Rijtest: Mercedes-Benz CL500

Gepost op 05-03-2007 om 11:00 door - 109 Reacties »

Mercedes-Benz CL500 W216
Als je je rijk voelt dan ben je rijk. Ik was dus even helemaal binnen tijdens de rijtest van de Mercedes-Benz CL500.

We rijden weliswaar in het ‘instapmodel’ van de nieuwe CL-Klasse, in de prijslijst gevolgd door de CL63 AMG, CL600 en de in juni te verwachten CL65 AMG, maar dat mag de pret niet drukken. Deze coupé uit het ultra-luxe segment is uitgerust met een nagelnieuwe zijdezachte 5,5 liter V8 met 388 pk en 530 Nm. Deze nieuwe V8 vervangt het 300 pk 5 liter sterke voorgaande model, en met succes. Naar mijn bescheiden mening was de vorige V8 net niet krachtig genoeg om het topsegment van Mercedes aan te drijven. Deze is er perfect voor.

Mercedes-Benz CL500 - neus

Met zijn 5,5 liter lijkt deze motor verdacht veel op de bijna uitgefaseerde 55 AMG motor die we kennen uit bijvoorbeeld de SLK55, CLK55 en ML55 AMG. Ook het rijgedrag komt erg overeen. Maar schijn bedriegt want de nieuwe “500″ motor is geheel nieuw ontwikkeld, en levert zelfs wat meer vermogen en koppel dan die 55 AMG motor en is tevens zuiniger dan zijn voorgangers. Beter èn zuiniger dus, maar in het gebruik nog wel vertrouwd.

Zo is het eigenlijk met de hele auto. Want hoewel een nieuwe generatie S-Klasse, en zijn coupé, altijd garant staat voor allemaal nieuwe en baanbrekende foefjes, biedt dit nieuwe model eigenlijk niks wereldschokkend nieuws. Wel een hoop nog beter maar niet ècht nieuw. De Night-Vision kennen we van een ander merk, de Distronic hadden we al, net als Pre-Safe en allerlei acroniemen. Maar het is wel allemaal aanzienlijk functioneel doorontwikkeld en duurzamer gemaakt. Één en ander wordt waarschijnlijk ingegeven door de nieuwe bonusstructuur op de R&D afdeling bij Mercedes-Benz, die niet meer beloont bij zoveel mogelijk nieuwe foefjes, maar bij zo min mogelijk terugroepacties op de foefjes.

Mercedes-Benz CL500 - kont

Maar goed, terug naar de rijkdom, want alle technische details en mogelijke opties ten spijt blijft het gevoel de belangrijkste graadmeter voor een auto uit dit segment. En laten we eerlijk zijn, het segment van coupé’s rond de 200 euroton is klein in aanbod zowel als vraag. Je moet als merk dus van goede huize komen om je plek op te eisen. Dus hoe brengt de CL500 het ervanaf?

Uiterlijk

Het uiterlijk is indrukwekkend. Ik moet eerlijk bekennen dat het voor mij geen liefde op het eerste gezicht was, maar na een aantal maanden op beurzen en bij de officiële introductie elkaar te zijn tegen gekomen is het wel gaan beklijven. Ik kan nog steeds niet zeggen dat ik het een uitgesproken mooi ontwerp vind, eerder een beetje plomp en een beetje druk, maar na verloop van tijd ben ik het wel gaan waarderen. De vorige CL was wat ingetogener, en had van meet af aan al een klassieke elegante uitstraling met haar bescheiden neusje en wulpse heupen terwijl de nieuwe CL veel moderner en stoerder overkomt met zijn brede schouders en strakke kontje.

Mercedes-Benz CL500 - zijkant Ook op de omstanders maakte de CL tijdens de fotografie indruk. We werden meerdere malen gekomplimenteerd met onze voortreffelijke keuze, ook al was het maar voor één dag. Maar ja, een coupé spreekt vrijwel bijna iedereen tot de verbeelding. Afgezien van de exclusiviteit spreekt ook het compromisloze tot de verbeelding: Hoezo vier deuren, hoezo een echt bruikbare achterbank, hoezo minder dan 8 cilinders? Met zo’n coupé kun je het je blijkbaar allemaal veroorloven.

Al met al moet ik concluderen dat je met deze auto prima voor de dag kunt komen als notaris, strafpleiter, directeur van een makelaarskantoor, plastisch chirurg in (eigen) privé kliniek, bestuurslid beursgenoteerd IT bedrijf, enzovoorts. Voorts kun je er veilig van uit gaan dat enkel zwakzinnigen grapjes over taxi’s gaan maken in het aanschijns deze auto, en dat is dan niet erg want die kunnen er toch niks aan doen.

