Amerikaanse fabrikanten hebben het moeilijk

Auteur: , 17 Reacties

Aanvulling:...in Europa. Hoewel de Grote Drie op hun eigen markt prima presteren, doen ze het in Europa eigenlijk ronduit slecht. Chrysler is, sinds het van Fiat is, niet meer actief in Europa (op het VK na), maar zowel Ford als Opel (GM) draaien continu verlies. En het einde is niet in zicht. Volgens de geruchten gaat GM versneld herstructureren bij Opel. Ford lijkt relatief buiten schot te blijven.

Sinds 1999 heeft Opel, sinds het afstoten van Saab met Chevrolet de enige Europese activiteit van GM, in totaal 9,9 mld euro (13 mld dollar) verlies gedraaid. De fabriek in Antwerpen werd gesloten, wat ze aardig wat geld heeft gekost aan afkooppremies, maar het wil desondanks maar niet vlotten in Europa (ondanks 5.800 werknemers minder). En dat terwijl Opel een niet onaanzienlijk marktaandeel heeft, in het Verenigd Koninkrijk zelfs zo’n 12%.

Er was zelfs sprake van dat er Chevrolet-activiteiten (eigenlijk is dit het oude Daewoo, maar dat heet al tijden ook Chevrolet) van Korea naar Europa overgeplaatst zou worden, wat in Korea leidde tot scheve gezichten [insert racist joke here], maar van het verkopen van Opel wil het GM-management vooralsnog helemaal niets weten. Ze kunnen de verliezen ook makkelijk met de Amerikaanse verkoop opvangen, maar zo werkt het niet in een modern commercieel bedrijf lijkt mij.

Opel heeft een aardig Europees marktaandeel, maar ooit was dit veel hoger. Het loopt dus tegen overcapaciteit en aanverwante problemen aan. Toch worden er jaarlijks nog ruim 1 miljoen auto’s afgezet door de fabrikant uit RĂ¼sselsheim. Misschien dat de Mokka het merk uit het slop gaat trekken? Ik denk t niet eigenlijk.

Ford presenteerde vandaag zijn laatste kwartaalcijfers van 2011. Resultaat: mondiaal 6,7 mld euro winst (8,8 mld dollar), maar een stijgend verlies voor de Europese activiteiten. Hier werd 144,5 miljoen euro (190 mln dollar) verlies geleden, alleen in het vierde kwartaal. In Q4 2010 was dat nog 38,8 mln euro (51 mln dollar). Ford wijt dit aan hogere materiaalkosten (grondstoffen), en lagere winsten bij dochters.

Hoewel Ford Europa al tijden slecht draait lijkt de situatie er minder nijpend dan bij Opel, (of ze houden de sores beter onder de pet) omdat het meer als een dip dan als een structureel probleem gezien wordt.

Een mogelijke verklaring van de discrepantie tussen het Westelijk en het Oostelijk halfrond zit hem in het volgende:

Ford EU & Opel doen veel global ontwikkelingswerk voor Ford (USA) & GM. Kosten worden dus hier neergelegd terwijl die auto’s ergens anders gebouwd/verkocht worden en de inkomsten dus elders worden geboekt.

Saab-fans hoorde je daar ook regelmatig over klagen; Saab moest opdraaien voor allerlei R&D werk, maar ze kregen er niks voor terug.
Het kan belastingtechnisch voordelig(er) zijn om in bepaalde landen/gebieden verliezen te maken en je winsten ergens anders te boeken (waar de belastingdruk lager is).

Gaan de Amerikanen binnenkort nog wat vettere jaren tegemoet in Europa? Zo ja, hoe moeten ze dat bewerkstelligen? Gooi uw suggesties in de comments!

In dit artikel is, naast cijfers van de fabrikanten zelf, tevens gebruik gemaakt van informatie van de publicatie Automotive News.