Rijtest: Mercedes-Benz CL500

Auteur: , 109 Reacties

Als je je rijk voelt dan ben je rijk. Ik was dus even helemaal binnen tijdens de rijtest van de Mercedes-Benz CL500.

We rijden weliswaar in het ‘instapmodel’ van de nieuwe CL-Klasse, in de prijslijst gevolgd door de CL63 AMG, CL600 en de in juni te verwachten CL65 AMG, maar dat mag de pret niet drukken. Deze coupé uit het ultra-luxe segment is uitgerust met een nagelnieuwe zijdezachte 5,5 liter V8 met 388 pk en 530 Nm. Deze nieuwe V8 vervangt het 300 pk 5 liter sterke voorgaande model, en met succes. Naar mijn bescheiden mening was de vorige V8 net niet krachtig genoeg om het topsegment van Mercedes aan te drijven. Deze is er perfect voor.

Mercedes-Benz CL500 - neus

Met zijn 5,5 liter lijkt deze motor verdacht veel op de bijna uitgefaseerde 55 AMG motor die we kennen uit bijvoorbeeld de SLK55, CLK55 en ML55 AMG. Ook het rijgedrag komt erg overeen. Maar schijn bedriegt want de nieuwe “500” motor is geheel nieuw ontwikkeld, en levert zelfs wat meer vermogen en koppel dan die 55 AMG motor en is tevens zuiniger dan zijn voorgangers. Beter èn zuiniger dus, maar in het gebruik nog wel vertrouwd.

Zo is het eigenlijk met de hele auto. Want hoewel een nieuwe generatie S-Klasse, en zijn coupé, altijd garant staat voor allemaal nieuwe en baanbrekende foefjes, biedt dit nieuwe model eigenlijk niks wereldschokkend nieuws. Wel een hoop nog beter maar niet ècht nieuw. De Night-Vision kennen we van een ander merk, de Distronic hadden we al, net als Pre-Safe en allerlei acroniemen. Maar het is wel allemaal aanzienlijk functioneel doorontwikkeld en duurzamer gemaakt. Één en ander wordt waarschijnlijk ingegeven door de nieuwe bonusstructuur op de R&D afdeling bij Mercedes-Benz, die niet meer beloont bij zoveel mogelijk nieuwe foefjes, maar bij zo min mogelijk terugroepacties op de foefjes.

Mercedes-Benz CL500 - kont

Maar goed, terug naar de rijkdom, want alle technische details en mogelijke opties ten spijt blijft het gevoel de belangrijkste graadmeter voor een auto uit dit segment. En laten we eerlijk zijn, het segment van coupé’s rond de 200 euroton is klein in aanbod zowel als vraag. Je moet als merk dus van goede huize komen om je plek op te eisen. Dus hoe brengt de CL500 het ervanaf?

Uiterlijk

Het uiterlijk is indrukwekkend. Ik moet eerlijk bekennen dat het voor mij geen liefde op het eerste gezicht was, maar na een aantal maanden op beurzen en bij de officiële introductie elkaar te zijn tegen gekomen is het wel gaan beklijven. Ik kan nog steeds niet zeggen dat ik het een uitgesproken mooi ontwerp vind, eerder een beetje plomp en een beetje druk, maar na verloop van tijd ben ik het wel gaan waarderen. De vorige CL was wat ingetogener, en had van meet af aan al een klassieke elegante uitstraling met haar bescheiden neusje en wulpse heupen terwijl de nieuwe CL veel moderner en stoerder overkomt met zijn brede schouders en strakke kontje.

Mercedes-Benz CL500 - zijkant Ook op de omstanders maakte de CL tijdens de fotografie indruk. We werden meerdere malen gekomplimenteerd met onze voortreffelijke keuze, ook al was het maar voor één dag. Maar ja, een coupé spreekt vrijwel bijna iedereen tot de verbeelding. Afgezien van de exclusiviteit spreekt ook het compromisloze tot de verbeelding: Hoezo vier deuren, hoezo een echt bruikbare achterbank, hoezo minder dan 8 cilinders? Met zo’n coupé kun je het je blijkbaar allemaal veroorloven.

