De stelling dat Amerikaanse auto’s alleen maar heel hard rechtdoor kunnen krijgt met deze versnellingsbak een nieuwe dimensie.
De PDK-bak in een Porsche is rustig, comfortabel maar vooral supersnel. Of je nu de flippers gebruikt of je laat je verrassen met een kickdown: het is verbazingwekkend hoe rap het allemaal gaat. Het Amerikaanse General Motors keek een lange tijd toe maar komt nu met een antwoord. Een sneller antwoord.
We hebben het hier over een tientraps automaat welke Chevrolet onder andere gaat lepelen in de nieuwe Camaro ZL1. Volgens het Amerikaanse concern schakelt de bak 36 procent sneller van z’n eerste verzet naar de tweede in vergelijking met de PDK van Porsche. Van de tweede naar de derde versnelling moet 27 procent sneller gaan, en van z’n derde naar z’n vierde is 26 procent sneller. Een behoorlijk statement, afkomstig van GM.
De versnellingsbak is in samenwerking met Ford ontwikkeld en zal in meerdere producten van GM worden gebruikt. Ook zal de bak geleverd worden in de F-150 van Ford.
TimoBac zegt
En dan stoppen ze ‘m in een F150 ?
robert110 zegt
@TimoBac: Dat is wel zo logisch. Je kan best wel veel moment verliezen als je met een zware lading traag of verkeerd schakelt.
ThomasBol zegt
@timobac: snap eerlijk gezegd niet waarom je dat raar vindt. Automotive is optimaliseren van het bestaande.
Robert zegt
@TimoBac: waarom zouden ze bij Ford versnellingsbakken van GM willen gebruiken?
berlinetta zegt
@RRRobert: Omdat Ford en GM deze in samenwerking hebben ontwikkeld.
Robert zegt
@berlinetta: ah, dat wist ik niet. Thanks.
roppp zegt
@RRRobert: dat is gewoon een kwestie van L E Z E N
FlighTom zegt
@timobac: heel logisch. De F150 verkoopt als een trein en als deze bak wordt toegepast zijn de ontwikkelingskosten rap terugverdient.
rijnooit zegt
@flightom: Jij snapt het idd!
napo zegt
@timobac: en die is 2700% langzamer dan een Porsche!!
spykerboy zegt
Maar kan het nog het enorme koppel aan van de v8’en uit amerika? Snel zijn is 1 ding maar is het ook sterk?
Daniel073 zegt
@spykerboy: ik neem aan dat ze daar wel over hebben na gedacht voordat ze hem erin lepelen, of tenminste dat mag ik hopen haha
bugboy zegt
@Daniel073: Dat heb ik wel vaker gedacht, maar bij heel veel sportauto’s is het schijnbaar heel normaal dat de bak nog niet 100.000km mee gaat. Feit is wel dat bij Porsche over het algemeen alles redelijk degelijk is gemaakt. Kijk bijv. eens naar de launch-control van de Porsche 991 Turbo S. Waar je bij vrijwel elk merk na 2-3x de koppeling aan het roken hebt kun je het bij een Porsche gewoon blijven doen…
Donstil zegt
@bugboy: Die tijd is inmiddels wel voorbij hoor.
remcott zegt
@Donstil: dat Porsche heel blijft of de concurrentie stuk gaat??
bugboy zegt
@Donstil: met dubbele koppelingen wel, maar de BMW SMG en R8 tiptronic lagen er vrij snel onder uit.
davelepeef zegt
@bugboy: veel auto’s worden daarom toch ook begrensd op koppel?
E34M5Touring zegt
@spykerboy: Hij komt ook in de ZL-1. Dus 600+Nm kan ie zeker hebben.
SimonMc zegt
@E34M5Touring: De ZL1 is 800 + Nm toch?
E34M5Touring zegt
@SimonMc: Ik heb de specs van de nieuwe niet in het hoofd dus heb voor het gemak even de vorige gepakt en die zat, uit het hoofd, rond de 650Nm. Als ze hem in de F150 ook voor de diesel gaan gebruiken kan die bak zelfs 1000+Nm aan. Zowel de Silverado (Duramax) diesel als de Ford (Powerstroke)diesel leveren stock al dik 1000Nm.
oxymoron zegt
@spykerboy: Een tientraps-automaat is in essentie een vrachtwagenbak. Waar heb je anders die tien verzetten voor nodig? Natuurlijk kan die veel koppel aan.
gash zegt
Hij zal alleen hoogst waarschijnlijk minimaal 1000kg wegen………
dutchcorvette zegt
Heerlijk. Ben gek op Amerikanen maar PDK bevalt mij enorm, elke dag weer een feestje om in te rijden.
