Verkeerd beeld over ESP bij de consument

Auteur: , 27 Reacties

Voor de meeste mensen is veiligheid het belangrijkste criterium bij de aanschaf van een nieuwe auto, zo blijkt uit een enquête die in opdracht van Bosch is gehouden in zeven Europese landen. Op een gedeelde tweede plaats staan prijs en comfort. Volgens de ondervraagden moet een veilige auto vooral beschikken over airbags, een goede kreukelzone en bescherming tegen zijdelingse impact en ABS. Toch klopt dit lijstje volgens Bosch (producent van auto-veiligheidssystemen) niet met de realiteit.

In de praktijk is namelijk de autogordel lifesaver nummer één, gevolgd door ESP en de airbag. ESP staat voor Electronic Stability Program en is een verzameling van technische hulpjes die de bestuurder moeten helpen om de controle over de auto te behouden.

Een goed maar erg duur systeem, denken veel mensen. Onterecht blijkt uit het onderzoek van Bosch, want de ondervraagden schatten de prijs van ESP tot 2,5 keer te hoog in. Volgens Bosch heeft de autoverkoper hierin de belangrijke taak, om de koper goed te informeren en eventuele misvattingen de wereld uit te helpen.

Nu is dit onderzoek uitgevoerd in opdracht van Bosch, die heel toevallig ook heel veel centjes verdient aan de verkoop van de veiligheidssystemen, dus hoe gekleurd de uitkomsten zijn vraag ik mij af. Neemt niet weg dat het een goede zaak zou zijn wanneer iedere auto met ESP is uitgerust (maar dan moet je het af en toe ook uit kunnen zetten).

Bosch Electronic Stability Program (ESP)

(via: bovagkrant.nl)