Interieur

Mercedes-Benz CL500 - interieur

Maar ik was pas echt onder de indruk toen ik in de CL plaats nam en het interieur op me in liet werken. Het duurde maar heel even tot het tot mij doordrong dat dit de auto met het mooist afgewerkte interieur is waar ik ooit in heb plaats mogen nemen. En als autojournalist voor Autoblog ben ik al best wat gewend. In al zijn eenvoud -er zijn geen tierlantijnen te bekennen- is het perfect. Vrijwel alle knopjes en roostertjes zijn van aluminium. Het zwarte piano-lak hout lijkt daadwerkelijk van een Steinway te komen en vrijwel alle oppervlakken zijn bedekt met leer of alcantara. Er is vrijwel geen plastic in het hele interieur te bekennen.

Mercedes-Benz CL500 - interieur detail console

Het meest bijzondere echter is hoe alle materialen zijn gecombineerd en het algehele afwerkingsniveau. Het kan niet anders of de interieurstudio van de Maybach divisie heeft zich er grondig mee bemoeid. Die mensen hebben na een aantal jaar ervaring in het top-segment alle goeie dingen weten te bundelen in dit interieur. Het gevoel is vergelijkbaar met het bezoeken van de Bulthaup showroom op zoek naar een nieuwe keuken: Ja het is duurder, misschien wel buitensporig, maar het is daadwerkelijk mooier afgewerkt. Of het je smaak is, en of je het waard vindt is kun je enkel zelf beoordelen, maar het niveau is onmiskenbaar hoger dan van de rest.

Mercedes-Benz CL500 - interieur detail deur

De bediening is, zeker als je een Mercedes gewend bent, vrij recht-toe-recht-aan. Wat wel meteen opvalt zijn de mooie graphics in de boordcomputer Comand APS. Zelfs voor het instellen van de dynamische multicontourstoelen wordt een fraaie 3D voorstelling van de stoelen gebruikt zodat je precies kunt zien welk deel van de stoel je met de aluminium ‘joystick’ aan het verstellen bent. En omdat de verschillende opties direct via een ‘bookmark’ knop op te roepen zijn hoef je ook niet te zoeken in de boordcomputer waar die optie ook al weer zat. Er zijn wel veel meer mogelijkheden dan voorheen in de boordcomputer, en echt uitvoerig heb ik er niet mee gespeeld, maar ik kan me voorstellen dat je wel even bezig bent om er helemaal mee bekend te raken en ik sluit niet uit dat je maanden na de aanschaf nog steeds verrast wordt door opties en/of instellingen waarvan je het bestaan nog niet kende.

Mercedes-Benz CL500 - interieur detail telefoon

Ook het dashboard is digitaal. Althans, het kilometer-teller gedeelte. En dat beeld is ook van zo’n hoge kwaliteit dat het niet opvalt als de radiozenders, navigatie- of telefoongegevens midden in de teller verschijnen na activering ervan via het multifunctionele stuurwiel. Het enige dat ik niet helemaal begrijp is waarom niet het hele dashboard digitaal is, dat zou het geheel echt helemaal afmaken.

Mercedes-Benz CL500 - dashboard

Rijden

Het rijden dan, het blijft toch een automobiel nietwaar? Deze doet de 0-100 Km/h in 5,4 seconden volgens de folder. En dat geloof ik meteen. Hoe je het ook wendt of keert, dat is snel voor een 5 meter lange, twee ton wegende auto. Bij alle toerentallen is de motor beheerst en afdoende. Deze auto is zeker niet overgemotoriseerd, maar al helemaal niet ondergemotoriseerd. En met de 275/40 R19 banden op de achteras is er meer dan genoeg grip.

Het Active Body Control (ABC) onderstel dat we als optie kennen uit de vorige generatie is vanaf nu standaard. ABC is een electro-hydraulisch mechanisme dat ten doel heeft ongewenste carrosserie bewegingen te elimineren en oneffenheden in het wegdek glad te strijken. Dit komt grotendeels het comfort ten goede, maar ook de veiligheid omdat de karakteristieken van de wegligging die zich normaal bij een auto van 2.000 Kg voordoen grotendeels zijn geëlimineerd. En in tegenstelling tot de actieve onderstellen op basis van luchtvering voelt ABC veel natuurlijker aan.

Mercedes-Benz CL500 - in actie

In het wat agressievere bochtenwerk helt het koetswerk onmerkbaar over en schommelen bij een slalom is er niet meer bij. Naast de stabiliteit heeft deze CL veel minder de neiging tot onderstuur dan zijn voorganger. En wat mij nog het meeste opviel was de opmerkelijk kleine draaicirkel voor zo’n lange auto. Straatje keren (zo’n video maken is nog best veel werk) gaat met deze CL makkelijker dan in een E-Klasse.

Uiteraard komt deze auto het best tot zijn recht op de snelweg. Reden we vorige keer tot de Côte d’Azur, deze keer rijden we door tot Puerto Banús, want het schijnt mogelijk te zijn om op de snelweg structureel 1-op-11 te rijden, wat voor zo’n slagschip best een prestatie is.

