunnen gaan… En dan is de deur dus wel open voor Alonso
Robert zegt
Zul je net zien: het jaar nadat Alonso is opgestapt bij McLaren, weet Honda een betrouwbare en potente motor te bouwen en McLaren een competitieve auto.
*Brawn F1 déjà vu beleeft*
carmasterr zegt
@rrrobert:
Beter bekend als de Jean Alesi-vloek.
willeme zegt
Ik had verwacht dat Honda zijn zaken eerder op orde zou hebben. Ik kan mij niet voorstellen dat McLaren er niet meer bovenop gaat komen. Dus gewoon bijtekenen. Red Bull heeft drie topcoureurs (Sainz is klaar voor een hogere stap en daar zit qua leeftijd meer rek in dan bij Nando). Mercedes is voorlopig ook wel voorzien. Heel misschien Ferrari, die houden wel van oude coureurs (Clay Regazzoni was 83). Maar die wond lijkt bog veel te vers.
En alle andere opties (Williams, Force India, Haas) zitten nu op hun topniveau. Daar lijkt vooralsnog geen winnende auto vandaan te komen. Dus ik zet mijn geld in op het team waar het succes van Alonso begon. Renault. Palmer eruit. Heb je met Hulkenberg en Alonso een uitstekend rijdersduo.
alino zegt
@willeme: Prost heeft in een interview al gezegd dat ze Alonso de eerste jaren geen winnende auto kunnen geven. Dus lijkt me geen goede keuze aangezien Fernando al serieus op leeftijd begint te komen
Edge zegt
@alino: Misschien hoeft dat ook niet. Als Alonso er vrede mee heeft dat hij geen titels meer gaat pakken en puur voor zijn plezier gaat rijden, is Renault een prima stap.
alino zegt
@Edge: hij heeft toch al meerdere keren laten verstaan dat ie enkel voor de overwinning en de titel wilt strijden. Anders zie ik geen reden dat die weggaat bij McLaren
Ik zie Renault niet sneller een competitieve auto neerzetten dan McLaren. 2018 moeten ze toch echt wel voor de top 5 kunnen gaan en met wat geluk een podiumplaats. Anders zie ik de toekomst voor hen somber in. Een soort Williamsverhaal. Zij geraken ook niet meer terug naar de top
carmasterr zegt
@willeme:
Clay Regazzoni reed voor Ferrari op z’n 83ste? De beste man is slechts 67 geworden. 26 jaar daarvan was hij zelfs verlamd dankzij een verschrikkelijke crash met een krakkemikkige Ensign.
Het klopt dat Ferrari een voorkeur heeft voor oudere, meer ervaren coureurs, maar mensen terugbrengen uit de dood gaat zelfs hen te ver. Dat gezegd hebbende zie ik wel een goede kans voor Alsonso om bij de Scuderia terug te keren.
mashell zegt
Alonso zou natuurlijk ook gewoon met de F1 kunnen ophouden en andere leuke dingen kunnen gaan doen.
bofkont zegt
@mashell: Zeer waarschijnlijk gaat dat ook gebeuren, en ach wees eerlijk, de laatste 10 jaar is er ook niets meer aan.
carmasterr zegt
@mashell:
Als ie slim is laat ie dat akelige F1-wereldje inderdaad gewoon zitten en schuift hij door naar Indycar. Misschien wel even met Chevrolet’s gaan rijden dan.
tkoote zegt
Ik zie alonso het liefst bij McLaren. Ook als mentor voor vandoorne. geef hem nog een jaar en dan overstappen naar le mans.
theracingelf zegt
Als Ferrari rond de zomerstop achter Mercedes staat in het WCC zullen ze toch moeten erkennen dat hun strategie om alles op Vettel te gooien niet werkt en ze een sterkere tweede rijder nodig zullen hebben om Mercedes te kunnen verslaan.
fastnloud zegt
Palmer eruit, Alonso erin
bassx zegt
@fastnloud: precies
pomoek zegt
Ik zeg: Michael Andretti racing. Beetje vooraan rijden, vindt Honda ook leuk en dan na een jaar Honda zover zien te krijgen om in Le Mans te gaan racen.
berlinetta zegt
@pomoek: Ze kunnen hun motoren niet eens 1,5 laten mee gaan, laat staan 24 uur ;)
carmasterr zegt
@pomoek:
Dat zou heel mooi zijn. Honda heeft het als fabrikant namelijk nog nooit geprobeerd in de topklasse. Ik ben benieuwd wat ze daar zouden kunnen doen.
