Rij-impressie: Alfa Romeo Brera – deel 2

Auteur: , 29 Reacties


Goed..., waar waren we gebleven? Oh ja, ik weet het al weer. Dennis en ik hadden dus net een erg aangename rit achter de rug in de Brera 2.2 JTS en dat smaakte duidelijk naar meer. Gelukkig maar, want er was meer! De Brera 3.2 JTS Q4 stond buiten op ons te wachten. In tegenstelling tot de 2.2 JTS, die nog stond af te koelen op de parkeerplaats, had deze Brera twee extra cylinders, 75 pk extra én vierwiel aandrijving. Vooruit, we gaan wel weer een stukje rijden...

“Enfant terrible”

Eerst nog even een snelle koffiepauze en een korte evaluatie van onze ervaringen van zojuist. George Houthuyzen vertelt ons wat over zijn autobedrijf MultiCar en zijn passie voor bijzondere auto’s. Hij vertelt ons ook over de moeizame relatie tussen Multicar en de kersverse Alfa Romeo importeur Kroymans. In de ogen van Kroymans is George een “enfant terrible”. George krijgt het namelijk telkens weer voor elkaar om de nieuwste Alfa Romeo modellen eerder in de showroom te hebben staan, dan dat de merkdealers dit lukt. MultiCar had als eerste in Nederland de Alfa Romeo 159 in de showroom staan en ook met de Brera was Multicar er vroeg bij. Kroymans is hier op zijn zachtst gezegd niet gelukkig mee en heeft een kort geding aangespannen tegen MultiCar, dat op 23 maart zal dienen. Volgens George doet hij niets onrechtmatigs, want hij handelt naar eigen zeggen conform de nieuwe wet- en regelgeving vanuit Europa, de zogenaamde “Monti-regels”. George wacht het kort geding dan ook gelaten af. “Ach, de man met de hamer beslist”, waren zijn woorden.

Back to business

We hadden de koffie naar binnen gewerkt en waren klaar voor het vervolg. Op de parkeerplaats stond de zilveren Brera 3.2 JTS. Dennis en ik overleggen even in welke kleur wij ‘m zouden bestellen. Zwart blijkt toch wel erg strak voor de Brera, maar we zullen zeker niemand uitlachen die een zilveren Brera bestelt. In het zilver steekt het Skywindow (het donker getinte glazen dak) goed af tegen de carosserie en dat is absoluut een fraai gezicht.

De specificaties van de Brera 3.2 JTS Q4 zijn een stuk indrukwekkender dan de 2.2 JTS. Het V6 motorblok bedient je van een dikke 260 pk, met een maximaal koppel van 322 Nm bij 4500 toeren. De vierwielaandrijving zorgt ervoor dat het vermogen ook netjes naar het asfalt wordt vertaald. Op papier is de 3.2 JTS dus duidelijk de beste Brera. Toch is George het hier niet mee eens, want de 2.2 heeft één groot voordeel en dat is zijn gewicht. De 3.2 JTS is 160 kg zwaarder en komt daarmee op 1605 kg.
Een belangrijk deel van dit extra “bodyfat” zit in het V6 blok en rust daarmee dus op de vooras. George heeft een lange historie als rijvaardigheidsinstructeur en is van mening dat de 2.2 de betere rijdersauto is. Hoewel wij ons realiseren dat George weet waarover hij praat, hebben wij (op voorhand eigenwijs) onze twijfels. Dan maar snel naar de auto om ons eigen oordeel te vellen, want het gezegde luidt immers: “meten is weten”.

Starten en wegwezen

Na het starten van de auto zijn we de woorden van George in één klap vergeten, want de V6 heeft een bijzonder lekkere sound. De motor klinkt fantastisch. Door het extra vermogen merken we helemaal niets van de 160 kilo extra ballast, integendeel! Als ik het dus voor het zeggen had, dan wordt er gewoon doorgespaard voor de V6. De vierwielaandrijving dirigeert het vermogen van de Brera overtuigd naar het asfalt. Het Q4 systeem van Alfa Romeo stuurt normaal 43 procent van het vermogen naar de voorwielen en 57 procent naar de achterwielen. Die verhouding kan variëren, zodat maximaal 72% van de trekkracht op de voorwielen of juist op de achterwielen wordt overgebracht.

Op een mooie ronde oprit naar de snelweg beginnen we echter te begrijpen wat George bedoelt. Dit stukje asfalt nemen we met niet geheel legale snelheid en wanneer we vol door accelereren valt op dat de neus van de 3.2 JTS iets zwaarder aanvoelt. We hebben het hier over accentverschillen hoor, maar het fraaie neusje zoekt iets meer de buitenkant van de bocht op. De 2.2 JTS voelde zelfs voor ons, met onze beperkte capaciteiten als coureur, lichtvoetiger en neutraler aan. In een volgende doordraaier van de A15 naar de A27 zoeken we de grens nogmaals op en nog steeds geeft de Brera ons alle vertrouwen. Wanneer we de auto even flink door de bocht sleuren, voelen we dat het ESP systeem (VDC) ons een handje helpt. Subtiel wordt het vermogen wat geknepen en het Q4 systeem verdeelt de aandrijfkrachten voelbaar anders. “Foolproof” en daar is op zich niets mis mee.


Als je het ons vraagt is de Brera met recht een ware GT, waarmee hoge gemiddelden op de klok kunnen worden gezet. Met de naald op de 170 km/h is het nog heerlijk stil in het interieur. Er is dan nog zat vermogen over. Het dashboard van de 3.2 JTS zag er dankzij het navigatiesysteem net iets gelikter uit dan in de 2.2 JTS, maar ook hier helaas een aantal goedkoop plastic accenten. Het onderstel is niet overdreven stug, maar maakt er geen geheim van wat er onder de wielen door rolt. Voor de echte “diehards” komt er wellicht een nog sportievere Brera GTA met nog meer pk. Wij gaan daar dan wel weer een stukje in rijden…

Tot slot nog wat Brera cijfers in het kort:

Brera 2.2 JTS – 185 pk – 230 Nm – top 222 km/h – acc 8,6s – 1445 kg
Brera 3.2 JTS – 260 pk – 322 Nm – top 240 km/h – acc 6,8s – 1605 kg