Mercedes-Benz CL500 - in actie

En het rijdt heerlijk op de snelweg. In de comfort stand is het net een vliegend tapijt, en in de sport stand is het een sportief vliegend tapijt. Terwijl de stoelmassage en ventilatie je eigen onderstel behaagt en de Harman Kardon 5.1 Dolby Digital/DTS in je oor tettert glij je comfortabel de zonsondergang tegemoet. Tot de volgende tankbeurt natuurlijk.

Conclusie

Ja, ik zou bijna verliefd kunnen worden op deze auto. Bijna, want er is één ding dat me een beetje dwars zit. In de standaarduitvoering maakt de buitenkant toch een beetje een oubollige indruk. Net iets te 50+ naar mijn smaak. Maar gelukkig hebben ze daar bij Mercedes ook iets op gevonden, want voor een luttel bedrag (ca. €12.000) is de AMG styling+velgen uit de optielijst beschikbaar, en die maken de auto helemaal af. En dat stylingpakket is precies goed. Niet zo opzichtig als de volwaardige AMG versie, maar wel net dat extra beetje sportiviteit voor de mensen onder de 50.

Mercedes-Benz CL500 - in actie

We kunnen met zijn allen uren vol discussiëren -wat we in de comments ook zeker en vast gaan doen- over merk exclusiviteit en imago, persoonlijke smaak omtrent uiterlijk en interieur, het feit dat je in dezelfde showroom waar deze Teutoonse slee staat ook over een A-Klasse struikelt, en vast nog meer zaken die de keuze voor zo’n auto zullen beheersen. Maar objectief gezien kan ik alleen maar concluderen dat Mercedes de lat in het über-luxe coupé segment op alle vlakken net weer een tandje hoger heeft gelegd. Een tien-met-griffel wat mij betreft.

Eerlijkheidshalve wil ik nog wel even vermelden dat hoewel deze CL500 slechts met één optie is uitgerust het wel een optie ter waarde van zo’n €47.000 betreft, te weten het ‘Launch Edition Exclusive’ pakket wat neerkomt op een uitspatting van zo’n beetje alle opties die in de optielijst aan te kruisen zijn. Hieronder valt ook het Designo Excusief interieur dat ongetwijfeld bij heeft gedragen aan het luxe gevoel in de auto. In totaal kost deze uitvoering een soevereine €198.000, wat misschien mijn jubelverhaal enigzins verklaart en relativeert.

Foto’s

De foto’s uit dit artikel zijn allemaal klikbaar voor een groter formaat. Mocht er behoefte zijn aan een wallpaper van één van deze foto’s dan lezen we het graag in de comments, anders dan zoeken we er zelf eentje uit. Bekijk de gallery van deze rijtest voor meer plaatjes.

Video

Ruben Baeten zorgt wederom voor de bewegende sfeerbeelden. Klik op de onderstaande foto om de video te starten.

109 reacties
I’m in love….
SEXYY!!!
Voor twee ton zou ik toch iets anders kopen. ik vind de vorige CL ook wel mooier dan deze.
Leuke reportage.
Enige wat ik heb gezien is dat die voorstoelen er niet echt leuk uitzien?
Maar ik denk dat het zo lijkt.
Verder een hele aardige reportage !
Ik begin de CL steeds meer te waarderen! En ik moet ook met je instemmen sacha, de AMG-styling optie maakt hem helemaal af… dan is de 500 ook nog helemaal geen slechte optie, heb je tenminste een heerlijke V8. Echt, wat een mooie auto!
heeft meer stijl dan een 6-serie van de concurrent…
Ik vond de vorige CL juist veel minder mooi en ongebalanceerder dan dit model. Ik denk dat Mercedes ontzettend goed bezig is met hun topmodellen (S, CL). Ik heb de CL nog niet van dichtbij mogen aanschouwen, maar als je de kwaliteit van de ex- en interieurs ziet dan sta je versteld. Beter kan inderdaad gewoon niet!
En dan ook eindelijk weer eens een prachtig uiterlijk, Mercedes begint ‘t weer te snappen.
@ Rabo: Wat jij niet zo mooi vindt aan die voorstoelen is wel erg functioneel… door die gaten wordt namelijk ook wkoude lucht geblazen zodat je niet een compleet bezwete rug hebt als je aankomt wanneer het een beetje warm is in ons kikkerlandje.
Porno Porno Porno
Ik vind deze CL mooier dan de vorige. Alleen aan de neus moet ik even wennen. Die lijkt op de foto’s zo breed…
Knap staaltje werk van de Merc boys.
Wat heb je een enorm goede keuze in de kleur van de buitenkant en het interieur genomen. Zwart van buiten en beige van binnen en dan juist het stuur en het bovenste gedeelte van het interieur weer zwart.

Zoals Bram ook al zij, de vorige CL was erg sober. Deze nieuwe CL daarentegen heeft veel meer leven en emotie in zich.

