Michiel van den Brink start eigen designhuis

Gepost op 24-09-2006 om 14:51 door - 70 Reacties »

Vandenbrink GTOHet rommelt in Nederland! Afgelopen zomermaanden heeft huiscolumnist Michiel van den Brink het bedrijf Vandenbrink Design opgericht. Samen met ingenieur Robert Koumans zal Vandenbrink Design uit moeten groeien tot een high-end automotive en industrial designhuis.

Michiel kennen we inmiddels, hij is van huis uit industrieel ontwerper. Robert is een ondernemer met achtergrond in automotive, marketing en nieuwe media. De eerste focus zal volgens de beide heren liggen bij het realiseren van enkele bijzondere ontwerpen, met name de Vandenbrink GTO welke het licht zag als de ‘Ferrari 599 GTO Mugello‘ concept studie. Hierbij zal samengewerkt worden met o.a. de bekende Ferrari-specialist en coachbuilder Hietbrink.

De interesse in de GTO is zo groot gebleken dat er veel vertrouwen is in een daadwerkelijke realisering. Dat zou een droomstart betekenen voor het nieuwe Nederlands automotive merk Vandenbrink en het lijkt me dan ook fantastisch als dit gaat lukken.

Michiel, heel veel succes en ik weet zeker dat we hier meer van gaan horen. Succes!

Meer info op vandenbrinkdesign.com.

70 reacties
Avatar van Stevil
Sgt. Stevil
24-09-2006 om 15:03
Hear hear! Veel succes kerel, hoop dat je uiteindelijke auto’s zo geinspireerd zijn als je schetsen en ontwerpen.
Gefeliciteerd Michiel! Het is de droom van elke ontwerper om zijn designs gerealiseerd te zien. En Hietbrink is dé topkunstenaar/ambachtsman om die ontwerpen te bouwen. Benieuwd hoe de 599 GTO Mugello er in werkelijkheid uit gaat zien. De twee tekeningen die ik er van ken, zijn zeer veelbelovend. Maak er niet zo’n kitcherige Spyker van! Less is more.
smaakversterker
24-09-2006 om 15:36
met zulk talent groei je wel door… levend bewijs
Ben benieuwd,
hoe meer Nederlandse auto’s hoe beter natuurlijk!

De GTO is een prachtig ontwerp, knap staaltje werk als we die over een paar jaar op de Nederlandse wegen zien rijden! Succes er mee :)
… nieuwe Nederlandse automotive merk Vandenbrink …

Waarom moet ik toch ineens zo aan de Carver denken?
Ja inderdaad, zal dat niet voor meer verwarring gaan zorgen Michiel?
Allen bedankt voor jullie succeswensen.

Van den Brink is nu eenmaal mijn achternaam, maar het is inderdaad wel verwarrend dat Carver al onder die naam opereert, maar dat schijnt binnenkort toch te veranderen, dacht ik…
Erg leuk, veel succes gewenst!
Veel succes jongen, ineens spyker verbieden ofzo dan hebben tenminste een écht nederlands automerk!!

SUCCES
gefeliciteerd, en veel succes.
Ik heb vooralsnog niet de ambitie om een compleet nieuw automerk op te starten.
Ik richt me op special coachbuilding (one-offs en small series) op basis van bestaande platforms en op het designen in opdracht van bestaande automerken en fabrikanten van industriele producten.
Vergelijk het maar met de werkzaamheden van Zagato en Giugiaro.
Ik wil later ook auto-ontwerper worden :)
Maar helaas mag ik dat niet :(
@LPH: Waarom niet? Van wie mag dat niet?
Als dat je droom is en je denkt dat je het kan, moet je er gewoon voor gaan.
Dacht ik ook.( ik wil er zelf ook één worden eigenlijk, worden we collega’s)
Succes ermee, Michiel !
Who the f*ck is Michiel van den Brink? :) Geintje!

Heel veel succes Michiel!
Aan de hand van je colums en je reageersels op dit blog kunnen we wel zien dat je brains hebt. Aan de hand van de schetsen die hier wel eens voorbij komen hoef je geen kenner te zijn om te zien dat je heel veel talent hebt.
Tesamen kan het niet anders dan het wel een succes moet worden!

Mocht het GTO project inderdaad het daglicht zien dan kunnen we als Nederlanders een lange neus naar Glickenhaus trekken (en dus heel stiekem ook naar Pininfarina). ;)
Een woord voor je design prachtig!

