BMW M5 Twin Turbo

Gepost op 23-02-2007 om 1:25 door - 71 Reacties »

BMW M5 Twin Turbo
Is de standaard M5 toch wat te lafjes? Ga dan even langs bij Currency Motors in Californië, deze jongens claimen ‘s werelds eerste twin-turbo E60 te hebben. Specs? 800 Pk op de krukas (bhp) met 588 paardjes op de achterwielen (whp), dat zou moeten zorgen voor een topsnelheid van 385 km/u…

Waar ze de turbo’s gelaten hebben? Achterin… onder de achterbumper… In het forum op m5board zijn er dan ook nogal wat twijfels over de kwaliteit van deze creatie. De 800 pk zal volgens sommigen hooguit 700 pk zijn, en de topsnelheid is ook dubieus. De exacte specs van de betreffende M5 lijken dus nog niet officieel, maar feit blijft dat het een zeer interessant project is.

De eigenaar van de M5 is ook eigenaar van Currency Motors en heeft plannen om tien exemplaren te bouwen, a $350,000.

Met dank aan “m5″ voor de tip!

Foto: Max Earey

71 reacties
Die m5 op het plaatje is wel heel dik! velgen zijn zo-zo, maar ik begin wel te wennen aan die Amerikaanse style van velgen :-D
hmm deze m5 voor €266,759.95 !

daar koop ik wat anders voor hoe mooi de kleur ook mag zijn hahah!
eh het merk bmw is te goedkoop voor een 50cent wannabee :D
zit autoblogger ook moeilijk-slaapvattend met de laptop in bed? :D
@dekster: die twin turbo hield me wakker ;)
Dexter, das precies wat ik nu toe, met mn macbookje moeilijk slaapvattend in mn bed…
Mmmmm, in Amerika koop je voor circa 350.000 dollar ook een Carrera GT of een SLR. Dan lijkt me de keuze toch niet zo heel moeilijk…..
Ik kende em al langer, wel vet project
Übergeil.

Verder is het een beetje academisch of hij nu 375 of 385 gaat.

Je kunt gewoon binnen 3 uur op de wintersport aankomen met je gezin en bagage.

En dat lukt niet met een SLR os Carrera GT.
SugarFree
23-02-2007 om 8:46
@ Fons
Da’s dan wel weer waar (eh, in theorie alleen :( )
Tóch zou het een ander automobiel worden voor dat geld.
Eh nee, toch niet.
Het zouden minstens twee automobielen worden.
Bijv. een Lotus Exige en een V70R.
SugarFree
23-02-2007 om 8:47
met nog een heleboel geld over… :)
Turbo’s onder de achterbumper? Wat is dat voor iets?
Dan spreken we van een turbogat van 2 seconden zeker? En de luchtinlaat zit naast de brandstoftank zeker?

“You’re not making any sense dude!”
filmpjes, gummen!
Lebastille
23-02-2007 om 9:09
Een vet project, maar waar zijn die 212 Pk gebleven tussen motor en aandrijving? Er gaat wel heel erg veel vermogen verloren aan wrijving of er klopt gewoon iets niet. En opzich kunnen de turbo’s wel achterin worden geplaatst, maar er moet dan een drukgolf door een lange leiding naar voren, wat idd tot een groter turbogat kan leiden.
ik vind het ook maar vreemd project…. ik zat wel al een tijdje uit te kijken naar de specs van een turbo M5 maar dit….

Weird… zou zelf ook een carrera gt halen als ik in amerika woonde voor dat geld… maar goed wel weer grappig het blijft een absoluut beest!!!
Dikke Bak!
Die sukkels gebruiken waarschijnlijk de standaard koppeling …
Avatar van MrSelected
MrSelected
23-02-2007 om 9:46
350.000$ is in euro 700.000..