Voor onder de E 12.000,- kan je hele mooie andere velgen kopen! Dan is de keuze ook iets ruimer dan alleen AMG velgen.
@ KoboC: Ik heb de leuning niet gezien. Ik zie op de (overigens erg mooie foto`s weer) alleen de zitting. En dat ziet er niet echt mooi uit vergeleken met de rest van de auto… Maar goed dat het wel functioneel zal zijn geloof ik direct.
Voor dat geld een Bentley voor mij haha :D
MartijnGizmo
05-03-2007 om 11:48
Leuk bakkie…..
@ Rabo: Ik ben het met je eens als je zegt dat het een beetje goedkoop sportief oogt, maar dat is dus niet de gedachte van mercedes erachter… Bovendien zie je het toch niet als je er op zit ;-)
Vette bak…zeg…eenmaal MB altijd MB !! En jazeker is hij beterl als zijn concurrent 6. (alleen de achterlichten lijken op die van de lancia lybra)
een leuke burnout in de film was leuk geweest!! :) Wel heel leuk dat er weer een gave auto in de rijtest zit. leuk geschreven!


P.s. Het is denk ik piano lak hout i.p.v. pliano lak hout :) joe, groetjes

-edit: check!-
mooie avant-gardistisch vormgegeven auto hou van alle cl-series want zeer groot en van goede kwaliteit
Als 100% BMW liefhebber moet ik toch toegeven dat Mercedes hier inderdaad iets neerzet waar de M6 niet aan kan tippen.
@Ron: BMW 6-serie zit in het segment van de CLK, niet de CL. BMW heeft momenteel geen auto in dit segment. Jammer, want de 850 van weleer was ook niet te versmaden.
E 320T CDI
05-03-2007 om 13:17
ik heb er afgelopen zaterdag een rondje mee mogen rijden… zalig comfortabel. en wat misschien niet goed genoeg benadrukt wordt in de reportage; die bak is echt vet groot van binnen! je hebt echt een zee van ruimte die je nooit eerder hebt gezien…voorin uiteraard want tis coupe. (behalve in 1ofandere limo/maybach). het is geen echt sportauto of zo… dan moet je een SL kopen… alhoewel hij toch zeer goed presteert
@Ron

Een M6 lijkt me van een andere categorie. Wil je sportief gaan rijden, neem dan een M6. Gaaf je de voorkeur aan anale bevrediging door de bestuurdersstoel, gaan dan voor de Mercedes.
qua sportiviteit is een M6 volgensmij zeker opgewassen tegen de CL… denk zelfs dat de M6 meer emotie kan bieden. Alleen de sound van de Mpower al!!!

Maar m.b.t. zaken als vormgeving en stijl is de 6-serie eigenlijk niet in harmonie. Vreemde lijnen met als toppunt van drama, de kofferbak. Wat dat betreft is deze CL van voor tot achter 1 geheel en in harmonie.
E 320T CDI
05-03-2007 om 13:19
@ sacha

3-serie coupe is het segment van de CLK naar mijn idee… voor mijn gevoel plaats ik de 6-serie tussen de SL en de CL. maar dat terzijde
off topic
wow
de muziek onder het filmpje vind ik geweldig!
Wie kan mij vertellen waar dat vandaan komt?
-edit: heb je het filmpje wel afgekeken?-
Avatar van Porsche_Fan
Porsche Fan
05-03-2007 om 13:20
Heb hem laatst ergens zien staan. Maa wat een grote dikke auto is dit.

CL 600 V12 was het


Mare een 6 serie is er de concurrent eingelijk wel van de CL(SL)

de 3 serie is het segment van de CLK hoor;)
@Sacha..
Ik weet niet of je de 6-serie met een CLK kan vergelijken. Er zit sowieso een groot prijsverschil tussen die auto’s… de CLK begint bij € +/- 54.000 en de 6 pas bij € 90.000.

Volgensmij komt de CLK veel meer in het vaarwater van de 3-coupe ipv de 6 serie. Gezien de 3-coupe bij een prijs van ong. €48.000 begint.
He… mijn voorganger heeft al op Sacha’s reactie gereageerd… my bad :-)
Ja, daar zit ook weer wat in…

De CLK zit dan tussen de 3-coupé en de 6-serie in. En de CL zit weer boven de 6-serie. Dekken ze toch mooi de hele markt af.
Zag gisteren een nieuwe CL600, zou hem nooit ruilen voor mijn Conti GT60.

Ik vind het interieur van de Bentley toch net iets mooier en de Mercedes is op 250 begrenst.