P.s. *kuch* wij, als autobloggers kunnen toch wel korting krijgen he?! *kuch* :)
Ik wil t ook worden (de zoveelste volgens mij) maar ik weet niet of ik genoeg fantasie heb, en of ik creatief genoeg ben.
Ik zit nu in de 2e van ath dus heb nog even de tijd om na te denken wat ik ga doen maar het zou leuk zijn om iets met auto’s te doen.

Succes michiel.
Ik zal nooit een lange neus naar James Glickenhaus willen en hoeven trekken, want ik heb de laatste maanden veel steun aan hem gehad.
Hij is bijzonder gecharmeerd van mijn designs en heeft me van veel advies voorzien.
Lees mijn columns en mijn reacties over James en zijn P4/5 nog maar eens.

@zapp: dan zou ik nu maar heel snel beginnen met tekeningen maken en je fantasie laten werken!
Ik teken al minstens vanaf de brugklas iedere dag auto’s en al die jaren van oefenen beginnen nu hun vruchten af te werpen.
Je kan niet vroeg genoeg beginnen!
@Michiel, van mijn ouders mag het niet, ik probeer hen te overtuigen dat auto-ontwerper hetzelfde is als een architect, maar zij vinden van niet, zij vinden auto-ontwerper voor iemand uit de technische. :(
Maar ik doe het wel heel graag en ik heb al vaker wat auto’s ontworpen, al was dat dan wel iets minder profecioneel dan een echte auto-ontwerper doet.
@LPH: Met alle respect, maar in zo’n geval mag je echt schijt aan je ouders hebben! Als jij dit wil, en het denkt te kunnen, ga er dan voor! Dan bereik je pas iets in het leven!
@Michiel: kunnen wij (van/voor Autoblog) afspreken dat we gaan samenwerken zo gauw er “behind the scenes” foto’s te maken zijn van de GTO in wording?

Jullie de publiciteit (en de controle over wat je wel en niet naar buiten wil brengen), wij een primeur om van te smullen! Lijkt me hardstikke leuk als dit echt gaat lukken. Ik zal ervoor duimen! ;-)
@Michiel.
Van harte gefeliciteerd met je nieuwe avontuur.
Ik ben zeer onder de indruk van de designs op je homepage.
Ik heb je daar een email gestuurd.
@wOoOdy: Daar zullen we het nog wel een keer over hebben.
Ik heb natuurlijk tekening te houden met de klanten en hun privacy.
Verdere PR kom ik zeker op terug.

@Rob: ik las het net.
Erg leuk en bedankt voor je complimenten en felicitaties.
Ik zal mijn partner inlichten en zsm contact opnemen.
wat een geweldig nieuws! niets dan het beste toegewensd! zoals eerder gebleken ik ben een groot fan van de stijl die je aanhoud. als alle ferrari’s er zo goed uit zouden zien als de GTO Mugello of de P4/5 zou ik een ferrari fan zijn. vaak zijn ook de duurdere auto’s te veel een massaproduct geworden en de special coachbuild zal daardoor absoluut een impuls krijgen door de mensen opzoek naar iets écht stijlvols.

ik heb zelf ook altijd heel graag en veel auto’s getekend alleen het goede gevoel wat ik daarvoor en daarbij had is op de middelbare school al snel en hard de grond in gedrukt. eigen initiatief wordt weinig gewaardeerd.

ik heb in 20 jaar ook nooit échte tekenlessen e.d. gehad en ben daardoor ook blijven hangen in een redelijk simpele schetsen. met perspectief zit ik er altijd nét naast.

mijn vraag is of bij industriele vormgeving écht een hoog niveau wordt verwacht aan het begin of dat er met genoeg talent prima te leren is?

in ieder geval heel veel succes en als de huidige kwaliteit van ontwerpen behouden blijft wordt het een gouden toekomst!
Michiel,

Van harte proficiat, en veel succes toegewenst met je nieuwe onderneming.
De meeste van je ontwerpen zijn echt prachtig.
Hou ons op de hoogte hé ;).

Wordt dit nu je voltijdse baan, of blijf je ook nog impressies doen voor Autovisie?

Groetjes,
Dave.
Ik wens je veel succes; zal nog een hele kluif worden want met een mooie tekening begint het pas. Het moeilijkste bij auto design is de omzetting van 2D naar 3D en dat vereist ervaring. Hietbrink zal daar een grote hulp kunnen zijn denk ik. Als het ooit eens een grote firma wordt dan zijn er genoeg Nederlandse autodesigners die graag weer in NL zouden willen werken;-) (en er werken Nederlanders bij Audi, BMW, Mercedes, Peugeot, Fiat etc., etc.)
Motor Authority » Ferrari 599 GTO Mugello concept to be built
24-09-2006 om 20:32
[…] Vandenbrink Design | Via Autoblog.nl […]
“Vergelijk het maar met de werkzaamheden van Zagato en Giugiaro.”