Een twin turbo bouwen op de V10 van de M5 zal niet goed zijn voor de duurzaamheid van het blok.
Avatar van MrSelected
MrSelected
23-02-2007 om 9:47
Ik bedoel dus: Dat het in Nederland 7 ton zou kosten.
De Brabus Rocket (gebaseerd op de CLS) had toch een topsnelheid van 366km/u of zo? Die had daarmee het record van snelste sedan dacht ik. Met 385 km/u als topsnelheid zouden we hier een nieuwe recordhouder voor dat record kunnen hebben. ;) (als ze een officiële test doen tenminste)

– Sammie
@MrSelected Nee, €1 is geloof ik iets van $1,24 (dan zou 1 dollar 0,81 euro zijn) dus ik weet niet hoe jij het berekent hebt maar volgens mij klopt er niks van.
Maar over de auto, ik vind het wel een mooie auto en toch een betere aankoop dan een sl65 AMG want in de M5 heb je meer ruimte, je gaat harder en deze M5 is goedkoper dan de sl65. (trouwens, het lijkt me wel leuk om te zien hoe iedereen zal kijken als ze een auto als deze voor het stoplicht zien staan en hij gaat er toch vandoor :D)
R5 Turbo 83
23-02-2007 om 10:32
Velgen zijn wellicht iets te opzichtig maar ik vind deze M5 wel erg mooi
Grappig projectje, maar de specs zijn wel dubieus en hij is wel heel duur…

@ zapp; Hij heeft het over mét belastingen in NL, zie zijn tweede reactie. Dan zou het best wel kunnen kloppen.
alleen het krokodillen leren interieur van 100.000 dollar is niet zo mooi
De gewone M5 heeft toch 500 pk op de wielen :s wat boeid die 88 pk op de wielen extra dan nog voor dat geld…

Of heeft de gewone M5, 500 Pk op de krukas????
bhp = brake horse power, wordt daarmee het vermogen op de krukas bedoelt dan?

whp= staat voor? wheel horse power of ijl ik nu??

Weet iemand dat, want ik begin me dom te voelen? Normaal als je pk’s ziet is dat toch automatisch op de achterwielen.
Avatar van Michael
Tropical Danny
23-02-2007 om 12:34
Zoals mijn vriend zegt: Toppertje!!!

Verder zegt hij:
50 cent wanna be my ass !!
nigga if u drive a chrysler 350 dan ben je een wanna be!!
die shit is een rippoff van de phantom
Die lijkt zo de op de phantom, dan ben je pas een loser!!
Avatar van rwd
barry330cd
23-02-2007 om 12:43
Robin, het vermogen op de aangedreven wielen is lager dan wat het blok volgens opgave heeft te bieden. Onderweg wordt er in de aandrijflijn nogal wat Pk’s verloren helaas.
Ik ben bezig met een M6 met 5 turbo’s
En chromen patta’s
Avatar van Incognito
H.J. Vaesen
23-02-2007 om 13:19
Eh, BOL. :-#
Avatar van kwibus
Paul Kirchhoff
23-02-2007 om 14:13
800 pk op de krukas en 588 pk op de achterwielen!
Ik ben heel benieuwd hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben.
Dat zal wel op deze manier werken:
http://ststurbo.com/how_it_works
@Citrofiel, Ok, dan zou het kunnen maar komt er zo veel bij dan? :O (14 jaar hè :P )
nog ff twee foto’s voor de volledigheid:

-edit: “imageshack image waren removed vanwege bandwidth”-
Wel weinig pk’s uit het blok gehaald zeg… twee turbo’s en dan nog maar 600 bhp op de achterbanden krijgen, ik geloof er geen ruk van.
erg gaaf!!!de”normale”m5 lijkt me al te bruut om in te rijden!!cool project

lukas:die 2 extra foto’s doen het niet kan je die nog een keer posten,ben benieuwd!!!
@ zapp; Ik ben ook geen oudje (lees: minderjarig…), dus heel veel weet ik er ook niet van. Maar bij auto’s heb je natuurlijk 19% BTW en nog 42,5% (geloof ik) BPM. Samen 61,5%… Oke, het komt niet precies uit op zeven ton, maar dat zei hij ook alleen maar als richting, en om te laten zien hoe slecht we hier in NL af zijn… :P
Betaal je geen BTW over de BPM?
Dan wordt het totaal nog hoger.
@barry330cd

ja dat snap ik, was niet helemaal mijn vraag. Ik wil graag weten wanneer er normaal over pk’s wordt gesproken (zoals in de folders) of dit pk’s op de achterwielen zijn of op de krukas en ik vroeg me het verschil af tussen bhp en whp…

Ik snap waarom er een verschil tussen wiel en krukas is,
oe ik moet zeggen een bmw m5 met 588 pk is vet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
In de folders staat het vermogen aan de motor.