Tevens is de Bentley een stuk waardevaster dan een Mercedes, kijk maar eens naar de 2e hands prijzen.
Maar dan vraag ik me weer af wat we met de CLS aan moeten… door de mooie CL wordt die bak nu een outsider…
Enkel uitgaande op looks, vind ik een 6 meer sportiviteit uitstralen. Een wat controversieel uiterlijk, maar hij straalt sportiviteit, elegantie en passie uit.
De CL is volgens mij meer een slee. Een auto die rich perfect leent tot “cruisen”. Vooral omwille van zijn omvang. Alhoewel hij waarschijnlijk blits uit de hoek kan komen.
Persoonlijk kan het BMWgamma mij meer bekoren, maar dit is een mercedes-topic en moet ik toegeven dat de CL het mooiste is wat mercedes momenteel te bieden heeft.
De CLS is voor iedereen niet in een taxi wil rijden (E), maar toch een MB wil hebben.
zit wat in… iets anders kan ik ook niet bedenken.

Voor mij blijft t zo dat MB in de hogere klassen nu hele mooie modellen introduceert, maar in de compacte klassen lijkt t voorlopig nog nergens op.
(A-klasse en B-klasse.. zijn geen designtoppers)
de openings foto maar als wallpapert? de rest is een beetje suf dit keer….
mercedes laat zien de mooiste en beste auto,s te maken en dit is weer zo,n exemplaar waar aan je dat ziet -edit-
mooi wagen ,hij is echt beter en mooier dan de vorige mercedes cl.
Wat een mooie auto is dit toch. zeker dat interieur maar de CL is echt niet waardevast. Toch wel jammer want als je de auto kan betalen mooi maar als je dan over 2 jaar weer een nieuwe wilt word je gek. Persoonlijk zou ik denk ik toch voor de Bentley GT gaan. Veel waardevaster en ook mooi. Het blijft ook een mercedes iedereen stapt liever Hessing in dan de plaatselijke MB dealer toch? Die Bentley dat is nou echt een concurrent voor de CL.
‘Omtrend’ moet ‘omtrent’ zijn.

‘Hoe je het ook wend of keert” moet ‘hoe je het ook wendt of keert’ zijn.

Ik zeg het maar om dat rijtesten veel gelezen worden, en er dus het best zo min mogelijk fouten in staan.
Ruben, wederom een klasse filmpje! Gaat zeker de goede kant op met Autoblog!
Ik vind deze auto trouwens echt een beauty…je voelt je hierin volgens mij echt de koning!
@Amigdale: Thanks!
thanks! moet zijn bedankt!
RedCalibra
05-03-2007 om 15:57
Zeer netjes, echt super geslaagd en in zwart blinkt ie echt uit. Ook nu voor alle auto’s in het hoogsegment alles ala (Dubai) wit wordt gepresenteerd.

Als je ooit als normale sterveling zo’n auto voor een dag mag besturen ben je al blij. :D

Opinie peiling: Moet hier ook nog een dieselvariant van komen??

-edit: ben je gek geworden?-

Greetz
wat een enorm mooie auto! mijn pa heeft dan de vorige CL, die vind ik al helemaal over de top! heerlijk stoelen, mooi afgewerkt met al dat leder.

alleen moet ik bij deze auto even wennen aan de achter kant, als of ze daar voor iemand bij Kia hebben weg getrokken.
Even een reactie voor de mensen die denken dat de CL in het zelfde segment staat als de 6-serie.

Quote “Mercedes beschouwt de Aston Martin DB9, de Ferrari 612 Scaglietti en Bentley Continental GT als directe concurrenten van zijn topmodel. De BMW 6-serie vreemd genoeg niet, terwijl die auto toch ook tot de klasse van de dure GT’s behoort. Hoewel , niet volgens Mercedes. Uit statistieken blijkt dat eigenaren van een CL-Klasse gemiddeld drie tot vier andere auto’s in de garage hebben staan. Geen daarvan is een BMW. In dat licht bezien is de redenering van Mercedes dan ook helemaal niet raar. Zeker niet waneer je bedenkt dat je met de CL niet een maar twee karakters toevoegt aan je wagenpark.”
@karl-benz
tja.. zeg je nou dat een 6-serie nou wel of geen concurrent is van de CL.

Aan de ene kant denk ik van niet, maar daarna zeg je weer: “terwijl die auto toch ook tot de klasse van de dure GT’s behoort”

Voor mij telt het niet wat een fabrikant over een model zegt. Is alleen maar reclamepraat. VW zegt ook dat de EOS moet concurreren met een c70 of 3-cabrio, maar een EOS zie ik toch meer als concurrent van een Astra-CC, 307-CC, Focus CC en noem ze maar op…
Ik ben er niet helemaal weg van. En is een erg dure auto. Voor dat geld zou ik een andere kopen met meer pk’s en een v10. Maar de nieuwe CL is natuurlijk wel echte klasse !!
tsja, volgens mij zijn alleen de C200 (cdi-tjes) en E200 (cdi-tjes) waardevast.