Hulde Michiel, cheers mate.

“Ik heb natuurlijk tekening te houden met de klanten en hun privacy.”

Een heerlijke verspreking ;)

All the best, Dink.
@Michiel van den Brink ik teken ook al een tijd maar ik kan niet in perspectief tekenen. :(
http://www.vandenbrinkdesign.com/index.php

Safari kan de pagina ‘http://www.vandenbrinkdesign.com/index.php’ niet openen. Fout: ‘netwerkverbinding verbroken’ (NSURLErrorDomain:-1005)

foutje?
Klassiekerrally
24-09-2006 om 22:22
Ehm, LPH, het gaat er toch om dat JIJ het werk gaat doen dat je wilt doen?
Daar hebben je ouders toch niks mee te maken?
Enige dat ik me kan voorstellen is dat ze zich zorgen maken over je, maar dan nog…
Het is JOUW leven!
Aan alle jongens en meisjes die er van dromen om ontwerper te worden:
Meld je aan bij het Autovisieforum:
http://forum.autovisie.nl/viewtopic.php?t=1852

Daar kan je je kunsten tonen, tips en tricks aan elkaar geven en veel van elkaar leren.
Ook staan er een aantal handige tutorials voor het tekenen van auto’s in perspectief.
Ik ben actief op dat forum onder de naam Michiel Mobiel en wil graag zien wat jullie kunnen en hopenlijk kunnen we veel van elkaar leren.

Geef je dromen niet op, maar ontwikkel ze!
Michiel heel veel succes! (Smaal Holding Groep BV).
@ michiel

ontzettend gefeliciteerd! dit is volgens mij altijd iets dat je verschrikkelijk graag wou, en nu is het werkelijkheid!
Ik heb even op je site gekeken naar je ontwerpen en stuk voor stuk zien ze er erg mooi en realistisch uit. ik denk/hoop dat je nog ver zal komen.

vraagje: heb jij iets te maken met de vanderbrink carver?
is dit familie, is dit een auto die jij zelf ontworpen hebt? of heb je er niks mee te maken?
Ik vind de GTO niet geweldig, maar het heeft toch wel iets speciaals.

Ik wens je veel succes toe met het bedrijf, en hoop in de toekomst je ontwerpen ook echt te gaan waarderen :)
Gefeliciteerd en succes! Erg gaaf dat je je dromen werkelijkeid laat worden! dat zouden meer mensen moeten doen.
@ Michiel,

mocht je nog een 3D visualisator nodig hebben, ik doe graag gratis mee :)
Lappy, mail me maar en laat me zien wat je kan!
Ferrari 599 GTO Mugello Concept ?
25-09-2006 om 8:46
[…] Via | Autoblog.nl PUBBLICITÀ PUBBLICITÀ postato da Luca il lunedì 25 settembre 2006 in: […]
Voor iedereen die de aspiraties heeft: http://www.cardesignnews.com/site/home/display/store4/item50380/
En een auto designer is niet zo’n romantisch beroep als iedereen denkt (en zoveel verdien je er ook niet mee…) omdat je zoveel beperkingen hebt (kwa wetgeving, techniek, kosten) kan je meestal niet dat maken wat je wilt; het zal altijd een compromis zijn.
ik wens je veel geluk michiel ;-) (heb je nog modellen in het vooruitzicht behalve de mugello?)
Ontzettend leuk initiatief! Veel succes ermee, de website en je ontwerpen zien er erg goed en professioneel uit. Laat nu de klanten maar komen. Succes en geluk ermee!
Flashheart
25-09-2006 om 18:40
De GTO is prachtig ontworpen. Ik zou hem direct bestellen (alleen zonder de gaten in motorkap) als ik het geld zou hebben.
Veel succes!!!
Gefeliciteerd Michiel, veel succes ermee, maar zo te horen zal dat wel lukken. Volgens deze pagina hoef je in ieder geval nooit mensen te kort te komen… Hoe veel mensen er wel ontwerper willen worden zeg…
Ik hoop niet dat deze nieuwe start je autoblogleven beïnvloedt. Gewoon doorgaan met je columns!
Nogmaals veeel succes!!! :D :D :D
Industrieel ontwerper was ook wat ik het liefst had gestudeerd. Maar de enige school in België was in Hasselt toen (1979) en dat betekende dat ik op kot moest. Dat kon niet en ik moest iets kiezen waar ik met het openbaar vervoer heen kon pendelen, dus industrieel ingenieur dan maar – wat ik vervolgens te studentikoos opvatte ma ja… Op school tijdens de lessen Mavo (maatschappelijke vorming) lanceerde ik de kreet: “auto’s en moto’s ontwerpen is Kunst”, en kreeg (toen al) het langharig werkschuw tuig op sandalen dat toen rijkelijk de scholen bevolkte tegen mij. :-)
Hey Michel,