eaudi zegt
Verstappen en Alonso naar Ferrari. De rest is dan niet belangrijk. Oh, je vroeg alleen naar Alonso…
bassx zegt
Naar Renault. Zonder echte motor updates is Renault dit seizoen de grote winnaar qua snelheid. Omdat Renault ook niet meer hard loopt voor het Red Bull team verwacht ik ze in 2018 nog wel een paar keer op podium. En als je belachelijke verschil ziet tussen Palmer en Hulkenberg denk ik dat Renault ook wel blij is met twee goede coureurs.
hoonigan247 zegt
Alonso stopt volgendjaar
breakingpoint zegt
Hoe lang zit de rek er eigenlijk op in de autosport? Qua leeftijd dan bedoel ik… de beste triatleten zijn ook ouder dan 30, dus uithoudingsvermogen zou geen probleem mogen zijn voor hem. Is het reactievermogen beter bij een twintiger?
bassx zegt
@breakingpoint: Schumacher haalde pole op z’n 42e in Monaco in een slechte auto. In het begin van Mark Webber z’n boek heeft hij het over reactie vermogen, maar kan ook zijn dat hij steeds minder adrenaline aanmaakte voor iedere start. In begin van z’n carrière was dat dicht bij de 180bpm en aan einde van z’n carrière een stuk minder. Daarnaast stoppen de meeste coureurs vanwege rust dat ze willen. Raikkonen kan wel even want die heeft een sabbatical gehad net als Schumacher maar Alonso niet. Ook Button heeft een sabbatical op z’n hoogtepunt omdat hij het reizen zat was. Bijna alle rijders die stoppen op latere leeftijd is nagenoeg altijd gebrek aan motivatie. Geld kan ook een motivator zijn, Damon “geldwolf” Hill heeft het kampioenschap voor ’97 weggegeven door z’n hebzucht en zag gelijdelijk z’n motivatie verdwijnen.
breakingpoint zegt
@bassx: interessant. Ik zie hem nog zijn carriere eindigen bij Renault. Of hoe dan ook hopelijk in een competitieve auto
alino zegt
Ik gun het Alonso wel. Ik denk dat bijtekenen bij McLaren nog de beste optie is. Het moet nu toch echt wel gaan beteren met Honda. In Monaco zag je toch dat het chassis potentieel heeft.
Ik zie hem geen tweede viool spelen voor Vettel en Red Bull gaat voor eigen (jong) talent. Ik denk niet dat Mercedes het aandurft om twee echte toppers tegen elkaar te laten strijden. Zeker nu ze hun dominantie kwijt zijn en voor elk punt moeten vechten tegen Ferrari.
Hopelijk mengen Red Bull en McLaren zich volgend jaar mee in de strijd
sracert zegt
Hij blijft bij McLaren en weet de druk op het team, zoals het een wereld kampioen betaamt hoog te houden, om snel met een goede bolide te komen. Honda betaald de man zijn salaris niet voor niets. Vroeger eiste Honda eveneens Senna (de snelste) bij McLaren anders geen motor. Honda zat toen prima bij Williams. Het is ook zijn lievelings team en lekker in de USA racen tussendoor. De Indy 500, wat wil je nog meer, de race v/d wereld.
sracert zegt
@sracert: Een motor die niet ploft, ok, ok.
pomoek zegt
Een nieuw Honda avontuur! http://blackflag.jalopnik.com/what-is-the-most-insane-looking-modern-race-car-1795636839
cloverleaf zegt
Het eerste stuk sinds mensenheugenis hier op AB waar hij niet Monobrauw genoemd wordt….
alino zegt
Klopt maar toch wel een verwijzing naar
Quote
Maar is dat eigenlijke echt wel zo, of heeft de wenkbrauw in zijn carrière teveel bruggen achter zich verbrand
Unquote
ghost zegt
Een stoeltje hebben in de F1 en nog bijdehand doen. Typisch Alonso. Zal wel aan mij liggen maar zo top vind ik deze man niet. Zijn gedrag sowieso niet.
peug206 zegt
@ghost: mag hij? 2x gelijk en slechts 1x verslagen door een teamgenoot. Dat is nu niet bepaald slecht… sterker nog, ik denk dat er weinig coureurs dit soort cijfers kunnen laten zien.
stfu zegt
Kan iemand de titel uitleggen? Begrijp ‘m niet zo, vooral niet omdat RB in de tekst niet wordt genoemd?