Dutchdriftking zegt
Als het nou echt zo is…
broekhoest zegt
Zou ‘ie ook in de Mustang komen? ;)
mperformance zegt
@broekhoest: in de gt350;) dan laat die echt alles achter zich
Rick-dos zegt
Zo dan. Das toch al gauw 0,000000012 sec. tijdwinst…
And yet again America is late to the party..
apriliarsv zegt
@Rick-dos: Amerikanen die laat verschijnen zijn Duitsers wel vaker slecht bevallen..
Rick-dos zegt
@apriliarsv: Klopt, maar uiteindelijk, zoals het een Duitser betaamt, winnen de Duitsers altijd…
str8six zegt
@Rick-dos: ik denk dat Churchill en Roosevelt daar anders over dachten.
Rick-dos zegt
@str8six: Maar we kunnen niet stellen dat het Duitsland sindsdien slecht is afgegaan. Of wel?
Rob zegt
@Rick-dos:
Japan ook niet. Dus eigenlijk alles wat de VS plat gooit gaat zich goed ontwikkelen. Ik kijk nu al uit naar de versnellingsbakken die uit Iraq gaan komen! ;-)
Rick-dos zegt
@Rob: Die zullen shiite zijn aangezien ze daar nog met kamelenkracht werken ipv paardenkracht… ;)
w0o0dy zegt
@Rick-dos: is versie 3.0 niet bijna altijd een stap vooruit tov ver 2.0?
Rick-dos zegt
@w0o0dy: Ligt er aan. Feit is wel dat 3.0 altijd achteraf komt. ;)
dunhozzie zegt
@str8six: vergeet je Stalin niet? De Rus had 2/3 van de Duitsers om mee af te rekenen, de Amerikaan en de Brit (en de Fransen etc) 1/3
rufctr01 zegt
@Rick-dos: dat is niet waar, in ’45 stonden ze toch echt op de 2e plek.
Rob zegt
@Rick-dos:
Ahum, Tesla, ahum ;-)
Rick-dos zegt
@Rob: Kuch In de 19e eeuw waren de Europeanen al bezig met elektrische auto’s. kuch ;)
jpoers zegt
@Rob: daar zit toch helemaal geen versnellingsbak in, duuhh. #simpelmodus uit :)
petrolhead4life zegt
Dat is zeker die bak met 10 versnellingen die ook in de f150 raptor komt?
darrock zegt
@petrolhead4life: staat in de tekst
rickie2811 zegt
@petrolhead4life: lees laatste zin
rrvliet zegt
En welke nieuwe dimensie krijgt het hard rechtdoor rijden nu precies dankzij deze bak? Ik snap ‘m niet.
123bat zegt
Vraag ik me af: Koppelomvormer (klassiek) of dubbele koppeling? Al bekend?
autofanaat zegt
@123bat: Ik vermoed een met koppelomvormer, wel zo fijn met een zware aanhanger achter je F-150.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Zal niet lang meer duren! binnenkort de Lexus Multistage 24-traps automaat… Ben ik errrrrg benieuwd naar!
rauto zegt
Allemaal leuk en aardig maar vergelijk ze eens op lange termijn ?
trustmeiamanengineer zegt
Hij kan wel zo snel schakelen, maar als er inderdaad een koppelomvormer inzit heb je alsnog een vertraging. En is ‘ie dus in praktijk echt niet sneller dan een PDK. Wel snel zat uiteraard, maar dat is die 8 bak van ZF ook.
kris911 zegt
De vraag is.. Kan dat wel?!
mrrallycross zegt
Met 10 versnellingen ben je toch constant aan het schakelen?
Esprit_de_Flandre zegt
Dus ipv 0.41s duurt het nu 0.32s?
Waaw, boeiend…
jack_abarth zegt
Oké, hij schakelt de eerste 3 verzetten sneller. Hoe zit het met de overige?
En daarnaast, de auto moet ook nog eens 3x meer schakelen, dus wat levert het nu eigenlijk op?
dawwg zegt
@jack_abarth:43% meer versnellingen die soms 25% to 30% sneller schakelen per versnelling; ofwel, klinkt leuk op papier, in praktijk gewoon K.U.D.T. want hij schakelt te vaak en al die schakeltijden bij elkaar opgeteld is het MEER dan de Porsche PDK …
vinz667 zegt
dus die nieuwe versnellingsbak is 90% sneller dan voorgaande bakken van GM. heel mooi die %, maar wat zijn de echte getallen? Ik ken een tankstation die 12% korting geeft, jammer dat hun gehanteerde prijzen van jaar geleden zijn.