In dien je het vermogen aan de wielen wilt opgeven in een folder, moet je onderscheid maken tussen handgeschakelde en automaatversies. Want een automaat wil wel eens wat pk’s kosten.

De engelse bhp is enkele pk hoger, want die meten aan de motor en houden geen rekening met het verlies naar bijv. dynamo, waterpomp en stuurbekrachtiging.
@Chris, ik zie het ja.. hier nogmaals, nu moet je er alleen ff voor klikken ;)

De turbo’s onder de bumper:
http://img120.imageshack.us/img120/531/ttm502rl8.jpg

En de intercooler die tot achter de nieren rijkt:
http://img120.imageshack.us/img120/1164/ttm501hz4.jpg
kijk dat is nou optimaal gebruik maken van de ruimte die je hebt……dat is bijna kunst die onderkant….altijd boven een spiegel parkeren!!!!!!
@Lukas & Chris: de plaatjes stonden reeds gelinkt via m5board:
http://www.m5board.com/vbulletin/showpost.php?p=977816&postcount=63
sory, daar had ik niet naar gekeken
@fons

ja maar dan klopt dit verhaal niet…

http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter

Daar staat namelijk in dat PK uit de folder het beste te gebruiken is als vergelijking omdat… het aangeeft hoeveel er uiteindelijk op de wielen komt… in tegen stelling tot het koppel wat ze in het artikel bespreken wat nog afhankelijk is van bijv. versnellingsbak. Als PK uit folder dus op de krukas is, kan je het nog steeds geen vergelijk maken tussen andere auto’s….

of????
das onduidelijke spelling en interpunctie he… daarom nu nogmaals en dan beter

@fons

ja maar dan klopt dit verhaal niet…

http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter

Daar staat namelijk in dat PK uit de folder het beste te gebruiken is als vergelijking omdat… het aangeeft hoeveel er uiteindelijk op de wielen komt… in tegenstelling tot het koppel, wat ze in het artikel bespreken, wat nog afhankelijk is van bijv. versnellingsbak. Als PK uit folder dus op de krukas is, kan je nog steeds geen vergelijk maken tussen verschillende auto’s onderling….

of????
Het is algemeen bekend dat als je een auto op de rollenbank zet, er minder PK gemeten wordt dan dat er in de folder aangegeven staat.

Dit heb ik zelf mogen vaststellen tijdens mijn stage aan het laboratorium voor motorvoertuigentechniek aan de technische universiteit eindhoven.

Nog leuker is het trouwens om een uit te rekenen hoeveel ‘vermogen’ je erin stopt met behulp van benzine en dat te vergelijken wat er aan de wielen overblijft.
Daar wordt je ook niet vrolijk van.
Haha, 588 PK op de de achterwielen plus de turbolag.
Och ja, die kun je bijhouden met je standaard M5 zonder bizar veel door te spinnen.


Allemaal leuk en aardig die paardjes op de krukas, maar zonder bijpassende overbrenging is het niet veel soeps.
heeft iemand er al bij stil gestaan wat voor efect turbo’s hebben op een nipt allu blok zoals dat van een M5?
Ik denk dat dit voor geen haar betrouwbaar is.
Lebastille
23-02-2007 om 20:34
@ Fons:

Wordt het verlies in vermogen niet veroorzaakt door wrijvingsverliezen in overbrengingen en lagers van de meetinstallatie? Wanneer heb je op de TU/e stagegelopen en ben je een werktuigbouwer in Eindhoven? Ben nm. zelf 5e jaars WTB.
Daarin zitten ook verliezen natuurlijk, maar die waren bekend en werden meegenomen met de berekening.