mijn auto heb ik ingeruild en als ik niet veel moeitje had gedaan dan was er nog maar 25%!!! over na 2.5jaar…
Ik zag een paar weken terug zo,n Mercedes-Benz CL500 rijden, moest erg goed kijken want hij was embleemloos van de voorkant, mar wel een vette bak.
Wallpaper! Wallpaper!
ik kies voor concurrent Aston Martin DB9, danku
deze is stijlvol, chique, krachtig en toch nog een beetje decent (een beetje maar)

vind de Merc nog steeds een p**ierbak, kan het echt niet helpen, hoewel ik ‘m weer iets beter (ik blijf positief…) vind dan de vorige(n).
Avatar van the_real_stig
the real stig!
05-03-2007 om 17:03
deze is wel mooi enzo maar als ie nou korter was dus meer een sport coupé achtige auto zou ie nog veeeeel mooier zijn
Wat heb je nu nog te wensen.Dit is de ultieme mercedes. Geweldig gewoon
Audi A6 - 1995 - 254.133 km
05-03-2007 om 17:08
Hallo Sacha, goed geschreven stukje, lijkt me heerlijk om in deze auto een dagje te rijden. Het is de laatste tijd een trend in Nederland om het woordje ‘dat’ te vervangen door ‘wat’, voornamelijk in de spreektaal. Ik begrijp niet waar het vandaan komt, maar het lijkt zich als een virus te verspreiden. Helaas staan er in jouw stukje ook enkele voorbeelden van ‘wat’ waar eigenlijk ‘dat’ moet staan:

1) Het enige wat ik niet helemaal begrijp …
2) Het Active Body Control (ABC) onderstel wat we als optie kennen …
3) ABC is een electro-hydraulisch mechanisme wat ten doel heeft …
4) Bijna, want er is één ding wat me een beetje dwars zit …
5) Hieronder valt ook het Designo Excusief interieur wat ongetwijfeld bij heeft gedragen …

Verder lees ik Autoblog elke dag met veel plezier. Ga zo door!
Goede kleur dit! Deze auto is echt heel kleurgevoelig. In een grijstint (en met AMG-bodykit) is het echt een walvis. Met deze wielen en in deze kleur is het zowaar bijna een schoonheid! ;-)
het is wel een mooie auto alleen wat me gaat irriteren is dat die luxe mercedessen steeds meer op de maybach gaan lijken qua vorm vooral de achterkant maar verder is ie wel okay :D
Zitten er nou M3 velgen onder? :-D

Verder dikke bak!!
@Audi A6 – 1995 – 254.133 km: Tja, taalverloedering slaat toe op Autoblog. Ik heb het aangepast ;-)

Voorbeeld van CL63 AMG in zwart (uit Brussel) voor de liefhebbers:



Avatar van mbfanatic
Kleine Techno
05-03-2007 om 18:51
Thankx voor de foto’s… Wereldauto in AMG uitvoering, vooral de velgen zijn echt lekker, in mijn optiek zijn er op Mercedessen geen moiere velgen als AMG velgen te krijgen.
Mooi filmpje heren. Klasse.
ik vind de amg versie ook gruwelijker dan de normale versie,en die amg velgen maaken het wel af.
ik heb gisteren ook eentje gezien die had bijna het zelfde kenteken het was 41 in plaats van die 37 zeer mooie auto heb gelijk wat foto’s genomen
jaaazeker BEZEM .. die velgen zijn dopee
Avatar van Summer_sky
Summer Sky
05-03-2007 om 19:22
Leuke auto, maar beetje kitscherig…
Voor dit geld kan je als je onder de 40 bent beter een Porsche Turbo kopen als je perfectie zoekt
Het is dat ze mijn oude Jap niet wilden inruilen anders had ik hem gister al gekocht. Ik ben verliefd, hoop dat mijn vriendin mijn vreemdgaande blik niet zal bespeuren.
wat een TOP auto….vette reportage Autoblog…keep up the good work!!!
heb juist nog (een half uurtje geleden) de nieuwste s-klasse gezien :)
Mooi filmpje maar weet je wat me opviel? Dit keer geen blaadjes die worden weggeblazen bij het langsblazen….. begon al te denken dat Ruben standaard een tas met blaadjes meenam naar de Autoblog video-shoots ;)

@Sacha: Goede review, maareh mogen we concluderen dat iemand die niet het Designo interieur kiest de CL niet helemaal heeft begrepen (tenzij hij of zij de AMG versie kiest)?
Avatar van mercedesfan
mercedesfan
05-03-2007 om 20:44
zalige auto, eigelijk de meest zalige wagen die er nu te koop is
schitterende wagen. Top. Staat op mijn verlanglijstje voor het geval ik ooit eens genoeg poen hebben, dan …
@W0o0dy: Tja, dat is een kwestie van geld. Voor €150.000 heb je een kale CL. Als je budget dan op is dan zul je het met het standaard interieur moeten doen vrees ik.
eindelijk eens weer een mooie mercedes..
MilleMiglia
05-03-2007 om 23:24
Wat een fraaie auto!! De muziek in het filpje is prcies het gevoel wat je bij deze auto zou moeten krijgen… http://www.jamendo.com/en/artist/rob.costlow/
Het gevoel van goede smaak en russsst.
Jaja, pianolak – pianomuziek…