Al met al moet ik concluderen dat je met deze auto prima voor de dag kunt komen als notaris, strafpleiter, directeur van een makelaarskantoor, plastisch chirurg in (eigen) privé kliniek, bestuurslid beursgenoteerd IT bedrijf, enzovoorts. Voorts kun je er veilig van uit gaan dat enkel zwakzinnigen grapjes over taxi’s gaan maken in het aanschijns deze auto, en dat is dan niet erg want die kunnen er toch niks aan doen.

Interieur

Mercedes-Benz CL500 - interieur

Maar ik was pas echt onder de indruk toen ik in de CL plaats nam en het interieur op me in liet werken. Het duurde maar heel even tot het tot mij doordrong dat dit de auto met het mooist afgewerkte interieur is waar ik ooit in heb plaats mogen nemen. En als autojournalist voor Autoblog ben ik al best wat gewend. In al zijn eenvoud -er zijn geen tierlantijnen te bekennen- is het perfect. Vrijwel alle knopjes en roostertjes zijn van aluminium. Het zwarte piano-lak hout lijkt daadwerkelijk van een Steinway te komen en vrijwel alle oppervlakken zijn bedekt met leer of alcantara. Er is vrijwel geen plastic in het hele interieur te bekennen.

Mercedes-Benz CL500 - interieur detail console

Het meest bijzondere echter is hoe alle materialen zijn gecombineerd en het algehele afwerkingsniveau. Het kan niet anders of de interieurstudio van de Maybach divisie heeft zich er grondig mee bemoeid. Die mensen hebben na een aantal jaar ervaring in het top-segment alle goeie dingen weten te bundelen in dit interieur. Het gevoel is vergelijkbaar met het bezoeken van de Bulthaup showroom op zoek naar een nieuwe keuken: Ja het is duurder, misschien wel buitensporig, maar het is daadwerkelijk mooier afgewerkt. Of het je smaak is, en of je het waard vindt is kun je enkel zelf beoordelen, maar het niveau is onmiskenbaar hoger dan van de rest.

Mercedes-Benz CL500 - interieur detail deur

De bediening is, zeker als je een Mercedes gewend bent, vrij recht-toe-recht-aan. Wat wel meteen opvalt zijn de mooie graphics in de boordcomputer Comand APS. Zelfs voor het instellen van de dynamische multicontourstoelen wordt een fraaie 3D voorstelling van de stoelen gebruikt zodat je precies kunt zien welk deel van de stoel je met de aluminium ‘joystick’ aan het verstellen bent. En omdat de verschillende opties direct via een ‘bookmark’ knop op te roepen zijn hoef je ook niet te zoeken in de boordcomputer waar die optie ook al weer zat. Er zijn wel veel meer mogelijkheden dan voorheen in de boordcomputer, en echt uitvoerig heb ik er niet mee gespeeld, maar ik kan me voorstellen dat je wel even bezig bent om er helemaal mee bekend te raken en ik sluit niet uit dat je maanden na de aanschaf nog steeds verrast wordt door opties en/of instellingen waarvan je het bestaan nog niet kende.

Mercedes-Benz CL500 - interieur detail telefoon

Ook het dashboard is digitaal. Althans, het kilometer-teller gedeelte. En dat beeld is ook van zo’n hoge kwaliteit dat het niet opvalt als de radiozenders, navigatie- of telefoongegevens midden in de teller verschijnen na activering ervan via het multifunctionele stuurwiel. Het enige dat ik niet helemaal begrijp is waarom niet het hele dashboard digitaal is, dat zou het geheel echt helemaal afmaken.

Mercedes-Benz CL500 - dashboard

Rijden

Het rijden dan, het blijft toch een automobiel nietwaar? Deze doet de 0-100 Km/h in 5,4 seconden volgens de folder. En dat geloof ik meteen. Hoe je het ook wendt of keert, dat is snel voor een 5 meter lange, twee ton wegende auto. Bij alle toerentallen is de motor beheerst en afdoende. Deze auto is zeker niet overgemotoriseerd, maar al helemaal niet ondergemotoriseerd. En met de 275/40 R19 banden op de achteras is er meer dan genoeg grip.

