Hier zakt je broek toch van af?

Auteur: , 31 Reacties

Oh, wat zijn we allemaal als autofabrikant lekker bezig en dan bedoel ik het niet alléén in commerciële zin. Motoren worden steeds sterker doch zuiniger en op deze manier draagt elk automerk z'n steentje bij aan de maatschappij. De IAA in Frankfurt ziet ook groener dan groen en straks hangen we met onze mond allemaal lekker aan de uitlaat om die heerlijke waterdamp te proeven. Niets is echter minder waar want de reductie van de CO2-emissie stagneert!

Dit blijkt uit nieuwe cijfers die zijn gepubliceerd door de actiegroep ‘Transport and Environment’. In 2006 is de CO2-uitstoot met maar liefst een hele 0,2 procent (u hoort het goed) gedaald ten opzichte van het jaar daarvoor. In 2006 stootten de nieuwe auto’s van de verenigde Europese automobielfabrikanten ACEA (goed voor 81 procent van de nieuwverkopen in Europa in 2006) 160 gram CO2 uit en dit is nog geen halve gram minder dan in 2005. Dit is zelfs de slechtste prestatie ooit in het terugdringen van de uitstoot!

De ACEA is met de EU overeengekomen de emissie in 10 jaar terug te dringen van het gemiddelde van 186g/km in 1998 naar 140g/km in 2008, maar nu doen de eerste verhalen al de ronde dat dit doel never-nooit-niet gehaald gaat worden. De gemiddelde uitstoot van nieuwe Japanse auto’s was in 2006 161 gram/km. De Koreanen doen het met 164 gram/km nog wat slechter (via: autokompas).

Ik heb het technologie-lijstje nog eens goed doorgenomen, en nee, ik heb telkens niet verkeerd gelezen. De autofabrikanten beweren toch echt zuinigere auto’s te produceren. Zijn het dan toch die paar P.C. Hoofttractoren die een gestage reductie van de CO2-uitstoot in de weg staan?