Ik snap hem ;-)
Gewoon een superspuitbak. Heel errug mooi En…maar 2 uitlaten!!!Jammer dat ie niet echt in mijn prijsklasse zit. Nb, klopt het dat je in Belgie meer opties krijgt voor minder geld?
@W0o0dy: De herfst is weer voorbij… ;-)
Hmmm…. ondanks dat de CL SEXY is vind ik de A5 toch nog even wat GEILER
ja el_grande, de a5 is ook zo goed te vergelijken met de cl, zelfde doelgroep, zelfde motoren, zelfde prijsklasse, ‘ongeveer’ even groot, evenveel ruimte binnen….
sorry fans van mercedes ik vind dit een lelijke auto. Vond het vorige model mooier.
Sébastien
19-03-2007 om 17:44
Gisteren met de CL500 gereden, en daarna met de CL 63 AMG! Toch een gat groot verschil tussen wegligging en comfort. Dus kies maar vanaf de eerste keer voor de AMG versie!
mercedes driver
25-03-2007 om 8:38
daar mag ik alleen maar naar kijken ,maar aankomen niet.
( dit is gewoon het van het. ) PRACHTIG.
schoonheid, stijl, luxe, sportief, ruim… PERFECT
Prachtige auto! Degene die deze auto heeft geconfigureerd heeft verdomd goede smaak:P
Peroonlijk vindt ik de CL 500 al vrij interessant, echter, hij wordt door de echte ‘High Sosiety’-(hogere kringen, beau monde, waar ik trouwens toebehoor) nog net niet aanvaardt als ‘Ultra-sur-plus’.

Ik heb hem al gereden en vindt hem in verhouding wel vrij imponerend. Echter, als Dubai-(middenoosten kenner) en als één van de absolute topondernemers daar, komt in mijn opinie alleen de CL 600 in de motorische tuning versie van ‘Brabus’ in aanmerking. En dit dan gekombineerd met het binnenwerk van ‘Carat-Duchatelet’ versus ‘Designo’, dat is pas echt vuurwerk.

Over enige tijd heb ik er menig exemplaren van.
Gerard, praat normaal.
Sorry Roel, maar ginds in Dubai is dit echt zo hoor !

Als je denkt dat ik hiermee niet normaal doe, sorry hoor, dan volg jij de echte wereldontwikkelingen niet.

Dubai is wel dégelijk de nieuwe wereldmétropool aan het worden, en dit dan in combinatie met de overige andere ‘Verenigde Arabische Emiraten’-(het zijn er 7 in totaal).

Amerika anderzijds heeft gedaan als ‘ABSOLUTE’ topmacht, zij zijn momenteel nog aan’t natrappelen en denken alsnog dat ze terug kunnen komen als ‘absolute’-(Macht), néé hoor, hun einde is echt er echt.

Ga het maar na via alle mogelijke media.

Als continent zullen ze wel blijven bestaan, maar hebben wereldwijd niet echt veel meer te zeggen.

De Sjeiks hebben nu éénmaal al het geld van de wereld, en zullen in de nabije toekomst het reizen en zeilen van de wereldontwikkelingen mee gaan bepalen.

Wedden dat anderzijds de ‘Islam’ als officieëele godsdienst volledig gaat verzwakken en door de lange duur gaat wegvallen.

Als je de echte achtergrond van hun economische welvarendheid kent, zul je mij wel gelijk geven.
Supervet filmpje ruben! hoe vindt jij die muziek toch altijd? heel speciaal, gelijk een cd gekocht
deze moet je hebben in titanium grijz.. WooOWw
Avatar van Murcielago
Murcielago
16-05-2007 om 17:39
Weet iemand iets over een Mercedes CL 550? Ik vond op het internet ook deze CL maar met een 550 motor, wel in de VS. Ik vermoed dat ze die daar alleen verkopen??
Avatar van Murcielago
Murcielago
16-05-2007 om 17:40
Weet iemand iets over een Mercedes CL 550? Ik vond op het internet ook deze CL maar met een 550 motor, wel in de VS. Ik vermoed dat ze die daar alleen verkopen?
De CL55 AMG is het oude model CL. Maar van de CL550 weet ik niks miss is het gewoon dezelfde.
Avatar van Murcielago
Murcielago
16-05-2007 om 18:03
Idd, de CL55 AMG is de oude, maar het gaat om het nieuwe model
Kijk o.a. http://www.youtube.com/watch?v=c63bO4omCD4
en http://www.youtube.com/watch?v=mORXKc9tTKo&mode=related&search=
De 550 is de motor die in de VS wordt gevoerd in plaats van de 500. Ook bij S en SL is dit volgens mij het geval. De aanduiding 550 staat in dit geval volledig los van de 55AMG.
Een verschil tussen de 550 en de 500 is er niet. Het is exact dezelfde motor, alleen vinden Americanen het beter klinken als er een grotere motor in zit.
Vorige week bij een CL600 gekwijlt, wat een geluid! Mooie schorre roffel! Wat je bij een S600 mist heeft de CL!

