Nederlands autodesign

Auteur: , 30 Reacties

Een artikel op sync.nl deed mij weer realiseren dat "Nederlands autodesign" wereldwijd bekend is. Toch denk je daar als Nederlander (of buitenlander) niet direct aan. Nederland staat echter wel bekend om ander design, zoals dat van Gerrit Rietveld of Marcel Wanders. Het gaat dan meestal om grafische vormgeving, meubels en soms architectuur. Nederlands ontwerp staat daarbij bekend als sober, nuchter, functioneel, soms zelfs somber. Op het eerste gezicht niet de beste basis voor auto-ontwerp...

Michiel schreef in zijn colum over de Nederlandse autoindustrie al eens over designers als Harm Lagaay (Porsche), Laurens van den Akker (Mazda), Adrian van Hooydonk (BMW), Fedde Talsma (Volvo) en natuurlijk Tom Tjaarda.

En nog een leuk weetje uit de comments bij die column; de grootvader van André Citroën heette Limoenman en kwam uit Nederland.

Is het toeval? Of is er een verklaring voor het feit dat Nederlanders toch redelijk aanwezig zijn in het internationale autodesign? Komt het juist omdat we niet zo’n rijke automobielhistorie hebben? En dat we daardoor meer openstaan voor afwijkend design? Zijn om diezelfde reden de Griekse (o.a. Andrea Zapatinas), Turkse (o.a. Murat Günak) en Belgische (Luc Donkerwolcke) designers de laatste jaren zo succesvol?