Ik zat er vele jaren geleden (ca. 1989) onder dhr. Huigen (UD).
Die heeft/had z’n kantoortje helemaal achter in de gang links.

Destijds stond er een oude amerikaanse ambulance op de rollenbank voor de praktijklessen van de studenten. En regelmatig werden er natuurlijk ook andere auto’s op gezet ;-)
Ja ik weet wel waarom ze die twin turbo erin knallen, Ze voelen de hete adem van me 335D al in hun nek hahahaha!!! :P
en serieus bommeke. maar twin turbo op een m5.. betrouwbaar? en 385? tis te merke dat bmw duits is .. zo snel en hard mogelijk op de autosnelweg:p
zim zima who's got the keys to my bimma
24-02-2007 om 5:21
Ziet er dik uit maar laat (pk-)tuning van BMW voortaan maar over aan de duitsers.
Carrera gt
24-02-2007 om 10:28
umm, je moet ook op de aandrijfriem,ophanging enzo.. denken die kunnen al die pk`s niet aan , bv, je koopt er een en na 6 maanden gaan belangrijke onderdelen kapot,en dat ding is ook nog topzwaar dus denk eens aan de wegenbelasting,verzekering,enzo..,,doe mij maar een Carrera gt of een SLR
Turbo’s in de achterbumper? die drukken em zeker tot 385 zet er dan gewoon een straalmotor in wat een bull en voor dat geld koop een ouwe M5 E39 en zet daar maar is een twin turbo op bmw ned heeft er een die heeft 1000 pony’s aan de krukas
als je de m5 tot 800 pk zou kunnen tunen zou je dat bij de caparo t1 dan ook kunnen? (de caparo t1 heeft een m5 motor)(dan zou de caparo een verhouding van 1,6pk per kilo hebben)
Geef mij maar de ‘gewone’M5, snel genoeg en die motor is al een juweeltje dus waarom zou je een paar turbo’s op zo’n hoogtoerige machine zetten, je verpest hem alleen maar..
zo vet, ik vond de e60 al machtig maar dit?WOW!nu is het niet een van snelste 4deurse autos maar een van DE snelste autos
Niels en Arne
25-02-2007 om 14:23
Arne :zotte velgen jammer genoeg zo duur
kzou ook nog graag ne foto zien van het interieur

Niels:385 per uur zoo rap anders zote velgen
nice car
nice car
De M5 is met 507pk en 5.0 v10 al gevoelig genoeg, laat staan 2 supercharghers…

En uit eigen ervaring heb ik meegemaakt dat BMW M motoren heel fragiel zijn.
@SamSam

Ow ik juist niet ;)
dat ding valt gewoon uit elkaar (mopar or no car)
bluffmaster
22-04-2007 om 2:43
en wat betreft die beamer
ik vindt dat die amerikanen het liefst japanse of hun eigen amerikaanse cars tunen
want een bmw is puur duitse bloed
dus ook voor pure duitste tuners
zoals ac schnitzer
weet je wel
Dit vind ik niet kunnen, kijk het M5 blok zelf is in de fabriek tot ~9250 rpm getest, en dat kan hij aan.
Alleen hebben ze het blok natuurlijk uit veiligheid begrensd op 8250 rpm.
Dus echt fragiel is een M blok niet, het gaat erom dat je zo’n blok ‘ge’ ipv misbruikt.
Maar dat men er tegenwoordig links recht turbo’s aan plakt want zo zie ik het, vind ik ronduit idioot.
Je koopt een M omdat het een M is, en je kiest dan gelijk voor een bepaald karakter high end rpm’s.
Wil je dit soort tafarelen koop dan een skyyline of een supra.
En turbo’s op een M blok…da’s nie gezond punt.
Ik zie de humor er wel van in. Heeft zon gast op het m5board.com net zijn standaard m5 hier en daar laten upgraden waardoor hij nu 550 pk heeft. Sta je in een keer voor het stoplicht naast een andere m5. Kat in het bakkie denk je dan. Word je er finaal uitgereden door zon twin turbo. lol
Übergeil!!!!!!:-)
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!