Wel jammer dat hij stationair niet over de 4000 rpm getrapt kan worden, misschien mercedes zijn manier om buren ruzies te voorkomen…..

Iedereen haat mercedes maar toch als je ooit in een CL/S 500/600 hebt gereden ben je verliefd! Knap werk van mercedes.

P.s. mmm zwart pianolak hout(L)
5.4 (of 4.6) in zo’n auto is best sensatieloos. De auto blijft volledig recht in bochten, de stoelen ondersteunen alle G krachten, de motor hoor je bijna niet en de versnellingsbak schakelt zo soepel dat je vergeet dat hij versnellingen heeft.

Voorbeeld:

Je rijdt lekker op een landweg en trapt hem eens vol door naar de 180, dit terwijl je lekker gemasseerd word in je stoel en je kinderen achterin gewoon doorkijken naar pokemon terwijl ze een blikje cola pakken uit de koelkast. Dan kijkt je vrouw je opeens aan “Schat…… oh je rijdt al 180. Ik wou net vragen waarom je zo rustig rijd”

Zucht….
Wel mooi natuurlijk maar ik zou nooit in mijn leven als iemand me vraagt wat voor auto ik heb willen antwoorden met “Een Mercedes”. Dat merk en het hele imago gaat gewoon tegen al mijn principes in.
heeeeerlijk, maar tis wel beetje opgeklopte C-klasse, die dikke gril met het mercedes logo erin en de smal in de hoek geplaatste achterlicht units…
Tja 198000,- ‘spaar’ dan toch liever door voor een Bentley GT of een 2e handsje
SLR_McLaren
23-08-2007 om 13:52
echt mensen het gaat goed met mercedes

als moet ik nog een beejte wennen aan de binnekant van de nieuw c klasse

ik moet toegeven dat ze het er alleen maar beter op doen

want dit is de zuto waar een mercedes fan op w8 :D
Wanneer maken ze nou een betaalbare mercedes ?
Altijd maar duur , wie koopt het dan dat het zo succesvol wordt ?
Er zijn niet zoveel rijke lui met 200.000 in hun zak !.

Ik koop liever 10x een nieuwe auto dan een nieuwe auto van Mercedes.
Golf Cabrio
02-11-2007 om 16:36
Echt wederom een prachtige coupé van mercedes ( ondanks dat ik VW/Audi gek ben ). Verder alles helemaal super aan deze Benz, zowel in de “standaard” versie als AMG. Alleen waarom moeten ze zo’n auto zo duur maken? Net als bijvoorbeeld de BMW M6 cabrio. Misschien dat je beter een paar duizend bij kan leggen en een leuk huisje kopen :P.

Ma ja, als ik hem van de zaak kan krijgen zeg ik ook geen nee hoor ;-)
Ik geef toe dat ik dit een van de mooiste auto’s van het moment vindt.
ik zag vandaag ook even een oude mini cooper, en was ook wel verbaasd dat het autootje mij wel kan bekoren. Geld speeld bij mij geen rol, maar tijdloos perfect design wel. De CL is een schoonheid, en daarom komt de geuze naam patserbak niet in mij op na het bekijken van de foto’s van een CL. De concurrent BMW met hun 6 serie is specifiek om smaak ontworpen, en zal een groep mensen kennen die hem lelijk vinden of zeer mooi. De CL zal daar geen last van hebben.
Mijn vader wilt niet dat ik een Mercedes koop omdat hij dat patser bakken vindt. Dat vindt ik wel jammer, want het gaat bij mij meer om rijplezier en een mooie historie.

Welke argumenten kan ik voeren om mijn vader om te praten?

Mijn Mercedes keuzes zijn: Mercedes E klasse 230 bj 97.
C klasse bj 95. 320 AMG.
Sports coupe 220cdi bj 2001.
@Sven .. er zijn geen argumenten om een mercedes te kopen ..
en al helemaal niet bij die 3 die jij opnoemt..

neem dan een 500 sec jaren 80 geval .
leuke reactie******
Ik las hier ook een stukje tekst van autoblogger karl-benz. Hij of zij zegd dat de CL helemaal niet als concurrent van de BMW 6 serie is. Mercedes doeld op hele andere concurenten. dat wist ik niet. Natuurlijk is Mercedes een eigenzinnig bedrijf dat BMW niet als concurrent ziet. Wist ik veel! Mercedes is het beste, dat zien wij automobilisten nu eindelijk ook in.
Ben niet direct fan van Mercedes, maar deze is erg mooi!
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!