Je site ziet er geweldig uit net als je ontwerpen.
Was ook niet anders van je gewend bij Modesi!
Succes in de toekomst en misschien komen we
elkaar nog eens tegen..

Groeten,

Martijn
Hallo, ik wil ook auto ontwerper worden en volgens mensen heb ik talent.. ik bedenk altijd nieuwe ontwerpen.. uit me hoofd. maar ik weet niet precies welke opleiding ik moet gaan volgen.. ik ga hierna MBO doen.. is het mogelijk? alvast bedankt
Om ontwerper te kunnen worden, moet je wel beschikken over een goede, brede, technische kennis.
Om uiteindelijk op een opleiding (HBO, Universiteit) te komen die je opleidt tot algemeen ontwerper, moet je toch HAVO of VWO gedaan hebben.

Zie ook: http://www.autoblog.nl/archive/2006/09/29/hoe-kan-ik-een-automotivedesigner-worden
Ja ik beschik ook over een groot fantasie.. ik kan allemaal nieuwe dingen bedenken, maar een tijdje geleden was er een informatie avond van IVA driebergens autobrance en managment.. en die meneer zei dat er niet veel vacatures zijn op het gebied van ‘Car design’. dus een vervolg opleiding Industrieel vormgeving/ontwerp is nodig of door te stromen naar car designer? .. een teken docent had het ook over grafisch ontwerpen.. is dat zo?
Ja.. maar wat bedoelt u met ‘moet je wel beschikken over een goede, brede, technische kennis.’? ik heb wel veel fantasie op het gebied van ontwerpen. Dus een vervolg opleiding Industrieel ontwerpen/vormgeving is nodig om door te stromen naar Car designer?.. Een tijdje geleden was een een informatie avond van IVA driebergen autobranche & managment.. en volgens de Meneer zijn er te weinig banen op het gebied van Car design, een ervaren ontwerper krijgt bijvoorbeeld alleen de kans om een stuurwiel te maken. Wat is hierop uw mening of ervaring?
Fantasie is leuk, maar je moet je wilde ideeën ook kunnen omzetten in realistische en vooral MAAKBARE producten.
En daar heb je dus kennis voor nodig van o.a. materialen, constructietechnieken, ergonomie, vormgeving, marketing, kunsthistorie, en verschillende natuurwetten op het gebied van aerodynamica, voertuigdynamica, enz, enz.

Als designer hoef je niet echt een specialist te zijn, maar moet je van heel veel dingen een beetje weten.
Als je in het bedrijfsleven met echte specialisten komt te werken, is het jouw taak om alle disciplines samen te laten werken en het geheel tot een mooi en kwalitatief goed eindresultaat te laten komen.
Als je niet weet waar de specialisten in jouw team mee bezig zijn en wat ze kunnen, kan je dat ook niet goed in je design verwerken.

En ja, als beginnend designer moet je onderaan beginnen met het ontwerpen van een stuurwiel, een deurgreep, een achterlicht, e.d. maar dat zijn al geen eenvoudige opgaven, in tegenstelling tot wat vele mensen denken.
Michiel, hoe gaat het met je project? Wanneer zullen we de eerste kunnen zien rijden? En klopt het dat er ook een spider-uitvoering komt?
Een Spider? Dat is (nog) toekomstmuziek.

Eerst de GTO uitontwikkelen en de productie in gang zetten.
Het wachten is op de levering van de eerste 599 GTB uit de fabriek.
Wow. da’s pas een blogje kicken ;)

Welke fabriek maakt m?
en al e.t.a.?
De auto wordt met de hand uit aluminium geklopt door Alwin Hietbrink.

Zie http://www.hietbrink.com
da’s wel vet.

