Alfa Romeo krijgt eindelijk weer een V6 (van Chrysler)!

Auteur: , 76 Reacties

Goed (of slecht?) nieuws voor Alfisti! Het trotse Italiaanse merk krijgt binnenkort over enkele jaren weer een heerlijke V6 onder de motorkap. En net als bij de vorige V6 heeft ook deze motor Amerikaanse roots. Partner Chrysler zal namelijk de basis leveren voor een nieuwe 3.2 liter V6.

Van 1979 tot en met 2005 maakte Alfa Romeo gebruik van een door de legendarische Giuseppe Busso ontworpen V6. Daar kwam in 2005 een einde aan toen Alfa Romeo overstapte op een V6 die van General Motors afkomstig was. Deze motor had weliswaar specifieke Alfa Romeo cilinderkoppen gekregen, maar een echt Alfa V6 was het niet te noemen.

En nu schijnt er wederom een dergelijke deal in de planning te staan. Chrysler is momenteel namelijk bezig met het ontwikkelen van een 3.2 liter variant van de 3.6 liter V6 Pentastar motor die momenteel al wordt gebruikt in Chrysler 200, Lancia Thema, Lancia Voyager, Jeep Grand Cherokee Dodge Challenger en Dodge Journey.

Chrysler is echter druk bezig met het ontwikkelen van een kleinere variant die onder andere in de opvolger van de Jeep Liberty/Cherokee moet komen. En het schijnt dat deze motor ook gebruikt zal worden door Alfa Romeo, Lancia en Maserati (Levante?). En als versnellingsbak wordt gesproken over een automaat van ZF met 9(!) versnellingen.

Uiteraard zullen fans van deze Italiaanse merken heel hard roepen dat het toch echt een Italiaanse motor gaat worden omdat Fiat Powertrain Technologies eraan heeft lopen klussen en omdat de motor (waarschijnlijk) MultiAir gaat krijgen. Feitelijk blijft het natuurlijk in de basis gewoon een (moderne) Amerikaanse V6 die een beetje opgeleukt is met Italiaanse techniek. Precies zoals dat het geval was met die vervloekte V6 van GM die in de 159, Brera en Spider lag.

In 2009 was Fiat Powertrain Technologies (FPT) onder leiding van Paolo Martinelli in samenwerking met het Oostenrijkse AVL ook al bezig met een 100% Alfa V6. Dat project is echter ‘gefuseerd’ met het Pentastar project van Chrysler.

Uiteindelijk zal het er dus op neerkomen dat de bestaande Pentastar V6 ‘achteraf’ voorzien wordt van wat Italiaanse techniek die ze al op de plank hadden liggen. Of dat tot het gewenste resultaat gaat leiden? Dat valt te bezien. Het zal sowieso nog wel even duren voordat we deze motor in een Alfa gaan zien.

De opvolger van de 159 (Giulia) is namelijk (wederom) vertraagt en komt waarschijnlijk pas in 2014(!) en dat is toch wel de eerste Alfa waarin we deze V6 verwachten. (via: autonews.com & autoedizione.nl)