Het Active Body Control (ABC) onderstel dat we als optie kennen uit de vorige generatie is vanaf nu standaard. ABC is een electro-hydraulisch mechanisme dat ten doel heeft ongewenste carrosserie bewegingen te elimineren en oneffenheden in het wegdek glad te strijken. Dit komt grotendeels het comfort ten goede, maar ook de veiligheid omdat de karakteristieken van de wegligging die zich normaal bij een auto van 2.000 Kg voordoen grotendeels zijn geëlimineerd. En in tegenstelling tot de actieve onderstellen op basis van luchtvering voelt ABC veel natuurlijker aan.

Mercedes-Benz CL500 - in actie

In het wat agressievere bochtenwerk helt het koetswerk onmerkbaar over en schommelen bij een slalom is er niet meer bij. Naast de stabiliteit heeft deze CL veel minder de neiging tot onderstuur dan zijn voorganger. En wat mij nog het meeste opviel was de opmerkelijk kleine draaicirkel voor zo’n lange auto. Straatje keren (zo’n video maken is nog best veel werk) gaat met deze CL makkelijker dan in een E-Klasse.

Uiteraard komt deze auto het best tot zijn recht op de snelweg. Reden we vorige keer tot de Côte d’Azur, deze keer rijden we door tot Puerto Banús, want het schijnt mogelijk te zijn om op de snelweg structureel 1-op-11 te rijden, wat voor zo’n slagschip best een prestatie is.

Mercedes-Benz CL500 - in actie

En het rijdt heerlijk op de snelweg. In de comfort stand is het net een vliegend tapijt, en in de sport stand is het een sportief vliegend tapijt. Terwijl de stoelmassage en ventilatie je eigen onderstel behaagt en de Harman Kardon 5.1 Dolby Digital/DTS in je oor tettert glij je comfortabel de zonsondergang tegemoet. Tot de volgende tankbeurt natuurlijk.

Conclusie

Ja, ik zou bijna verliefd kunnen worden op deze auto. Bijna, want er is één ding dat me een beetje dwars zit. In de standaarduitvoering maakt de buitenkant toch een beetje een oubollige indruk. Net iets te 50+ naar mijn smaak. Maar gelukkig hebben ze daar bij Mercedes ook iets op gevonden, want voor een luttel bedrag (ca. €12.000) is de AMG styling+velgen uit de optielijst beschikbaar, en die maken de auto helemaal af. En dat stylingpakket is precies goed. Niet zo opzichtig als de volwaardige AMG versie, maar wel net dat extra beetje sportiviteit voor de mensen onder de 50.

Mercedes-Benz CL500 - in actie

We kunnen met zijn allen uren vol discussiëren -wat we in de comments ook zeker en vast gaan doen- over merk exclusiviteit en imago, persoonlijke smaak omtrent uiterlijk en interieur, het feit dat je in dezelfde showroom waar deze Teutoonse slee staat ook over een A-Klasse struikelt, en vast nog meer zaken die de keuze voor zo’n auto zullen beheersen. Maar objectief gezien kan ik alleen maar concluderen dat Mercedes de lat in het über-luxe coupé segment op alle vlakken net weer een tandje hoger heeft gelegd. Een tien-met-griffel wat mij betreft.

Eerlijkheidshalve wil ik nog wel even vermelden dat hoewel deze CL500 slechts met één optie is uitgerust het wel een optie ter waarde van zo’n €47.000 betreft, te weten het ‘Launch Edition Exclusive’ pakket wat neerkomt op een uitspatting van zo’n beetje alle opties die in de optielijst aan te kruisen zijn. Hieronder valt ook het Designo Excusief interieur dat ongetwijfeld bij heeft gedragen aan het luxe gevoel in de auto. In totaal kost deze uitvoering een soevereine €198.000, wat misschien mijn jubelverhaal enigzins verklaart en relativeert.

Foto’s

De foto’s uit dit artikel zijn allemaal klikbaar voor een groter formaat. Mocht er behoefte zijn aan een wallpaper van één van deze foto’s dan lezen we het graag in de comments, anders dan zoeken we er zelf eentje uit. Bekijk de gallery van deze rijtest voor meer plaatjes.

Video

Ruben Baeten zorgt wederom voor de bewegende sfeerbeelden. Klik op de onderstaande foto om de video te starten.