Het is echt mijn levensdoel om een keer een auto te bouwen ;)
ik heb denk ik zo’n 150 schetsen inmiddels…

toch eens een keer met 3DS MAX aan de gang om te kijken hoe dat er nou uit gaat zien.
De ontwerpen en designstudies van Michiel zijn uniek goed en ik denk dat Spyker er ook goed aan doet om Michiel eens een restyle te laten doen ( wat zijn die Spykers toch boeren klompen klei modellen hee)
Michiel : Chapeau ! klasse. en ik wens je veel succes als de Pininfarina van de Hollandse bodem.
@ ronalt:
Dank je, maar verwacht niet dat ik ooit nog iets voor Spyker zal kunnen/mogen betekenen.

Zie: http://www.autoblog.nl/archive/2005/12/29/exclusief_weer_een_spyker_desi ;)
Hoe noem je die auto nou? Vandenbrink 599 GTO of Vandenbrink Design 599 GTO? Want in het eerste geval zou ik toch echt denken dat de merknaam van de auto Vandenbrink is…
@ Jan, ik laat wel even een reactie achter op je site.
Oh daar wist ik niets van, spijtig dat Spyker niet (meer) verder gaat met Michel
daar zullen redenen voor zijn.
Maar dan mist Spyker een golden opportunity om hun rijdende klei-klompen om te vormen tot echt iets fraais.
Om de een of andere reden komt fraai autodesign EN productie nooit echt van de grond in NL. met van den brink en de coachbuilders laten we in NL zien dat het wel degelijk kan.
chapeau Michel, ik zou zonder aarzeling aandelen kopen voor deze limited editions.
Dat Spyker nog steeds draait is verbazend, of er is ergens een grote geldpomp gevonden in de polder bij zeewolde ;-)

Michel, binnenkort maar eens op de koffie bij Pininfarina en Luca M.
Voorpagina in Amerika:

Wat de Glickenhaus P3/4 en nu de Van den Brink GTO voor een signaal moeten afgeven aan de Ferrari / Pininfarina fabriek…
dat is interessant om over na te denken.
Er zijn blijkbaar veel gefortuneerde liefhebbers en echte Ferraristie die in de rij staan voor zulke ontwerpen. back to the future met hedendaagse techniek.
Daar moet in de hogere echelons bij Ferrari over gesproken worden!
mogelijk gaat Pininfarina met de toekomstige modellen weer retro.
bij Lamborghini inmiddels ook retro studie projecten. wat een spannende tijd.

you can’t beat the original, maar wel een frisse wind hier door Van den Brink
ik kan alleen maar grote bewondering uitspreken en alle succes toewensen !
chapeau.
Thanks, Ronalt!

Ik zal mijn best doen jullie niet teleur te stellen met het eindresultaat.
Het design evolueert nog, maar ik kan wel zeggen dat ze een beauty wordt! (al zeg ik het zelf…)
@Michiel: mooie voorpagina! Leuk om te zien.
@Michiel: Ga je het interieur van de 599 ook onder handen nemen, of laat je dit in tact?
@ Twiztlock: het interieur zal helemaal aangepast worden aan de wensen van de klant.
Elk interieur van iedere one-of-five GTO’s zal verschillend zijn.

Hier een paar foto’s van Alwin Hietbrink, de man die onze GTO met de hand uit aluminium zal gaan kloppen.



Michiel: wat een geweldige designs! echt super. met name de Van den Brink GTO! Mijn complimenten.
Zeg maar weet jij ook wat een passende opleiding is om de constructie van een auto te ontwerpen?? dus zeg maar de krachten die blootgesteld worden aan het chassis en carrosserie berekenen en aan de hand daarvan gaan ontwerpen zo stel ik het me voor. Ik wilde hiervoor nog naar scholen gaan voor advies maar misschien dat jij mij ook nog wat kan bijbrengen?
Maar ik wens je iig veel succes toe en hoop echt dat die GTO (en wellicht de andere ook) een grote hit gaat worden!
@ Robert: lucht- en ruimtevaarttechniek, werktuigbouw en diverse HTS studies zouden je op technisch vlak goed kunnen onderrichten.
Kijk, dit is gaaf! Na het slechte nieuws dat Spyker misschien geen sportautos meer gaat bouwen is dit natuurlijk geweldig nieuws! Zoals BRAM al zegt: Less is More, en zo te zien gaat het helemaal goed komen met de designs! Ik kijk nu al uit naar de eerstvolgende ontwerpen die we op Autoblog langs gaan zien komen…

(ps: Als ik de site van Hietbrink zie dan ebt mijn vertrouwen bijna weg… Wordt tijd dat ze de site ook van een design sausje voorzien!)
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!